Bmw 525 tds -97, vad är felet?! flera olika problem o frågor!! är OTROLIGT tacksam för svar!

svartp3ppar
10 februari 2013 · 162 Inlägg

hejsan! smile

har en e34 525 tds -97 som jag införskaffade i slutet på förra året som har gått 38xxx mil som det även enligt ägaren satt 6 nya glödstift på..
vid inköp så gick den i princip som vilken tds som helst, den tog lite tid på sig att starta när den va varm bara.
de satt även ett evry mod på när jag köpte den som jag har ställt in satt den ligger precis på max o sen har jag nästan max uppskruvat laddtryck på wg stången (får ändå bara 1,5 bar?! yikes).
problemen är när bilen är kall så räcker det inte med att glöda 1 gång, utan jag måste glöda 3 gånger efter varandra, OCH jag måste dessutom ha evry modet på för att den ska starta?? yikes
när bilen är varm så är den dessutom RIKTIGT svårstartad, har hänt att jag har fått stå o nöta uppåt en 20sek på startmotorn för att den ska gå ingång och jag måste även då ha evry modet på för att den ens ska överhuvudtaget fundera på att starta, har jag inte det på så vägrar den o starta o suger ur batteriet istället.. har även hänt att den inte vill starta alls när den är varm (oftast efter hård körning) oavsett om jag har evry modet på eller inte..
då måste jag alltid vänta tills bilen hinner bli tillräckligt kall så jag kan glöda mina 3 gånger så den kan starta?!...
sen har jag även noterat en liten luft ficka i slangen mellan diesel filtret o pumpen på motorn?..
jag kan inte heller köra bilen längre än till 25L på tankmätaren för då beter den sig precis som diesel torsk, även fast jag vet att det finns diesel i tanken?

sen har jag även några frågor:

1. någon som har nå förslag på felen?
2.ljuger ägaren innan om att glödstiften är bytta?
3.vrf behöver jag glöda 3 gånger?
4. glöder den bara när bilen är kall eller ska glödningslampan tändas när jag slår på tändningen oavsett om bilen är kall eller varm?
5. kan min lilla luft ficka bero på att pumpen i tanken är pajj?
6. har m51d25 själv luftande diesel system?
7. jag har hört att det 6e glödstiftet o pumpen i tanken ska höra ihop på nått sätt eller är det bara skitsnack?
8. ifall pumpen i tanken är pajj, kan jag montera en extern matarpump intill tanken t.ex en bosch 044 kopia istället för att köpa en ny original pump till tanken då dom verkar kosta en del...
9. har läst mycket på forum o en del av mina symptomer verkar tyda på slitet ställverk? hur vet jag de o är det mycket jobb o byta till någon slags mek pump från t.ex merca eller 524 tds?
10. vad beror mitt sista bekymmer på med att jag måste hela tiden hålla mig som lägst över 30L för att vara på säkra sidan?

ber om ursäkt för min lilla predikan men vill gärna få allt o funka för att kunna göra nått seriöst av bilen! smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
10 februari 2013 · 162 Inlägg

en till sak, vad ska jag behöva göra för att få den o kööla mer och för att få upp laddtrycket till 2 bar? för jag har evry modet uppställt så högt de går utan att han dör men ändå så köölar han fan i princip ingenting?! sad o läddtrycket är på 1,5 bar o jag har typ 3mm kvar av gängorna på wg stången?
jag vet att jag har en tryck läcka på en slang för den har spruckit så vi får se hur de blir när jag byter den, men är ändå tacksam för svar! smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
11 februari 2013 · 162 Inlägg

av dom 69 som har kollat på mitt inlägg så borde väl åtminstone någon ha ett svar på åtminstone nått av problemen eller någon av frågorna? yikes

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

är det INGEN som har svar på åtminstone någon av frågorna?!...  jag har bilen står på jobbet och behövs få igång då jag har lånat en bil tills jag får fix på den så är jävligt tacksam för åtminstone nått litet svar som skulle hjälpa en på traven!!

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
16 februari 2013 · 173 Inlägg

ta ur stiften och kolla så att alla fungerar som dom sk, alltså sätt stiften i skruvstädetoch koppla + och - i cirka 5 sek så ska själva stivt hallsen bli röd.

och problemet att den kan gå lite halv taskigt kan nog var skit i tanken eller filtret och byt den trasiga slangen!
+ kolla pumparna!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

Saab_Guden skrev:
ta ur stiften och kolla så att alla fungerar som dom sk, alltså sätt stiften i skruvstädetoch koppla + och - i cirka 5 sek så ska själva stivt hallsen bli röd.

och problemet att den kan gå lite halv taskigt kan nog var skit i tanken eller filtret och byt den trasiga slangen!
+ kolla pumparna!

okej, hur kollar jag pumparna? vad ska jag kolla efter?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
16 februari 2013 · 173 Inlägg

först kan du mäta upp om de kommer ström till pumparna. och sen kan du ju provtrycka brännslesystemet men en tryckklocka..
jaa du har ju tank pumpen, och sen ska du ha en pump under bilen, alltså utanför tanken

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

Saab_Guden skrev:
först kan du mäta upp om de kommer ström till pumparna. och sen kan du ju provtrycka brännslesystemet men en tryckklocka..
jaa du har ju tank pumpen, och sen ska du ha en pump under bilen, alltså utanför tanken

pump under bilen har jag aldrig hört om? bara en i tanken o en som sitter på blocket?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
16 februari 2013 · 173 Inlägg

om den sitter på blocket så e den mekanisk och drivs av mellanaxeln.. men e du säker att du har de på din?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Expoze
16 februari 2013 · 2 024 Inlägg

Om tankpumpen lägger av så kan du få det beteendet med att man får "soppatorsk" vid halv tank. Det kan oxå ge bekymmer med luft i bränslet och vidare dåligt med soppa till högtryckspumpen som då inte klarar att ge all soppa som den ska. Har du en läcka på en tryckslang borde bilen svartryka rätt duktigt vid gaspådrag, gör den inte det så kan det ju oxå vara ett tecken på att den får för lite soppa. Med andra ord, börja med att kolla tanken i pumpen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

Expoze skrev:
Om tankpumpen lägger av så kan du få det beteendet med att man får "soppatorsk" vid halv tank. Det kan oxå ge bekymmer med luft i bränslet och vidare dåligt med soppa till högtryckspumpen som då inte klarar att ge all soppa som den ska. Har du en läcka på en tryckslang borde bilen svartryka rätt duktigt vid gaspådrag, gör den inte det så kan det ju oxå vara ett tecken på att den får för lite soppa. Med andra ord, börja med att kolla tanken i pumpen.

okej, hur sitter den i tanken? jag har bytt tryckslangen idag, o trots det är den väldigt svårstartad och har i princip ingen tomgång alls?

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Ekblom_ Black Smoke Racer
16 februari 2013 · 73 Inlägg

Pumpen i tanken är en sjuka på dom, de ska tydligen gå å ta tankpumpen från liknande bensinare. Har inte provat de själv men, borde ju funka och montera en pump bredvid som du menar?smile

svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

Ekblom_ skrev:
Pumpen i tanken är en sjuka på dom, de ska tydligen gå å ta tankpumpen från liknande bensinare. Har inte provat de själv men, borde ju funka och montera en pump bredvid som du menar?smile

jo precis, för jag hittade en kopia på bosch 044 pumpen, o tänkte ifall man sätter den under bilen men så nära tanken som möjligt för att de ska vara så nära sitt ursprungliga ställe, frågan är bara hur det blir det där med o köra den under 25L då? :S

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Rquired Allmänt envis
16 februari 2013 · 12 512 Inlägg

Dina symptom stämmer tyvärr rätt väl in på en dieselpump med dåliga packningar vilket är en vanlig sjuka på den här motorn eftersom pumpen inte tycker om den diesel vi kör på i Sverige utan packningarna torkar och spricker, just problemen med att motorn är riktigt svår att starta men även problem med ojämn eller obefintlig tomgång är det som brukar ske.

Det sista felet pekar lite åt att pumpen i tanken inte fungerar däremot, men så länge du har tillräckligt med bränsle i tanken (för att pumpen skall orka) borde det inte påverka bilen och hade endast glödstiften varit dåliga borde bilen inte haft samma problem när den är varm. Det här med luft i systemet gäller väl främst äldre dieselmotorer med radpumpar, och 25TDS har väl en fördelarpump?

Får erkänna att diesel har aldrig intresserat mig så jag är inte helt hundra på hur din BMW fungerar, men jag kan kanske hjälpa dig på traven ändå?

Angående dina planer på trim hade jag inte gått över 1.5bar, topplocket på M51B25 är klent och vid två bar kommer du snabbt få problem om du inte samtidigt ser till att motorn kan göra sig av med avgaserna lättare. Grenröret är en rejäl flaskhals på din bil till exempel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
svartp3ppar
16 februari 2013 · 162 Inlägg

Rquired skrev:
Dina symptom stämmer tyvärr rätt väl in på en dieselpump med dåliga packningar vilket är en vanlig sjuka på den här motorn eftersom pumpen inte tycker om den diesel vi kör på i Sverige utan packningarna torkar och spricker, just problemen med att motorn är riktigt svår att starta men även problem med ojämn eller obefintlig tomgång är det som brukar ske.

Det sista felet pekar lite åt att pumpen i tanken inte fungerar däremot, men så länge du har tillräckligt med bränsle i tanken (för att pumpen skall orka) borde det inte påverka bilen och hade endast glödstiften varit dåliga borde bilen inte haft samma problem när den är varm. Det här med luft i systemet gäller väl främst äldre dieselmotorer med radpumpar, och 25TDS har väl en fördelarpump?

Får erkänna att diesel har aldrig intresserat mig så jag är inte helt hundra på hur din BMW fungerar, men jag kan kanske hjälpa dig på traven ändå?

Angående dina planer på trim hade jag inte gått över 1.5bar, topplocket på M51B25 är klent och vid två bar kommer du snabbt få problem om du inte samtidigt ser till att motorn kan göra sig av med avgaserna lättare. Grenröret är en rejäl flaskhals på din bil till exempel.

okej de va väl både bra o dåliga nyheter tongue skönt o veta vad man har att göra med iallafall.. får se om man kan få tag på dieselmeken o vad han har för priser på en uppgraderad pump.

okej, du råkar inte veta på ett någorlunda hur pumpen i tanken sitter fast så man inte råkar ha sönder den helt när man ska plocka ur den? o tror du att de skulle funka o låta den sitta kvar o fortfarande vara inkopplad, men istället lägga till en pump under bilen men så nära tanken som möjligt?

nej de e väl ungefär de jag också har läst mig till ang. trimmet.. dessvärre har jag letat arslet av mig för att hitta ett värre grenrör som dessutom är topmount för att också kunna få plats med en större turbo i framtiden när allt annat grund strul är fixat.. jag har iallafall fått dit en mätare till avgastempen i grenröret och tagit bort EGR:en och eftersom att min potentiometer till mitt evry mod har gått sönder så vill den i princip inte starta o jag har ingen tomgång så han e inte så körbar, så jag kan inte kolla vad tempen ligger på ungefär.. o en potentiometer i Finland verkar vara omöjliga att hitta då jag satte dit den jag hade innan medans jag fortfarande bodde i Svedala.....

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Rquired Allmänt envis
17 februari 2013 · 12 512 Inlägg

940hx35 skrev:

Rquired skrev:
Dina symptom stämmer tyvärr rätt väl in på en dieselpump med dåliga packningar vilket är en vanlig sjuka på den här motorn eftersom pumpen inte tycker om den diesel vi kör på i Sverige utan packningarna torkar och spricker, just problemen med att motorn är riktigt svår att starta men även problem med ojämn eller obefintlig tomgång är det som brukar ske.

Det sista felet pekar lite åt att pumpen i tanken inte fungerar däremot, men så länge du har tillräckligt med bränsle i tanken (för att pumpen skall orka) borde det inte påverka bilen och hade endast glödstiften varit dåliga borde bilen inte haft samma problem när den är varm. Det här med luft i systemet gäller väl främst äldre dieselmotorer med radpumpar, och 25TDS har väl en fördelarpump?

Får erkänna att diesel har aldrig intresserat mig så jag är inte helt hundra på hur din BMW fungerar, men jag kan kanske hjälpa dig på traven ändå?

Angående dina planer på trim hade jag inte gått över 1.5bar, topplocket på M51B25 är klent och vid två bar kommer du snabbt få problem om du inte samtidigt ser till att motorn kan göra sig av med avgaserna lättare. Grenröret är en rejäl flaskhals på din bil till exempel.

okej de va väl både bra o dåliga nyheter tongue skönt o veta vad man har att göra med iallafall.. får se om man kan få tag på dieselmeken o vad han har för priser på en uppgraderad pump.

okej, du råkar inte veta på ett någorlunda hur pumpen i tanken sitter fast så man inte råkar ha sönder den helt när man ska plocka ur den? o tror du att de skulle funka o låta den sitta kvar o fortfarande vara inkopplad, men istället lägga till en pump under bilen men så nära tanken som möjligt?

nej de e väl ungefär de jag också har läst mig till ang. trimmet.. dessvärre har jag letat arslet av mig för att hitta ett värre grenrör som dessutom är topmount för att också kunna få plats med en större turbo i framtiden när allt annat grund strul är fixat.. jag har iallafall fått dit en mätare till avgastempen i grenröret och tagit bort EGR:en och eftersom att min potentiometer till mitt evry mod har gått sönder så vill den i princip inte starta o jag har ingen tomgång så han e inte så körbar, så jag kan inte kolla vad tempen ligger på ungefär.. o en potentiometer i Finland verkar vara omöjliga att hitta då jag satte dit den jag hade innan medans jag fortfarande bodde i Svedala.....

Nej dieselmotorerna har jag inte bekantat mig med nämnvärt som sagt, men om du tar en titt här:
http://bmwvin.com/?vin=GH53338&confirm_code=bfseg
Så hittar du när din bil tillverkats och lite annat som kan vara kul att veta, det kan du använda för att hitta rätt version av din BMW här:
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m … &fg=15
Och någon av de översiktsbilderna kanske hjälper dig när du skall arbeta med din bil?

Om jag förstått rätt så är det insprutningspumpen som sköter bränsleförsörjningen på din bil, förpumpen i tanken ser endast till att denna alltid får rätt mängd bränsle oavsett om bilen står still, accelererar fullt eller tar i för fullt genom en snäv kurva. Rent teoretiskt borde det fungera med en pump utanför tanken, om den orkar suga tillräckligt med bränsle genom den defekta pumpen som redan sitter där?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
svartp3ppar
17 februari 2013 · 162 Inlägg

jag har fått fix på pumpen i tanken nu så den lirar! va nå problem med kablarna den korta biten som dom går under bilen så har dragit nya till den! fördelen är att min luftficka syns inte av längre, negativt är att jag fortfarande inte knappt har tomgång o han känns lite trött på gasen.. för om jag nöter en stund ca 10 sek (efter att jag glödit 3(!) gånger), så hoppar han igång till slut, så får man hålla han vid liv med gasen hela tiden o sen sakta som satan släppa av mer o mer, då går han en stund på tomgången, men ganska oroligt, för att sen efter en liten stund dö precis som att man skulle vridit av nyckeln?...

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Saab_Guden Gasar tills de rasar!
18 februari 2013 · 173 Inlägg

tjuvluft?
dålig komp?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
svartp3ppar
18 februari 2013 · 162 Inlägg

Saab_Guden skrev:
tjuvluft?
dålig komp?

har kollat i princip alla slangar men måste provtrycka det..
har inte kollat komp än

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!
Westergren Large Cap
18 februari 2013 · 1 816 Inlägg

940hx35 skrev:
en till sak, vad ska jag behöva göra för att få den o kööla mer och för att få upp laddtrycket till 2 bar? för jag har evry modet uppställt så högt de går utan att han dör men ändå så köölar han fan i princip ingenting?! sad o läddtrycket är på 1,5 bar o jag har typ 3mm kvar av gängorna på wg stången?
jag vet att jag har en tryck läcka på en slang för den har spruckit så vi får se hur de blir när jag byter den, men är ändå tacksam för svar! smile

Du ska inte behöva skruva på "WG-stången" då laddtrycket sköter sig själv när du matar på mer diesel.
Skruva tillbaka muttern på "WG-stången" så som den var org. så ska du se att bilen kommer gå bättre. Kommer även att "köla" mer då.

Har själv haft en 525 tds (helt org) som jag har experimenterat väldigt mycket med och den gick bäst mer org. inställningen på "WG-stången" samt max på Evry-Modden så att säga. Kommer bara produceras överskottsvärme i stort sätt om du laddar så pass mycket som du gör = går sämre.

Ska du ladda mer utan att denna överskottsvärme kommer så lär du byta ev. pump till en mekanisk, nytt grenrör samt ev. större turbo, större intercooler och grövre tryckrör, en grövre downpipe samt grövre avgassystem.

I denna tråd ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104 ) står de mer om Evry-Mod smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang