4338
Sök

Volvo 240 - 82 problem med fördelare

393 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
tjenare har en volvo 240 från 82 som har brytarlöst fördelare, problemet är att jag ska nolla motorn men fördelaren har ingen märkning på noll punkt... alltså där rotorn snurrar så ute på kanterna ska de ju finnas ett jack typ där locket sitter... nån som vet vart rotorn ska stå vid nollning?

664 Inlägg
19 november 2013
På cyl 1? rotorn ska peka in mot kamremmen , kan springa ut o ta kort på min fördelare snart...

393 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Toddemannen skrev:
På cyl 1? rotorn ska peka in mot kamremmen , kan springa ut o ta kort på min fördelare snart...

skulle varit jätte snällt smile

664 Inlägg
19 november 2013
Så här bör den stå
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-2cbb06c5900a2aab7d92128274331c93_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-feb08248aab4da37d1ea441298432857_large.jpg

smile

393 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare

jaha där? där är det typ som en lite grop sen är typ två sidoväggar.. vilken av dom väggarna ska dom stå? mitt emellan? såg inte riktigt om det va mittemellan smile

664 Inlägg
19 november 2013
johnik skrev:

jaha där? där är det typ som en lite grop sen är typ två sidoväggar.. vilken av dom väggarna ska dom stå? mitt emellan? såg inte riktigt om det va mittemellan smile

Ställ den som min bara , ungefär klockan 2, jacket bör du se rätt bra på nedersta bilden nästan vi kondensatorn!

393 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Toddemannen skrev:
johnik skrev:

Ställ den som min bara , ungefär klockan 2, jacket bör du se rätt bra på nedersta bilden nästan vi kondensatorn!

okej ska prova de tack för hjälpen smile

393 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
provade att vrida fördelaren som du visade på dina bilder utan bättre resultat... kanske förra ägaren har bytt ut hela fördelaren till brytarlöst och satt den fel?

664 Inlägg
21 november 2013
johnik skrev:
provade att vrida fördelaren som du visade på dina bilder utan bättre resultat... kanske förra ägaren har bytt ut hela fördelaren till brytarlöst och satt den fel?

Men hoppar motorn igång eller stendöd, vad exakt händer när du vrider på nyckeln?

393 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
bilen hoppar igång och går smile men låter jag den stå på tomgång (varm motor) såå puffar det till flera gånger när den bara står...  när man ska trycka fullgas så rycker det till sen sticker bilfan. Föggen är ju en vanlig weber 32/32 DIR bara jag får  tändningen att gå bra så kan jag ställa in föggen efter... och stroboskop förstår jag mig inte på.....
Senast redigerat av johnik (22 november 2013)

311 Inlägg
22 november 2013
Se till att du verkligen har 1:ans kolv i topp.
Du har en märkning på nedre remskivan som ska peka mot nolläget ( du har en märkning på blocket ) Har en länk på kamremsbyte, där finns en bild på hur jag menar:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
När du är säker på att ettans cylinder e i topp, då kan du ställa fördelaren som tidigare visats.
OBS
Man kan ha vevaxeln 180 grader fel dvs cylindern inte e i topp även om märkningen stämmer!
För att vara säker:
Ta bort stiftet på 1:ans cylinder
Ta en bit ståltråd / sugrör/ plastbit eller nått liknande och trä ner den genom hålet för stiftet
( OBS Tappa nu inte ner något där!)
Dra runt vevaxeln, samtidigt som du har din "pinne" i. Du känner när cylindern e på väg upp.
När cylindern är på väg upp, kolla igen på märkningen på remskivan, när den är mitt emot märkningen på blocket klart.

393 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
kajc skrev:
Se till att du verkligen har 1:ans kolv i topp.
Du har en märkning på nedre remskivan som ska peka mot nolläget ( du har en märkning på blocket ) Har en länk på kamremsbyte, där finns en bild på hur jag menar:
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
När du är säker på att ettans cylinder e i topp, då kan du ställa fördelaren som tidigare visats.
OBS
Man kan ha vevaxeln 180 grader fel dvs cylindern inte e i topp även om märkningen stämmer!
För att vara säker:
Ta bort stiftet på 1:ans cylinder
Ta en bit ståltråd / sugrör/ plastbit eller nått liknande och trä ner den genom hålet för stiftet
( OBS Tappa nu inte ner något där!)
Dra runt vevaxeln, samtidigt som du har din "pinne" i. Du känner när cylindern e på väg upp.
När cylindern är på väg upp, kolla igen på märkningen på remskivan, när den är mitt emot märkningen på blocket klart.

ska testa tack för tipset smile

Sök