2853
Sök

Volvo 740 gl-88 startar inte och går trött ibland.

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
Hej!

Nu har jag hållit på och felsökt långt och länge utan framgång så nu ber jag er ute i cybern om hjälp!

Bilen är som sagt en Volvo 740 88 med b230f motor. Lh2.2 så kan inte kolla blinkkoder.

Felet är som följande, en stunden då man ska starta bilen så går bara startmotorn runt, det sker ingen förbrännning, oavsätt hur mycket man håller på händer ingenting förutom vid två tillfällen efter att jag bytt tempgivaren då har de hänt att han tänt till två tre ggr.

Sen kan den stå en dag eller några timmar, det är olika, testar igen utan att ha gjort nått och den startar på första försöket. Så håller den på fram och tillbaka, ibland dagligen ibland månaders uppehåll, misstänker att de inte har med temperatur å göra då de inte spelar nån roll om de är +30 eller -20 ute.

Samma sak är det när man gasar ibland, då dödar han nästan sig själv.

Saker som jag har gjort då.
-Nytt bränslerelä (testat två olika, bryggat förbi relät, kollat kabelskorna, ingen skillnad.)
-Nytt spridarrelä -ll-
-Ny bränslepump walbro 255 l/h in tank, nya bränsleledningar
-Nytt filter
-Bytt spridare/rail/btr
-Ny spole
-Nya tändkablar/tändstift/rotor och fördelarlock
-Bytt hallgivare/fördelare
-Testat med annan luftmassemätare
-Ny tempgivare
-Kaminställning/ventilspel justerat
-Kompressionsprov och ny topplockspackning
-Fixat alla jordpunker samt dragit extra tex till boxen
Kan vara mer men minns inte just nu.

Kollat i volvos reparationshandböcker (nej inte heins eller hur de stavas)
Pratat med diverse mekaniker och volvo älskare utan framgång.

Snälla är i stort behov av hjälp!

Tack på förhand smile
Mvh Jonthemannen!

Sport luktar bensin, idrott luktar svett!

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Ingen som har nån idé alls? sad
Gnista får den också när den inte funkar, och bensin luktar det.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 december 2012
Vad är det för skick på kablaget i bilen? Vet att de fram till -88A har rätt skört kablage.

När du försöker starta den har du alltså både gnista och bränsle?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
PHrnfeldt skrev:
Vad är det för skick på kablaget i bilen? Vet att de fram till -88A har rätt skört kablage.

Som det ser ut så verkar de fräscht, ingen som har varit och pillat i det heller.

Jepp både och.. men han tänder bara till en eller två ggr sen händer ingenting, sen nån dag senare går han igen utan problem

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 december 2012
Jonthemannen skrev:
PHrnfeldt skrev:

Som det ser ut så verkar de fräscht, ingen som har varit och pillat i det heller.

Jepp både och.. men han tänder bara till en eller två ggr sen händer ingenting, sen nån dag senare går han igen utan problem

Hör till saken att materialet man gjorde kablaget i på den tiden är känsligt för torka så det kan med tiden falla i sär av sej självt. Inte särskilt troligt om ingen varit och rört det dock.

Låter ju f ö som om bilen skulle få alldeles för mycket bränsle. Har du tagit upp stiften och kollat så att de verkligen får bränsle alternativt om de går sura? Du hade bytt tempgivare, är du säker på att du fått rätt sort? Är problemet väderbundet?

EDIT: Det går ju att ställa tändningen på fördelarna på de där motorerna, det är inte så att tändningen står hel tokigt?
Senast redigerat av PHrnfeldt (15 december 2012)

m5portal.com
m3portal.com

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
Exakt, de kommer jag inte ihåg just nu, och när jag kollade gnista för en timme sen tänkte jag aldrig på att kolla, får göra de imorn igen.

Tempgivaren är rätt då det bara finns tre olika och alla har olika färg.
Nej inte väderbundet vad jag har fått uppfattningen av.
Inte när fördelaren sitter rakt in i kammen ju?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
15 december 2012
Jonthemannen skrev:
Exakt, de kommer jag inte ihåg just nu, och när jag kollade gnista för en timme sen tänkte jag aldrig på att kolla, får göra de imorn igen.

Har du inte induktivgivare över svänghjulet kan du justera tändningen genom att vrida på fördelaren. LH2.4 fick den senare tändningen som tog signal från svänghjulet men i o m att givaren sitter i kroppen på fördelaren på de äldre med LH2.2 så justeras den i o m att du vrider kroppen. Går ju att kolla om du + en till använder stroboskopslampa.

Är problemet inte väderbundet så är nog inte givaren fel heller, och är du dessutom säker på att det är rätt så får man ju utgå från det. Visste bara att det fanns svarta och blåa givare.

Har du kört runt startmotorn med spridarbryggan lös någonting? För att se hur spridarbilden är (så det inte droppar från spridarna)?
Senast redigerat av PHrnfeldt (15 december 2012)

m5portal.com
m3portal.com

11 Inlägg
15 december 2012
kolla i relä/säkringsboxar om de erjat eller kommit in vatten där,  hade ett liknade fel på en golf jag hade, letade ihjäl mig efter fel sen rev jag bort säkringsboxen å de såg ut som fan där i, gjorde rent och putsade kontakter och woilja! problemet borta!

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare

16 Inlägg
16 december 2012
Min 740 16v -89 är lika dan.

helt plötsligt startar den inte! sen om man puttar startar den på 1sek,

har bytt de mesta som du men har inte hittat felet än, just nu är jag lite inne på att de är fel på orginal btr, typ blir dålig sprut bild ur spridare men om man puttar igång den blir de mer snörr på motorn än starten!

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Nu verkar det som att problemet kan vara löst, böt ut spridarna igen och torkade rent alla säkringar. Sen efter en stund hoppa han igång.

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
Såklart inte.. Nu har han inte varit igång sen innan jul.

Han får gnista på alla cylindrarna, bränsle kommer det in i varje cylinder och ut kommer de avgaser ur varje cylinder, men inte ett liv. Hostar inte ens till.

Även testat med annan luftmassemätare igen + testat min på annan bil, Funkar
Samma sak med boxen.

När han hade stått inne en hel dag i verkstan i värmen starta han direkt..
Men han kan även starta på första försöket när de är 20 minus ute, nu är de bara tre och även när de var 3 plus gick han inte.

Även kollat efter fukt i fördelaren men inte hittat nått.

Har testat att ute i kylan köra med kupévärmare i kupen, nära säkringsboxen, nära boxen och i motorrummet för att torka ur och försöka hitta felet den vägen, ingen skillnad.

2 251 Inlägg
1 januari 2013
Tänder bilen på startgas?  Alltså lite startgas in i insuget....   Om den gör det, är det ett bränslerelaterat fel.

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
Nej de gör den inte och har nu lyckats hitta felet som gör att den är permanent död, den läcker in vatten i cylindrarna och kolvringarna är slut. Så börjat riva motorn nu så få man se om de löser allt eller bara en del.

16 Inlägg
2 januari 2013
sitter de vevaxelgivare på 2.2 ?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 januari 2013
mystichouse skrev:

Nej.

m5portal.com
m3portal.com

16 Inlägg
4 januari 2013
PHrnfeldt skrev:
mystichouse skrev:

Nej.

okej, för min 16v med lh2,4 hade den gamla modellen vevaxelgivare med gul markering, bytte den så fungerar de sen, kanske är nått med din fördelare då som mäter vilket läge motorn står i och de räker inte till. har du prövat att rulla ingång den när den inte stratar?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
4 januari 2013
mystichouse skrev:
PHrnfeldt skrev:
mystichouse skrev:

Nej.

okej, för min 16v med lh2,4 hade den gamla modellen vevaxelgivare med gul markering, bytte den så fungerar de sen, kanske är nått med din fördelare då som mäter vilket läge motorn står i och de räker inte till. har du prövat att rulla ingång den när den inte stratar?

Hallgivaren sitter i fördelaren på LH 2.2, den har samma syfte som impulsgivaren på LH 2.4. Man kan därför justera tändningen lite genom att vrida fördelaren på de äldre. Men har nu TS rivit motorn igen och sett att kolvringarna är tokslut och att den tar in vatten så ligger nog felet där. Vad jag är förvånad över är att det inte märktes på kompressionsprovet?

m5portal.com
m3portal.com

Lastbilsmekaniker
48 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Kompressionsprovet är ungefär ett halvår gammalt så, dessutom har motorn smörjts av bensin sista tiden och när jag tog bort olje påfyllningslocket så dog den nästan efter att ha dragits igång

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 januari 2013
Jonthemannen skrev:
Kompressionsprovet är ungefär ett halvår gammalt så, dessutom har motorn smörjts av bensin sista tiden och när jag tog bort olje påfyllningslocket så dog den nästan efter att ha dragits igång

Okej. Ja, men de är ju bra att du fick reda på felet tillslut iaf!

m5portal.com
m3portal.com

Sök