Använda sneslitna däck bak?

NWA
14 mars 2013 · 70 Inlägg

Hej!

Gäller mina sommardäck som är slitna. De två fram jag har kommer att bytas ut till helt nya däck. De jag har bak är snett slitna. Det är innerbanan på bägge däcken som är slitna. Om jag monterar dessa bak och köper helt nya som monteras fram, tror ni då att det kommer bli problem på nåt sätt i form av vibration tex eller tror ni att det hade funkat utan problem?

mats757
15 mars 2013 · 915 Inlägg

Bilen kan upplevas som väldigt "Slingig" om man inte har stabila och bra däck bak. För riktingingsstabiliteten är bakdäcken väldigt viktiga.
Sedan beror det väldigt mycket på vilken bil det är. Vssa bilar är otroiligt känsliga för vilka däck det sitter på respektive plats.
Vibrationer kanske inte är så stort problem. Men det finns risk för att bilen får dålig väghållining.

Mats

silversnurran
15 mars 2013 · 773 Inlägg

Dålig väghållning, möter du en grinig polis är det 3000 kr i böter eller om du har tur en ombesiktning been there done that:/

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
shogun
15 mars 2013 · 2 117 Inlägg

Sänkt bil med extra Camber antar jag?
Håll koll på dem bara. De slits ganska raskt ned till corden.
Du vill inte ha punka wink

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2013 · 17 486 Inlägg

Tror inte bilen påverkas alls. Men eftersom de är snedslitna så kommer givetvis de du monterar på samma axel att bli likadana rätt snabbt... Då är den alltså "kobent" eller TOE OUT om man så vill. Om du inte har camber... Är den slingrig på i synnerhet dåliga vägar? Det borde den ju vara?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
grakka
16 mars 2013 · 102 Inlägg

silversnurran skrev:
Dålig väghållning, möter du en grinig polis är det 3000 kr i böter eller om du har tur en ombesiktning been there done that:/

Förutsatt att det är mindre än 1,6mm vid lägsta punkten då såklart smile

siiimooon Påstängd
16 mars 2013 · 1 194 Inlägg

grakka skrev:

silversnurran skrev:
Dålig väghållning, möter du en grinig polis är det 3000 kr i böter eller om du har tur en ombesiktning been there done that:/

Förutsatt att det är mindre än 1,6mm vid lägsta punkten då såklart smile

Får vara under 1,6mm också, så länge 80% (Osäker på om det är just 80%) av slitbanan är över 1,6mm. smile

grakka
16 mars 2013 · 102 Inlägg

siiimooon skrev:

grakka skrev:

silversnurran skrev:
Dålig väghållning, möter du en grinig polis är det 3000 kr i böter eller om du har tur en ombesiktning been there done that:/

Förutsatt att det är mindre än 1,6mm vid lägsta punkten då såklart smile

Får vara under 1,6mm också, så länge 80% (Osäker på om det är just 80%) av slitbanan är över 1,6mm. smile

Låter märkligt. Vad jag har lärt mig så får det ej vara lägre än 1,6mm någonstans i huvudmönstret. Brukar ju dock kunna bli tvist om vad som anses vara huvudmönster och ej.

Oavsett så bör man ha detta i åtanke, om man nu börjar närma sig 1,6mm roll

http://a5.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/o0mbmoozpxn7eptgegpq.jpg

sackan
16 mars 2013 · 37 Inlägg

Bästa däcken ska sitta bak....

//Markku
Ford C-Max (2018)
NWA
16 mars 2013 · 70 Inlägg

Hur tror ni styrningen blir om man har dessa slitna däck (bägge är slitna på innersidan) fram?
Tror ni att vibrationer uppstår vid någon hastighet eller kommer man ej känna av något alls?

Johan85 Avstängd
16 mars 2013 · 1 418 Inlägg

sackan skrev:
Bästa däcken ska sitta bak....

bästa däcken fram så man kan bromsa och styra så klart

NWA
16 mars 2013 · 70 Inlägg

Nej bästa däcken ska sitta bak för och minska vattenplaningen. Dock så är det väl delade åsikter om detta och det spelar nog roll vilket klimat man bor i. I Sverige är det nog bäst att ha de bättre däcken bak pga vårt klimat i landet.
I Spanien, där man har relativt lite nederbörd är det nog bäst att man har de bättre däcken fram istället.

JHarnborg Pedantisk Perfektionist
16 mars 2013 · 232 Inlägg

På min förra 300ZX körde jag rätt schysst camber och i kombination med lite 360hk så slets insidan ganska fort på bakdäcken. Lämnade in dom till däckgubben som skiftade sida på dom så den slitna sidan hamnade utåt och inte hade kontakt med vägbanan. Fick ett par hundra mil till ur däcken då, dock får man ju fel rotationsriktning men bara att ta det lite lugnare vid regn bara.

BMW/Alpina - Only the best is good enough
Mitsubishi EVO IX "RalliArt" (2006)
it_mutt Avstängd
16 mars 2013 · 10 388 Inlägg

Anledningen till att man ofta säger "Bästa däcken bak" är att det ska förhindra en sladd vid ex.vis en undanmanöver.

Däremot hävdar många att de bästa ska sitta fram, just för att kunna bromsa och styra.

VV presenterade för ett "gäng år sen" siffror som pekade på att i sladdolyckor som lett till dödsfall så har det varit vanligare att de dåliga däcken suttit bak.




Har väl i sin tur inget med vattenplaning att göra (även om det rent krasst skulle kunna resultera i en sladd)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
grakka
16 mars 2013 · 102 Inlägg

Vad jag har lärt mig så är anledningen till att man ska ha dom bästa däcken bak den att om man nu får vattenplaning och krockar så är det säkrare att krocka med fronten än sidan av bilen, vilket känns rätt logiskt.

Johan85 Avstängd
16 mars 2013 · 1 418 Inlägg

ja har alltid bästa däcken fram då slipper ja åka in i röven på folk i korsningar när det är halt för att ja inte kan bromsa och svänga:)
kör man framhjulsdriven bil ska bästa däcken sitta fram då kan du bromsa gasa styra och röven hänger ju med ändåsmile

OmegaCoffe Dumpersförare.
16 mars 2013 · 970 Inlägg

Johan85 skrev:
ja har alltid bästa däcken fram då slipper ja åka in i röven på folk i korsningar när det är halt för att ja inte kan bromsa och svänga:)
kör man framhjulsdriven bil ska bästa däcken sitta fram då kan du bromsa gasa styra och röven hänger ju med ändåsmile

Kvittar om bilen är fram eller bakhjulsdriven. Bästa däcken SKA sitta bak. Men du gör som du vill

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
AVC
16 mars 2013 · 401 Inlägg

Bästa däcken skall sitta bak..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
OmegaCoffe Dumpersförare.
16 mars 2013 · 970 Inlägg

dahlens skrev:
Själv tycker jag att det är bättre att ha bästa däcken fram för släpper de bak så går sladden att parera, medans om det släpper i fram så har man inte mycket chans mer än att hoppas att de går bra

Ja efter som du bara äger bakhjulsdrivet sj så klart du kan parera sladden. det är oftast röven som kommer därför ska man ha bästa däcken bak.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Johan85 Avstängd
16 mars 2013 · 1 418 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

dahlens skrev:
Själv tycker jag att det är bättre att ha bästa däcken fram för släpper de bak så går sladden att parera, medans om det släpper i fram så har man inte mycket chans mer än att hoppas att de går bra

Ja efter som du bara äger bakhjulsdrivet sj så klart du kan parera sladden. det är oftast röven som kommer därför ska man ha bästa däcken bak.

lättare att parera en sladd med framhjulsdrift det är ju bara gasa så drar den ju rätt sig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang