Saab 9-3 ryker rätt mycket vid kallstart sen slutar efter 2-3 sekunder

Poppsey
21 december 2012 · 479 Inlägg

Hejsan!cool
Min 9-3 ryker mycket vid kallstart. De luktar inte bränt eller olja. Mer åt de vita hållet.
Fick en felkod på för fet blandning när motorlampan tändes. Såg min xrt dump inte satt ordentligt. Så bytte till original ändån.
Men de förklarar inte problemet när den ryker antar jag.
Jag kollade stiften och de såg bra ut. Kylarvattnet luktade inte avgaser eller hade någon olja i sig.
Oljan såg bra ut den med och bilen har olja upp till max!

Det att den ryker sker endast om de är under 0 grader ute, men ändån inte alltid trots under 0 grader, bara ibland. Händer aldrig när den är varm!
Idag när jag starta den kall så rök det i 4 sekunder sen avtog och slutade och blev normalt. De va då -1 grad ute.
Bilen går jämnt och på alla cylindrar och misständer inte eller något. Sjukt skumt..

Kan de va ventiltätningarna?? Toppackningen?? Lmm eller lamda? Katalysatorn??
Har verkligen ingen aning..
Hoppas jag förklarat någolunda.. smile
Tacksam för alla svar!! smile

Tror denna forumstråden passar bättre i ämnet felsökning så därför de finns två av dessa !

I´m living my life a quarter mile at the time!
sonaxvax
21 december 2012 · 490 Inlägg

turbon?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Poppsey
21 december 2012 · 479 Inlägg

sonaxvax skrev:
turbon?

Är bytt och vevhus uppgraderad. IC bytt och insug osv rengjort osv smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
sonaxvax
21 december 2012 · 490 Inlägg

när va detta?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Poppsey
21 december 2012 · 479 Inlägg

sonaxvax skrev:
när va detta?

Turbon byttes för cirka 1400mil sen

I´m living my life a quarter mile at the time!
mb_pucken
21 december 2012 · 5 087 Inlägg

vad luktar avgaserna? inte så att det ät någon form av kondens efterssom det bara händer när de är kallt? sen ska den ju feta på lite extra bensin dom första sekunderna för annars lär den bli svårstartad. tycker inte det du beskriver låter som något alvarligt utan som vanliga kallstartsavgaser. speciellt om det är vita avgaser likt vattenånga. hade dom vart svart eller blå hade det låtit oroande.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Poppsey
21 december 2012 · 479 Inlägg

mb_pucken skrev:
vad luktar avgaserna? inte så att det ät någon form av kondens efterssom det bara händer när de är kallt? sen ska den ju feta på lite extra bensin dom första sekunderna för annars lär den bli svårstartad. tycker inte det du beskriver låter som något alvarligt utan som vanliga kallstartsavgaser. speciellt om det är vita avgaser likt vattenånga. hade dom vart svart eller blå hade det låtit oroande.

Avgaserna luktar inte bränt eller olja. Mer vitt , blått eller svart är det inte smile
Jag ska se imorgon hur de är när jag ska köra till jobbet. Jag har kopplat in motorvärmaren inatt så får vi se hur de blir. Jag ska filma imorgon ifall de ryker mycket.
Det skulle inte kunna vara kondens då? :o eller lambda / Katalysatorn?

I´m living my life a quarter mile at the time!
mb_pucken
22 december 2012 · 5 087 Inlägg

går den som den ska och de bara händer vid kall motor skulle inte jag oroa mig i onödan. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Poppsey
22 december 2012 · 479 Inlägg

mb_pucken skrev:
går den som den ska och de bara händer vid kall motor skulle inte jag oroa mig i onödan. :-)

Hehe okaj wink
Men de måste ju iaf indikera att något är på g ?

I´m living my life a quarter mile at the time!
PoulZen
22 december 2012 · 772 Inlägg

De flesta bensindrivna bilar har en kraftig överdosering av bensin genom "chokning" vid förgasarmotorer och ökad insprutningsmängd vid insprutningsmotorer.
Detta är nödvändigt för att kunna starta kalla bensinmotor och helt betydelselöst så länge som överdoseringen regleras bort av bränslesystemet då högre temperatur uppnåtts. Överskottet av förångad bensin tillsammans med vattenånga kondenserar vid utträdet ur avgasrören och syns mycket tydligt i kall väderlek som "vit rök" eftersom även avgastemperaturen är lägre hos en kall motor och därmed inte förmår "späda ut" avgaserna som hos en varm motor!

Så jag skulle säga att din rök antagligen beror på att insprutningsytemet ökar blandningen innan motorn börjar bli varm och således helt ofarlig, snarare helt normal. Samma sak händer även när det är varmt ute, men då syns inte röken bara.
Samma sak som att det syns när du andas när det är kallt ute men inte när det är varmt.

Om röken är vit, bilen går bra och jämt, och inga felkoder så och röken slutar när bilen blivit varm så är det ofarligt.

ronja
23 december 2012 · 23 Inlägg

Du kan vara lugn.. Det e bara kondens nu när  det e kallt ute...  .. Om bilen slutar ryka då ska du vara orolig

Dodge Challenger "Min U.S Car" (2017)
Poppsey
23 december 2012 · 479 Inlägg

PoulZen skrev:
De flesta bensindrivna bilar har en kraftig överdosering av bensin genom "chokning" vid förgasarmotorer och ökad insprutningsmängd vid insprutningsmotorer.
Detta är nödvändigt för att kunna starta kalla bensinmotor och helt betydelselöst så länge som överdoseringen regleras bort av bränslesystemet då högre temperatur uppnåtts. Överskottet av förångad bensin tillsammans med vattenånga kondenserar vid utträdet ur avgasrören och syns mycket tydligt i kall väderlek som "vit rök" eftersom även avgastemperaturen är lägre hos en kall motor och därmed inte förmår "späda ut" avgaserna som hos en varm motor!

Så jag skulle säga att din rök antagligen beror på att insprutningsytemet ökar blandningen innan motorn börjar bli varm och således helt ofarlig, snarare helt normal. Samma sak händer även när det är varmt ute, men då syns inte röken bara.
Samma sak som att det syns när du andas när det är kallt ute men inte när det är varmt.

Om röken är vit, bilen går bra och jämt, och inga felkoder så och röken slutar när bilen blivit varm så är det ofarligt.

Okej. Jag ska avvakta och se hur de blir. Ja har faktiskt satt dit ett annat avgassystem och det kanske är det som inte är 100% tätt? Jag ska filma och lägga upp en film här ifall den kraftiga röken kommer igen. Nu har jag startad bilen två gånger igår. Till och från jobb. Då va de normalt me rök. Just det att när de väl händer då de bolmar vit rök. De luktar ej bränt eller olja så de måste vara vatten eller kondens.. :o
Men undrar då varför jag fick en felkod på att den går för fett??

Tack för svar smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
23 december 2012 · 479 Inlägg

ronja skrev:
Du kan vara lugn.. Det e bara kondens nu när  det e kallt ute...  .. Om bilen slutar ryka då ska du vara orolig

Om den slutar ryka? tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
Glesmark
23 december 2012 · 1 938 Inlägg

Poppsey skrev:

ronja skrev:
Du kan vara lugn.. Det e bara kondens nu när  det e kallt ute...  .. Om bilen slutar ryka då ska du vara orolig

Om den slutar ryka? tongue

Då har den förmodligen dött, hehe.

PoulZen
23 december 2012 · 772 Inlägg

Poppsey skrev:

PoulZen skrev:
De flesta bensindrivna bilar har en kraftig överdosering av bensin genom "chokning" vid förgasarmotorer och ökad insprutningsmängd vid insprutningsmotorer.
Detta är nödvändigt för att kunna starta kalla bensinmotor och helt betydelselöst så länge som överdoseringen regleras bort av bränslesystemet då högre temperatur uppnåtts. Överskottet av förångad bensin tillsammans med vattenånga kondenserar vid utträdet ur avgasrören och syns mycket tydligt i kall väderlek som "vit rök" eftersom även avgastemperaturen är lägre hos en kall motor och därmed inte förmår "späda ut" avgaserna som hos en varm motor!

Så jag skulle säga att din rök antagligen beror på att insprutningsytemet ökar blandningen innan motorn börjar bli varm och således helt ofarlig, snarare helt normal. Samma sak händer även när det är varmt ute, men då syns inte röken bara.
Samma sak som att det syns när du andas när det är kallt ute men inte när det är varmt.

Om röken är vit, bilen går bra och jämt, och inga felkoder så och röken slutar när bilen blivit varm så är det ofarligt.

Okej. Jag ska avvakta och se hur de blir. Ja har faktiskt satt dit ett annat avgassystem och det kanske är det som inte är 100% tätt? Jag ska filma och lägga upp en film här ifall den kraftiga röken kommer igen. Nu har jag startad bilen två gånger igår. Till och från jobb. Då va de normalt me rök. Just det att när de väl händer då de bolmar vit rök. De luktar ej bränt eller olja så de måste vara vatten eller kondens.. :o
Men undrar då varför jag fick en felkod på att den går för fett??

Tack för svar smile

Bilen är ju konfigurerad för att fungera så bra som möjligt med de delar de sätter på från fabriken med lite marginal. Så fort du byter någon del till en del som ska ändra prestanda eller liknande i motorn så försöker styrboxar kompensera för den ändrade saken så att motorn fortfarande får optimal bränsleblandning. Men det är inte alltid den kan ändra det till optimalt.
Så om du satt dit någon eftermarknadsdel så kanske motorn inte får till rätt bränsleblandning utan ger för fet blandning istället. Så det kan vara det som din felkod baseras på. Det är det mest troliga om du inte får någon felkod på något annat.
Fortsätter bilen ryka väldigt mycket så kan du kolla upp kallstartsgivare. Om denne går sönder får bilen för fet blandning hela tiden eftersom styrboxar tror att motorn är kall hela tiden.

ronja
24 december 2012 · 23 Inlägg

Poppsey skrev:

ronja skrev:
Du kan vara lugn.. Det e bara kondens nu när  det e kallt ute...  .. Om bilen slutar ryka då ska du vara orolig

Om den slutar ryka? tongue

Ja då funkar ju inte motorn-)
Att du fick felkod kan jag tänka mig bero på att när det var som kallast så har något spelat dig ett spratt.
Jag fick felkod när vi hade 18grader kallt att jag hade för fet blandning men när jag kört en sväng och startat om den så har det inte hänt efter det... God jul på dig gossen

Dodge Challenger "Min U.S Car" (2017)
olof102
24 december 2012 · 342 Inlägg

PoulZen skrev:

Poppsey skrev:

PoulZen skrev:
De flesta bensindrivna bilar har en kraftig överdosering av bensin genom "chokning" vid förgasarmotorer och ökad insprutningsmängd vid insprutningsmotorer.
Detta är nödvändigt för att kunna starta kalla bensinmotor och helt betydelselöst så länge som överdoseringen regleras bort av bränslesystemet då högre temperatur uppnåtts. Överskottet av förångad bensin tillsammans med vattenånga kondenserar vid utträdet ur avgasrören och syns mycket tydligt i kall väderlek som "vit rök" eftersom även avgastemperaturen är lägre hos en kall motor och därmed inte förmår "späda ut" avgaserna som hos en varm motor!

Så jag skulle säga att din rök antagligen beror på att insprutningsytemet ökar blandningen innan motorn börjar bli varm och således helt ofarlig, snarare helt normal. Samma sak händer även när det är varmt ute, men då syns inte röken bara.
Samma sak som att det syns när du andas när det är kallt ute men inte när det är varmt.

Om röken är vit, bilen går bra och jämt, och inga felkoder så och röken slutar när bilen blivit varm så är det ofarligt.

Okej. Jag ska avvakta och se hur de blir. Ja har faktiskt satt dit ett annat avgassystem och det kanske är det som inte är 100% tätt? Jag ska filma och lägga upp en film här ifall den kraftiga röken kommer igen. Nu har jag startad bilen två gånger igår. Till och från jobb. Då va de normalt me rök. Just det att när de väl händer då de bolmar vit rök. De luktar ej bränt eller olja så de måste vara vatten eller kondens.. :o
Men undrar då varför jag fick en felkod på att den går för fett??

Tack för svar smile

Bilen är ju konfigurerad för att fungera så bra som möjligt med de delar de sätter på från fabriken med lite marginal. Så fort du byter någon del till en del som ska ändra prestanda eller liknande i motorn så försöker styrboxar kompensera för den ändrade saken så att motorn fortfarande får optimal bränsleblandning. Men det är inte alltid den kan ändra det till optimalt.
Så om du satt dit någon eftermarknadsdel så kanske motorn inte får till rätt bränsleblandning utan ger för fet blandning istället. Så det kan vara det som din felkod baseras på. Det är det mest troliga om du inte får någon felkod på något annat.
Fortsätter bilen ryka väldigt mycket så kan du kolla upp kallstartsgivare. Om denne går sönder får bilen för fet blandning hela tiden eftersom styrboxar tror att motorn är kall hela tiden.

Finns ingen kallstartsgivare på Trionic, extra bränslemängd vid kallstart sätts utifrån temperaturen på kylvattnet, sållades vattentempgivaren.

Om du sätter dit en eftermarknadsdel som har inverkan på bränsleblandningen tar ofta Trionics adaptering hand om detta, bränsleblandningen kan regleras +/- 25% av Trionic, där programmet hela tiden sträver efter ett speciellt AFR värde (förprogrammerat av Saab) beroende på varvtal och faktiskt insugstryck/luftmassa.

Senast redigerat av olof102 (24 december 2012)

Poppsey
24 december 2012 · 479 Inlägg

ronja skrev:

Poppsey skrev:

ronja skrev:
Du kan vara lugn.. Det e bara kondens nu när  det e kallt ute...  .. Om bilen slutar ryka då ska du vara orolig

Om den slutar ryka? tongue

Ja då funkar ju inte motorn-)
Att du fick felkod kan jag tänka mig bero på att när det var som kallast så har något spelat dig ett spratt.
Jag fick felkod när vi hade 18grader kallt att jag hade för fet blandning men när jag kört en sväng och startat om den så har det inte hänt efter det... God jul på dig gossen

Tack för svar!! smile God juul på dig ! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
24 december 2012 · 479 Inlägg

olof102 skrev:

PoulZen skrev:

Poppsey skrev:

Okej. Jag ska avvakta och se hur de blir. Ja har faktiskt satt dit ett annat avgassystem och det kanske är det som inte är 100% tätt? Jag ska filma och lägga upp en film här ifall den kraftiga röken kommer igen. Nu har jag startad bilen två gånger igår. Till och från jobb. Då va de normalt me rök. Just det att när de väl händer då de bolmar vit rök. De luktar ej bränt eller olja så de måste vara vatten eller kondens.. :o
Men undrar då varför jag fick en felkod på att den går för fett??

Tack för svar smile

Bilen är ju konfigurerad för att fungera så bra som möjligt med de delar de sätter på från fabriken med lite marginal. Så fort du byter någon del till en del som ska ändra prestanda eller liknande i motorn så försöker styrboxar kompensera för den ändrade saken så att motorn fortfarande får optimal bränsleblandning. Men det är inte alltid den kan ändra det till optimalt.
Så om du satt dit någon eftermarknadsdel så kanske motorn inte får till rätt bränsleblandning utan ger för fet blandning istället. Så det kan vara det som din felkod baseras på. Det är det mest troliga om du inte får någon felkod på något annat.
Fortsätter bilen ryka väldigt mycket så kan du kolla upp kallstartsgivare. Om denne går sönder får bilen för fet blandning hela tiden eftersom styrboxar tror att motorn är kall hela tiden.

Finns ingen kallstartsgivare på Trionic, extra bränslemängd vid kallstart sätts utifrån temperaturen på kylvattnet, sållades vattentempgivaren.

Om du sätter dit en eftermarknadsdel som har inverkan på bränsleblandningen tar ofta Trionics adaptering hand om detta, bränsleblandningen kan regleras +/- 25% av Trionic, där programmet hela tiden sträver efter ett speciellt AFR värde (förprogrammerat av Saab) beroende på varvtal och faktiskt insugstryck/luftmassa.

Ja precis, min är dessutom mappad så den ska vara rätt inställd smile Jag hoppas på det inte är ventiltätningarna eller toppackningen. Ska se nu efter jul ifall ja kan kolla avgaset så de inte är kondens bara. Men jag hoppas på de bästa smile Nu på några dagar har de inte hänt så den kan bero på vädret att de inte har varit fuktigt smile ! Hoppas de är bilen som retas med mig så de inte är ett fel!! smile Tack för alla svar ! smile Kommer ni på mer så är de bara och skriva, ha en riktigt god jul på er ! smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Emiiilz
24 december 2012 · 908 Inlägg

Låt bilen stå under 1 natt eller 2 och ta bort tändstiften o se om du kan se vatten i nån utav cylindrarna. smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang