Saab 9-5 -98 Dålig turbo?

marcus80 Sir
12 mars 2013 · 935 Inlägg

Aero turbon funkar bra men då måste det göras om lite. Nya rör och slangar behövs istället. Är väl ett annat avgashus på dom med om jag inte minns fel. Har en Mitsubishi turbo td04-13g liggandes. Vet dock inte hur mycket jobb det är för att få den att passa.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
D-alvarsson
12 mars 2013 · 550 Inlägg

marcus80 skrev:
Aero turbon funkar bra men då måste det göras om lite. Nya rör och slangar behövs istället. Är väl ett annat avgashus på dom med om jag inte minns fel. Har en Mitsubishi turbo td04-13g liggandes. Vet dock inte hur mycket jobb det är för att få den att passa.

kort på den ? smile Skick? och pris ? smile
ta de i pm kanske smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
jonTe
13 mars 2013 · 5 710 Inlägg

Du bör ha med ett nytt program anpassat för TD04 (aeroturbo) om du skall byta till en sådan= kostar en slant till

MVH Jonas
..............
D-alvarsson
13 mars 2013 · 550 Inlägg

Vad rek. Ni för utbytes turbo? Bolt on helst.

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
jonTe
13 mars 2013 · 5 710 Inlägg

Skall du ha bolt on är det original som gäller.
GT1752:an är ju känslig och det har bytts MASSOR på SAAB på garanti men även av privatpersoner. Att köpa en begagnad kan ju vara en risk men det finns olika typer av begagnad. Ibland kan man ju hitta turbos som bara gått korta stunder i provbilar eller att de sitter på reservdelsmotorer som bara är provkörda i fabrik osv.
Med erfarenheten från turborenoveringsfirman tidigare i tråden kanske bytes eller nytt från china (typ Biltema) är det billigaste/säkraste alternativet.

MVH Jonas
..............
D-alvarsson
13 mars 2013 · 550 Inlägg

Vad finns de för turbo som passar bortsett från gt17? smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Airtune Turbotekniker
16 mars 2013 · 54 Inlägg

Hej igen.

Finns ingen som passar "bolt on" förutom original GT17. Annars så är det aero turbon som är enklast att bygga om till med lite nya slangar mm.

Du kan även byta ut bara mittendelen. Såkallad core eller CHRA som det heter.

Hoppas att det är ok med en länk till detta för ett bättre förklarande av vad en CHRA är.
http://www.airtune.se/product_info.php? … -Saab.html

Senast redigerat av Airtune (16 mars 2013)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Gizmojohan
16 mars 2013 · 3 295 Inlägg

TD04hl-15t passar visst bolt on. Det går tillomed att andvända gt17 olje och vattenrör. Då får man andvända nya tätningsbrickor till vatten rören som är annan dimension, finns info om det på www.stcs.nu

Jag har själv monterat ett sånt aggregat på en 9-5:a som hade gt17 org. Jag bytte inte vattenrören.

Senast redigerat av Slave_joe (16 mars 2013)

D-alvarsson
16 mars 2013 · 550 Inlägg

japp det lutar mot en td04 och sen stålomspunnet går ju montera också om inte org passar smile

Volkswagen Bora "Boran" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang