Motronic BMW V12

torpis Forummoderator
16 november 2012 · 10 575 Inlägg

Revotech skrev:
Men Megasquirt.. Det är ju enligt mig inget höjdarsystem.

Nej det är ingen höjdade, men lätt att förstå sig på både hårdvara, mjukvara och inkoppling av elen. Och extremt mycket bättre och kostnadseffektivt än vad TS först tänkt sig med div hopkok

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tekniknissen1
16 november 2012 · 866 Inlägg

Hopkok ? Jag kan koka soppa på en spik lol Det bli ju inte !  Alla kompnenter följer med från  M50 motorn men där blir två separata system. OBD systemet kommer att funka på båda systemen men det blir 2 utag.
Megasquirt !!!! AAARRG pi fvi spott fräs big_smile Alla dom boxarna har kvinonamn wink Säger man till dom en sak så ifrågasätter dom det och gör tvärom lol lol

myran Foto/Bilnörd
16 november 2012 · 1 541 Inlägg

Megasquirt ms3x har 8 tänd och 8 spridar utångar som går köra seqventielt.

Går ju para upp och köra 2 cylindrar åt varje gång. Skulle tro att det nästan är bättre än vad original sprutet gör.


Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.  Skiter man i att använda riktiga skärmade kablar till givare och jorda ordentligt så funkar inget sprut bra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
torpis Forummoderator
16 november 2012 · 10 575 Inlägg

myran skrev:
Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.

Det är väldigt sant!  Så är det med alla sprut. Det största problemet med megasquirt är att det är så billigt att man köper det utan att tänka efter. Är man insatt nog för att klara av det? Är man villig att läsa på tills man lär sig etc...

Det absolut dyraste sättet är att själv försöka installera ett MS innan man läst på nog och senare be någon kunnig att felsöka... snacka perpetuum mobile. Man kan lägga 100timmar á 1000kr och det fungerar fortfarande "sådär"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
myran Foto/Bilnörd
16 november 2012 · 1 541 Inlägg

torpis skrev:

myran skrev:
Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.

Det är väldigt sant!  Så är det med alla sprut. Det största problemet med megasquirt är att det är så billigt att man köper det utan att tänka efter. Är man insatt nog för att klara av det? Är man villig att läsa på tills man lär sig etc...

Det absolut dyraste sättet är att själv försöka installera ett MS innan man läst på nog och senare be någon kunnig att felsöka... snacka perpetuum mobile. Man kan lägga 100timmar á 1000kr och det fungerar fortfarande "sådär"

Feldimensionerade kablar. Skippar skärmade kablar till viktiga och känsliga givare. Dåligt jordat. Kassa lödningar.


Som du säger.. många som köper det för det är billigt utan att läsa på ordentligt. Dom som lägger 15pap på ett sprut betalar oftast några kronor för få det inkopplat också. Eller lägger tid på att göra det rätt.


Sen sure.. Megasquirt är kanske lite mera känsligt för störningar. Men om man kopplar ett sprut rätt så ska det inte vara några störningar alls i el-systemet. ovansett vad man kör för sprut.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Webrex
16 november 2012 · 379 Inlägg

myran skrev:
Megasquirt ms3x har 8 tänd och 8 spridar utångar som går köra seqventielt.

Går ju para upp och köra 2 cylindrar åt varje gång. Skulle tro att det nästan är bättre än vad original sprutet gör.


Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.  Skiter man i att använda riktiga skärmade kablar till givare och jorda ordentligt så funkar inget sprut bra.

Ursäkta mig nu, å ta inte illa upp, men Nej där har du fel.

De finns nog få i sverige som sysslat med MegaSquirt på fler olika bilar än jag, och jag är så insatt som någon nånsin kommer orka vara på en hobby nivå. Och min erfarenhet är att du kan göra precis allt rätt å ändå få helt sjuka fel och buggar. De är lite som windows 95 tongue funkar ibland tongue

Har upplevt bilar som efter vinterförvarning varit döda, bilar som plötsligt dödd utan anlening, boxar som tappat minnet fel, å vilket enligt Mofid som bygger boxarna är teoretisk omöjligt.. Har varit med om skramblade mappar, överförings fel, communications fel, och tädmissar och trigger fel på alla tänkbara sätt.

Sen Vems kom in på marknaden med otroligt bra pris så finns det ingen anlening att köra MS längre.
Å ska jag va helt ärlig så är ja inte helt nöjd med det heller, men det funkar iaf! De gör sällan ms.


Åter till Topic, Vems fixar biffen med batch fire på 6 spridar kanaler och waste på 6 tändkanaler om de skulle va intressant.

Att mappa 2 system ser jag inte som nått problem egentligen, mappa ena banken fett, sen mappa andra fint, å sen kopiera chippet bara.

torpis Forummoderator
16 november 2012 · 10 575 Inlägg

Webrex skrev:
bara.

jo visst... smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Webrex
16 november 2012 · 379 Inlägg

myran skrev:

torpis skrev:

myran skrev:
Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.

Det är väldigt sant!  Så är det med alla sprut. Det största problemet med megasquirt är att det är så billigt att man köper det utan att tänka efter. Är man insatt nog för att klara av det? Är man villig att läsa på tills man lär sig etc...

Det absolut dyraste sättet är att själv försöka installera ett MS innan man läst på nog och senare be någon kunnig att felsöka... snacka perpetuum mobile. Man kan lägga 100timmar á 1000kr och det fungerar fortfarande "sådär"

Feldimensionerade kablar. Skippar skärmade kablar till viktiga och känsliga givare. Dåligt jordat. Kassa lödningar.


Som du säger.. många som köper det för det är billigt utan att läsa på ordentligt. Dom som lägger 15pap på ett sprut betalar oftast några kronor för få det inkopplat också. Eller lägger tid på att göra det rätt.


Sen sure.. Megasquirt är kanske lite mera känsligt för störningar. Men om man kopplar ett sprut rätt så ska det inte vara några störningar alls i el-systemet. ovansett vad man kör för sprut.

Oxå fel, elektronik avger alltid astörningar, och de största problemet är de höga spänningarna i tändkablarna/tändspolarna, de är ofta de som stör ut systemet.

Orginal styrsystem är byggda för att klara dessa störningar, det är verkligen inte megasquirt.

Webrex
16 november 2012 · 379 Inlägg

torpis skrev:

Webrex skrev:
bara.

jo visst... smile

Haha, kanske inte så bara, men ändå tongue

tekniknissen1
17 november 2012 · 866 Inlägg

Ja då är jag inte helt ute och cyklar ! Jag tar moppen big_smile Megasquirt är eller har varit väldigt störnings gänsliga men lidigt av en del buggar som fick folk att be gråhåriga ! Men har det inte blivit bättre på de nyare typen.??
Det låter bra " det är bara att" men många gånger är de det när man kan wink
Jag är insnöad på Haltech och 2000 eller E11 funkar men hänga på ett på V12an är som att ge en Häst brunabönor-... Där blir inte fler hästar men det låter mer där bak tongue.
Delar har jag tillgång till. Så inköpet kostar gratis !!
Och jag har inte fått något svar om att det inte kan funka smile

Webrex
17 november 2012 · 379 Inlägg

Ja tycker du ska köra med förknasare! 6st big_smile

tekniknissen1
17 november 2012 · 866 Inlägg

Men va fan bygga sig till stenåldern käns inte bra !!! Men 6st Weber IDA 45  hade varit snyggt :-)

Senast redigerat av tekniknissen1 (21 november 2012)

328E36CAB
17 november 2012 · 92 Inlägg

Haka på jänkarna och bygg din egen S70 variant med hjälp av toppar från M3 e46!
http://www.racingpowerplant.com/bmw_m70.htm

610 hp / 480 lbs/ft - smooth idle will meet tailpipe emissions / 7800 rpm redline

This engine is a 6 liter bottom end build, with custom 4 valve per cylinder,  heads.
Their design is based on the E46 M3 engine cylinder head - (S54 designation).  More
detailed information is available for serious inquires.   
Complete engine  $ 83,000.00

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
tekniknissen1
17 november 2012 · 866 Inlägg

Javist !! Det hade varit trevligt ;-) McLaren F1 är trevlig och den där X5.an som inte blev av med en sådan motor.
Det går att ta m50 topparna på v12 blocket men. Samma cylinderavstånd och bult mönster men det bökiga blir att vända den vänstra toppen! Då är det lättare att överladda på en 12,a  http://www.youtube.com/watch?v=PkmSe6QRg9A Det räcker och blir över.

Webrex
17 november 2012 · 379 Inlägg

Gör en sökning på PPF, det finns en i sverige som bygger med 32ventilers m70 med M50 toppar. Han har fräst av toppen i bakkant å vänt kammarna, å byggt lite egna kåpor å kamdriving tongue

tekniknissen1
17 november 2012 · 866 Inlägg

Jag var inne och titta på den! Ja allt går att göra men med en Toyota på 1100kg så behöver jag inte en lätt hysterisk V12 som vill vrida chasit till en korkskruv. Ser så konstigt ut när 1 hjul hänger i luften ;-)

Webrex
18 november 2012 · 379 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Jag var inne och titta på den! Ja allt går att göra men med en Toyota på 1100kg så behöver jag inte en lätt hysterisk V12 som vill vrida chasit till en korkskruv. Ser så konstigt ut när 1 hjul hänger i luften ;-)

Haha, sant.. Å du, ja snacka med en kille i Norge.. Han har en M70 med turbo.. 1286hk lr nått va de i den tongue över 1200 iaf. Turboaggregat och inslusslangar va hämtade ifrån en 18L catepiller motor tongue

Så de finns allt mos så de räcker blir om man överladdar ändå tongue

tekniknissen1
18 november 2012 · 866 Inlägg

Lite sugen är man med överladd på 12,an men då får jag nog titta på en MK3 i stället den tål hur nycket som hällst med taket på ! Hmm det var inte en dålig ide igäntligen MK3 är billga med skuren 7m motor nu för tiden :-)
En Eaton112 på en m70 hade blivit snyggt!

Revotech Pedal To The Metal
19 november 2012 · 750 Inlägg

torpis skrev:

myran skrev:
Jag hävdar fortfarande att alla som har problem med megasquirt har orsakat felet själv.

Det är väldigt sant!  Så är det med alla sprut. Det största problemet med megasquirt är att det är så billigt att man köper det utan att tänka efter. Är man insatt nog för att klara av det? Är man villig att läsa på tills man lär sig etc...

Det absolut dyraste sättet är att själv försöka installera ett MS innan man läst på nog och senare be någon kunnig att felsöka... snacka perpetuum mobile. Man kan lägga 100timmar á 1000kr och det fungerar fortfarande "sådär"

Ja dessutom så har jag ju kommit in som "konsult" på de MS jag jobbat på. När någon kopplat och kopplat och sen tex inte får varvsignal. Hua. Det är helt hopplöst när folk som ni säger inte tänkt utan dragit och lött lite hur som helst, sen komma in utifrån och försöka reda i det. Inte roligt.

MS är ju dock som ni sagt tidigare bättre än ursprungliga idén. Även om jag gillar riktigt galna lösningar. Blir lite utmaning då wink xD

Men hur eller hur så är ju Nira, DTA eller liknande mycket bättre. Som man brukar säga. Man får lite vad man betalar för. Rent generellt och inte specifikt för detta projektet.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
TurboTarzan
25 december 2012 · 235 Inlägg

Jag är sjukt sugen på V12 istället för v8, ljudet får mig att pissa honung, men finns det nåt eftermarknadssprut som klarar av 12+12? Drömmen är att senare överladda oxå. Jag snackar om m70B50. Någon sa att det bara är att" jorda Getriebe-kabeln" om man bygger om till manuell med original styrsystem. Kan detta stämma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang