Värme problem - Audi 100 2,8 -93

K1NG3N
11 mars 2013 · 557 Inlägg

Jag har en Audi 100Q 2.8E -93 som jag inte får varken värme i eller någon cirkulation. Enligt förra ägaren så har problemet uppstått när dom bytte vattenpumpen.
Detta problem förklarar ungefär samma problem som min bil har : http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=5

Har gjort och kollat detta :
- Kollat cirkulationen, finns ingen cirkulation. Om jag inte minns helt galet så ska man se om det finns cirkulation via den där smala slangen som går från kylarens överdel till expansionskärlet?
- Luftat den via att stå i en uppförsbacke med nosen riktat uppåt, verkar då bli någon sorts form av övertryck i kärlet?
- Luftat den via luftnippeln som sitter just bakom motorn
- Luftat den med bägge dessa luftningsmetoder som jag har nämt tidigare
- Masserat slangarna, slangarna är varma så termostaten kan det inte vara? Och sen så verkar det komma ut lite granna via den där smala slangen som går till kärlet.

När jag har gjort dessa saker så har jag haft fläktarna på läge HI med varmaste läget på.
Vad kan jag mer kolla? Och vad tror ni att det kan vara för fel?

Hade in den på verkstad och han misstänkte att det var värmeventilen och ev. nån av/båda topppackingarna.

Blev väldigt nyfiken att se vad klimatanläggningen gav mig för några felkoder och dessa fick jag :
02.2 Temp.sensor i taket, kortslutning i kretsen
02.3 -ll- glappkontakt
04.2 Temp.sensor i friskluftintaget, kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensor. Om sensorn är trasig används en annan sensor
04.4 Temp.sensor i friskluftintaget, sporadisk kortslutning
06.1 Motorns kylvätsketemp, sensorns krets ur funktion eller ej installerad. Diagnos utförs över 0*C.
13.2 Potentiometern till golv- & defrosterklaffen, kortslutning i kretsen. Så länge felet finns så öppnas luftvägen manuellt
13.3 Potentionmetern till golv- & defrosterklaffen, sporadisk glappkontakt
13.7 Potentiometern till centralklaffen, klaffen sporadiskt blockerad
15.1 Potentiometern till luftflödesmotorn ur funktion (krets öppen).Reservläge aktiveras automatiskt.
15.5 Potentiometern till luftflödesmotorn, statisk blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa problemet
15.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.
15.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.
18.3 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - sporadisk
29,4 Drivremmens slirdetektor "hård", sporadiskt

Nån som vet vad allt detta innerbär? Det vad jag har som förstått så finns det en hel del glappkontakter och mest troligt avbrott i kablarna? Men om någon kan förklarar närmare så skulle det vara bra. Tog ut dessa när bilen var avslagen med tändningen igång.

Fick även dessa koder som jag inte hittar någon förklaring till
00,5
00,6
00,9
01,0
01,1
01,3
01,6
02,0
06,0
09,1
12,0
12,1
12,2
12,5
15,0
16,3
17,1
17,9
18,4
20,0
20,5
22,7
23,1
24,0
25,5
37,4

Tror du/ni att dessa var bara tillfälliga som försvinner när jag byter värmeventilen?

Senast redigerat av TeamNorrland (14 mars 2013)

K1NG3N
14 mars 2013 · 557 Inlägg

Ordnade till här lite med rubrik och trök ihop allting till ett inlägg smile

Nico-the-kid
14 mars 2013 · 509 Inlägg

Har du normal temp i motorn?

K1NG3N
14 mars 2013 · 557 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Har du normal temp i motorn?

Ja det tror jag väll. Den är nånstans mellan 87 - 95/100*C.

K1NG3N
19 mars 2013 · 557 Inlägg

Bytte värmeventilen igår kväll.

I samband vid bytet så när det var dax för uppstart så fyllde jag givetvis på med glykol, sen startade jag bilen. Sen efter jag har startat så öppnande jag dom där luftningsskruvarna. Bilen bara fräste när dom öppnades och kom inte ur nån glykol alls. Så stängde av bilen och började motionera slangarna sen startade jag bilen igen och fyllde på så mycket som gick. Nåväl på vägen hem så började den jävlas och skulle ha sig till att koka. Så stängde av den och ut för att öppna korken, vars det var ett helvetes övertryck i. För varje gång jag hade stannat så hade den tyckt ut glykol via behållan. Sen upptäckte jag att vid varje gång detta hände så börja den blåsa varmluft och ingenting innan det.

Så vars ska jag börja och göra nu då?

Nico-the-kid
19 mars 2013 · 509 Inlägg

Prova lufta med avstängd motor.Varmkör,låt svalna,lufta igen. Se till att expansionskärlet alltid är fullt.

K1NG3N
19 mars 2013 · 557 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Prova lufta med avstängd motor.Varmkör,låt svalna,lufta igen. Se till att expansionskärlet alltid är fullt.

Alltså köra upp den till arbets temp, låta den svalka, fylla på glykol osv?

K1NG3N
20 mars 2013 · 557 Inlägg

Har testat idag med det Nico-The-Kid sa och tycker att det inte har gett något större resultat. När jag hade gjort detta så tänkte jag se hur det var med glykol så öppnade luftnipplarna, till slut så fick jag glykol ut till värmepaketet men när jag öppnade den alldeles just bakom motorn. Resultatet av det var att den bara fräste utan att det har kommit någon glykol ur därifrån. Men jag gjorde en fasansfulla upptäckt, det verka komma "ånga" kring topparna så min fundering är att topppackningarna är slut?

Har tagit ut nya felkoder.
Får ut ännu dessa - 13.7 15.1 15.6 15.7 18.3 29.4.
Kollade även punkt 53, och fick då fram B2 som betyder att luftflöde nånting är öppet.

Senast redigerat av TeamNorrland (20 mars 2013)

Nico-the-kid
23 mars 2013 · 509 Inlägg

Resultatet av det var att den bara fräste utan att det har kommit någon glykol ur därifrån.

Det är det som kallas "lufta"

Öppna luftnipplarna,fyll på glykol tills det kommer ut ur luftnipplarna,stäng nipplarna,varmkör och se till att det alltid finns glykol i expansionskärlet,låt motorn kallna,upprepa. När du gjort det ett par ggr och det forfarande kommer luft ur luftnipplarna då har du en trasig topplockspackning.

K1NG3N
24 mars 2013 · 557 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Resultatet av det var att den bara fräste utan att det har kommit någon glykol ur därifrån.

Det är det som kallas "lufta"

Öppna luftnipplarna,fyll på glykol tills det kommer ut ur luftnipplarna,stäng nipplarna,varmkör och se till att det alltid finns glykol i expansionskärlet,låt motorn kallna,upprepa. När du gjort det ett par ggr och det forfarande kommer luft ur luftnipplarna då har du en trasig topplockspackning.

Okej, har gjort sådär. En motor + servicesats är beställt för man vet ju inte om topparna är förbrukade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang