Värt att fixa buckla innan bilen ska säljas?

Kalahari
17 november 2014 · 2 Inlägg

Hej !
Har en volvo v50 från 2004 som fick en buckla i framdörren efter att en häst sprang in i den... !

Undrar om det är värt att laga den skadan? de säger att de kommer kosta ca 7000 (inklusive att fixa backspegeln som är ett minne blott)

Vi har bara halvförsäkring på bilen så det täcks ju inte.... och vi ska snart sälja bilen.

Så frågan är om det är värt att fixa skadan eller om värdeminskningen på bilen inte kommer bli lika stor som det kommer kosta att fixa skadan, om ni förstår vad jag menar...
ska försöka ta en bild ikväll om jag inte kommer hem för sent.

Har lite smått ångest över detta...yikes
Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mew
17 november 2014 · 2 157 Inlägg

Är det inte hästägarens ansvar att stå för det?

Nybergrobin
17 november 2014 · 2 378 Inlägg

Måste finnas billigare ställe tycker jag som kan byta en dörr?  köp en beg dörr med samma färg som bilen din så slipper du lackjobb iaf :-)

burnin_rubber
17 november 2014 · 220 Inlägg

Ägaren till hästen har garanterat en hästförsäkring som tar denna kostnaden såvida du inte kört in i hästen eller parkerat den i hästhagen.

Nobrando
17 november 2014 · 214 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Ägaren till hästen har garanterat en hästförsäkring som tar denna kostnaden såvida du inte kört in i hästen eller parkerat den i hästhagen.

Tyvärr så har man som hästägare inget ansvar såvida man inte har varit oaktsam.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 november 2014 · 14 042 Inlägg

Nobrando skrev:

burnin_rubber skrev:
Ägaren till hästen har garanterat en hästförsäkring som tar denna kostnaden såvida du inte kört in i hästen eller parkerat den i hästhagen.

Tyvärr så har man som hästägare inget ansvar såvida man inte har varit oaktsam.

Kan man inte kalla det oaktsamhet när ens häst springer in i bilen? Då lever vi i ett laglöst samhälle.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nobrando
17 november 2014 · 214 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nobrando skrev:

burnin_rubber skrev:
Ägaren till hästen har garanterat en hästförsäkring som tar denna kostnaden såvida du inte kört in i hästen eller parkerat den i hästhagen.

Tyvärr så har man som hästägare inget ansvar såvida man inte har varit oaktsam.

Kan man inte kalla det oaktsamhet när ens häst springer in i bilen? Då lever vi i ett laglöst samhälle.

/Benny

Det är för jäkligt, men så är det ibland. Tyvärr hört om folk som har råkat för att en häst har skadat en bil och sedan lyckats skada sig själva samtidigt och då åkte bilägaren på allt. Helt stört..

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Putteliten
17 november 2014 · 9 075 Inlägg

Nobrando skrev:

Vettemannen skrev:

Nobrando skrev:

Tyvärr så har man som hästägare inget ansvar såvida man inte har varit oaktsam.

Kan man inte kalla det oaktsamhet när ens häst springer in i bilen? Då lever vi i ett laglöst samhälle.

/Benny

Det är för jäkligt, men så är det ibland. Tyvärr hört om folk som har råkat för att en häst har skadat en bil och sedan lyckats skada sig själva samtidigt och då åkte bilägaren på allt. Helt stört..

Det kan väl inte va sant? Dom har väl samma ansvar som hundägare?

Nobrando
17 november 2014 · 214 Inlägg

Putteliten skrev:

Nobrando skrev:

Vettemannen skrev:
Kan man inte kalla det oaktsamhet när ens häst springer in i bilen? Då lever vi i ett laglöst samhälle.

/Benny

Det är för jäkligt, men så är det ibland. Tyvärr hört om folk som har råkat för att en häst har skadat en bil och sedan lyckats skada sig själva samtidigt och då åkte bilägaren på allt. Helt stört..

Det kan väl inte va sant? Dom har väl samma ansvar som hundägare?

Iofs ett försäkringsbolag som skriver men ska se om jag inte kan hitta något lagstycke som styrker.
http://www.agria.se/hast/artikel/hasten … en-i-lagen

Svenska ridsportförbundet
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles … lister.PDF

Senast redigerat av Nobrando (17 november 2014)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
it_mutt Avstängd
17 november 2014 · 10 388 Inlägg

Nej, dom har inte det av någon märklig anledning. Har en vän som fick sin bil översprungen av en häst (sprang upp på huven och trampade igenom framrutan). Huv, båda skärmarna (en på väg upp, en på väg ner) och ruta behövde bytas (har för mig där var något mer). Hästägaren behövde inte stå för en krona av detta.

Så det är alltså, märkligt nog, precis som det står i länken till Agria.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kalahari
18 november 2014 · 2 Inlägg

Hej igen, lyckades inte ta nån bild, och jag har redan kollat med hästens försäkring och den tar det inte precis som ni skriver....

Får nog vänta med att fixa dörren då.. börja med att fixa backspegeln, men sambon är ju tokig på mig (va ju min häst som sprang på den)
Han tycker jag ska fixa det på en gång.

torpis Forummoderator
18 november 2014 · 10 572 Inlägg

Kalahari skrev:
Hej igen, lyckades inte ta nån bild, och jag har redan kollat med hästens försäkring och den tar det inte precis som ni skriver....

Det har väl inte med försäkring att göra utan vanligt vett. Om min häst hade förstört någonting så hade jag stått för skadorna om du nu inte kört in din bil i min hage.

Sen förtäljer inte historian om du är hästägaren.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Nybergrobin
18 november 2014 · 2 378 Inlägg

Men kolla med en annan verkstad för ett andra utlåtande!  7000 för att byta en dörr är jävligt mkt..

Mew
18 november 2014 · 2 157 Inlägg

Har du/ni eller någon ni känner lite mekvana lär det annars vara mycket billigare att plocka en komplett dörr i samma färg från skroten och helt sonika byta ut. Lär gå på runt en tusenlapp. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang