Hur många här har konverterat sin bil till E85?

torpis Forummoderator
9 januari 2008 · 10 572 Inlägg

Konverterat min bil, ger 75hk mer på E85 mot 98oktan smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Batta
9 januari 2008 · 1 353 Inlägg

jag körde utan problem på 70/30 blandning etanol i somras (: 70 etanol då alltså
utan några ingrepp alls..
gick hur fint som helst smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Tomas_H
10 januari 2008 · 486 Inlägg

Min e konverterad. +25hk och +100nm jämfört med 98 oktan.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Taavo oxiefysinogismantforskare
11 januari 2008 · 138 Inlägg

Sandman skrev:
Man blir ju lite skrämd av all skrämselpropaganda om att packningar, slangar mm borde käkas upp om man inte byter ut dem.

Spelar nog in en del också.

De vill ju helldre att man köper en ny miljöbil för multum oavsett om det är motiverat eller ej.
Och sedan trots att du köpt den ska du ändå helst ta bussen wink

har tänkt lite på det där med att packningar och sånt ska slitas mer om man byter till etanol istället för bensin....
Men betyder det då att dom bilar som har etanol orginal har andra packningar och slangar eller ?

beemern .......
11 januari 2008 · 2 655 Inlägg

håller på att konvertera min...

falloutboy
11 januari 2008 · 1 723 Inlägg

funderar på en konvertering i höst då motorn ändå ska plockas isär lite smått.

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
11 januari 2008 · 1 898 Inlägg

någon som är sugen på att förklara rent alltmänt vad e85 gör och är. Nack&för delar om det finns. sen varför man ska ha det i samband med turbo , som ja läste lite i början på denna tråd..
ha det.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Pelle-Smack
11 januari 2008 · 84 Inlägg

jag håller på att konvertera volvon nu men nu vill den inte starta

940turboplus Rapidoz
11 januari 2008 · 688 Inlägg

hur konverterar man sin turbo bil till e85 då?
hört att man brukar göra det och att dom laddar mer?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 januari 2008 · 4 529 Inlägg

har en liten fråga
ska turbokonventera 740in och ladda max 0.6bar
är det farligt för motorn att köra 50/50 etanol bensin om man inte konventerar till etanol ?
vill vara på den säkra sidan

edit
motorn är i tipp topp skick bara rullat 19000 mil smile

Runn WS7 Avstängd
14 januari 2008 · 1 031 Inlägg

falloutboy skrev:
funderar på en konvertering i höst då motorn ändå ska plockas isär lite smått.

Bra idé, du kommer inte att ångra dig.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
BeNnaN
14 januari 2008 · 155 Inlägg

Ni som har konverterat era bilar till etanol, va säger dem på besiktningen? Eller de kanske inte märker ngt?
Har för mig att det inte är lagligt att konvertera sin motor till etanol, men att regeringen håller på och se över detta, då t.ex. många trimningsföretag gärna vill konvertera om motorer.

BMW 120i "DotZ" (2019)
Runn WS7 Avstängd
14 januari 2008 · 1 031 Inlägg

BeNnaN skrev:
Ni som har konverterat era bilar till etanol, va säger dem på besiktningen? Eller de kanske inte märker ngt?
Har för mig att det inte är lagligt att konvertera sin motor till etanol, men att regeringen håller på och se över detta, då t.ex. många trimningsföretag gärna vill konvertera om motorer.

Efter du släpper ut mindre farliga avgaser med E85 så bryr de sig inte.  Sedan är det inte prövat i domstol om det är olagligt ännu.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Frappe
14 januari 2008 · 24 Inlägg

ja det är ju bra att det kanske blir lagligt att konvertera i sverige nu till sommaren, har funderat konvertera skarpt nu ett tag.

Rojpen
14 januari 2008 · 2 230 Inlägg

satt nyss och kollade på den dära sidan där det stod hur "mycket" e85 man kunde ha i bilen.. och enligt den kunde jag ha 75% utan ingrepp ja vad det stod iaf:) så ska kolla med nissan sen och se om det går att köra 100% utan att göra nåtongue kanske ställa upp soppan men men;) vore ju härligare att köra på e85 om det nu ger nån extra hk:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Andreas_ace
14 januari 2008 · 375 Inlägg

Min Volvo 740 körs på 50/50 under vintern, runt våren åker min flextek fram igen och då blir det 100% e85

Volvo 740GL (1990)
twin_cam Smålänning
14 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Har kört saaben på MINST 70/30 blandning, och den gick finfint. Kändes mycket piggare, och det bvekräftades mer eller midre när en polare ringde och kört i diket tongue
På samma sträcka m,an rukar vara uppe i 150 - 160 med 95 oktan så var jag uppe i 180, sen skulle jag av... Men den ville mer, mycket mer.

Dock så lös motorlampan, vilket troligen berodde på att etanolen innehåller mer syre, och lamdasonden gav därför fel värden. Hade troligen räckt med en annan BTR för att hindra det.
Antagligen därför den gick så mycket bättre också, då det va mitt i sommaren och torrt = Syrefattig luft + det faktum att etanolen kyler effektivt, och av den anledningen kan man ladda mer i en turbobil.

Att staten inte subventionerar beror på att det kostar dom pengar, och eftersom allt handlar om pengar och ingen egentligen bryr sig om miljön så skiter dom i det, och när alla konverterat så kommer dom höja skatten sjukt mycket på etanol eftersom intäkterna minskar när ingen köper bensin längre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Runn WS7 Avstängd
14 januari 2008 · 1 031 Inlägg

till twin cam, lampan kanske lyser kanske för att PC; vill feta på blandningen onomalt mycket. Höj bränsletrycket så löser det sig.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Runn WS7 Avstängd
14 januari 2008 · 1 031 Inlägg

Rojpen skrev:
satt nyss och kollade på den dära sidan där det stod hur "mycket" e85 man kunde ha i bilen.. och enligt den kunde jag ha 75% utan ingrepp ja vad det stod iaf:) så ska kolla med nissan sen och se om det går att köra 100% utan att göra nåtongue kanske ställa upp soppan men men;) vore ju härligare att köra på e85 om det nu ger nån extra hk:)

Du kommer inte få något svar av nissan på det. För att köra 100% så måste du antingen höja bränsletrycket eller sätta i större injektorer eller mappa(går inte fullt ut på alla bilar, maxade mina injektorer vid 80% E85 vid stock bränsletryck).

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang