K1NG3N
11 mars 2013
· 557 Inlägg
Jag har en Audi 100Q 2.8E -93 som jag inte får varken värme i eller någon cirkulation. Enligt förra ägaren så har problemet uppstått när dom bytte vattenpumpen.
Detta problem förklarar ungefär samma problem som min bil har : http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=5
Har gjort och kollat detta :
- Kollat cirkulationen, finns ingen cirkulation. Om jag inte minns helt galet så ska man se om det finns cirkulation via den där smala slangen som går från kylarens överdel till expansionskärlet?
- Luftat den via att stå i en uppförsbacke med nosen riktat uppåt, verkar då bli någon sorts form av övertryck i kärlet?
- Luftat den via luftnippeln som sitter just bakom motorn
- Luftat den med bägge dessa luftningsmetoder som jag har nämt tidigare
- Masserat slangarna, slangarna är varma så termostaten kan det inte vara? Och sen så verkar det komma ut lite granna via den där smala slangen som går till kärlet.
När jag har gjort dessa saker så har jag haft fläktarna på läge HI med varmaste läget på.
Vad kan jag mer kolla? Och vad tror ni att det kan vara för fel?
Hade in den på verkstad och han misstänkte att det var värmeventilen och ev. nån av/båda topppackingarna.
Blev väldigt nyfiken att se vad klimatanläggningen gav mig för några felkoder och dessa fick jag :
02.2 Temp.sensor i taket, kortslutning i kretsen
02.3 -ll- glappkontakt
04.2 Temp.sensor i friskluftintaget, kortslutning i kretsen. Värdet kommer från sensor. Om sensorn är trasig används en annan sensor
04.4 Temp.sensor i friskluftintaget, sporadisk kortslutning
06.1 Motorns kylvätsketemp, sensorns krets ur funktion eller ej installerad. Diagnos utförs över 0*C.
13.2 Potentiometern till golv- & defrosterklaffen, kortslutning i kretsen. Så länge felet finns så öppnas luftvägen manuellt
13.3 Potentionmetern till golv- & defrosterklaffen, sporadisk glappkontakt
13.7 Potentiometern till centralklaffen, klaffen sporadiskt blockerad
15.1 Potentiometern till luftflödesmotorn ur funktion (krets öppen).Reservläge aktiveras automatiskt.
15.5 Potentiometern till luftflödesmotorn, statisk blockerad. Motorn försöker vrida loss klaffen för att lösa problemet
15.6 Samma potentiometer som ovan. Ur funktion.
15.7 Samma potentiometer som ovan. Klaffen sporadiskt blockerad.
18.3 Spänning till friskluftsfläkten felaktig - sporadisk
29,4 Drivremmens slirdetektor "hård", sporadiskt
Nån som vet vad allt detta innerbär? Det vad jag har som förstått så finns det en hel del glappkontakter och mest troligt avbrott i kablarna? Men om någon kan förklarar närmare så skulle det vara bra. Tog ut dessa när bilen var avslagen med tändningen igång.
Fick även dessa koder som jag inte hittar någon förklaring till
00,5
00,6
00,9
01,0
01,1
01,3
01,6
02,0
06,0
09,1
12,0
12,1
12,2
12,5
15,0
16,3
17,1
17,9
18,4
20,0
20,5
22,7
23,1
24,0
25,5
37,4
Tror du/ni att dessa var bara tillfälliga som försvinner när jag byter värmeventilen?
Senast redigerat av TeamNorrland (14 mars 2013)