Att låna ut bilen till farsan.

Pontus1991
3 januari 2014 · 423 Inlägg

Chryslern skulle jag inte låna ut till vem som helst, men pappa som till och med är rädd om sina fula 15" fälgar på sin 850, även mamma som jag vet är jätteförsiktig samt ett par kompisar som sköter sina bilar som jag sköter min skulle få låna den, bruksbilen kan jag dock låna ut till vem som helst smile

fredda_king Fotograf
3 januari 2014 · 1 319 Inlägg

har man c.reggad bil så har man sorterat bort många som vill prova ganska fort smile men farsan får då låna direkt utan att fundera. men så lånar jag hans bilar hur jag vill också. fast vet att han kör som jag själv skulle ha kört. (bägge är yrkeschaffuörer)

Senast redigerat av fredda_king (3 januari 2014)

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Djo
3 januari 2014 · 10 157 Inlägg

Behöver far låna min bil får han det behöver jag låna hans bil får jag det han är rädd om sin bil och jag om min smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SEpaket
3 januari 2014 · 199 Inlägg

Busgrabb skrev:
Det är ju en jävla skillnad när folk skriver att dom lånar ut sin 205 GTI eller Volvo 940.
Jag har också en gammal 940, den lånar jag ut...absolut.

Dock lite skillnad när vi pratar helt nya Audi, en BMW M3, eller någon superfin original bil osv...
Ofta lånas ju bilen av en helt ointresserad bilförare som ska frakta röven eller grejer i den bara, dom ser ju många gånger inte alls på bilen som många här inne gör och behandlas därefter.

Ja, det är ju just det, att skicket avgör lite. Det handlar i mitt fall inte om pengar. Det handlar, främst när vi talar 850 i mitt fall, om att en lika fin bil inte riktigt står bakom varje knut. Båda bilarna jag för tillfället har är egentligen menade att sparas och vårdas redan nu, eftersom det kan ar dels för sent och dels alldeles för dyrt att handla när bilarna blir veteraner. Nu råkar den ena få vara tillfällig bruksbil ändå på grund av parkeringsbrist.

Men visst, när jag sedan löst parkeringsproblemet och skaffar mig en hygglig bruksbil kan jag allt låna ut den till människor jag vet kör försiktigt. En annan del av problemet är ju att man, om man som jag behöver bilen, blir tillfälligt förlamad om bilen är med om tråkigheter. Om den hamnar på verkstad eller måste ersättas så blir det ju lite strul med dyra hyrbilar och grejer i mellantiden. Det kan man ju gärna undvika av praktiska skäl.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Mickeus
3 januari 2014 · 185 Inlägg

jag lånar ut till dom jag vet kör ordentligt och inte ska leka och gasa skiter ur bilen. händer det en olycka, tråkigt men det finns en anledning till att man försäkrar grejerna, speciellt nya bilar är ju skit samma iprincip, garanti på det mesta och resten täcker en helförsäkring. smäller man bilen för man varit oförsiktig eller något liknande så får dom betala självrisken, men eftersom den inte är hela världen så bryr jag mig egentligen inte om det heller. sålänge det inte är personskador av något slag så kan man överleva att bilen får sig en repa eller stöt, till och med utställningsbilarna för det går att fixa.

( nej jag ser inte bara bilar som en bruksvara, jätte noggran med min och andras bilar men jag ser pengar som en förbrukningsvara. )

Lev livet för du har bara ett
BMW e60 520 (2005)
JossanB
3 januari 2014 · 497 Inlägg

Mina föräldrar och min sambo får gärna låna min bil, jag får låna deras bilar när det krisar och tvärtom smile

Däremot så kommer min bror aldrig få köra nån av mina bilar efter den gången han lånade min 940 och körde tills toppackningen gick typ 3 dgr innan jag skulle flytta 55mil och hade en köpare på bilen.. mad

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Isaksson5 Ungdoms Räser
4 januari 2014 · 425 Inlägg

Om Farsan lånar ut sin bil som är värd typ 10 ggr mer än min bil, så är det klart jag lånar ut min.
Har även lånat ut bilen till en vän en gång. Syrran har övningskört med den. (Är ju dock bara en E34 525) wink

SportPilot Ubåtsingenjör
4 januari 2014 · 7 230 Inlägg

lånar fassans bil hela tiden så behöver han låna mil så är det så klart ok ...
lånar även ut bilen till vissa vänner, de som inte kör som idioter konstant

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2014 · 13 742 Inlägg

CHEEVA skrev:
lånar fassans bil hela tiden så behöver han låna mil så är det så klart ok ...
lånar även ut bilen till vissa vänner, de som inte kör som idioter konstant

ungefär samma här.

polarn har lånat min 740 2gånger och 2gånger har den slutat att fungerat smile

men bilar går att köpa nya svårare med att köpa sig en ny polare smile
gav dessutom bort en 855turbo till honom oxå  min svarta som jag bland mina gamla bilar.

jag lyckades med en mindre rolig grej när jag lånade farsans bil 2hjuls punka =/
var inget roligt att säga det till honom  2hjul och en fälg dog
pga att asfalten släppt runt en brunnslock i kombination av dimma och mörker så syndes inte detta i en otrolig fart av 20km/h    tur inget annat gick sönder på hans 4års gamla 855:a smile

var så lätt att hitta titan fälgar på den tiden oxå så det var inte lätt att få fram en ny fälg =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Eddy Galen, inte dum.
4 januari 2014 · 1 324 Inlägg

De folk jag skulle lita på att låna ut min bil (saaben) till är samma som de jag skulle lita med att de kan laga min bil smile

Annorlunda är det med familjen. Far skulle jag låta ut i min bil till utan problem, men med resten är det bara i "nödfall". Trots att det "bara" är 300 hästar i min, så skulle nog min mor fått hjärtattack eller slirat av vägen innan hon hann fem kilometer. Konceptet "turbolagg", och "hjulspinn i tvåan" är något hon inte behärskar.

Senast redigerat av Eddy (4 januari 2014)

PhR34k
30 maj 2014 · 164 Inlägg

Nu fick jag reda på att farsan ska komma på besök över en vecka. Det första han fråga var, får jag låna bilen?
Jag kan ju inte säga nej, så jag svarade javisst men innerst inne dog nåt. Jag kommer direkt plocka bort sommarfälgarna och sätta på vinterhjulen som har odubbade däck men jag vet att nåt kommer hända när har lånar bilen. Får otrolig ångest av tanken men samtidigt vet jag att det är mig det är fel på men kan ändå inte låta bli att känna så hmm

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
BornZombie
30 maj 2014 · 193 Inlägg

Lånar bilen till bara två personer, den ena är farsan då jag vet att han fattar vad denna bil betyder för mig och har även hjälpt med bilen ekonomiskt nu under min studietid – fast man hade klarat det själv, men självklart att varje krona blir lika med tio för en student. smile Han vill inte hellre låna bilen och dem få gånger han lånade den var det för att hans bil var inne på verkstad. Sen så får jag även låna hans nya bil och varje gång jag ska på nå längre resa brukar han säga, men ta min bil istället, det blir billigare åka en ny diesel.. Men, men..  Den andra personen jag lånar bilen till är tjejen/sambon, hon sålde sin bil när vi flyttade ihop för att vi skulle behålla R-en då hon visste vad den betyder för mig, så henne litar jag på och vet att hon aldrig skulle göra nått dumt med den, samt så har hon redan fått stå ut med mig och bilen en del så några plus poäng får man varje gång hon sätter sig bakom ratten. big_smile

Bilen i fråga är dock för dem flesta kanske bara en Volvo, dock för mig är den inte då den är en R. En bil som jag aldrig skulle fått lagad av försäkring i fall något skulle hända, så för mig handlar det inte bara om pengar och marknadsvärde, det handlar om mycket mer en så.

Senast redigerat av BornZombie (30 maj 2014)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
pulchi
30 maj 2014 · 640 Inlägg

BornZombie skrev:
Bilen i fråga är dock för dem flesta kanske bara en Volvo, dock för mig är den inte då den är en R. En bil som jag aldrig skulle fått lagad av försäkring i fall något skulle hända, så för mig handlar det inte bara om pengar och marknadsvärde, det handlar om mycket mer en så.

En bil är ju oftast värd mer för ägaren än bara pengarna den kan inbringa vid en försäljning, i alla fall här inne. Dom som bara ser en bil som något man kör från A till B och tillbaka igen är nog rätt så få här smile

Jag skulle låna ut min bil till farsan utan att tveka. Men det beror på att han själv har en fin bil, vet hur man kör bil och hur man hanterar den samt är extremt bilintresserad. Detsamma gäller för morsan också. Men ungefär där stannar nog listan på folk jag skulle känna mig lugn med. Kör "bara" en Volvo, men alla som någonsin kört en S80 vet att det är en extrem storleksskillnad på en S80 och t.ex. en Golf. När man sen kombinerar det med dyra originalfälgar som knappt existerar på begagnatmarknaden så är det ju ett recept för trasiga fälgar smile

Å andra sidan så vill inte jag låna andras bilar heller, eftersom att man vet vad som kan hända. Har själv backat av backspegeln på min egna bil på väg ut ur garaget här hemma när jag hade bråttom. När det var min egna bil så var det ju bara att acceptera och köpa en begagnad på skroten och sätta dit. Men hade det varit någon annans bil hade det inte varit fullt lika lätt.

simlar
30 maj 2014 · 5 525 Inlägg

Farsan skulle få låna min bil när som helst, jag får låna hans flerahundratusenkronors-bilar nästan när jag vill och jag litar på att han kan köra och är försiktig.
Däremot vägrar han köra min bil, han tar hellre cykeln än lånar min bil tongue

Ingen annan får låna min bil och ytterst få har fått privilegiet att provköra min bil, bilen har alldeles för högt sentimentalt värde för mig vilket ingen annan förstår då den ser för jävlig ut med fläckar i olika färger lite överallt på utsidan.
Ingen av de jag känner vågar låna min bil för dem klarar inte av att köra den, sinter-lamell och kort slag i kopplingspedalen så den är svår för de ovana att komma iväg från stillastående med, ingen servo så den är för trögstyrd för de som är klena i armarna, den "låter illa" får man även höra ganska ofta och till sist manuell choke så de som är okunniga får inte ens igång bilen när den är kall.
Ingen dragkrok heller och trångt i baksätet så finns många andra mer användbara och bekvämare bilar att låna ifall det gäller att frakta sitt egna eller fler arslen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AChr
30 maj 2014 · 336 Inlägg

Far min kan få låna om det verkligen behövs, då jag vet att han är lika rädd om sina bilar som jag. Fast det är större sannolikhet att jag skjutsar honom, ändå. Däremot kommer han få köra den en liten bit snart, då den måste förflyttas medan jag inte är hemma. Morsan har fått låna den någon gång också, men det var jag inte allt för glad för. Min bror har fått prova den en gång, då satt jag bredvid. En polare har fått testa en gång också, men det var nog inte mer än 1-2 kilometer och även då åkte jag med.

Utöver det är det bara besiktningsmannen som fått köra förutom jag sedan jag köpte den. smile

Senast redigerat av AChr (30 maj 2014)

Just turbo power, no real shit.
DasAuto
30 maj 2014 · 2 751 Inlägg

Snaula jävlar smile Självklart lånad man ut sin bil till familjen. Så länge man inte har någon dåre i familjen.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
addej Papperator
30 maj 2014 · 50 Inlägg

Självklart skulle jag låna ut den till min farsa, eftersom jag får låna hans bil som kostar 75ggr mer än min bil smile
plus att han är riktigt rädd om sina bilar.

morsan skulle också få låna den då hon är rädd om andras saker.

till någon annan? njaaa

kyngas Varvstopparn
30 maj 2014 · 460 Inlägg

självklartman har ju genom åren lånat hans bilar.. Pajar han nått får han ju bara fixa det/eller betala för det

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 maj 2014 · 14 050 Inlägg

kyngas skrev:
självklartman har ju genom åren lånat hans bilar.. Pajar han nått får han ju bara fixa det/eller betala för det

Utöver jag och min fru är det bara besiktningsmannen/kvinnan som kört Vetten. Jag lånar ogärna ut mina sommarbilar. Det är knappt några mer än ovanstående som kört Vanen heller och då är den inne på min 14:e säsong. Men i år är det tänkt att äldsta sonen ska ta Vanen till Power Meet. Vi får se hur det går!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Germax
30 maj 2014 · 12 086 Inlägg

Att neka farsan att låna bilen är uteslutet, så mycket jag har fått låna hans bilar vore annat förjävligt.
Jag skulle låna ut bilen till övriga familjemedlemmar och nära vänner också, är det så att jag anar potentiella risker så kanske jag förtydligar vissa saker.

Detta gällde även när jag körde finare bilar smile

Vem skulle neka sin far eller mor en sådan sak?! OK, om man har en väldigt "svårkörd" bil och efter lite samtalan övertygat sina föräldrar att det är olämpligt, men annars låter det befängt. Kanske om man har en riktigt rutten relation till sina föräldrar också..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang