paperboy skrev:
Du får dra vagnen med octavian men du får bara lasta 30kg i husvagnen då 1000kg gränsen på bilen som sätter stopp. Och det hjälper inte om du skaffar annat körkort då biltillverkaren har satt den begräsningen på bilen.
I bilen får du lasta 450kg. I denna siffra räknas ev passagerare plus övrig last. Du kan alltså INTE ha fyra passagerare + 450 kg i bagagen. I bilens tjänstevikt ingår en fiktiv förare på 80kg.
Så länge släpet inte har högre totalvikt (dvs släp + maxlast) än vad bilens tjänstevikt är samt att totalvikt bil + totalvikt släp underskrider 3500kg så räcker B kort. MEN i detta fallet så får bilen alltså rent tekniskt dra mindre än vad den teoretiskt får dra på B kort pga dess tillåtna släpvikt är lägre än dess tjänstevikt. Så därför får man dra ett släp som har totalvikt 1240kg (dvs släp + maxlast) men måste se till att bruttovikten (dvs släp + nuvarande last) är max 1000kg.
Svårt att hålla reda på alla vikter??? Ja speciellt som det kom nya körkortsklasser i år med som ställer till det.
Speciellt jobbigt är det oxå då nästan alla bilar väger mera "tomma" (tjänstevikt) än vad som står på pappret vilket innebär att maxlasten minskar. Och du kan lasta ännu mindre i bilen lagligt än vad som står på pappret.
Min v40 2013 D3 väger 140kg mer än vad som står på pappret i tjänstvikt = 140kg mindre last i bilen :-(
smurfen32 skrev:
har köpt en Octavia där står det såhär
tjänstevikt 1240
totalvikt 1670
max släpvagnsvikt 1000
max släpvagnsvikt med b behörighet 1830
max sammanlagda bruttovikt 2670
max lastvikt 450
husvagnen står det så här i
tjänstevikt 970
totalvikt 1180
skattevikt 1180
max lastvikt 240
högsta totalvikt 1180
får jag dra husvagnen på b kort och hur mycket får jag lasta i husvagnen respektive bilen??
Är du säker på detta? Dvs att det är bruttovikten som räknas i fallet där biltillverkarens gräns för max släpvagnsvikt är lägre än max släpvagnsvikt på B-kort?
Jag vet att det är så med obromsade släp. Men jag trodde faktiskt det var enda tillfället där man använda bruttovikten istället för "pappersvikterna" med B-kort?
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...