Volvo 960 -94, Vilka man lådor passar rakt på ?

Danne_1977
4 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Funderar på att köpa mig en 960 från 1994 med automatlåda, är sugen att sätta i manuell låda, nu till frågan, finns det nån låda som passar rakt på ? Antar att om man kan ta ex en M90 från 940 så passar det med avstånd o allt så kardan åxå går att använda, samt pedalställ från 940 eftersom det är samma kaross.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Funderar på att köpa mig en 960 från 1994 med automatlåda, är sugen att sätta i manuell låda, nu till frågan, finns det nån låda som passar rakt på ? Antar att om man kan ta ex en M90 från 940 så passar det med avstånd o allt så kardan åxå går att använda, samt pedalställ från 940 eftersom det är samma kaross.

M90 från en vitmotor funkar ju annars...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne_1977
4 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

DiwraZ skrev:

Danne_1977 skrev:
Funderar på att köpa mig en 960 från 1994 med automatlåda, är sugen att sätta i manuell låda, nu till frågan, finns det nån låda som passar rakt på ? Antar att om man kan ta ex en M90 från 940 så passar det med avstånd o allt så kardan åxå går att använda, samt pedalställ från 940 eftersom det är samma kaross.

M90 från en vitmotor funkar ju annars...

Yes, M90H lär funka utmärkt, tänkte bara om det finns nån annan som passar rakt på åxå, men troligen inte, funderar på att på lite sikt bygga mig en bil att drifta med.... då vill man ha manuell låda big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Danne_1977 skrev:

DiwraZ skrev:

Danne_1977 skrev:
Funderar på att köpa mig en 960 från 1994 med automatlåda, är sugen att sätta i manuell låda, nu till frågan, finns det nån låda som passar rakt på ? Antar att om man kan ta ex en M90 från 940 så passar det med avstånd o allt så kardan åxå går att använda, samt pedalställ från 940 eftersom det är samma kaross.

M90 från en vitmotor funkar ju annars...

Yes, M90H lär funka utmärkt, tänkte bara om det finns nån annan som passar rakt på åxå, men troligen inte, funderar på att på lite sikt bygga mig en bil att drifta med.... då vill man ha manuell låda big_smile

Eller M90L. Bara den är till vitmotor. L och H har ju med utväxlingen att göra, inte vilken motor de passar på. Finns ju inget annat bolton tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Elving_
4 augusti 2014 · 675 Inlägg

Blir nog billigare och lättare att köpa en -95 eller nyare med 2.5L manuell och byta motor till 3.0L (då får du dessutom en mycket trevligare framvagn och uppdaterad multilink)

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Danne_1977
5 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Blir nog billigare och lättare att köpa en -95 eller nyare med 2.5L manuell och byta motor till 3.0L (då får du dessutom en mycket trevligare framvagn och uppdaterad multilink)

Då blir det väl en massa el och styrboxar att byta och mixtra med åxå för att få 3 litersmotorn att funka med 2.5 kabelhärva ?

Har funderat på nyare 960 åxå med manuell låda, orsaken till just 960 är ju att det går att skrämma upp dom rätt bra med turbo och grejer i framtiden.. går även göra annat åxå för att skrämma upp dom rätt bra även utan turbo.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Linkan_740 skrev:
Blir nog billigare och lättare att köpa en -95 eller nyare med 2.5L manuell och byta motor till 3.0L (då får du dessutom en mycket trevligare framvagn och uppdaterad multilink)

Då blir det väl en massa el och styrboxar att byta och mixtra med åxå för att få 3 litersmotorn att funka med 2.5 kabelhärva ?

Har funderat på nyare 960 åxå med manuell låda, orsaken till just 960 är ju att det går att skrämma upp dom rätt bra med turbo och grejer i framtiden.. går även göra annat åxå för att skrämma upp dom rätt bra även utan turbo.

Annars finns ju 3.0 manuell för er som inte vet det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Christian S
5 augusti 2014 · 4 816 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Funderar på att köpa mig en 960 från 1994 med automatlåda, är sugen att sätta i manuell låda, nu till frågan, finns det nån låda som passar rakt på ? Antar att om man kan ta ex en M90 från 940 så passar det med avstånd o allt så kardan åxå går att använda, samt pedalställ från 940 eftersom det är samma kaross.

ifrån en 940 passar inte då det är olika M90 till röd och vit motorerna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
zzr94092
5 augusti 2014 · 4 392 Inlägg

3,0 manuell,finns det? 2,5 manuell finns det vet jag,men trodde att 3,0 endast hade aut.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

zzr94092 skrev:
3,0 manuell,finns det? 2,5 manuell finns det vet jag,men trodde att 3,0 endast hade aut.

Yes det finns. Smolket i glädjebägaren är det  inte är på 204 hk ut 177 om jag minns rätt. FUB867 är en sån bil. Dock skrotad så kanske inte finns kvar i registret

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Elving_
5 augusti 2014 · 675 Inlägg

3.0L manuell finns ja. Men bara på S/V90, då med 180hk versionen (andra kamaxlar)

Ska man turbokonvertera så lär man välja 2.5L motorn (tjockare cylinderväggar) Sätter man då i vevaxeln från en 3.0L så får man ut 2.8L.
Med det konceptet så monterar man i 850 T5 kolvar och H-profilare så har man en motor som håller fint.

3.0L (204hk) kamaxlarna är aggresivare än 2.5L och 3.0L (180hk) kamaxlarna.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Linkan_740 skrev:
3.0L manuell finns ja. Men bara på S/V90, då med 180hk versionen (andra kamaxlar)

Ska man turbokonvertera så lär man välja 2.5L motorn (tjockare cylinderväggar) Sätter man då i vevaxeln från en 3.0L så får man ut 2.8L.
Med det konceptet så monterar man i 850 T5 kolvar och H-profilare så har man en motor som håller fint.

3.0L (204hk) kamaxlarna är aggresivare än 2.5L och 3.0L (180hk) kamaxlarna.

Skönt att det finns levande facit!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne_1977
5 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Linkan_740 skrev:
3.0L manuell finns ja. Men bara på S/V90, då med 180hk versionen (andra kamaxlar)

Ska man turbokonvertera så lär man välja 2.5L motorn (tjockare cylinderväggar) Sätter man då i vevaxeln från en 3.0L så får man ut 2.8L.
Med det konceptet så monterar man i 850 T5 kolvar och H-profilare så har man en motor som håller fint.

3.0L (204hk) kamaxlarna är aggresivare än 2.5L och 3.0L (180hk) kamaxlarna.

Fantastiskt bra och nyttig info för mig, tackar så mycket för det, Lär nog bli så att jag köper denna bilen för att ha lite delar och så, samt att jag ska försöka få tag på en nyare 2.5 liters 960 med manuell låda i att bygga på.

Turbo låter ju otroligt intressant, behöver man göra mycket jobb i topp o sånt för att det ska funka bra ? Antar att det lär funka att bara bulta på åxå med all jobb som det innebär, fast inte helt optimalt kanske.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

DiwraZ skrev:

Linkan_740 skrev:
3.0L manuell finns ja. Men bara på S/V90, då med 180hk versionen (andra kamaxlar)

Ska man turbokonvertera så lär man välja 2.5L motorn (tjockare cylinderväggar) Sätter man då i vevaxeln från en 3.0L så får man ut 2.8L.
Med det konceptet så monterar man i 850 T5 kolvar och H-profilare så har man en motor som håller fint.

3.0L (204hk) kamaxlarna är aggresivare än 2.5L och 3.0L (180hk) kamaxlarna.

Skönt att det finns levande facit!!

Kan inte mer än hålla med.. helt fantastiskt big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Frågan är ju hur det passar att sätta 3.0L motorn i en nyare som det suttit 2.5L i.. lär ju vara massa jobb med el för att få det att funka ? Eller är det samma elektronik och elboxar och sånt skit ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Burnout89 Överladdad!
6 augusti 2014 · 530 Inlägg

Min vita är ombyggd till 3.0l motor och kabelhärva från samma donator bil.  Så nu sitter det Motronic 4.4 istället för M1.8. Sitter även manuell 6vxl bmw låda. Databoxen är chipad för att få bort momentbegränsare m.m från automatlådan, sen har jag ett varvstopp på 7500rpm.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Danne_1977
10 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Det är svårt att hitta en 960 modell nyare i dom trakterna jag bor och tänker inte åka massa många mil för att hitta en heller.. MEN jag har kommit på att det borde vara ganska rakt på att montera ner en B6304 i en nyare Volvo 760 då dessa har samma dashboard och samma typ av kopplingar på kabelstam osv..  nån som har en aning om vad som behövs bytas när det gäller boxar o sånt skit ? Antar att det inte borde vara så svårt i en Volvo 940 heller då jag antar att kabelstammarna är rätt så lika 960 även i dessa.

Funderade på att sätta motorn i en helt annan bil, men insåg hur mycket jobb det skulle bli så det la jag ner direkt...

Funderar även på att låta svetsa om sprängkåpa för att få dit en rödblockslåda på B6304 motorn.

Nån kunnig som har några funderingar och/eller förslag mottages gärna big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Det är svårt att hitta en 960 modell nyare i dom trakterna jag bor och tänker inte åka massa många mil för att hitta en heller.. MEN jag har kommit på att det borde vara ganska rakt på att montera ner en B6304 i en nyare Volvo 760 då dessa har samma dashboard och samma typ av kopplingar på kabelstam osv..  nån som har en aning om vad som behövs bytas när det gäller boxar o sånt skit ? Antar att det inte borde vara så svårt i en Volvo 940 heller då jag antar att kabelstammarna är rätt så lika 960 även i dessa.

Funderade på att sätta motorn i en helt annan bil, men insåg hur mycket jobb det skulle bli så det la jag ner direkt...

Funderar även på att låta svetsa om sprängkåpa för att få dit en rödblockslåda på B6304 motorn.

Nån kunnig som har några funderingar och/eller förslag mottages gärna big_smile

Fast var och varannan 740 som det monterats t5 i har ju vitblocks m90. Det är väl ingen konst att få tag i?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne_1977
11 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

DiwraZ skrev:

Danne_1977 skrev:
Det är svårt att hitta en 960 modell nyare i dom trakterna jag bor och tänker inte åka massa många mil för att hitta en heller.. MEN jag har kommit på att det borde vara ganska rakt på att montera ner en B6304 i en nyare Volvo 760 då dessa har samma dashboard och samma typ av kopplingar på kabelstam osv..  nån som har en aning om vad som behövs bytas när det gäller boxar o sånt skit ? Antar att det inte borde vara så svårt i en Volvo 940 heller då jag antar att kabelstammarna är rätt så lika 960 även i dessa.

Funderade på att sätta motorn i en helt annan bil, men insåg hur mycket jobb det skulle bli så det la jag ner direkt...

Funderar även på att låta svetsa om sprängkåpa för att få dit en rödblockslåda på B6304 motorn.

Nån kunnig som har några funderingar och/eller förslag mottages gärna big_smile

Fast var och varannan 740 som det monterats t5 i har ju vitblocks m90. Det är väl ingen konst att få tag i?

Går att få tag i.. men priserna är way over the top om man säger så, mer rimligt då i sånna fall att köpa en hel 960 med manuell låda i.. ser ut som en M90 för vitblock ligger runt 5 tusen eller nått sånt, inte långt ifrån vad hel bil kostar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Danne_1977 skrev:

DiwraZ skrev:

Danne_1977 skrev:
Det är svårt att hitta en 960 modell nyare i dom trakterna jag bor och tänker inte åka massa många mil för att hitta en heller.. MEN jag har kommit på att det borde vara ganska rakt på att montera ner en B6304 i en nyare Volvo 760 då dessa har samma dashboard och samma typ av kopplingar på kabelstam osv..  nån som har en aning om vad som behövs bytas när det gäller boxar o sånt skit ? Antar att det inte borde vara så svårt i en Volvo 940 heller då jag antar att kabelstammarna är rätt så lika 960 även i dessa.

Funderade på att sätta motorn i en helt annan bil, men insåg hur mycket jobb det skulle bli så det la jag ner direkt...

Funderar även på att låta svetsa om sprängkåpa för att få dit en rödblockslåda på B6304 motorn.

Nån kunnig som har några funderingar och/eller förslag mottages gärna big_smile

Fast var och varannan 740 som det monterats t5 i har ju vitblocks m90. Det är väl ingen konst att få tag i?

Går att få tag i.. men priserna är way over the top om man säger så, mer rimligt då i sånna fall att köpa en hel 960 med manuell låda i.. ser ut som en M90 för vitblock ligger runt 5 tusen eller nått sånt, inte långt ifrån vad hel bil kostar.

Nja priserna varierar. Från ett par tusen uppåt 6. Bara att jaga rätt på en till bra pris

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang