Oljebyte Tips

Icyveins Götterdämmerung
26 maj 2014 · 450 Inlägg

Snart är det dags att byta oljan på min c70 ska blanda in en flaska Omega motor rengöring innan jag byter.

Vad för olja är rekommenderat till t5-R modellerna vad kör ni med? Jag vill ha en olja som tål hög värme.

Tips?

Tack!

Can´t kill it join It
-matte En Medlem
26 maj 2014 · 405 Inlägg

Använd den olja som tillverkaren rekommenderar? Motorn är ju utvecklad för att gå på en viss olja av väldigt duktiga personer så du bör eller snarare ska hålla dig till det.

De ingengörer som utvecklar lager, turboaggregat och företag som omsätter miljarder för att utveckla OEM specifikationer finns inte för att dom tycker det är skoj precis.

Ursäkta om jag kanske lät lite otrevlig nu men jag har svårt att se att du kommer tjäna på att byta till en annan olja än OEM då den redan är utvecklad och motorn anpassad för att jobba ihop och samtidigt uppfylla alla garantier mm som tillverkarna och handlarna ställer på den.

Senast redigerat av -matte (26 maj 2014)

Christian S
26 maj 2014 · 4 816 Inlägg

sån här http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=353
http://www.oljemagasinet.se/image/cache/data/Castrol/Castrol_EDGE_10W-60_4L-500x500.jpg
Castrol EDGE 10W-60 är en helsyntetolja speciellt utvecklad för högprestandamotorer och motorsport. EDGE 10W-60 är testad under raceförhållanden och ger mycket bra skydd i moderna högprestandamotorer. Passar även för äldre trimmade motorer. Tillverkad för och rekommenderas av BMW M-serien, Aston Martin och Alfa Romeo.

EDGE-serien tillhör de bästa oljorna från Castrol och ger överlägsen prestanda även under kritiska förhållanden. Castrol EDGE har utvecklats i samarbete med ledande biltillverkare speciellt för moderna prestandamotorer. Castrol har utvecklat Fluid Strength Technology (FST) ett dynamiskt system som aktivt stärker oljan. FST reagerar och anpassar sig kontinuerligt efter belastning och skyddar motorn även under de mest intensiva förhållanden.

Exklusivt godkännande för BMW M-modeller.

Ersättare för den äldre Castrol EDGE Sport 10W-60.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Glesmark
26 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Jag ställer mig lite frågande till om din motor är kraftigt trimmad och du skall köra hårt på en bana i längre perioder.
Då kan du behöva en tjockare olja, men dom är nästan alltid sämre när dom är kalla än en allround-olja som fungerar fint och utan kompromisser när du skall köra på gatan.

Hoppa över Ö&B-oljorna och satsa på en kvalitet-olja så fungerar det nog fint, du kan välja t.ex 10-50 så har du en som tål värme bättre än standard, utan att vara extremt. Ser dock inte att du skulle behöva en sådan olja.

Icyveins Götterdämmerung
26 maj 2014 · 450 Inlägg

Tack för svaren skall pröva med den oljan.

Can´t kill it join It
Mickius
27 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Körde mobil1 i min 850R 5w-50

xXSammy
27 maj 2014 · 6 569 Inlägg

Sappuru skrev:
Snart är det dags att byta oljan på min c70 ska blanda in en flaska Omega motor rengöring innan jag byter.

Vad för olja är rekommenderat till t5-R modellerna vad kör ni med? Jag vill ha en olja som tål hög värme.

Tips?

Tack!

Nej, det ska du inte.

Senast redigerat av Malheus (27 maj 2014)

De/Dem
Glesmark
27 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Utveckla, jag tror knappast det kan skada motorn.

-matte En Medlem
27 maj 2014 · 405 Inlägg

Tycker snarare att det är du som borde utveckla. Vi vet att oringarna och tätningarna i motorn redan från original är designade för att användas i OEM olja. Att göra detta kostar hundratals miljoner och omsätter tusentals ingengörer, forskare och tekniker världen över hos bla Exxonmobil, BP, hos tillverkarna som bygger oringarna och biltillverkarna som utvecklar motorerna.

Vad det är i Omega motorrengöring kan vi bara spekulera i...

xXSammy
27 maj 2014 · 6 569 Inlägg

Funderar man på från början att hälla i rengöringsmedel i motorn så är den motorn inte så pass frisk.

Fastbränd olja i kolvringar kan ha tätat men rensas de bort så börjar ju motorn dra olja (igen) istället.
Även packningar kan springa läck.

Don't fix it if it works.

De/Dem
Glesmark
27 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Eh, det var du som skrev att han inte skall använda sådan.
Därför tycker jag att du kan motivera varför, för som sagt, det var ju du som skrev det.

En oljerengöring hälls i några minuter innan man byter olja och tappas sedan ut, skall han inte göra det för att oljebranschen är stor och sätter många i arbete menar du?

Omega har funnits bra länge, jag kan kasta ur mig 30 år åtminstone.
Smörjmedel och additiver är vad dom producerat, utvecklat och sålt under åren.

Vad det är i dagens olja kan vi också bara spekulera i.

Så nu är det upp till dig att besvara frågan jag ställde.

Glesmark
27 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Malheus skrev:
Funderar man på från början att hälla i rengöringsmedel i motorn så är den motorn inte så pass frisk.

Fastbränd olja i kolvringar kan ha tätat men rensas de bort så börjar ju motorn dra olja (igen) istället.
Även packningar kan springa läck.

Don't fix it if it works.

Man kan enkelt förebygga problem genom att hålla den ren inuti.
Sen kan jag inte säga hur ren motorn blir inuti av denna produkt, men vi får anta att den blir renare.

-matte En Medlem
27 maj 2014 · 405 Inlägg

Glesmark skrev:

Malheus skrev:
Funderar man på från början att hälla i rengöringsmedel i motorn så är den motorn inte så pass frisk.

Fastbränd olja i kolvringar kan ha tätat men rensas de bort så börjar ju motorn dra olja (igen) istället.
Även packningar kan springa läck.

Don't fix it if it works.

Man kan enkelt förebygga problem genom att hålla den ren inuti.
Sen kan jag inte säga hur ren motorn blir inuti av denna produkt, men vi får anta att den blir renare.

Fast man behöver inte göra detta.

Vi lever inte längre i den tid då man körde mineraloljor i bilarna. Dagens helsyntet oljor (även icke OEM) har rengörande additiv i sig som håller motorn internt ren, du behöver inte tillsätta något alls. Byter du sedan oljan och filtret efter original schemalagda tider så kommer du aldrig råka ut för bekymmer.

Senast redigerat av -matte (27 maj 2014)

Glesmark
29 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Jag tror att du är ute på djupt vatten och har svalt all marknadsföring med hull och hår, rakt av.

Kolla på dagens bilar, hur många har inte avlagringar och kokksad olja?
Mycket på grund av den long life-service som personerna du beskriver är felfria, har kommit fram till att vi skall bruka.

Bilarna dricker olja, det sotar igen både här och där.
Hur vanligt är det inte med att lambdasonderna blir kassa i förtid på dagens bilar?
Du kanske inte arbetar med bilar så du kanske heller inte ser problemen, vad vet jag.

Många direktinsprutade bilar har inte den rengörande effekten på ventiler som bränslet har på traditionell insprutning, och det skjuts avgaser bakåt när kammarna överlappar varandra.

Detta har inte jättemycket med oljan i sig självt att göra, men det är mångt och mycket samma folk som jobbat med utveckling, utprovning och experimenterat och kommit fram till att det funkar bra, utan att fungera bra.

Där har du likheten med oljemagnaterna, dom har experimenterat och testat och det tycks fungera bra, men i alla fall gör det inte det.

Så då undrar jag, du skrev att han INTE skall hälla i det.
Du kunde ha skrivit att det inte behövs, men du valde ej det och då tänkte jag att du måste ha någon jättebra förklaring till varför.

Inte bara hänvisa till utvecklingen, som är hårt styrd av ekonomi.

Glesmark
29 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Angående additiverna så är det dyrare delen av oljan, och av ekonomiska själ så är det inte alltid fullt så mycket additiver som det skulle kunna varit i en optimal olja.

xXSammy
29 maj 2014 · 6 569 Inlägg

Glesmark skrev:
Kolla på dagens bilar, hur många har inte avlagringar och kokksad olja?
Mycket på grund av den long life-service som personerna du beskriver är felfria, har kommit fram till att vi skall bruka.

Kör man 1års intervall på en modern bil idag (Vilket vissa tyvärr inte gör) så är avlagringar nog inga problem då bilen gått på syntetolja hela sitt liv. Cox framkommer väl ändå ifrån överhettat olja?

Glesmark skrev:
det sotar igen både här och där.
Hur vanligt är det inte med att lambdasonderna blir kassa i förtid på dagens bilar?

Mitsubishi GDI ..en trevlig motor som hade fungerat bra ifall det inte vore för den höga etanolhalten, byggd för Lean-burn. Är inte påläst om de moderna direktinsprutade motorerna men jag funderar på att byta till 98 på min egna bil för att minska sot mängden.


Glesmark skrev:
Så då undrar jag, du skrev att han INTE skall hälla i det.
Du kunde ha skrivit att det inte behövs, men du valde ej det och då tänkte jag att du måste ha någon jättebra förklaring till varför.

Känner ett riktat inlägg till viss del, men utöver riskerna som jag tidigare nämn så via -mina- erfarenheter så pajade min variator (Hade blivit renoverad utav Alfa-verkstad vid kamremsbytet 1000 mil innan) av Wynns oljerengörare

Även en S80 2.4 (Kund bil) så gick ventilen för VVT styrningen sönder (Okänt medel)


smile

Senast redigerat av Malheus (29 maj 2014)

De/Dem
Glesmark
30 maj 2014 · 1 938 Inlägg

Moderna bilar har ju en servicelampa som tänds när man börjar passera x antal liter förbrän bränsle genom motorn, eller x antal tidsenheter, olika för alla bilar typ.
Är tids-enheten verkligen 1 år på long-life idag?
Kox kommer från överhettning ja, bristande kylning. Många bilar har ena, och vissa den enda katalysatorn direkt under oljetråget, rätt spännande lösning ur värmesynpunkt.



Min gissning som denna lider av är att man har en sugmotor med kamöverlappning, dvs både insug och avgasventilen står öppna samtidigt så kommer lite av avgaserna leta sig tillbaka genom insugsventilen, upp till insuget.
Tids nog blir det avlagringar, inte så bra.
Detta tror jag inte spelar någon roll oavsett vilket bränsle du använder, om inte 98 oktan skulle sota mindre.
98 innehåller etanol även det hos dom flesta bensinbolagen, dock något mindre mängd.

Varför din variator rasade kan jag väl bara spekulera kring, samma med volvons avgaskamstyrning, kan det vara så att det funnits skräp i motorn som lossnade och satte igen den?
Dvs ursprungsproblemet har varit att det funnits skräp som lossnat, som förmodligen hade lossnat för eller senare. Svårt att veta, men man kan ju alltid spekulera.


Jag kör personligen additiv i min motorolja.
Köpte bilen helt ny förra i sensomras förra året, och servas enligt serviceplan från tillverkaren.
Efter att ha hällt i additiv så känns oljan fetare och har högre fästförmåga, bilen knackar mindre och turbon laddar något tidigare, drar något mindre bränsle och går jämnare vid acceleration.

Trodde först att det kunde vara att den blivit inkörd, men efter första servicen med ny olja så var det samma sak igen.
Vad jag skrev lite ovan öppenbarade sig direkt efter jag hällt i additiv igen, så det var ingen slump.

Kan inte lova guld och gröna ägnar för alla additiver, men Omegas additiv fungerar bra.
Testat och sett den i längre perioder på  Volvo V70 2.4i 140 hk 2001, Subaru XV 2.0D 2013, Audi 80 2.0E 1993 och Audi A4 2.5 TDI 2003 och det har fungerat bra i dessa bilar.

-matte En Medlem
30 maj 2014 · 405 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag tror att du är ute på djupt vatten och har svalt all marknadsföring med hull och hår, rakt av.

Kolla på dagens bilar, hur många har inte avlagringar och kokksad olja?
Mycket på grund av den long life-service som personerna du beskriver är felfria, har kommit fram till att vi skall bruka.

Bilarna dricker olja, det sotar igen både här och där.
Hur vanligt är det inte med att lambdasonderna blir kassa i förtid på dagens bilar?
Du kanske inte arbetar med bilar så du kanske heller inte ser problemen, vad vet jag.

Många direktinsprutade bilar har inte den rengörande effekten på ventiler som bränslet har på traditionell insprutning, och det skjuts avgaser bakåt när kammarna överlappar varandra.

Detta har inte jättemycket med oljan i sig självt att göra, men det är mångt och mycket samma folk som jobbat med utveckling, utprovning och experimenterat och kommit fram till att det funkar bra, utan att fungera bra.

Där har du likheten med oljemagnaterna, dom har experimenterat och testat och det tycks fungera bra, men i alla fall gör det inte det.

Så då undrar jag, du skrev att han INTE skall hälla i det.
Du kunde ha skrivit att det inte behövs, men du valde ej det och då tänkte jag att du måste ha någon jättebra förklaring till varför.

Inte bara hänvisa till utvecklingen, som är hårt styrd av ekonomi.

Antar att du syftar på Vw´s Longlife Service när du säger att många av dagens bilar har problem med avlagringar och koksad olja. Nu är det ju så att Longlife är en flexibel service där man kan maximalt kan sträcka ut sitt oljebytes intervall till 2 år eller ett visst miltal. Däremot så loggar bilens dator hur bilen har körts och då kan i många fall oljebyte behövas göras tidigare.

Sen får man ta i åtanke att Vw rekommenderar att du ska byta oljan 1 per år eller vid ungefär 1600 mil om du enbart kör i stadsmiljö eller vad de definerar som "svåra förhållanden". Man kan ju läsa en och en annan tråd här på Garaget eller på andra forum på internet om folk som har problem med oil sludge, speciellt i 1.8 t motorer. Nu berodde stor del av problemen i just denna motor på designfel, varav så ändrade Vw designen på de delar som var undermåliga.

Det jag vill säga är att om du kliver in i en bilhall imorgon och köper en ny Audi, Toyota eller Ford osv, så kommer du inte behöva oroa dig för några problem med koksad olja eller liknande. Däremot så kommer bilen få en längre livslängd med service varje år, varför det även rekommenderas av tillverkaren. Man bör komma ihåg att många bilmärken inte kör långlife utan service varje år, vilket självklart är att föredra.

Utifrån texten så tolkar jag det som att du jobbar med bilar? Då kanske du har lite insyn i det hela?

Hur gamla var i regel bilarna som hade problem med koksad olja? Läser man på internet så är det ofta relativt gamla bilar där garantitider gått ut för länge sen, det har installerats sportluftfilter och trimchip. En kvalificerad gissning är att de är helt enkelt väldigt misskötta och har gamla design fel som aldrig blivit åtgärdade.

Angående avlagringar på ventilerna på direktinsprutade motorer så har bla Lexus löst det genom att köra en spridare i insuget som tillsätter bränsle vid vissa varvtal och belastningar och på så vis håller ventilerna rena. Ford har en lösning där de kör en avancerad oljefälla för att inte få med ångor från vevhuset in i insuget till att börja med. Antar även att Vw har någon lösning på sina nya bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang