Vatten läckage bagage Saab 9-3 -01

illiuminati
29 maj 2013 · 243 Inlägg

Hejsan!

Är så att jag har läckage utav vatten i bagageluckan, har varit inne och kollat då jag först misstänkte bak lyktorna men det var inte lycktorna.

Det jag kom fram till är att under reservhjulet så är det 5-6 ringar antagligen för att kunna släppa ut kondens som kan bildas? och runt dessa har det rostat lite och släpper in vatten när man tvättar med undereds spol eller när det regnar ute.

Hur man kan laga detta på smidigast sätt? Svetsa om hela baljan skulle ju säkert kosta en förmögenhet eftersom det inte är något varken jag eller någon bekant kan. Går det täta botten på baljan? sånt fall med vad?

Känns ju nästan som man bara vill ta bort reservhjulet och fylla skiten med betong eller skum xD trött på små fel.

Packningen runt antenn är sprucken lite, och antenn fungerar inte då el anslutningarna har rostat som när vatten kommer på el vet inte vad det kallas, eftersom den ändå inte fungerar hade jag tänkt att ta bort antenn + motorn, finns det någon packning som är heltäckande man kan sätta vid hålet som blir? eller får man pilla ihop något själv?.

Tacksam för svar

Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
olof102
3 juni 2013 · 342 Inlägg

Jag har haft två 9-3:or och båda har haft problem med kondensbildning i reservhjulsbaljan.

På min nuvarande 9-3:a har jag slipat rent från all rost och målat hammarlack runt hålen, det stoppar all rostbildning.

Elektriker
22 september 2019 · 1 Inlägg

Hej,
Jag har hittat orsak till min SAAB 93 2004 årsmodell sedan, det finns ett dräneringshål under bensinlock som man kan rensa med träpinne. Jag har lättat i flera månader tills jag hittade orsaken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang