Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
  • 372 Följare
  • 630 925 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 november 2019
razpataz Halvglad semi-amatör.
28 februari 2018 · 600 Inlägg

Cuefa skrev:
Gött!
Skönt sätt att väcka nerverna till liv med en baktändning av monumental storlek.
Sånt e lika kul varenda gång. Typ som när man ska skruva fast batteripolen o råkar dra blocknyckeln mot + och - samtidigt. Hatar el. Hatar ljudet el gör när el går fel.... För o inte tala om smärtan o räkningarna som efterföljer... Usch!

Hur som, det där Voldemoort-paketet (han vars namn vi inte nämner/paketet vi inte nämner) måste fan vara nå jävla unikt för o vara värt att vänta på!

Först av allt, tack. Du fick mig att skratta gott med beskrivningen av "el går fel". smile
Och ptja.. Paketet har jag faktiskt tröttnat på att vänta på nu... Kändes väldigt rätt när jag "råkade" beställa det, men nu.. Njea.

Djo skrev:
Åter igen komisk läsning och trevlig update smile

Jag gör mitt bästa för att komma ihåg att skriva smile

Bennybira skrev:
Yeeeey. Update! big_smile Tackar!

... inte så ofta eller regelbundet, men det händer smile

Stackarn skrev:
Tack för update, tågresan blev genast mycket lättare att genomlida! smile

Det är det minsta jag kan göra för en stackare som tvingas åka sån där knasig lång pöbeltaxi!
Sett om sådana, hette det tåg (?), på tv. Verkar inte alls så bra, dom stannar ju inte utanför dörren.
Enda fördelen jag kan komma på är att man kan dricka whisky samtidigt som man förflyttar sig. roll



Dåså, onsdag!
I måndags så fick jag mina nya spridartätningar. Det var gött. NU SKULLE BILEN FUNGERA!
Skulle dock inte till garaget förrens igår, tisdag, och kom på att jag ville ha en till del till bygget.
Fuelrailen på dessa bilar hålls fast med tre bultar mot toppen.
Mellan topp och fuelrail sitter en liten plast-distans. Är ni med så här långt? Bra. Duktig flicka.
Dessa distanser är ökända för att trilla bort när man absolut inte vill det, och så har även en av mina gjort... För sisådär 5 år sedan bör väl tilläggas.
Anyhow, den bor antagligen numera i det parallella universumet tillsammans med alla 10mm hylsor som vi tillsammans tappat och aldrig återfunnit. Förbannade svarta hål.

Iallafall så hade jag verkligen inte tid att beställa nya, svindyra, och jag vill inte svarva egna i aluminium eller fortsätta köra med brickor. Och varför? Metall leder värme bra, och värme in i fuelrailen är typiskt jättedumt. Etanol kokar lätt.
Så, gjorde en grov ritning på jobbet:
https://i.imgur.com/vjxqf1k.jpg
.. och skickade den till Jim på Jim's tuning, som jag f.ö har äran att ha som kollega på jobbet.
Sagt och gjort, dagen efter kom han in med en handfull distanser vid frukosten.
Jim är bra. Var som Jim. Han är inte bara Sveriges bästa mappare, han är även en fruktansvärt duktig konstruktör/fabrikatör i allmänhet. Ska ni mappa bilen i eller behöver hjälp med annat bilrelaterat, tveka inte på att kontakta honom. Hälsa från Frans.

Ja, och sen iväg till garaget igår kväll:
https://i.imgur.com/tUdf5L8.jpg
Till vänster dom nya distanserna, och till höger nya tätningarna.
Jag ska erkänna att jag här var ruggigt hoppfull.
Satte igång lite Legend Of The Seagullmen och började skruva ihop allt.
Nu var spridarna helt täta. Och fuelrailen låg precis som den skulle.

Vrider på nyckeln.
3200rpm tomgång.
Arg. Mycket Arg.

Återgår till att leta tjuvluft med startgas helt utan framgång, börjar riva isär saker på måfå för att kolla packningar, spjällhus, skador på intercooler. Ingenting.
Tar efter många om och men av filtret till tomgångsmotorn och sätter tummen för den.
Motorn dör... Hm. Motorn dör?
Här ska det tilläggas att jag är halvt ihjälgasad av etanolångor då det var på tok för kallt för att backa ut bilen, men tankarna börjar surra runt. Är det tomgångsmotorn som bråkar?
River ner den, går igenom den. Hittar inget fel.
Sätter mig och googlar. (Med sinnet beslöjat av tidigare nämnd etanoldimma.)
Blir inte klokare.

Åker hem. Snöstorm.
Sen låg jag och googlade till 02.00, och nu tror jag att jag har lösningen!
Men, det tar vi i nästa inlägg så jag inte dödar er med text.
Gossar, håll nu tummarna för att min lösning kommer fungera. Jag behöver det. Min familj behöver det för att få mig mänsklig igen. Så, tummar. Håll dom. Saknar ni tummar kan ni hålla liknande cylindriska kroppsdelar. Bara ni håller något.


För att det inte bara ska vara text här så kan jag bjuda på något som borde ha skrivits här för länge sedan:
https://i.imgur.com/ZbxKw2n.jpg
Världens minsta E-märkta led-blinkers?
Såg dom på en bil på jobbet och blev väldigt nyfiken, men ingen visste vart dom kom ifrån.
En dag så kom chefen och kastade åt mig ett par som han lyckats fixa fram, och jag blev såklart jätteglad.
Fick ingen riktig förklaring på hur han fått tag på dom, men blev inte mindre glad för det.
Nu tänker ni kanske att jag börjat med styling, men oroa er inte, så är inte fallet.
Jag har en plan.
Men, den planen blir det mer om senare.
Har testblinkat dom iallafall:


Blinkar jättemycket.

Men, det får vara allt.
Kom ihåg. Tummar hållna. Eller andra kroppsdelar. Håll hårt.
Fridens liljor brothermandudes!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
TheSame Creeper
28 februari 2018 · 176 Inlägg

Nog för att jag har tummar, men jag väljer att hålla i något annat ändå. MEN, de är för din skull! (Jag tror de för tur med sig)

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Djo
1 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Håller tummarna smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bennybira
2 mars 2018 · 480 Inlägg

Håller nån stackars kollegas tummar! Blir mer spännande då!

Skulle du vara intresserad av en dekal med texten.
"Razpataz rektalblekning AB" att ha som sån cool needforspeed/2fast2furious sponsorlapp?

Fiat 127 (1977)
TheSame Creeper
2 mars 2018 · 176 Inlägg

Bennybira skrev:
Håller nån stackars kollegas tummar! Blir mer spännande då!

Skulle du vara intresserad av en dekal med texten.
"Razpataz rektalblekning AB" att ha som sån cool needforspeed/2fast2furious sponsorlapp?

Köper lätt ett par såna dekaler och sätter på bilarna! xD

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
razpataz Halvglad semi-amatör.
6 mars 2018 · 600 Inlägg

TheSame skrev:
Nog för att jag har tummar, men jag väljer att hålla i något annat ändå. MEN, de är för din skull! (Jag tror de för tur med sig)

"Tummen" är mer passande i denna tråden, och jag tror också det bringar tur!

Djo skrev:
Håller tummarna smile

Tack!

TheSame skrev:

Bennybira skrev:
Håller nån stackars kollegas tummar! Blir mer spännande då!

Skulle du vara intresserad av en dekal med texten.
"Razpataz rektalblekning AB" att ha som sån cool needforspeed/2fast2furious sponsorlapp?

Köper lätt ett par såna dekaler och sätter på bilarna! xD

Hahahaha smile
Egentligen, ja.
Nu är det tyvärr så att jag emellanåt, dock inte jätteofta, faktiskt är "vuxen".
Min äldsta dotter har precis börjat lära sig läsa, och jag orkar inte förklara fler av mina dumheter för henne.
(Den blodiga tampongen som hängde i backspegeln är också borta...)
Så även om idén är briljant så måste jag tacka nej.
(Var dock inte orolig, har en annan väldigt pubertal "sponsorlogga" på gång i framtiden, dock lite svårare att förstå om man inte är insatt.) wink



Gossar och tjejgossar.
Tummar, man-thumbs och annat har varit hållna? Bra.
Tillbaka till tomgångsmotorn.
Efter att jag hade googlat halva natten så tändes en lampa i huvudet.
Kablarna kopplades ihop. Jag började förstå saker. Jag insåg att, trots att jag är snudd på löjligt intelligent, kanske hade gjort en boo-boo. En rejäl tankevurpa. Händer även ruskigt smarta och intellektuella (se, jag kan svåra ord utan att googla) människor som mig. roll
Ni minns denna?
https://i.imgur.com/RzuLmxo.jpg
Tomgångsmotorn, här fortfarande med vattenanslutningarna på sig som senare pluggades.
Just det. För varmvattnet som cirkulerade i spjället var bara dåligt.
MAN VILL JU INTE HA VÄRME I SPJÄLLHUSET PÅ EN BIL SOM KNAPPT SER SNÖ!
Det vet ju alla.

Tankevurpa. Tanken var god.
Sen lärde jag mig något nytt...
Allt var ju lite märkligt. Bilen reagerade minimalt på ändrade värden i sprutet på tomgångsmotorn, och den dog när man blockerade den med handen.
Vattnet? Jo... Det värmer inte bara spjället.
I tomgångsmotorn har dom smarta japanerna även satt en termostat.
Termostat? Ja. Termostat. En sån som sitter i kylsystemet. Svällande vax-pryl.
I tomgångsmotorn på denna bilen gör termostaten att den elektriskt styrda ventilen mekaniskt hålls fullt öppen tills en viss värme uppnås i kylarvattnet, och låter då den elektroniskt styrda ventilen arbeta fritt.
Bra för kallstarter. Dåligt när någon som är ruskigt smart ska göra systemet bättre. *host

Så, problemet förhoppningsvis hittat.
I lördags blev jag ivägskickad till Hornbach för att köpa tapetklister, och kom hem två timmar senare.
Hustrun tyckte det var lite märkligt då det bara tar 5 minuter dit, men hon förstod nog...
Hade varit i garaget och skruvat loss tomgångsmotor/dummy-spjäll.

I söndags direkt efter frukosten smög jag iväg till jobbet som bara ligger några minuter bort:
https://i.imgur.com/EerYEAL.jpg
The bastard.
Gjorde först en riktigt, riktigt snygg blockoff-platta i 2mm aluminium som var alldeles för svag.
Blev stressad och stressbyggde en skitful platta i 4mm istället:
https://i.imgur.com/HhYbLeg.jpg
Vi kan kalla den en prototyp. Håller på att dela min tomgångsmotor nu för att se om jag kan överlista den, men tills dess får plattan sitta där. Visar det sig att den kommer bli permanent så ska den snyggas till och få lite färg... Någon gång. Sedan.

Iallafall, på kvällen styrde jag mot garaget, monterade allt och vred på nyckeln:


GLÄDJE! Kan inte beskriva hur glad jag var, och fortfarande är.
Ska justera soppan och fixa lite mer för att få till tomgången lite bättre, men nu gör den som jag vill.
Nu vill jag ha vår! Ja, i vanliga fall är det vår här nere nu, men detta året ligger det en massa snö, och jag vill inte köra till mappning på r-däck i snö. Så dum är jag inte.

Bjuder på två bonusbilder, bara för sakens skull:
https://i.imgur.com/M0j3btq.jpg

https://i.imgur.com/UbSIptP.jpg?1
Kan ha varit så att jag spände in mig och körde fram och tillbaka i garaget "några" gånger medans glädjeruset höll i sig. Backen och ettan lever iallafall i nya växellådan, bara 5 växlar kvar att testa...

Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!

Senast redigerat av razpataz (6 mars 2018)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Bennybira
7 mars 2018 · 480 Inlägg

Woooo! Gott med uppstart! Gratulerar!
Tråkigt med läskunniga barn... wink

Fiat 127 (1977)
TheSame Creeper
7 mars 2018 · 176 Inlägg

Fan va trevligt! Allt vi höll i måste fört lite tur med sig smile

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Djo
7 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Gratulerar smile

ja ibland tar man bort dumma idéer som tyvärr visar sig vara för smarta idéer wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
razpataz Halvglad semi-amatör.
12 mars 2018 · 600 Inlägg

Bennybira skrev:
Woooo! Gott med uppstart! Gratulerar!
Tråkigt med läskunniga barn... wink

Tack! Och ja, helt värdelöst. Bävar inför den dagen då dom börjar googla sin pappa och hittar denna tråden också...

TheSame skrev:
Fan va trevligt! Allt vi höll i måste fört lite tur med sig smile

En hel del tur! (... för det kan ju inte ha med skicklighet att göra.) roll

Djo skrev:
Gratulerar smile

ja ibland tar man bort dumma idéer som tyvärr visar sig vara för smarta idéer wink

Tack!
Haha, ja... Jag är säker på att jag 99% av gångerna är smartare än de 150.000 japaner som byggt bilen, men vi kan kalla detta undantaget som bekräftar regeln wink


Ok gossar och tjejgossar.
Ilska.
Ni vet den där känslan när man hatar världen?
Just precis.
Känslan som får en att ge fingret åt en hel dagisgrupp på promenad bara för att någon snorig fyraåring kallar dig för gubbe.
Känslan som får en att skrika könsord åt ett random träd bara för att det är så sjukt äckligt med natur.
Känslan som får en att börja googla luftgevär när hustrun glatt utropar att det flyttat in småfåglar in fågelholken hon satte upp för ett par år sedan.
Just. Precis. Så

Paket #1.
Paketet som beställdes den 26:e november.
Minns inte helt säkert, men troligen under the influence of single malt whisky.
Som alla andra "smarta" beställningar..

Jag har väntat tålmodigt. Jag har, trots att jag är världens sämsta person när det gäller att tänka på annat än beställda paket, försökt leva ett normalt liv under tiden.
Mest för att det inte har varit bråttom. Jag har haft massor av annat att göra.
Nu har jag tröttnat. Historien om paket #1 är på väg att nå sitt slut.
Så, vad var det i paket #1?
För att komma till det får vi först kika på en bild:
https://i.imgur.com/gW570xB.jpg
Denna bilden togs igår.
Jag var ganska glad när jag tog den här bilden, för jag hade precis varit ute och kört bilen.
Bara en liten sväng. Bara på gatan utanför garaget.
Glad, för bilen verkar fungera som den ska. Växellådan växlar, bilen gör inte fler konstiga ljud än tidigare.
Det är bra. Men, vad är det som felar? Vad är det som gör att jag inte körde längre än bara en sväng på gatan?
Jo. Det är knasigt väder. Kallt och jävligt, trots att det här i låtsasdanmark borde vara 10+ och vår på riktigt nu.
Jo, bilen är inte mappad, så kan ändå inte sota ur den ordentligt.
Jo, den har inga skärmar. Precis.
Inga skärmar.
Paket #1.
Den 26:e November beställde jag ett par nya skärmar. Skulle beställa stakar, men beställde ett par ljuvliga skärmar istället. I kolfiber. Lätta. Fantastiska.
Jag sålde mina blinkers. Fick mina nya LED-blinkers av chefen. Allt hade kunnat bli så bra.
Men, dom kommer aldrig dyka upp pga. problem med tullen i ett äckligt land i öst.
Vill inte peka finger, men vi kan säga att... Äh, fuck it. Det är kineserna.
För att göra historien kort. Carbon Miata håller till där, mest för att det är otroligt billigt att skicka saker därifrån. Flatrate på 100 dollar. Jättebra, förutom att kineserna vägrat släppa paketet genom tullen 6 gånger.
Arg.
Anyhow, textvägg igen. Summa summarum, handla inte av Carbon Miata om ni bor i Sverige.
4 månader. Fått pengarna tillbaka idag. Nu siktar vi framåt.

... och hur går vi framåt? Med hammare. Med såg. Med borr. Med vinkelharry.
Jag har inte kvar mina originalblinkers till skärmarna, men JAG HAR EN PLAN! OCH POWERTOOLS!

Men, det tar vi imorgon.
Bjuder på en bild från garaget för att bryta upp textväggen:
https://i.imgur.com/TVtnkXX.jpg
Broder toasted håller på att få ihop Asconan. Är lite rädd för att se en orange prick bli större och större i backspegeln detta året... Den är ruskigt elak.
Och broder Godspeaker håller på att få ihop sin Incest-10:a.
Jag är mäkta imponerad av hans bygge. Från att aldrig ha rört glasfiber har han byggt ett helt eget flak med helt egendesignade skärmar från grunden. Det är ganska fräsigt. Kika in hans projekttråd om ni inte redan gjort det.

Ja, där bryter vi för idag.
Fridens liljor brothermandudes!

Senast redigerat av razpataz (12 mars 2018)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Djo
12 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Drygt med krångel sad

Får inte herr bror råka plasta nå skärmar åt dig å då wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Cuefa Ain't no place like home...
12 mars 2018 · 4 628 Inlägg

Som vanligt viker man sig dubbel av skratt. Och det gör ont. Mest för att jag har träningsvärk då jag försökt skotta bort snön från vårt sakta kollapsande altantak innan det var för sent... Nu är det för sent. (Och huvudentren är så att säga obstruerad deluxe...) Så dessa rader skänker mig välmående och glädje i en tid då varenda muskel (alla 5st jag hittat på hittills) värker och dörrjäveln inte går att öppna längre... Tack.

Det där med att vänta på paket är farligt. Man börjar fantisera, sen blir det fanaticism, sen kommer besvikelsen, förnekelsen, ilskan, o till sist uppgivenhet. Sen kommer paketet, om man har tur. Annars beställer man oftast något annat o så börjar det om :-P

Kriga vidare!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Stackarn
21 mars 2018 · 1 200 Inlägg

Sämre land!
Länka gärna brödernas projekt så man kan välja vilken sida man ska hejja på!

TheSame Creeper
21 mars 2018 · 176 Inlägg

#TeamTampong

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
razpataz Halvglad semi-amatör.
26 mars 2018 · 600 Inlägg

Djo skrev:
Drygt med krångel sad

Får inte herr bror råka plasta nå skärmar åt dig å då wink

Krångel är alltid med i ekvationen när det gäller bilar.
Och nä, det kommer inte bli några glasfiberskärmar, även om bror bevisligen är riktigt duktig.
Det finns andra som gjuter i andra material roll

Cuefa skrev:
Som vanligt viker man sig dubbel av skratt. Och det gör ont. Mest för att jag har träningsvärk då jag försökt skotta bort snön från vårt sakta kollapsande altantak innan det var för sent... Nu är det för sent. (Och huvudentren är så att säga obstruerad deluxe...) Så dessa rader skänker mig välmående och glädje i en tid då varenda muskel (alla 5st jag hittat på hittills) värker och dörrjäveln inte går att öppna längre... Tack.

Det där med att vänta på paket är farligt. Man börjar fantisera, sen blir det fanaticism, sen kommer besvikelsen, förnekelsen, ilskan, o till sist uppgivenhet. Sen kommer paketet, om man har tur. Annars beställer man oftast något annat o så börjar det om :-P

Kriga vidare!

Hahahaha big_smile
Jag beställde faktiskt något annat, för att glömma. Helt fantastiska, handblåsta whiskyglas från england. Dom... "Tappade postmord bort" medans dom var ute för leverans, dvs dom stal glasen från mig. Så, det bara fortsätter smile

Stackarn skrev:
Sämre land!
Länka gärna brödernas projekt så man kan välja vilken sida man ska hejja på!

https://www.garaget.org/godspeaker
Där är broders Tobias, han har ganska många projekt uppe.
https://www.garaget.org/toasted
Där är broder Pontus. Han har tyvärr ingen projekttråd över sin stygga Ascona.

TheSame skrev:
#TeamTampong

SÅ SKA DET LÅTA! big_smile


Dåså gossar och tjejgossar.
Jag utlovade powertools. Jag utlovade hammare. Jag utlovade såg.
Jag talade som en politiker, JAG FÖRDE ER BAKOM LJUSET!
Planen var att börja massera mina nuvarande skärmar.
Hade tejpat dom. Hade måttat och målat upp vad jag skulle göra.
Sen stod jag där med borr och såg i högsta hugg, och tanken slog mig.
Det är säsong nu. Deadline ligger på 12:e Mars varje år, efter det ska inga större projekt påbörjas.

Jag la ner borrmaskinen. Jag tog ett djupt andetag. Jag sansade mig. Sänke volymen på stereon som vrålade ut alla fantastiska ledord från Kristets Utseendes bästa hits och satte mig ner på en stol.
Nej. Detta får vänta. Bilen måste ihop.

Jag tog därför bort all tejp och märkning från skärmarna, och monterade tillbaka dom:
https://i.imgur.com/M2882BM.jpg
Efter det kände jag ett lugn i kroppen. Stressen la sig.
Var inte oroliga, har stora planer för skärmarna, men vi skjuter lite på det. Typ som i Malmö. Där skjuter man på allt. Och alla.

Iallafall så la jag ett par kvällar på småpill, tills jag en kväll för någon vecka sedan kom ner och kände mig färdig. Visste inte riktigt vad jag skulle göra.
Och då hände det. Det händer inte ofta, men precis just då kändes det rätt:
https://i.imgur.com/r0zUqT1.jpg
Jag skvätte lite vatten på den! Jag vill inte säga att den är ren nu, men absolut mindre smutsig.
Det var ganska gött. Alldeles för sällan som man ser bilen under all smuts.

(Ska väl förvarna här, det kommer mest bli bilder här nedan. Eller åt andra hållet, GRATTIS, idioten lämnar er inte med tolv spaltmeter text. Se det hur ni vill. Ät gul snö.)

Vet inte om jag gått igenom det här tidigare,, men fick lite däck av broder toasted i julklapp.
Och han har fått nya fälgar som också behövde däck. Passande nog hade jag ett set Kumho Ecsta V70A på mina extrafälgar, som skulle sitta perfekt på hans nya fälgar. Så vi lastade hans bil full och åkte till mitt jobb och hade krängarmorgon.
Så, vad var det för däck jag fått?
https://i.imgur.com/jYeh2fg.jpg
Ja, ni ser rätt. Slicks. Jättefarligt. Jättespännande!
Tanken är att använda dessa som träningsdäck på Sturup. Både kul att testa slicks, och dessutom ett väldigt ekonomiskt sätt att få körtid. Däck är ruskigt dyrt, så det var väldigt välkommet, och ska som sagt bli riktigt intressant att testa!

... och sen skuttar vi fram till i söndags morse.
Vi har kräksjuka i huset. Lilltjejen på två år har bajsat och kräkt ner hela huset i flera dagar, så jag gjorde det alla riktiga gentlemän gör och flydde till garaget.
9 grader varmt ute, fåglarna kvittrade.
Det var dags!

Vevade igång holken och gav mig ut:
https://i.imgur.com/itR4RwF.jpg

https://i.imgur.com/27fbhPK.jpg

https://i.imgur.com/fRPEkFr.jpg
La någonstans runt 5-10 mil på vägen, mappade lite tomgång och cruise, och nu går den helt okej.
Inte varit uppe och nosat på WOT, det sparar vi tills den är mappad, men allt annat verkar lira.
Växellådan känns som en helt ny låda, inga läckage någonstans.
Och nya stagen bakom skärmarna. Vansinnig skillnad.
Hade helt glömt bort dom, och åkte runt ganska orolig första milen. Något kändes konstigt.
Är bilen trasig?
Nej. Den var konstigt tyst. Instrumentpanelen ville inte skaka loss på varje litet gupp.
Allt kändes mer solitt. Nu har jag inte pressat den, så riktiga utlåtandet får vänta, men hittills är jag mäkta imponerad, och förvånad, över vilken skillnad dom gjort för framvagnen. Det gillar vi!

Var även förbi hemmet en sväng:
https://i.imgur.com/9I4DQsh.jpg
Stortjejen fick såklart provsitta och kika lite på datorn. Framtida förstamappare? Kanske.
Och på tal om mappning, dags att hålla tummarna igen.
Är inte vädret alldeles för jävligt så blir det av på fredag!
Prognoserna ser inte bra ut, men hoppet är det sista som lämnar en!

Ja, det var väl allt hyfsat relevant jag hade att bjuda på.
Fyller ut med något mindre relevant:



SIEG HALLELUJAH BROTHERMANDUDES, det är vår! Nu kör vi!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Djo
26 mars 2018 · 10 157 Inlägg

Gött få ratta lite helt rätt slänga på vanliga skärmarna smile

vafan hur hittar man ens ett sådant klipp hon verkar inte frisk...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bennybira
28 mars 2018 · 480 Inlägg

Tack för en stadig uppdatering big_smile Får väl läsa 3-5 gånger för att snappa upp alal internskämt etc.
Så slipper man känna sig lika besviken när man uppenbarligen missar något nästa gång!

Hur är slicks utan däckvärmare / warmup laps? Lite slidy slide?

Fiat 127 (1977)
razpataz Halvglad semi-amatör.
3 april 2018 · 600 Inlägg

Djo skrev:
Gött få ratta lite helt rätt slänga på vanliga skärmarna smile

vafan hur hittar man ens ett sådant klipp hon verkar inte frisk...

Det kallas religion. Det får människor att uppträda märkligt.

Bennybira skrev:
Tack för en stadig uppdatering big_smile Får väl läsa 3-5 gånger för att snappa upp alal internskämt etc.
Så slipper man känna sig lika besviken när man uppenbarligen missar något nästa gång!

Hur är slicks utan däckvärmare / warmup laps? Lite slidy slide?

Antagligen som däcken jag kör nu, fast lite värre.
Får arbeta upp rejält med temp i dom innan det börjar gå snabbt.
Ska bli förbannat intressant att testa smile


Dåså gossar och tjejgossar, då kör vi igen.
Bilen är förutom mappning "färdig", så försöker hitta på annat att göra.
Grävt lite i lådorna, och hittat en del saker som jag köpt men inte monterat.
Nu som åkt med på resan ett tag minns kanske dessa:
https://i.imgur.com/GtSoZl3.jpg
Fästen för att bulta fast hardtopen permanent-ish.
Helt fantastiskt jättesmart när man inte har öppningsbara rutor, för vem gillar inte att sitta i en skramlande plåtburk i 65 graders värme och känna livet sugas ut ur kroppen? Precis. Det är ju helt fantastiskt!

Så jag bestämde mig för att montera dom förra onsdagen. Eller tisdagen. Någon dag, för någon vecka sedan.
Sidofästena är sedan länge borta för att dom inte är kompatibla med bågen, så var bara att ta bort dom främre. Busenkelt! 6st M6 med stjärnskalle och 4st M8 med torx.
Här var kruxet. Jag hade redan bultat fast hardtopen på sidorna, så jag var tvungen att sitta inne i bilen och skruva uppåt för att lossa dom. Och det gick trögt. Väldigt trögt. Lyckades lura ut en, och såg att den var dränkt i loctite.
Penis.
Lyckades lura ut ett par till, och sen hände det jag visste skulle hända. Rundade skallen på en.
Och sen på en till. Jättemycket. Otroligt jätterund. Ungefär rundast i hela världen.
Och jag blev arg... Så arg att jag åkte hem.

Sen, söndag.
Ny energi. Den äckliga påsken var avklarad, och jag hade ny energi.
Så åkte ner i verkstan, skruvade loss sidofästena igen och lyfte av hardtopen:
https://i.imgur.com/DcLQaWy.jpg
Med hardtopen liggande på golvet blev allt lättare, men två av bultarna var helt rundade, så var bara att plocka fram powertools och andra övertalningsverktyg och börja vålda.
Efter många om och men:
https://i.imgur.com/wOe5cD5.jpg
... och folk säger att våld inte löser något. Snicksnack. Våld löser det mesta!
Dom satt något vansinnigt, men med hjälp av svetstång åtdragen läskigt hårt lyckades jag lura ut dom sista och kunde fortsätta.
Note to self: Om du ser någon dränka bultar med phillips-skalle i loctite, stoppa dom med våld. Valfri mängd våld.

Anyhow:
https://i.imgur.com/53a3Uyh.jpg
Lite suddig bild, men fästena på plats, och hardtopen sitter löjligt hårt nu.
Dessa bilar är ju lite såsiga i ryggraden, ungefär som våran statsminister, så att bulta fast hardtopen hjälper till en hel del med att styva upp bilen. Original spännen gör också en del, men inte i närheten av lika mycket.
Bilen blir... Mer en bil. Och vridstyvhet är bra. Det gillar vi.

Och vikten då? Det borde ju bli tyngre nu med tanke på att jag monterat fästen på sidorna igen, eller?
https://i.imgur.com/ToByuh4.jpg
Nä. Original spännen är löjligt tunga, och tyngd högt upp är extra dåligt.
Blev -745g, så förutom att det blir lite bökigare att montera av taket är det bara fördelar!

Det får vara allt för denna gången.
https://i.imgur.com/N92DJDk.jpg
Bilen står och väntar på vår så den kan mappas. Och...Vet ni. NU ÄR VÅREN KOMMEN I SKÅNE!
Det är väldigt nära nu, återkommer med antingen bilder på en sprängd motor eller en film där den testkörs på riktigt. Håll tummarna för det senare, det är så jobbigt att laga vevstakar med silvertejp...

Fridens liljor brothermandudes!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Daugaard
3 april 2018 · 244 Inlägg

Wub wub baby.
Don efter person, styv bil styv ägare!

Djo
4 april 2018 · 10 157 Inlägg

Blir ju toppen det där wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang