Akut! - Fått punka - hur fixar jag det till i morgon förmiddag? Måste man ha samma mått?

Tobbetdi Diesel ska man ha!
22 december 2012 · 482 Inlägg

Orfeus skrev:
Tack igen för inläggen! Uppskattas verkligen!

Tobbetdi - okej - men kan man lämna in däcket och få det lagat med plugg? Det ser ut som att jag har för mycket tummen mitt i handen för att laga det själv med ett sånt kitt.

Det låter som att jag ska vänta till imorgon och åka och köpa en sån där burk och testa det först. Funkar det inte, så får jag försöka fixa nåt däck på blocket i morgon.

Folk har dött av att handskats fel med däck-på-burk-spray, nu lär inte du göra på samma sätt som en person gjorde: svetsa på en fälg som var trycksatt med luft och däckspray, han dog direkt. Det är ett helvete att göra rent däcket invändigt för lagning.
En däckverkstad, iaf Vianor tar runt 300kr för att laga däcket innifrån med plugg.

Det där kittet som jag länkade till är inte alls svårt att använda, man behöver bara göra hålet lite större med medföjande borr, trä den klaggiga pinnen genom nästa verktyg coh stoppa ner det i däcket och sedan vrida det ett halvt varv och seda dra upp - Klart.. Bara lufta upp och kolla om det blev tätt. Jag hade kunnat göra det på ett par minuter om jag hade bott närmare, däcket går att laga och ett sådant kitt finns.

Om du nu ska leta efter beg däck så sök efter någon rullomkrets dator på internet och knappa in nuvarande däckdimension samt det nya/beg däckets dimension och kolla om det diffar max 5% och då funkar det teoretiskt sett på bilen och bör således det även göra det på bilen

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
markusa666
22 december 2012 ·

Tycker det är att verkligen vara dum snål att köra den skiten i däcken om det verkligen inte skulle vara nödfall.
Och specielt i ett mc däck.

Nybergrobin
22 december 2012 · 2 382 Inlägg

markusa666 skrev:
Tycker det är att verkligen vara dum snål att köra den skiten i däcken om det verkligen inte skulle vara nödfall.
Och specielt i ett mc däck.

Funkade skitbra tycker jag tongue

markusa666
22 december 2012 ·

Nybergrobin skrev:

markusa666 skrev:
Tycker det är att verkligen vara dum snål att köra den skiten i däcken om det verkligen inte skulle vara nödfall.
Och specielt i ett mc däck.

Funkade skitbra tycker jag tongue

ja brukar få in en del kunder som som kört in den skiten dock aldrig hört att någon vågat köra det på mc.hmm

siiimooon Påstängd
22 december 2012 · 1 194 Inlägg

Nybergrobin skrev:

markusa666 skrev:
Tycker det är att verkligen vara dum snål att köra den skiten i däcken om det verkligen inte skulle vara nödfall.
Och specielt i ett mc däck.

Funkade skitbra tycker jag tongue

Samma här, körde med platt däck över en mil med moppe, blåste i lite punkaspray och sen var det problemet löst!

Men det är jäävligt drygt när man ska byta däck..

Johan85 Avstängd
22 december 2012 · 1 418 Inlägg

siiimooon skrev:

Nybergrobin skrev:

markusa666 skrev:
Tycker det är att verkligen vara dum snål att köra den skiten i däcken om det verkligen inte skulle vara nödfall.
Och specielt i ett mc däck.

Funkade skitbra tycker jag tongue

Samma här, körde med platt däck över en mil med moppe, blåste i lite punkaspray och sen var det problemet löst!

Men det är jäävligt drygt när man ska byta däck..

lite smetigt gummigrejs bara;)

DKn
22 december 2012 · 535 Inlägg

Lagat 3 däck med burk funkar fint om det är ett litet pyss punka. Gjorde de en gång när vi var nere i Danmark med jobbet och de funkade också riktigt fint hela vägen hem, och den.kördes inte försiktigt. Men se till så du har med dig någon extra burk ifall det inte blir perfekt första gången. Så du har med en till ifall det börjar pyssa när du är på väg. Men klart som andra säger "riktigt" lagning är alltid bättre. Men däck på burk funkar riktigt fint det med.

Johan85 Avstängd
22 december 2012 · 1 418 Inlägg

DKn skrev:
Lagat 3 däck med burk funkar fint om det är ett litet pyss punka. Gjorde de en gång när vi var nere i Danmark med jobbet och de funkade också riktigt fint hela vägen hem, och den.kördes inte försiktigt. Men se till så du har med dig någon extra burk ifall det inte blir perfekt första gången. Så du har med en till ifall det börjar pyssa när du är på väg. Men klart som andra säger "riktigt" lagning är alltid bättre. Men däck på burk funkar riktigt fint det med.

det är skit najs att börna sönder ett däck med punka på burk i det smäller som fan:Dbig_smilebig_smile

DKn
22 december 2012 · 535 Inlägg

Och ts verkar inte jätte kunnig så tror inte han skall byta däck från fälgen själv så om det e kletigt och jävligt när de ska göras tror Ja inte han bryr sig om.

Senast redigerat av DKn (22 december 2012)

FLindgren
22 december 2012 · 5 089 Inlägg

Ring din lokala verkstad som har jour - 021-12 95 00

betala vad det kostar och kör dina 40 mil i trygghet istället.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
22 december 2012 · 835 Inlägg

OM punkteringen beror på stickskada i storlek av spik eller skruv så kan jag hjälpa dig ASAP. Vi har pluggar på jobbet som vi sätter i däck utan slang/lågprofil. Vi har satt ett tiotal i bil/släpkärrehjul och hittintills på ett par tusen mils gemensamt rull så har vi inte haft nån reklamation på det, så det kan vara värt ett försök.
Skicka ett mejl om du vill ha hjälp, firman ligger på Bäckby.

Orfeus skrev:
Jag har tyvärr fått punka. Det är lite panik för jag ska åka och fira jul - 40 mil bort imorgon vid lunchtid.

Imorgon är det ju söndag, så jag vet inte om jag tänker rätt, men jag kollade blocket om ett par nya däck.
Min bil är en Volvo S40 20T från 2001. Det är ju en gammal bil så jag vet i tusan om jag vill lägga några pengar på nya däck - begagnat får räcka.

Några frågor:

De däck jag har nu 185/65R15. Måste det vara just de måtten?

Jag är inte så bra på däck, men hur stort mönsterdjup har nya däck? Eller hur ser man skicket?

Alla tips och tricks för att vara på vägen i morgon på dagen tas väldigt väldigt tacksamt emot!

Jag bor i Västerås ifall det finns några Västeråsare med ett par däck över.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
osterback
22 december 2012 · 218 Inlägg

Expoze skrev:

Orfeus skrev:
Det är ju en gammal bil så jag vet i tusan om jag vill lägga några pengar på nya däck - begagnat får räcka.

Intressant tanke.....bara för att bilen är gammal så har du inte samma behov av att kunna hålla bilen på vägen eller bromsa i eventuella paniksituationer? Särskilt som du då tydligen ska ge dig ut på 40mils resa i julstresstrafik i dåligt väglag? Vinterdäck är en av de saker man inte snålar på....

Fy fan va bra skrivet, däck är en billig försäkring anser jag!!!

-
Orfeus
22 december 2012 · 111 Inlägg

osterback skrev:

Expoze skrev:

Orfeus skrev:
Det är ju en gammal bil så jag vet i tusan om jag vill lägga några pengar på nya däck - begagnat får räcka.

Intressant tanke.....bara för att bilen är gammal så har du inte samma behov av att kunna hålla bilen på vägen eller bromsa i eventuella paniksituationer? Särskilt som du då tydligen ska ge dig ut på 40mils resa i julstresstrafik i dåligt väglag? Vinterdäck är en av de saker man inte snålar på....

Fy fan va bra skrivet, däck är en billig försäkring anser jag!!!

Jo, visst, jag håller med! Men hur många köper egentligen nya däck varje år? Är det i så fall att snåla att låta bli? Jag vet inte hur gamla mina däck är som sitter på (de satt på när jag köpte bilen), men jag hade hoppats att hitta i samma skick som mina som jag har. Det låter i tråden som att jag är på jakt efter ett par blankslitna livsfarliga däck, men så är naturligtvis inte fallet.

osterback
22 december 2012 · 218 Inlägg

Orfeus skrev:

osterback skrev:

Expoze skrev:

Intressant tanke.....bara för att bilen är gammal så har du inte samma behov av att kunna hålla bilen på vägen eller bromsa i eventuella paniksituationer? Särskilt som du då tydligen ska ge dig ut på 40mils resa i julstresstrafik i dåligt väglag? Vinterdäck är en av de saker man inte snålar på....

Fy fan va bra skrivet, däck är en billig försäkring anser jag!!!

Jo, visst, jag håller med! Men hur många köper egentligen nya däck varje år? Är det i så fall att snåla att låta bli? Jag vet inte hur gamla mina däck är som sitter på (de satt på när jag köpte bilen), men jag hade hoppats att hitta i samma skick som mina som jag har. Det låter i tråden som att jag är på jakt efter ett par blankslitna livsfarliga däck, men så är naturligtvis inte fallet.

Inget illa menat mot dig, tror inte heller att du tänker köpa skit!

Vad har hänt med däcket , kollat att det inte sitter en skruv eller dylikt i det??

-
Orfeus
22 december 2012 · 111 Inlägg

Jag har ingen aning om vad som har hänt. Det är faktiskt min första punka (har haft körkort sen -95). Jag har kollat lite, men samtidigt är det mörkt så det är svårt att se. Men jag har inte hittat något än i varje fall, men hoppas få större klarhet i morgon. Jag har inte märkt något igår när jag använde bilen sist, så kanske är det någon som varit på den. Den har stått på en gata i Västerås i natt.
Hur som helst så är timingen riktigt kass (när den nu skulle vara bra...)

PETROLHEAD
22 december 2012 · 309 Inlägg

Om du har fått en spik eller skruv i däcket går de o fixa med en sån där lagningssats dom har på jula, De har jag gjort ett par gånger.

osterback
22 december 2012 · 218 Inlägg

Orfeus skrev:
Jag har ingen aning om vad som har hänt. Det är faktiskt min första punka (har haft körkort sen -95). Jag har kollat lite, men samtidigt är det mörkt så det är svårt att se. Men jag har inte hittat något än i varje fall, men hoppas få större klarhet i morgon. Jag har inte märkt något igår när jag använde bilen sist, så kanske är det någon som varit på den. Den har stått på en gata i Västerås i natt.
Hur som helst så är timingen riktigt kass (när den nu skulle vara bra...)

Sitter det en skruv/sprik eller dylikt i slitbanan är det lätt fixat med en safty seal  utan att behöva montera av däck från fälg!

Kostar ca 200:-

-
osterback
22 december 2012 · 218 Inlägg

PETROLHEAD skrev:
Om du har fått en spik eller skruv i däcket går de o fixa med en sån där lagningssats dom har på jula, De har jag gjort ett par gånger.

Safty seal  funkar kanon.

-
Johan85 Avstängd
22 december 2012 · 1 418 Inlägg

osterback skrev:

Orfeus skrev:
Jag har ingen aning om vad som har hänt. Det är faktiskt min första punka (har haft körkort sen -95). Jag har kollat lite, men samtidigt är det mörkt så det är svårt att se. Men jag har inte hittat något än i varje fall, men hoppas få större klarhet i morgon. Jag har inte märkt något igår när jag använde bilen sist, så kanske är det någon som varit på den. Den har stått på en gata i Västerås i natt.
Hur som helst så är timingen riktigt kass (när den nu skulle vara bra...)

Sitter det en skruv/sprik eller dylikt i slitbanan är det lätt fixat med en safty seal  utan att behöva montera av däck från fälg!

Kostar ca 200:-

HUNDSKIT i däcket kallas de:)
men nu ska människa ha några däck som funkar 40 mil så köp de billigadte du hittar i närheten:)

osterback
22 december 2012 · 218 Inlägg

Johan85 skrev:

osterback skrev:

Orfeus skrev:
Jag har ingen aning om vad som har hänt. Det är faktiskt min första punka (har haft körkort sen -95). Jag har kollat lite, men samtidigt är det mörkt så det är svårt att se. Men jag har inte hittat något än i varje fall, men hoppas få större klarhet i morgon. Jag har inte märkt något igår när jag använde bilen sist, så kanske är det någon som varit på den. Den har stått på en gata i Västerås i natt.
Hur som helst så är timingen riktigt kass (när den nu skulle vara bra...)

Sitter det en skruv/sprik eller dylikt i slitbanan är det lätt fixat med en safty seal  utan att behöva montera av däck från fälg!

Kostar ca 200:-

HUNDSKIT i däcket kallas de:)
men nu ska människa ha några däck som funkar 40 mil så köp de billigadte du hittar i närheten:)

Oavsätt vad du kallar det så är det hundra gånger bättre än lagning på burk! Tror nog att han skall köra säsongen ut på däcken eller gäller det bara enkel resa på 40 mil?????

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang