9407
Sök

Någon som kan förklara arbetsområdet på VVT avgaskam?

15 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Motor B4204T3 med vvt på avgaskammen -01.(alltså n x40 2.0t motor)
Är det någon som vet hur många grader denna är förskjuten vid olika varvtal/tryck/tps etc ?

Eller ännu bättre är det någon som har tips om någon tråd som redan doktorerat om ämnet?

Har monterat en sådan motor i en 740 och vill även använda vvt,n.
Förstår att detta inte är ett allt för enkelt ingrepp men ge mig input så jag kan klura på det.

Mao hur fungerar styrningen till vvt.n!

Dr. Turbo
459 Inlägg
27 september 2012
Nu vet jag inte på Volvo.
Men på Bmw så är de väldigt avancerad styrning av vanosen. (iaf på 330i)
Är 4st mappar endast för avgaskammen i Ecu:n

Men om vi bortser från de flesta mappar till den och endast kikar på fullgas och 98okt.

600 1000 1200 1500 1600 2000 2500 3000 3500 3900 4100 4500 4800 5500 6000 6500 rpm
91   93     92    71     69    69     98   108    95    108  109   107   112  112   112   112 Grader på kammen från bdc (har jag för mig)
Senast redigerat av Big Al (27 september 2012)

15 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Precis den tabell jag letat efter, fast till min motor.
Det ändras ganska mycket på vanosen, det gör säkert nytta också smile
De som låser sina vvt vilken grad låser de dom på?
Har hört att man kör fullt moturs, men det känns fel att ligga på ett ändläge.
Borde man inte ligga mittemellan?

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2012
242bullen skrev:
snälla! någon?

Men snälla du!

Du har spår i änden av kamaxeln som talar om hur kammen skall stå.  Varför har man VVT på avgaskamaxeln? ja inte är det för att plocka effekt i alla fall utan det har med avgasvärden att göra.  Jag gissar att du har paj på din VVT och inte vill betala för att laga denna?!  lås då kammen enligt spåret på kamaxeln och vips har du en bil som fugnerar som vilken 2.0t-00 som helst

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 oktober 2012
242bullen skrev:
snälla! någon?

dessutom... 

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
Förstår att du inte läst min fråga.
Du kan ta bort tråden istället, jag förstår att du inte vet vad du talar om.
Stanna på 450 hk det gör du nog bäst i.
Detta är väl motorteknik avancerad?

Ps har 4 likadana motorer med fungerande vvt jag har även kört dem i testbänk pga jag har kunskap om det.
Däremot hade jag sparat tid om man visste vilka grader kammen bör ha vid olika laster.

Förstår att den har med miljö att göra(här kommert det fina) MEN JAG VILL STYRA VVT.N.
Ursäkta att jag lyfte tråden!

Dr. Turbo
459 Inlägg
11 oktober 2012
Skulle jag styra vvt på en turbomotor så skulle jag först ha kammen vriden för tidig öppning av avgasventilerna och sedan vrida den åt att öppna avgasventilerna sent på mellan/höga varv och ladd.
Anledningen är att väcka turbon tidigt och sedan minska mottrycket på varv/ladd och få ut mer effekt, dvs det bästa ur båda världarna.

Random Hero
4 047 Inlägg
11 oktober 2012
242bullen skrev:

Ps har 4 likadana motorer med fungerande vvt jag har även kört dem i testbänk pga jag har kunskap om det.
Däremot hade jag sparat tid om man visste vilka grader kammen bör ha vid olika laster.

Förstår att den har med miljö att göra(här kommert det fina) MEN JAG VILL STYRA VVT.N.

o han fortsatte upp til 650hk.... om du nu är så duktig själv så borde väl inte du behöva ställa denna fråga ?just sayin

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2012
DusanMandick skrev:
242bullen skrev:

o han fortsatte upp til 650hk.... om du nu är så duktig själv så borde väl inte du behöva ställa denna fråga ?just sayin

Sen missade jag med i all hast för den delen.  Man lär så länge man lever smile

15 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
He he. det är lugnt, man lär så länge man lever.
Tycker ändå att frågan passar under motorteknik avancerad för det är en ganska avancerad fråga, eller?
Man hittar allt från 3d ritningar till animerade filmer på vtec mivec och vvt-i etc men inte på volvos vvt, hade detta funnits hade jag inte behövt ställa frågan!

15 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
DusanMandick skrev:
242bullen skrev:

UTAN VVT!
Det intressanta är tekniken, inte effekten i det här fallet.
Effekt kan alla få det är bara att ladda mer, just sayin cool

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 oktober 2012
242bullen skrev:
He he. det är lugnt, man lär så länge man lever.
Tycker ändå att frågan passar under motorteknik avancerad för det är en ganska avancerad fråga, eller?
Man hittar allt från 3d ritningar till animerade filmer på vtec mivec och vvt-i etc men inte på volvos vvt, hade detta funnits hade jag inte behövt ställa frågan!

Frågan är just om volvo använder sin VVT till något vettigt mer än i miljöaspekten. Vill du styra VVT bara för att lära dig eller har du några vinster som du ser med det?

turbo har VVT på avgaskammen medans sugmotorn har det på insugskammen.

15 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Mest naturlig nyfikenhet.
Jag tror att man bör avstå pga bristande information, man vill ju inte uppfinna hjulet igen heller.
Det är ganska svårt att få till det med P I D etc, först måste mappning vara perfekt mm.
Trodde kanske det kunde ge någon lärdom så man kan lära sig använda styrningen. då har man det med sig det till den dagen när man ska börja köra vvt på insugsksam där det verkligen ger effekt..
Kanske det blir enklare med insug då kan man mäta effekt istället för avgaser smile.

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 oktober 2012
Ser inte problemet som du verkar göra.
Pid-reglering är väl inga problem? Gör en styrning bara med p och skippa i och d. Sen styr du mot t.ex varvtal eller laddtryck , och då fullt i ena änden å minst i den andra. (öppna avgasventilerna tidigare i början å sent i slutet)
Sen ska du börja mappa till det perfekt, inte före då det är slöseri med tid då du endå måste mappa om det som du gjort perfekt.

184 Inlägg
18 oktober 2012
Först och främst behöver du mäta vinkeln.
Du kan inte styra kamaxel med tillfredsställande resultat med bara P!
Dessutom ska du ha en regulator med förstyrning.

Men du kan absolut vinna effekt med VVT på avgaskammen oxå.

Jag skulle heltklart säga att du skall styra mot både last och varvtal. Dessutom så kommer du behöva fasa tillbaka kammen när varvet ökar.

Jag kan nog hjälpa dig med detta om det är intressant för dig.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2012
Pratade med en bekant på Volvo idag, avgaskammen på turbon regleras on/off och den står sent i oaktiverat läge. man öppnar tidigare för att värma katten vid start

15 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
Trevligt nu börjar vi komma någonstans! smile
Har ju faktiskt problem med avgastemp på tomgång ca 170 till 200 grader.
Katten blir inte ens jummen?
Har trippel kollat det mesta för ev andra fel men det verkar vara kamaxeln.

184 Inlägg
20 oktober 2012
Jag känner igen den problematiken. Vad har du för tändning på tomgång?
Någon tomgångreglering aktiverad?

15 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
Har provat allt från 5 till 20 grader på tomgång, det ger väldigt små utslag.
Den går jämnast runt ca 14.
Tomgångsreglering fick tyvärr inte plats men ska opereras dit efter besiktning, om jag inte blir tvingad till det innan så klart.
Undertrycket i insuget är enormt 20 till 25 kpa på tomgång 850 till 900 varv. (oavsett grader).

184 Inlägg
21 oktober 2012
Vad händer om du ökar luftflödet och minskar tändningen då?

Sök