Passat 1,9tdi drar mycket soppa.

Germax
15 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Har precis införskaffat mig en Passat 1,9tdi 4-motion.
Säljaren uppgav att bilen drar ca 0,8 blandad körning, detta tyckte jag lät mycket och nu när jag kört hem 20 mil så vill jag påstå att bilen drar mer än den bör.

Vad brukar det va för fel när dessa drar mycket?

Senast redigerat av Germax (5 mars 2013)

EliasDahlberg
16 januari 2013 · 79 Inlägg

En 1.9 drar sällan mkt sås! Antingen har du ett läckage någonstans, eller så har du någon broms eller dylikt som ligger på. Vet att dom blir sjukt törstiga såfort man hänger på ett släp!

In och droppa en kommentar eller betyg ;D
NiKeMaN Entreprenör
16 januari 2013 · 1 286 Inlägg

FYI: En 1.9 TDI Passat "ska" dra ca 0.55 l/mil. Jag har haft ett flertal och avverkat många mil med dom och det brukar landa där runtomkring. Lägg på en dl eller 1.5 dl på det för 4wdn.

// Niklas Johansson
JonR
16 januari 2013 · 3 259 Inlägg

Kolla efter felkoder! Är mycket jobb men kolla så pumpinställningen är bra(tror inte det går att kolla timingen med vagcom?)

Över 0,7 ska den inte dra, nåt är galet!

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Germax
17 januari 2013 · 12 086 Inlägg

NiKeMaN skrev:
FYI: En 1.9 TDI Passat "ska" dra ca 0.55 l/mil. Jag har haft ett flertal och avverkat många mil med dom och det brukar landa där runtomkring. Lägg på en dl eller 1.5 dl på det för 4wdn.

Enligt Transportstyrelsen ska den dra 0.63 l/mil blandad körning, och det hade jag ju hoppats på att jag skulle klara av någorlunda:/





Jag hittade ett skapligt vakuumläkage på en vakuumslang idag, kan det göra att bilen dragit ovanligt mycket diesel?

Senast redigerat av Germax (17 januari 2013)

osterback
18 januari 2013 · 218 Inlägg

Är det PD Pumpduse  115hk ?

-
Germax
18 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Ingen aning, det är 115hk vet jag.

osterback
18 januari 2013 · 218 Inlägg

Då är det pd= commonrail diesel, dem brukar inte ta mkt ca 0,65 beroende på körstil!
När vart den servad med luft samt bränslefilter!

Luftmassemätaren brukar ge upp på dem som följd av hög bränsleförbrukning.
Ingen lambdavarning på dem jag bytt på!

Är den original eller någon effektbox monterad?

-
Germax
18 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Säljaren sa att han brukade serva den på våren, men det innefattade säkert bara olja och filter.

Luftmassemätaren är bytt nyligen såg jag på ett kvitto.
Mig veterligen är den inte trimmad, det är ingen raket direkt..

osterback
18 januari 2013 · 218 Inlägg

Byt bränsle och luftfilter till en början!

-
Germax
19 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Det tänker jag göra, men hur skulle dåliga filter kunna öka förbrukningen?

JonR
19 januari 2013 · 3 259 Inlägg

Om luftfiltret är igensatt så får du gasa mer för att hålla samma hastighet än vad du hade behövt med ett rent filter.
Har du några felkoder på den? Såg du hade problem med tempen också, kommer inte motorn upp i rätt arbetstemperatur så drar den mer bränsle.
Mitt tips är att byta alla filter (olja o filter om det var längesen) och termostaten! Inget som kostar mycket om man gör det själv. Då har du iaf uteslutit endel saker.
Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
19 januari 2013 · 482 Inlägg

testa med att byta luftfilter och bränslefilter till en början, gör en kontroll av bromsarna. Om du tänker byta termostat, passa på med att byta G62 (tempgivaren), för om den ger ifån sig fel värden så kan bilen dra mer soppa.

Jag har själv ägt 2st Passat -99 med 110 hk motorn, den med fwd drog 0,55 och den med 4x4 drog 0,65 vid snål körning, men kunde lätt dra mer vid inspirerande körning.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
osterback
19 januari 2013 · 218 Inlägg

JonR skrev:
Om luftfiltret är igensatt så får du gasa mer för att hålla samma hastighet än vad du hade behövt med ett rent filter.
Har du några felkoder på den? Såg du hade problem med tempen också, kommer inte motorn upp i rätt arbetstemperatur så drar den mer bränsle.
Mitt tips är att byta alla filter (olja o filter om det var längesen) och termostaten! Inget som kostar mycket om man gör det själv. Då har du iaf uteslutit endel saker.
Mvh

Helt rätt tänk! En servad bil är att lita på.

-
osterback
19 januari 2013 · 218 Inlägg

Man ska aldrig lita på vad tidigare ägare påstått sig bytt!   Bara dumsnålt att inte göra en riktig service, då vet man vad som är gjort och att du har en bil att lita på!

Och som tidigare pers skrivit i inlägg ang termostat så drar dem en hel del extra om motorn inte arbetar i rätt motortemperatur!

Billigt med tanke på bränsleförbrukningen i långa loppet!

-
Germax
20 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag har beställt alla delar nu. Jag har försökt lista ut vart termostaten sitter och hur man byter den. Om jag fattat det rätt sitter den bökit till långt ner i framkant på motorns sida.

Kan någon som gjort det ge en snabb förklaring på vad som måste tas bort för att komma åt.

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 januari 2013 · 482 Inlägg

Minns inte exakta placereringen.
Underifrån
Antingen så följer du nedre kylarslangen så hittar du den och plockar bort ett tvärstag för bättre åtkomlighet.

Ovanifrån
Eller så sitter den bakom generatorn.. Då måste spårkilrem, generator coh viscofläkten bort.

På mina fd Passat -99or satt de lättåtkomligt underifrån enligt första beskrivningen, men de var av en annan 1,9 typ dessutom...

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
henke_99 Offroad Racing
20 januari 2013 · 3 122 Inlägg

osterback skrev:
Man ska aldrig lita på vad tidigare ägare påstått sig bytt!   Bara dumsnålt att inte göra en riktig service, då vet man vad som är gjort och att du har en bil att lita på!

Och som tidigare pers skrivit i inlägg ang termostat så drar dem en hel del extra om motorn inte arbetar i rätt motortemperatur!

Billigt med tanke på bränsleförbrukningen i långa loppet!

På en dieselmotor har inte en dålig termostat på långa vägar så stor betydelse för bränsleförbrukningen som på en bensinmotor. Dom har ingen "choke" på samma sätt som en bensinare utan det enda som gör att dom drar mer när dom är kalla är att motorn helt enkelt jobbar lite sämre och tyngre och det därför krävs mer bränsle för att driva runt den.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
osterback
20 januari 2013 · 218 Inlägg

Germax skrev:
Jag har beställt alla delar nu. Jag har försökt lista ut vart termostaten sitter och hur man byter den. Om jag fattat det rätt sitter den bökit till långt ner i framkant på motorns sida.

Kan någon som gjort det ge en snabb förklaring på vad som måste tas bort för att komma åt.

Ett svart plasthus som sitter med två m6 insexbult
Kan behövas ta bort ett stag som är fäst med två m8 bult för att kunna få bort termostathuset undertill.
Följ nedre kylarslangen så finner du termstathuset!

-
Germax
22 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jag har läst en del om felinställda kamaxlar som ska orsaka hög förbrukning. Någon som har något att säga om det?
Jag har kört ungefär halva tanken nu och jag tror precis som säljaren sa att jag kommer hamna på 0.8l/mil.
Termostat, vattentempgivare, olja-, luft- och dieselfilter ska bytas så fort jag får hem grejorna sen får vi väl se.
Tänkte nysta vidare på det där med kamtider, insprutningen styrs ju av detta på något sätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang