Saab 9-5 -98 Dålig turbo?

D-alvarsson
6 mars 2013 · 550 Inlägg

Jo nu är de såhär att jag har gått och blivit med saab,  köpte den jätte billigt om jag tog den som den stog, den vitryker nåt så djävulskt vid ca 4k rpm, och vitryker även på tomgång, detta är antagligen olja, och det luktar även olja av avgaserna, bilen tar även mkt olja.  sen så hackar den lite då och då på tomgång.
Är det ett turbo byte som är på sin plats eller är mina gissningar fel?

Och om det är turbo byte, vart får jag tag på en för en rimlig slant, och finns de nån annan än just org turbo som går att smäcka dit ?
Har inte en välfylld plånka!

Motorn är en 2,3T (Eco motorn sad )

Senast redigerat av D-alvarsson (6 mars 2013)

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
940-turbo
6 mars 2013 · 211 Inlägg

tjän om turbon är glapp då är det nog den smile

D-alvarsson
6 mars 2013 · 550 Inlägg

940-turbo skrev:
tjän om turbon är glapp då är det nog den smile

okej, ska montera ner den imorrn smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
940-turbo
6 mars 2013 · 211 Inlägg

du behöver inte plocka bor turbon för tjäna om den är glapp smile

turbo_sport
6 mars 2013 · 390 Inlägg

Bra att plocka av "kobran" till turbon och vicka på axeln och känna om den glappar. ECOPOWER heter motorkonceptet till 9-3/9-5, alla heter så smile Byt vevhusventilationen till version 6 när du ändå är igång så slipper du oilsludge problemen smile

Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
D-alvarsson
6 mars 2013 · 550 Inlägg

turbo_sport skrev:
Bra att plocka av "kobran" till turbon och vicka på axeln och känna om den glappar. ECOPOWER heter motorkonceptet till 9-3/9-5, alla heter så smile Byt vevhusventilationen till version 6 när du ändå är igång så slipper du oilsludge problemen smile

Okej smile var finns de turbo att få tag på till bra pris? smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
jonTe
7 mars 2013 · 5 710 Inlägg

Finns säkert skapliga begagnade om du letar lite. Biltema har nya (kopior). Jag hade vågat köpa biltema om du bara skall få det att fungera till en låg kostnad´. Finns det trimplaner kanske det inte är det bästa alternativet.

Hoppas du inte kör med bilen?
Får du ett riktigt ras trycker den ut 4 liter olja i laddluftkylet och i avgassystemet på mindre än 1 min.

MVH Jonas
..............
D-alvarsson
7 mars 2013 · 550 Inlägg

jonTe skrev:
Finns säkert skapliga begagnade om du letar lite. Biltema har nya (kopior). Jag hade vågat köpa biltema om du bara skall få det att fungera till en låg kostnad´. Finns det trimplaner kanske det inte är det bästa alternativet.

Hoppas du inte kör med bilen?
Får du ett riktigt ras trycker den ut 4 liter olja i laddluftkylet och i avgassystemet på mindre än 1 min.

Okej, får kika där smile
Nejdå den står så fint o väntar på ny snurra smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
hangman
7 mars 2013 · 2 174 Inlägg

D-alvarsson skrev:
Jo nu är de såhär att jag har gått och blivit med saab,  köpte den jätte billigt om jag tog den som den stog, den vitryker nåt så djävulskt vid ca 4k rpm, och vitryker även på tomgång, detta är antagligen olja, och det luktar även olja av avgaserna, bilen tar även mkt olja.  sen så hackar den lite då och då på tomgång.
Är det ett turbo byte som är på sin plats eller är mina gissningar fel?

Och om det är turbo byte, vart får jag tag på en för en rimlig slant, och finns de nån annan än just org turbo som går att smäcka dit ?
Har inte en välfylld plånka!

Motorn är en 2,3T (Eco motorn sad )

Vit rök = vatten

Blå rök = olja

Svart rök = bensin

Börja med känna på turbon,

Kommer det vit rök tror jag det är topplockspackningen.

Kolla så det inte försvinner vatten, inget vatten i oljan (blir grå) eller olja i vattnet.

Med tanke på du säger den hackar på tomgång, Då jobbar inte turbon, och den sitter EFTER motorn, påverkar alltså inte tomgång m.m.

99% har någon laddat för mycket knäckt turbo och toppen, det är ju väldigt vanligt på dessa skit motorer

jonTe
7 mars 2013 · 5 710 Inlägg

hangman skrev:
Vit rök = vatten

Blå rök = olja

Svart rök = bensin

Nej så är det inte alltid.
Förbränns oljan och inte är i så stor mängd = blå rök
Förångas olja i stor mängd t.ex. när tubon rasar och oljan far ut i i varmt avgassystem blir det vit rök.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
D-alvarsson
7 mars 2013 · 550 Inlägg

det är ej vatten i oljan, och den håller vattnet. turbon kommer inte efter motorn, den kommer före och efter,
Om den spökar så spökar ju även insugsluften (luftmängd etc) mvh smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
hangman
7 mars 2013 · 2 174 Inlägg

jonTe skrev:

hangman skrev:
Vit rök = vatten

Blå rök = olja

Svart rök = bensin

Nej så är det inte alltid.
Förbränns oljan och inte är i så stor mängd = blå rök
Förångas olja i stor mängd t.ex. när tubon rasar och oljan far ut i i varmt avgassystem blir det vit rök.

mvh Jonas

Har rasat många turbon och motorer genom åren, och det där du precis skrev var en lögn. Blått eller svart är olja som förångas. Vitt/grått är vatten.

Att bilen går dåligt på tomgång kan omöjligt en slut turbo påverka.

D-alvarsson
7 mars 2013 · 550 Inlägg

men då förstår jag inte... för den tar inte vatten, oljan är fräsch, och avgaserna luktar verkligen OLJA

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
hangman
7 mars 2013 · 2 174 Inlägg

D-alvarsson skrev:
men då förstår jag inte... för den tar inte vatten, oljan är fräsch, och avgaserna luktar verkligen OLJA

Känn på turbon !

Kolla tryck i vevhusventilationen ! Kan ryka uta helvete av den när den är täppt. Och då kan den gå oroligt då det är övertryck i motorn, typ vanligaste felet på t7 motorn!

D-alvarsson
7 mars 2013 · 550 Inlägg

Okej. Hur kollar jag trycket? Ursäkta för mitt ovetande smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
jonTe
8 mars 2013 · 5 710 Inlägg

hangman skrev:
Har rasat många turbon och motorer genom åren, och det där du precis skrev var en lögn. Blått eller svart är olja som förångas. Vitt/grått är vatten.

Lögn??....nej.
Går axeln av eller att man får lagerhaveri modell större:
http://www.youtube.com/watch?v=FGrb1wsVkD4
....som är väldigt vanligt på 9-5 med Garrett GT1752 så ryker det
http://www.youtube.com/watch?v=tZymycp0m8o
vitt.
Prova själv...häll ut motorolja på något väldigt varmt= det förångas o ryker vitt. Skulle det börja brinna =förbrännas blir röken blå.

hangman skrev:
Att bilen går dåligt på tomgång kan omöjligt en slut turbo påverka.

Jo.....trycket det ut olja i stor mängd på kompressorsidan suger motor i sig olja och kan mycket väl gå dåligt på tomgång.

MVH Jonas
..............
D-alvarsson
8 mars 2013 · 550 Inlägg

jonTe skrev:

hangman skrev:
Har rasat många turbon och motorer genom åren, och det där du precis skrev var en lögn. Blått eller svart är olja som förångas. Vitt/grått är vatten.

Lögn??....nej.
Går axeln av eller att man får lagerhaveri modell större:
http://www.youtube.com/watch?v=FGrb1wsVkD4
....som är väldigt vanligt på 9-5 med Garrett GT1752 så ryker det
http://www.youtube.com/watch?v=tZymycp0m8o
vitt.
Prova själv...häll ut motorolja på något väldigt varmt= det förångas o ryker vitt. Skulle det börja brinna =förbrännas blir röken blå.

hangman skrev:
Att bilen går dåligt på tomgång kan omöjligt en slut turbo påverka.

Jo.....trycket det ut olja i stor mängd på kompressorsidan suger motor i sig olja och kan mycket väl gå dåligt på tomgång.

Riktigt bra skrivet smile så du rekomenderar turbo byte?smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
MVPerformance
8 mars 2013 · 755 Inlägg

när olja förångas blir det en mer grå rök. Min turbo var rasad "Garrett TB25" den glappade varken eller, men det låg både olja i avgas och insugs sidan.

När olja förbränns så blir det en mer blå aktig rök, när vatten förångas blir det en vit aktigt rök som vid kondens i avgassystemet. Svart rök är bränsle.

Om du misstänker att det är turbon, ta bort slang på insugssidan känn på impellern om den glappar in och ut. Annars ta bort tryckslangar leta efter olja i dem, eller kolla DP och se in i avgashuset om det ligger olja.

Att det han vitröker kan vara mycket olika anledningar "toppackning att han tar in vatten" kolvringar som släpper förbi olja och kompressionen blir dålig (kan orsaka dålig tomgång) ventilpackningar (olja tar sig in) spricka i block/top etc.

Katalysatorn brukar ta bort den blå tonen i röken från oljan när den förbränns, så innan du byter turbo var säker på att det är den som rasat.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
D-alvarsson
8 mars 2013 · 550 Inlägg

Hur ska Jag kunna vara säker på de?

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
MVPerformance
8 mars 2013 · 755 Inlägg

D-alvarsson skrev:
Hur ska Jag kunna vara säker på de?

Har du olja ligger i turbon? (oförbränd)

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang