Vilken olja till Volvo 740 m47 växellåda?

volvo-93
15 mars 2014 · 625 Inlägg

Hej som tråden lyder jag undrar om jag har fått fel olja från Volvo för det är en 75-90 GL-4 olja men alla säger att man ska en atf olja. Jag har kört med 75-90 oljan i 2 år men har inte hänt något än men lite orolig är jag.

Det här står på dunken Oljan rekommenderas till alla årsmodeller av typ M45, M46, M47, M90 och M5M42. Men det är ingen atf olja.

RD_87 Skrotsamlare
15 mars 2014 · 4 031 Inlägg

Står det på Volvos egen dunk så kan du nog lita på det...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Xoff Volvo tönt... =)
15 mars 2014 · 2 344 Inlägg

M47 skall ha vanlig v-låde olja ifall jag inte missminner, däremot så vet jag att m46 med OD trivs med ATF då ODn fungerar som en automat...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Panzar_Audi
15 mars 2014 · 820 Inlägg

Eftersom att ATF står för "Automatic Transmission Fluid" så ska du nog inte ha det.

Sen som RD_87 skrev att står det på Volvos egna dunk så är det nog att lita på :-)

Om man säger
volvo-93
15 mars 2014 · 625 Inlägg

I instruktionsboken står det Volvos syntetiska, alt ATF typ f eller g, så det måste vara Volvos syntetiska jag kör på då?

Saffranskalle Palfinger tekniker
15 mars 2014 · 1 248 Inlägg

http://www.castrol.com/castrol/sectionb … Id=7074499 pröva där. Dock är det endast för castrol olja. Men du kan om inte annat få fram mängden wink

Volvo Xc70 (2001)
RD_87 Skrotsamlare
16 mars 2014 · 4 031 Inlägg

Det verkar ju som att rekommendationerna varierar beroende på var man läser men har inte lådan bråkat efter två år så lär det inte heller ske.
ATF har ju betydligt lägre viskositet vilket borde medföra att lådan går lite lättare kall & kanske blir lite mer lättväxlad i kallt klimat. 75-90 lär ju också ge fullgod smörjning och om Volvo själva har en sådan olja så lär det ju inte vara någon fara. Kan ju också vara så lätt att de ändrat rekommendationerna på 20-30 år.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mange_240
17 mars 2014 · 1 562 Inlägg

volvo-93 skrev:
I instruktionsboken står det Volvos syntetiska, alt ATF typ f eller g, så det måste vara Volvos syntetiska jag kör på då?

Den informationen är reviderad sen länge, bra om du kör med en olja som har hypoidtillsats iaf:)

keykey
17 mars 2014 · 163 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Eftersom att ATF står för "Automatic Transmission Fluid" så ska du nog inte ha det.

Varför uttala sig om man faktiskt inte vet vad man snackar om om? ATF används till fler saker än bara automatlådor... namnet spelar ingen roll.

Kika t.ex. på en manuellväxlad ZF-låda i en BMW så ser du etiketten http://mauiscca.net/miscpics/IMG_6768_atf.jpg

Eller en servooljebehållare med etiketten http://www.autorepairfacts.com/wp-conte … ring-4.jpg

Bytte olja i sambons M47 i en volvo 740, den hade ATF.
Min 5-växlade manuella (ZF) i E36:an skall också ha ATF.

Arly165 Bakhjulsdriven
17 mars 2014 · 334 Inlägg

ATF funkar bra i M46 &  M47, sedan kan man även använda vanlig 75-90 GL-4 olja som du har i M47.
När bilarna var nya rekommenderades ATF till båda lådorna men jag tror att Volvo har ändrat rekommendationerna med åren.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Panzar_Audi
17 mars 2014 · 820 Inlägg

keykey skrev:

Panzar_Audi skrev:
Eftersom att ATF står för "Automatic Transmission Fluid" så ska du nog inte ha det.

Varför uttala sig om man faktiskt inte vet vad man snackar om om? ATF används till fler saker än bara automatlådor... namnet spelar ingen roll.

Kika t.ex. på en manuellväxlad ZF-låda i en BMW så ser du etiketten http://mauiscca.net/miscpics/IMG_6768_atf.jpg

Eller en servooljebehållare med etiketten http://www.autorepairfacts.com/wp-conte … ring-4.jpg

Bytte olja i sambons M47 i en volvo 740, den hade ATF.
Min 5-växlade manuella (ZF) i E36:an skall också ha ATF.

Hoppsan där ser man, hade visst fel, ber om ursäkt. Tack för infon.
Jag uttalade ju mig för att jag trodde jag hade rätt annars hade jag ju inte uttalat mig men ibland har man ju bara fel, händer nog den bäste wink

Nu när jag tänker efter så har jag ju faktiskt samma olja till lådan som till servon på min Dodge tongue

Om man säger
Pawwe
27 november 2016 · 1 Inlägg

Så hur vart det? Vilken jävla olja ska man ha? Hur mycket rymmer den???

Evildan
28 november 2016 ·

Pawwe skrev:
Så hur vart det? Vilken jävla olja ska man ha? Hur mycket rymmer den???

Du ska inte ha någon jävla olja alls utan använd ATF.
M47 rymmer 1.3l.

Oreggad Ruter Knekt
13 november 2021 · 646 Inlägg

Evildan skrev:

Pawwe skrev:
Så hur vart det? Vilken jävla olja ska man ha? Hur mycket rymmer den???

Du ska inte ha någon jävla olja alls utan använd ATF.
M47 rymmer 1.3l.

M47II (efter 1986?) rymmer 1,5L, huruvida hastighetsvajer förändrar volymen vet jag ej.

Senast redigerat av oreggad (13 november 2021)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang