Jag tycker att du ska göra en gammal hederlig felsökning, basic!
-Den har väl bara en tändspole för samtliga stift? Inte en för varje.
-Har du kollat fördelarlocket inuti så att det är fritt från ärg?
-Kan du få fram ryckningarna om du står still och bara lägger den på ett visst varvtal? Om du får det så ta loss locket över tändstiften/tändhattarna. Lägg den på varvtalet där den rycker. Lossa en tändkabel åt gången. Om den INTE börjar gå sämre på en av cylindrarna så vet du att det är i den cylinder felet uppstår. Då har du nåt att utgå ifrån. Om den går sämre på samtliga cylindrar så ligger felet någon annanstans.
-Kolla insugsläckage, sådan ger garanterat konstiga fel. Kolla alla slangar, små gummislangar kan sitta på sina nipplar men ändå vara spruckna just där. Packningen mellan insugningsrör och topplock kan också ställa till det. Känn så att alla skruvar är dragna på insugningsröret.
-Ovan nämnda fel kan förekomma inom vissa gränser utan att felkod sätts.
-Jag gissar att tändkablarna är ok, dom brukar inte ge sig på dom motorerna. Men visst kan det hända.
Kolla sådant jag skrivit om innan du köper nya (dyra) delar.