Kupefläkt beter sig konstigt, volvo 850 -95

Rally-Bruden Póg mo thóin!
11 april 2013 · 34 Inlägg

Kupefläkten i min bil är väldigt konstig. Den blåser endast kalluft rätt ut, upp mot rutan och ner mot fötterna kan man ändra värmen men det ändras inte på mittenfläktarna, dom blåser kallt hur varmt dom andra än blåser. Dom ändras dock och blåser mer eller mindre luft när man ändrar fläktläge, men fortfarande bara kalluft. Någon som har någon ide vad som kan vara felet på det?

Sedan har fläkten gnisslat en längre tid och nu för några dagar sedan la den av helt och blåser bara på 4:an, och låter då ungefär lika illa som en kompressor. Kan det vara själva motorn som håller på och ge upp då?

Så letar ideer vad jag ska kolla efter och byta för att lösa båda felen?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!
Volvo 850 "Hetingen" (1995)
Blaxxxer
11 april 2013 · 63 Inlägg

hade samma problem på min, fixade aldrig det men jag fick höra att det räckte med att byta fläkten

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
MrRocknRoll
11 april 2013 · 26 Inlägg

De med kalluften är säkert för att värmekranen kärvar. riv bort panelen och rör på reglaget å kolla om kranen ändrar sig

Volvo V70 "Mr Poo" (1997)
Rally-Bruden Póg mo thóin!
11 april 2013 · 34 Inlägg

MrRocknRoll skrev:
De med kalluften är säkert för att värmekranen kärvar. riv bort panelen och rör på reglaget å kolla om kranen ändrar sig

Värmekranen, typ bakom själva enheten i mittkonsolen där man ställer värmen? Eller finns det bakom själva fläktarna?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!
Volvo 850 "Hetingen" (1995)
perzy Snål gnällspik
11 april 2013 · 402 Inlägg

Vanligt att fläktmotorn blir utsliten så gnisslandet är nog just det. När fläktmotorn går trögt så bränner motståndet upp och fläkten går bara på högsta (eftersom då går inte strömmen genom motståndet.) Tyvärr kostar motståndet 500 kr hos volvo... ska finnas billigare men var? Enkelt att byta -man tar bort handsfacket. Värmekranen vet jag inget om.

Volvo S80 2,9.
Rally-Bruden Póg mo thóin!
12 april 2013 · 34 Inlägg

perzy skrev:
Vanligt att fläktmotorn blir utsliten så gnisslandet är nog just det. När fläktmotorn går trögt så bränner motståndet upp och fläkten går bara på högsta (eftersom då går inte strömmen genom motståndet.) Tyvärr kostar motståndet 500 kr hos volvo... ska finnas billigare men var? Enkelt att byta -man tar bort handsfacket. Värmekranen vet jag inget om.

Jo hade mina gissningar på nåt sånt jag med.. Men då borde jag alltså byta både motorn och motståndet?

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!
Volvo 850 "Hetingen" (1995)
AutoCool
12 april 2013 · 197 Inlägg

Själva fläktmotorn sitter i sin plastkåpa och du kan lätt plocka bort motorn, den är kanske bara dammigt och behöver rengöras. Det kan också vara lite korrosion på kontaktstiften som orsakade att motorn drar mer ström än vanligt och brände motståndet. Plocka bort fläkten och kolla.

Motståndet har reservdelsnummer 9137937 om du vill kolla priset.

Volvo 850 har ingen ventil som styr mängd kylarvätske som körs genom värmeelementen utan använder spjäll för att blanda varmt och kallt luft. Plocka bort handsfacket och kåpan under så du ser sidan av cellpaketet, har sett några bilar där armen på spjällen sitter lös och det räckte med att sätta tillbaks armen. Vrida alla kontroll på panelen och kolla vad det är som rör sig under.  mvh/AutoCool

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Rally-Bruden Póg mo thóin!
12 april 2013 · 34 Inlägg

AutoCool skrev:
Själva fläktmotorn sitter i sin plastkåpa och du kan lätt plocka bort motorn, den är kanske bara dammigt och behöver rengöras. Det kan också vara lite korrosion på kontaktstiften som orsakade att motorn drar mer ström än vanligt och brände motståndet. Plocka bort fläkten och kolla.

Motståndet har reservdelsnummer 9137937 om du vill kolla priset.

Volvo 850 har ingen ventil som styr mängd kylarvätske som körs genom värmeelementen utan använder spjäll för att blanda varmt och kallt luft. Plocka bort handsfacket och kåpan under så du ser sidan av cellpaketet, har sett några bilar där armen på spjällen sitter lös och det räckte med att sätta tillbaks armen. Vrida alla kontroll på panelen och kolla vad det är som rör sig under.  mvh/AutoCool

Tack! det lät inte alltför avancerat, ska ta en kik och se hur det ser ut då smile

Póg mo Thóin!
Mad, Bad and Dangerous!
Volvo 850 "Hetingen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang