2059
Sök

Strömbergs Volvo 242 T5 är nu reggad å besiktad, ny uppdatering 4/6-16 Ny låda på plats!!

Hoppas att året 2015 kommer bli året då allt funkar, har varit mycket motgångar, men nu känns de riktigt bra, bilen ska reggas i år och köras både på bana å gata...

802 314 Visningar
Uppdaterades senast 16 november 2016
882 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
-FXNewton- skrev:
Sjukt imponerad på bygget å du väckte min inspiration igen...imorn blir de garaget smile Keep it up!

Tackar.. kul att det inspirerar någon.. smile

Slide in... burn out!!!

däcksparkare
1 046 Inlägg
27 januari 2013
barmark hoppas jag inte kommer alltför tidigt.. hoppas på en vända på sjön wink
Såg alla som åkte idag då jag var ute å fiskade.. ryckte i gasfoten...
Kör hårt nu strömberg! big_smile

Motor utan turbo suger >.>

162 Inlägg
27 januari 2013
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
Ser bra ut! smile Har me funderat på ett takscoop men då jag tänkt ha innertaket kvar får de vara tillsvidare. Hoppas du har de varmare i garaget än en annan har, höll på å frysa häcken av mig häromdagen.. Men ska bli plusgrader nu i veckan så då får man passa på och försöka få en del gjort! smile

tack. jaså. ja det kan vara dumt å ha innertak i. de väger ju en massa.. wink ja tempen i garaget är väl ca 10-12 grader. lagom å jobba i. har en diesel värmare som jag startar om det blir för kallt. ja de e bara å bita ihop. för snart är det barmark...

Jo ja vet och om jag skulle ha lackat om bilen så skulle jag rivit ur de, har haft bort de men konstaterade att de blir snyggare med de kvar tongue

Ja de låter lagom!

882 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Händer inte mycket här denna veckan, sitter hemma å passar febrig å snorig unge, har inte tid me sånt här.. men men, får bli ett rövar pass i helgen istället...

Men har fått ordnat så jag fick mina nya frambroms skivor till bilen. riktigt feta. mäter 355 x 32 mm å med lösa bellhouse så kommer de bli riktigt bra, kommer bita i ordentligt när 6 kolvs Porsche GT2 oken biter tag i skivorna, ska åka med Porsche Cup belägg... Riktigt räjsigt... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-b5a03fd30ca01e716caeefd6b3dd9906.jpg

Skivan lutar bakåt lite så blev 10mm för mycket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-db7819a979f3d8071c2b6b7c230ee722.jpg

va tvungen att jämföra med något, fick bli min gamle S2.. satans stora skivor, väger 9,7 kg / st.
Mycket ofjädrad vikt = Inte bra... men får se, tror de blir bra ändå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-dbffcc232393e40fb423a17ffad910d6.jpg

Uppdaterar i helgen igen.... ha de gött så länge / Strömberg

Slide in... burn out!!!

121 Inlägg
30 januari 2013
-Stromberg- skrev:
-FXNewton- skrev:
Sjukt imponerad på bygget å du väckte min inspiration igen...imorn blir de garaget smile Keep it up!

Tackar.. kul att det inspirerar någon.. smile

Det blir ju mycket lättare när att dra på sig kläderna och gå ut i garaget efter man sett hur denna 242;a förändras till ett fullblod. Det blir ju att man håller koll på just 242:orna :-)

882 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
qvistgaard skrev:
Det blir ju mycket lättare när att dra på sig kläderna och gå ut i garaget efter man sett hur denna 242;a förändras till ett fullblod. Det blir ju att man håller koll på just 242:orna :-)

Tackar, som sagt, jätte roligt att höra att ni följer å gillar de ni ser.. Du har ju själv en fin 242, ska gå in å lägga en röst nu.. wink å har även en fråga, men tar det där...

/ Strömberg

Slide in... burn out!!!

230 Inlägg
30 januari 2013
tråkigt att ditt barn böev sjuk nu men sånt är livet bara att bita i de sura äpplet smile längtar redan till helgen!! tongue fy fan vilka bromsar tongue

764 Inlägg
31 januari 2013
Brutala skivor! big_smile

Svetsare, Reparatör
36 Inlägg
31 januari 2013
jag bara älskar din "förfining" av gamle 242en, följer med spänning hela tiden..
och som jag sagt förrut, gryym inspiration! man får dåligt samvete i sitt eget projekt men det är det bästa bränslet! smile keep it up!

-/Hillside Drft\-

882 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
volvo-nissen skrev:
tråkigt att ditt barn böev sjuk nu men sånt är livet bara att bita i de sura äpplet smile längtar redan till helgen!! tongue fy fan vilka bromsar tongue

Tack, ja det va ju inte de ja behövde lägga tid på nu, men tjejen har precis börjat på nytt jobb å tycker det ser dåligt ut om man direkt måste vara ledig för att passa ungen, men eftersom vi har eget åkeri å jag gör lite som jag vill så va de enda lösningen just nu... men men, ska ta igen förlorad tid i helgen.

Tomten ringde igår å hade fler julklappar till mig, så fick åka ut en sväng vid 23,30 tiden igår å hämta lite nya delar.. så nu har jag ännu mer å greja med i helgen... smile Tur man e kompis med Tomten, så man får snabba leveranser å när som helst på dygnet...

Ja bromsarna kommer bli redigt bra... kommer kunna få på mina sladda sönder däck fälgar oxå, men de kommer inte vara gott om plats emellan fälg å ok med 17", men de e ju compomitive så dom e ju ganska stora "inuti". cool

Slide in... burn out!!!

882 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
TurboLundin skrev:
Brutala skivor! big_smile

Tackar, ska de va så ska de va... wink

Slide in... burn out!!!

882 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Peppemange skrev:
jag bara älskar din "förfining" av gamle 242en, följer med spänning hela tiden..
och som jag sagt förrut, gryym inspiration! man får dåligt samvete i sitt eget projekt men det är det bästa bränslet! smile keep it up!

Tack så mycket, riktigt roligt när det uppskattas all tid å pengar som läggs ner... kul när de följs å inspirerar, man kan aldrig vara värst, men man gör så gott man själv kan... tappar min egna inspiration ibland, men då e de bara å skruva i en stol å torrköra lite, sen längtar man som fan efter å få provköra å då går det mycket lättare ett tag... tongue / Strömberg

Slide in... burn out!!!

230 Inlägg
31 januari 2013
-Stromberg- skrev:
volvo-nissen skrev:

Tack, ja det va ju inte de ja behövde lägga tid på nu, men tjejen har precis börjat på nytt jobb å tycker det ser dåligt ut om man direkt måste vara ledig för att passa ungen, men eftersom vi har eget åkeri å jag gör lite som jag vill så va de enda lösningen just nu... men men, ska ta igen förlorad tid i helgen.

Tomten ringde igår å hade fler julklappar till mig, så fick åka ut en sväng vid 23,30 tiden igår å hämta lite nya delar.. så nu har jag ännu mer å greja med i helgen... smile Tur man e kompis med Tomten, så man får snabba leveranser å när som helst på dygnet...

Ja bromsarna kommer bli redigt bra... kommer kunna få på mina sladda sönder däck fälgar oxå, men de kommer inte vara gott om plats emellan fälg å ok med 17", men de e ju compomitive så dom e ju ganska stora "inuti". cool

ja då va de nog enklast och bäst så smile

hahaha ja han tomten kanske man skulle ta och lära känna.. han har mycket bra att ha saker big_smile

882 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
volvo-nissen skrev:
-Stromberg- skrev:
volvo-nissen skrev:
tråkigt att ditt barn böev sjuk nu men sånt är livet bara att bita i de sura äpplet :) längtar redan till helgen!! :P fy fan vilka bromsar :P

Tomten ringde igår å hade fler julklappar till mig, så fick åka ut en sväng vid 23,30 tiden igår å hämta lite nya delar.. så nu har jag ännu mer å greja med i helgen... :) Tur man e kompis med Tomten, så man får snabba leveranser å när som helst på dygnet...

Ja bromsarna kommer bli redigt bra... kommer kunna få på mina sladda sönder däck fälgar oxå, men de kommer inte vara gott om plats emellan fälg å ok med 17", men de e ju compomitive så dom e ju ganska stora "inuti". :cool:

ja då va de nog enklast och bäst så :)

hahaha ja han tomten kanske man skulle ta och lära känna.. han har mycket bra att ha saker :D

Han kan ordna många fina saker.. riktigt kul å kunna bygga med så många fina delar...

/  Strömberg.

Slide in... burn out!!!

däcksparkare
1 046 Inlägg
31 januari 2013
Strömberg, du fortsätter att leverera som vanligt! big_smile
Hoppas på fortsatta uppdateringar med många bilder! big_smile

882 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Lilljegern skrev:
Strömberg, du fortsätter att leverera som vanligt! big_smile
Hoppas på fortsatta uppdateringar med många bilder! big_smile

Tack, Försöker så gott de går vettu... wink De kommer uppdateringar, säkert någon i helgen... kommer i stort sett bli "helt klar" med svetsen i helgen... gött de, sen är det bara att börja montera saker för byggbesiktning, å då kommer det gå undan. har allt utom fjäderbenen fram, väntar på leverans från Sellholm. sen har jag allt tror jag, i alla fall inte mycket mer som ska skaffas... så kommer komma både bilder å uppdateringar fram igenom, var så säker... smile / Strömberg

Slide in... burn out!!!

däcksparkare
1 046 Inlägg
31 januari 2013
trevligt värre! wink

16 Inlägg
3 februari 2013
Gäller ju att kunna få stopp på prylarna när svängarna närmar sig i hög fart. Så detta ser ju fint ut. Fortsätter att med stort nöje följa ditt fina bygge och ser verkligen fram emot att se resultatet. Vet vad mycket jobb det är med byggen så kämpa på. Belöningen kommer ute på banan sen.

882 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Nennemannen skrev:
Gäller ju att kunna få stopp på prylarna när svängarna närmar sig i hög fart. Så detta ser ju fint ut. Fortsätter att med stort nöje följa ditt fina bygge och ser verkligen fram emot att se resultatet. Vet vad mycket jobb det är med byggen så kämpa på. Belöningen kommer ute på banan sen.

Men bromsa är ju för fegisar... så därför man skaffar stora. så man kan bromsa kort å snabbt.. så man bara är en halv fegis.. hehe. tongue kul att du gillar det.. håller på just nu i garaget.. svetsens sista stund i denna bil är kommen...
ja belöningen kommer senare.. så nu gäller det att bevara motivationen å köra på...

kommer uppdatering senare ikväll vad som gjorts... wink så ni får vänta lite till... / Strömberg.

Slide in... burn out!!!

882 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Hej hej, har i helgen fått svetsat klart bilen, nu är alla kaross modifikationer klara... känns som en STOR lättnad, har varit otroligt jobbigt å inte känna att man kommer någon vart, men nu så... sen syns det ju att man fått en del gjort. men har tagit en hel del på motivationen det sista...

Har idag ringt å pratat med min SFRO kille, och bestämt en datum för byggbesiktning. så den stora prövningen kommer å ske 8/3-13, dagen innan jag fyller år... hehe, så jag bad han å vara snäll... wink
Detta känns oxå bra att äntligen veta att man har en datum, nu kan jag börja fokusera på bilbyggandet. alltså sätta ihop allt, å försöka hinna med så mycket som möjligt innan dess...

Sen när det är klart ska ju allt isär igen å slipa svetsar... å sen iväg på blästring, grundmålning, sen kommer jag lackera inne i kupén, bagaget, motorrummet, å underrede, när det är klart kommer bilen köras iväg på lackering, utvändigt... men det lämnar jag bort för å få det riktigt bra...

Så denna helgen har jag enbart fokuserat på att få svetsandet klart, tog mycket mer tid än jag trodde de va kvar...Svetsade dit nya förstärkningar i hjulhusen för buren.. men denna gången så bultar jag fast en extra plåt emellan buren å hjulhuset, å sen på undersidan så svetsade jag fast en mycket större tjockare plåt.. blir nog bergstadigt det med.

Men sen började jag montera scoopet på taket, bekymmret var att rundningen på taket var för liten mot vad scoopet i själva verket var, efter en del funderande så bestämmde jag att jag var tvungen att ha en förstärkning både innuti scoopet å på insidan av taket, för att kunna "räta" ut kolfibern lite, bekymret då var att kolfibern vecka sig på ytterkanterna, blev inget bra, så jag fick helt enkelt kapa ur lite kolfiber så jag kunde dra ner scoopet, sen blev det riktigt bra... så nu sitter det bergstadigt, nu ska det nog klara 300 km/h +.. på förstärkningen på insidan svetsade vi på ett par bitar som jag sen kunde gänga i. det gjorde att nu känns det riktigt bra att kunna dra åt ytterskalet bra.. skitnöjd med det nu..

Sen hade jag tänkt å sätta nån "förstärkning" eller bara snygg plåt bak mellan fjädertornen i bagaget...
den har jag monterat oxå... men vi vet inte om vi ska göra en ny plåt, lite större, vad tycker ni?? ser det lite för "lite" ut??

Va tvungen att hänga på ett av oken å se hur det blir med nya skivorna, tycker det ser riktigt fett ut...
Skivorna är iväg på omfräsning av bultmönster, dom görs nog faktiskt just nu... fint med kvällsarbete.. smile
Även nya tanken är iväg på omsvetsning av fästen, dom satt inte som jag ville ha dom...

Tack Daniel... blir säkert jätte bra... som vanligt... wink

Så nu ska allt monteras som det är tänkt å ha det sen, så jag ska börja med detta så fort som möjligt, ska bli skoj å se hur bilen "växer" fram å nästan se det färdiga slutresultatet, sen kommer det göra massor å få färg på skapelsen, det ser jag fram emot jättemycket..

Detta var det jag hade å lägga fram, återkommer när bitarna börjar å falla på plats, har i alla fall fått dit alla air jacks, ser ganska fränt ut...

Slänger upp bilder oxå... brukar uppskattas... cool

Bur förstärkningen underifrån i hjulhuset..

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-16935e33e3aa974bd4ce2964d18cb822.jpg

Nya skivorna med oken...

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-707e406cdb0d8b01f65c8f10e9f0ad55.jpg

La igen alla hål som var sen tidigare i torpeden, det var pillit vill jag lova, å sluka många timmar... vi hade skurit ut massa små brickor som jag svetsa dit å sen slipa svetsarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-46e1c823413606d54c1e5b41c691fb1d.jpg

Plåten mellan tornen, vad tycker ni?? ser det för "lite" ut??

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-88e1c682e3a3ff1084e5261a5bfb1fd0.jpg

Förstärkningsplåten till scoopet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-aa334a684039267f31265f69fbf5556f.jpg

Små öron på svetsade för att kunna dra fast ytterskalet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-7f2886f4ca410c4b597ce4694f975ac8.jpg

Plåten som sitter runt på insidan.. tycker det blev riktigt bra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-89ab422d8d803969bad4fd412cb2d444.jpg

Färdig monterat.. nu sitter det så det känns som man kan lyfta bilen i det, men tror det behövs i 300 km/h +.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-fe45b5abf69513a93e4f7492848136fd.jpg

Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!

Sök