2793
Sök

Audi 100 (C4) 2,0 kokar.

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
385 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
hej jag har en audi 100 2,0E från 93 som kokar så fort den blir varm, har försökt klura ut det själv. men det gick inge bra.   försökte även hitta en termostat men även det utan lycka. det ända jag hittade var en fästet till övre kylar slangen som det gick in en drös mä kablar i till olika givare. så är det någon son har nån aning om vad felet kan vara???

MVH Viktor

mos ä gött

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2012
Är det en 4-cylindrig spis så lär du hitta termostaten i höjd med oljetråget i kamremsänden är min gissning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

385 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Är det en 4-cylindrig spis så lär du hitta termostaten i höjd med oljetråget i kamremsänden är min gissning.

japp det är det. ska ta en titt

mos ä gött

385 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
SUBARU2-5 skrev:
dawwe skrev:

japp det är det. ska ta en titt

jag hittade den o det är jätte svårt att komma åt. men har klämt o grejat mä slangarna o det värkar som om det är genomströmning där.

mos ä gött

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2012
Det underlättar om man lossar fästena till servopumpen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

385 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Det underlättar om man lossar fästena till servopumpen...

jo jag såg det men det är inget jag gör i kväll tongue för i garaget står det än upphisad subaru o jag har ingen lust att göra det ute när det är mörkt. så ska kolla mer i morgon

mos ä gött

Avstängd
10 388 Inlägg
17 november 2012
På den 4cylindriga sitter den på undersidan av kylvätskepumphuset o kommer lättast åt underifrån (ja om man tar bort has"plåten")

Och på 5cylindriga (mest för sakens skull, även om ts har en fyra); vänster sida, framkant av blocket bakom termostatkåpan (förvånande I know wink   )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

385 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
fick ut termostaten nu och jag körde den i en kastrull mä vatten och den öppnade sej inte förens det kokade ganska mycket så jag tror jag har hittat felet tongue

mos ä gött

Avstängd
10 388 Inlägg
17 november 2012
SUBARU2-5 skrev:
fick ut termostaten nu och jag körde den i en kastrull mä vatten och den öppnade sej inte förens det kokade ganska mycket så jag tror jag har hittat felet tongue

Ja, även om vattnet i bilen kokar senare än i en kastrull, så ska den ju öppna sig innan det börjar koka, så ja, det är väl troligt smile

Till 2.0:an tror jag t.o.m biltema har till (om man nu vill handla där)

385 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
har 10 mil till närmaste biltema...... hörde med MEKA o dom tar 125 kr för en så det är lika bara o köpa där sen ska jag ändå köpa kål till generatorn där tongue
sen har jag ett till problem o det är att fläktarna på kylaren inte startar när den blir varm så jag kör dom manuellt nån som vet vad dä kan bero på ?

mos ä gött

Avstängd
10 388 Inlägg
17 november 2012
SUBARU2-5 skrev:
har 10 mil till närmaste biltema...... hörde med MEKA o dom tar 125 kr för en så det är lika bara o köpa där sen ska jag ändå köpa kål till generatorn där tongue
sen har jag ett till problem o det är att fläktarna på kylaren inte startar när den blir varm så jag kör dom manuellt nån som vet vad dä kan bero på ?

Sitter en termobrytare nere till vänster (i färdriktningen) på kylaren (in mot motorn). Dessa har en jäkla förmåga att lägga av

Enda stället i nedre vänstra kant som det går (eller ska gå iaf) kablar till kylaren. Lite bökigt att komma åt, men fullt görbart. Tycker man det är för trångt kan man alltid plocka bort ramen med fläktarna i

(har det likadant på min 2.8 C4 för tillfället)

385 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
SUBARU2-5 skrev:

Sitter en termobrytare nere till vänster (i färdriktningen) på kylaren (in mot motorn). Dessa har en jäkla förmåga att lägga av

Enda stället i nedre vänstra kant som det går (eller ska gå iaf) kablar till kylaren. Lite bökigt att komma åt, men fullt görbart. Tycker man det är för trångt kan man alltid plocka bort ramen med fläktarna i

går det byta den sänsorn på nått vis?

mos ä gött

Avstängd
10 388 Inlägg
17 november 2012
SUBARU2-5 skrev:
it_mutt skrev:
SUBARU2-5 skrev:

går det byta den sänsorn på nått vis?

Ja, den är bara att skruva ut, inget avancerat mer än att det är lite trångt att komma åt

Sök