1934
Sök

Svårstartad Ford Focus -02

70 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
Jag har ett startproblem med min Focus ST -02.
Problemet är att den inte alltid startar på första försöket.
Jag brukar höra hur bilen försöker att starta men lyckas ej med det på första försöket.
Bilen brukar dock starta vid 2-4 försöket.

Igår fick jag putta bilen tills den startade. Motorn dör aldrig när den väl har kommit igång.
Batteriet, tändstiften och bilen servades i maj.

Vad tror ni felet kan vara?

Tack på förhand och god jul!

755 Inlägg
24 december 2012
kan vara batteriet, om du har en sådan "batteri testare" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … -V-151370/ testa och om han visar mindre än 12 så är han nog förmodligen slut
Men kan vara alla möjliga saker

God jul!

If you want to win, You mustn't loose.

70 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
Tack för svaret!

Konstigt att batteriet skulle vara dåligt. Jag tror inte den är mer än ett år gammalt.

218 Inlägg
25 december 2012
NGK stift så byt!

-

7 Inlägg
18 februari 2013
Gammal tråd, men kör du på etanol? Då orkar inte batteriet starta vid minusgrader.
Köp ett kraftigare batteri och problemen är borta! Även om det är lite i tanken gör bilen mer svårstartad.

70 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Nej ingen etanol alls då bilen inte är gjort för det. Det är 1,6 motorerna som är tillverkade för det.

755 Inlägg
4 mars 2013
har problemet löst sig?

70 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Har lämnat in den hos Ford som laddade batteriet. Provade efteråt men problemet kvarstår hmm Jobbigt länge... När bilen väl startar så dör den inte.

755 Inlägg
4 mars 2013
NWA skrev:
Har lämnat in den hos Ford som laddade batteriet. Provade efteråt men problemet kvarstår hmm Jobbigt länge... När bilen väl startar så dör den inte.

När ett batteri är slut så ger den för lite volt, När bilen är igång så laddar generatorn ca 14volt och batteriet får laddning, men om volten i batteriet är under 12volt så kommer det knappt orka starta motorn. Och om man laddar ett batteri och startar med laddaren i så startar man på laddaren, och batteriet är fortfarande dåligt, mät upp batteriet med en batteri testare så får du se om det är slut

70 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Hm ja du har nog rätt men det vore konstigt om batteriet var så pass dåligt att det skulle behövas bytas ut då den inte är mer än 2 år gammalt.

755 Inlägg
4 mars 2013
NWA skrev:
Hm ja du har nog rätt men det vore konstigt om batteriet var så pass dåligt att det skulle behövas bytas ut då den inte är mer än 2 år gammalt.

Har bilen laddats ur någon gång?

70 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
Nej inte vad jag vet.

755 Inlägg
5 mars 2013
NWA skrev:
Nej inte vad jag vet.

Jag tycker iallafall att du borde kolla upp batteriet. Vår BMW's batteri var helt slut och han ville aldrig starta, förutom när man startade han med laddare.

Batteriet blev dåligt då bilen laddade ur varannan vecka (motstånd till fläkten som var trasigt) men när vi böt batteri så blev han pigg och starta direkt tills han laddade ur igen.

70 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
Ok, men hur gammalt vart det batteriet då?

755 Inlägg
6 mars 2013
NWA skrev:
Ok, men hur gammalt vart det batteriet då?

första batteriet ~1-2 år andra batteriet ~3månader

21 761 Inlägg
6 mars 2013
NWA skrev:

Går startmotorn runt ovanligt långsamt?

Mät med multimeter direkt på batteripolerna när du kör startmotorn och försök se vilket ungefärligt värde det visar, kan dock vara lite svårt eftersom spänningen ofta varierar lite upp och ner när man gör en sån mätning. Skriv sedan vilken spänning det visade. smile

70 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Nej den går runt som den ska.
Bilen har varit inne på Ford verkstad tidigare på felsökning angående startproblemet.
De hittade en felkod på batteriet som laddade för lågt. Enligt Ford har de laddat batteriet men efter 1-2 veckors användande av bilen uppstod samma problem igen.
Jag har tyvärr inte någon mätare som kan mäta spänningen på batteriet...
Jag får se hur jag gör. Detta problem har varit väldigt irriterande och jag känner inte för och lämna in bilen på Ford en gång till för och göra en felsökning på 1500 kr.

Ska se om jag kan lämna in bilen på en mindre verkstad istället som får ta en titt på batteriet. Tack för alla råd!

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
9 mars 2013
ta en titt på generator. tror inte det är batteriet om dem har laddat upp det fullt å du har åkt felfritt i 2 veckor å sedan börjar det igen. kan vara generator som har blivit knäpp.

21 761 Inlägg
9 mars 2013
Köp gärna en multimeter ändå, den är mycket värdefull när man tex felsöker inom bilel eller vill mäta spänningar inomhus. smile

Körs bilen ofta korta sträckor (dvs kort körtid)?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 mars 2013
e vell bra dumt och lämna in på felsökning för batterit när ett feltema batteri som de inte är fel på kostar mindre än en felsökning för och utesluta att de är batterit som är felet

Sök