Audi 100 TQ -90 C3. Misständer groteskt och rycker.

Wiesel dB Jägare!
13 februari 2013 · 732 Inlägg

Har haft problem med bilen och den har inte haft någon gnista, det är nu fixat med bytta tändlägesgivare och bytt hela fördelaren.

MEN nu började den med något nytt krångel.
Den misständer nå sjukt och smäller vid ungefär 4500rpm (låter som att man använder launchcontrol), såpass mycket att den inte kan varva något mer. Och drar man ur den till den börjar misstända, så misständer den på ännu lägre varv när man skickar i nästa växel. Smårycker lite då och då under 4500rpm. Sjukt orolig tomgång. Och varvräknaren har även börjat "hoppa" fram och tillbaka när man håller jämnt varvtal.

Detta kom efter fördelarbytet. Nollat motorn 3 ggr och gjort om allt för att vara helt säker på att allt står rätt och det gör de. Har även provat att ställa fördelaren något samtidigt som motorn är igång, men inte lyckats få till det. Någon som har något tips på vad det kan vara?

Bifogar filmklipp:

http://i278.photobucket.com/albums/kk99/Wiesel_92/th_IMG_1299_zpsf303d03e.jpg

Kennie-e -Maskulinism-Media-
13 februari 2013 · 96 Inlägg

Audi..

Nej nej nu ska jag inte va sån, hoppas du får fart på den så du kan leka:)

Mina bil filmer: Maskulinism - Media
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Säker på att du har fått rätt fördelare då? Vad händer om du stoppar i den gamla igen? Lossade du kanske något mer i samband med bytet?

Senast redigerat av LeafBox (14 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wiesel dB Jägare!
14 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Säker på att du har fått rätt fördelare då? Vad händer om du stoppar i den gamla igen? Lossade du kanske något mer i samband med bytet?

Japp, kommer ifrån en likadan bil och det är samma nummer på den som på min.
Nej har inte lossat något som helst annat!

Den gamla är inte något att stoppa i igen då hallgivaren i den är trasig!

Senast redigerat av Wiesel (14 februari 2013)

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Wiesel skrev:

LeafBox skrev:
Säker på att du har fått rätt fördelare då? Vad händer om du stoppar i den gamla igen? Lossade du kanske något mer i samband med bytet?

Japp, kommer ifrån en likadan bil och det är samma nummer på den som på min.
Nej har inte lossat något som helst annat!

Den gamla är inte något att stoppa i igen då hallgivaren i den är trasig!

Hmm, intressant. Rent spontant låter det ju otroligt att det kom precis efter att du bytte fördelaren men ändå har felet inget med den att göra. hmm
Okey, är du säker på att den nya fördelaren är hel?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
mb_pucken
14 februari 2013 · 5 087 Inlägg

sitter fördelarlocket rätt?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Wiesel dB Jägare!
14 februari 2013 · 732 Inlägg

mb_pucken skrev:
sitter fördelarlocket rätt?

Japp det sitter rätt, kan bara sitta på 2 sätt, rätt eller uppochner!


LeafBox skrev:
Hmm, intressant. Rent spontant låter det ju otroligt att det kom precis efter att du bytte fördelaren men ändå har felet inget med den att göra. hmm
Okey, är du säker på att den nya fördelaren är hel?

Ja jag tycker det jag med, skumt är det!
Japp den är provad och hel! Kan det möjligen vara tändspolen som är påväg att dra vidare?

LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Wiesel skrev:

LeafBox skrev:
Hmm, intressant. Rent spontant låter det ju otroligt att det kom precis efter att du bytte fördelaren men ändå har felet inget med den att göra. hmm
Okey, är du säker på att den nya fördelaren är hel?

Ja jag tycker det jag med, skumt är det!
Japp den är provad och hel! Kan det möjligen vara tändspolen som är påväg att dra vidare?

Om du har en liggandes så skadar det ju inte att prova, men jag tycker sammanträffandet är lite för perfekt för att det inte ska ha något med fördelaren att göra, eller proceduren du gick igenom när du bytte den.

Prova bara ta bort den och montera dit den igen? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Wiesel dB Jägare!
16 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Om du har en liggandes så skadar det ju inte att prova, men jag tycker sammanträffandet är lite för perfekt för att det inte ska ha något med fördelaren att göra, eller proceduren du gick igenom när du bytte den.

Prova bara ta bort den och montera dit den igen? tongue

Har en som ligger men hallgivaren i den är trasig! Är det ett jävla meck att byta ut bara den?
Har provat att ta bort den, nollat motorn och monterat 3 ggr. Så är helt 100 på att det är rätt.

LeafBox Lat Perfektionist
16 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Wiesel skrev:

LeafBox skrev:
Om du har en liggandes så skadar det ju inte att prova, men jag tycker sammanträffandet är lite för perfekt för att det inte ska ha något med fördelaren att göra, eller proceduren du gick igenom när du bytte den.

Prova bara ta bort den och montera dit den igen? tongue

Har en som ligger men hallgivaren i den är trasig! Är det ett jävla meck att byta ut bara den?
Har provat att ta bort den, nollat motorn och monterat 3 ggr. Så är helt 100 på att det är rätt.

Jag menade om du hade en spole liggandes tongue
Om det går att bara byta hallgivaren i fördelaren vet jag tyvärr inte O_o

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag menade om du hade en spole liggandes tongue
Om det går att bara byta hallgivaren i fördelaren vet jag tyvärr inte O_o

Jaha på så vis! Nej det har jag tyvärr inte.
Jodå det gick, med lite pulandes!
Meckade över den nya fungerande hallgivaren till den gamla fördelaren som bilen har gått med.
Problemet kvarstod dock! Så nu har jag inte en blekaste om vad det kan vara för del.

Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

Grejjat lite med bilen idag med, Och har nu märkt att den ger en stark gnista på 1an första gången den tänder, som sedan avtar till sjukt svag gnista och ibland så tänder den inte alls. Böt ut tändkabeln till en ny och provade med ett annat tändstift men samma problem kvarstår! Några tips och trix?

LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Mät resistansen i alla tändkablar? Snabbt och enkel pryl att kolla. Glöm inte den som går till spolen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

Med att mäta resistansen, menar du ohm mäta då? Och vad skall det vara för motstånd?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 februari 2013 · 5 092 Inlägg

ehh skiten är trasig bara tongue köp en 740 istället danne wink

LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Wiesel skrev:
Med att mäta resistansen, menar du ohm mäta då? Och vad skall det vara för motstånd?

Yes, ohm = resistans.
Du hade ju en ny kabel att jämföra med. Och om det inte var en NY ny kabel (dvs bättre begagnad) så är det bara att jämför med de andra. Om du har 4st med ungefär samma resistans och 1 som är heeelt åt pipan så är det ju givet.

(jag har för mej det fanns en "riktig" tumregel för resistans i tändkablar, men det var ett tag sedan jag gick i skolan)

Senast redigerat av LeafBox (17 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
17 februari 2013 · 5 092 Inlägg

Kan det inte annars vara tändspole/tändmodul? troligtvis det på subarun då den hackar/misständer & går skit på högre än 2000 rpm. dock startar den ju & går smile

Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Yes, ohm = resistans.
Du hade ju en ny kabel att jämföra med. Och om det inte var en NY ny kabel (dvs bättre begagnad) så är det bara att jämför med de andra. Om du har 4st med ungefär samma resistans och 1 som är heeelt åt pipan så är det ju givet.

(jag har för mej det fanns en "riktig" tumregel för resistans i tändkablar, men det var ett tag sedan jag gick i skolan)

Den jag satte dit var helt ny. Och det är ju klart och tydligt att den inte vill tända som den skall på 1an.
Och om nu den nya tändkabeln skiljer sig i resistans mot dem andra 4, vad kan då vara felet? eftersom den är helt ny, så tvivlar på att den kommer att skilja sig från de andra. Fan jag blir arg av att bara hålla på med bilen, trött på krångel! hmm

Piratstikin skrev:
ehh skiten är trasig bara tongue köp en 740 istället danne wink

Hahah eller, 740 är ju pinsamt, glad att jag äntligen sålt min, aldrig mer en volvo, inte ens en till vinterbil tongue

LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Jahaa, jag trodde du bara testade 1:an. Men du menar alltså att alla andra cylindrar ger stark och bra gnista, medans bara nr1 dör ut?

Isf skulle jag säga fördelarlock, för det är väll det enda som kan påverka gnistan på en enskild cylinder (eftersom du bytt både kabel och stift)

Senast redigerat av LeafBox (17 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wiesel dB Jägare!
17 februari 2013 · 732 Inlägg

LeafBox skrev:
Jahaa, jag trodde du bara testade 1:an. Men du menar alltså att alla andra cylindrar ger stark och bra gnista, medans bara nr1 dör ut?

Isf skulle jag säga fördelarlock, för det är väll det enda som kan påverka gnistan på en enskild cylinder (eftersom du bytt både kabel och stift)

Ja alla andra är det skitbra gnista på, och 1an dör ut som sagt.
Kan prova att byta imorgon till ett annat jag har som ligger.

Piratstikin skrev:
Kan det inte annars vara tändspole/tändmodul? troligtvis det på subarun då den hackar/misständer & går skit på högre än 2000 rpm. dock startar den ju & går smile

Jag vet faktiskt inte, vet inte ens vart den sitter och hur den ser ut..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang