"Fastsvetsade" hjulbultar..vad göra?

Teknikale
9 januari 2015 · 64 Inlägg

Ena trumbromsen i bak har brunnit. Har redan brutit sönder en hylsa och ett större spärrskaft.hmm Mutterdragaren hjälpe ej.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Gasbrännare och kraftigare verktyg

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ibanezman Skåning
9 januari 2015 · 739 Inlägg

Kör med mutterdragare modell stor med en-tums anslutning till hylsan, då släpper det.

Alternativt ta en lång krafthylsa och håll den tätt intill hjulbulten, hamra hårt utav
bara fan på hylsan med handslägga så får vibrationerna bulten att släppa.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
uhlin
9 januari 2015 · 2 834 Inlägg

1 kilo dynamit hjälper garanterat smile

Nä, men kraftigare verktyg och ett långt rör så släpper det.

Arly165 Bakhjulsdriven
9 januari 2015 · 335 Inlägg

Spärrskaft kommer du inte långt med. Tag ett rejält dragskaft gärna med 1" socket så håller nog verktygen!

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
andreas1
9 januari 2015 · 1 020 Inlägg

Funkar inte knackaren är den för liten.
Som någon skrev tidigare större modell med 1 tums så kommer något iallafall.
Aldrig misslyckats med en sådan

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2015 · 3 122 Inlägg

Går verktygen sönder har du använt för klena verktyg, bara uppgradera så kommer bulten ge med sig på ett eller annat sätt till slut.

Krafthylsa, fast handtag och 1,5m förlängningsrör fungerar. Skulle det ändå inte göra det så får en kompis drämma till skallen på handtaget samtidigt som du håller rejäl spänn på järnröret.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
cyberk2
9 januari 2015 · 214 Inlägg

Gummiverkstäder för lastbilar har feta muttermaskiner till lastbilarna. Dom orkar garanterat. Är 33 hylsa för lastbilshjul så fixar du en adapter som håller så underlättar det. Tror säkert dom bjuder på några knack smile

andreas1
9 januari 2015 · 1 020 Inlägg

cyberk2 skrev:
Gummiverkstäder för lastbilar har feta muttermaskiner till lastbilarna. Dom orkar garanterat. Är 33 hylsa för lastbilshjul så fixar du en adapter som håller så underlättar det. Tror säkert dom bjuder på några knack smile

Ha ha lär ju slå isönder trumma o allt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Kombinera värme kring hjulbulten (gasvärme) och när de kallnat tar du storsläggan och ger på bultskallen så den 'sätter sig' i gängan, då bör de gå att få den å släppa. Vill också poängtera att med grövre verktyg som de flesta ovan föreslagit (som iofs inte är fel) så kommer risken att maskinen övervinner materialet bulten är gjord av, och då kan den gå av. OCH DÅ blir det helt plötsligt MYCKET tråkigare.

baltis
10 januari 2015 · 1 948 Inlägg

krafthylsa och låååångt järnrör löser det mesta big_smile 2 meter och sen ta i som bara den för att få det att lossna e mitt rekord big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Vissa har uppfattningen att bulten redan är trasig om den inte släpper med våld.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
keykey
11 januari 2015 · 163 Inlägg

JacobSoh skrev:
Kombinera värme kring hjulbulten (gasvärme) och när de kallnat tar du storsläggan och ger på bultskallen så den 'sätter sig' i gängan, då bör de gå att få den å släppa. Vill också poängtera att med grövre verktyg som de flesta ovan föreslagit (som iofs inte är fel) så kommer risken att maskinen övervinner materialet bulten är gjord av, och då kan den gå av. OCH DÅ blir det helt plötsligt MYCKET tråkigare.

Varför blir det tråkigare? Går den av får han av hjulet och kan köpa nya hjulbultar och bara byta dem sen. Hjulbultar sitter i 99% av fallen i spänn och inte fastrostade i gängorna så får man bultskallen att gå av, vilket knappast lär hända när man lossar, kan man isåfall skruva ur resterna för hand sen när hjulet är av eller åtminstone med en papegoja.

Det tråkiga är om han lyckas RUNDA bultskallen vilket är mycket troligare. Då blir det jobbigt.

JacobSoh
11 januari 2015 · 72 Inlägg

Jag tänkte mig att om en hjulbult gick av så måste man försöka borra ur den. Och i värsta fall DÅ köpa nytt nav.hmm

Om hjulet sitter fast med plåtfälg går det ju att svetsa fast en ny mutter eller dyligt mot den runda hjulbulten, och dra på den istället.

Senast redigerat av JacobSoh (11 januari 2015)

dawwe ...has left the building...
11 januari 2015 · 4 474 Inlägg

Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2015 · 14 060 Inlägg

Teknikale skrev:
Ena trumbromsen i bak har brunnit. Har redan brutit sönder en hylsa och ett större spärrskaft.hmm Mutterdragaren hjälpe ej.

Är dom fastsvetsade får du nog ta fram skärbrännaren eller vinkelslipen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
11 januari 2015 ·

dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Induktionsvärme är de bästa i detta fallet.  Annars gas om man ändå ska byta.   De går till och med köra med gasoltub.


Rundas skallen går de att borra,  mycket tråkigt men de går.

Teknikale
13 januari 2015 · 64 Inlägg

dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Vanlig värmepistol?

uhlin
13 januari 2015 · 2 834 Inlägg

Teknikale skrev:

dawwe skrev:
Ni som förespråkar "gassvets" tänk på att det finns ett hjullager "i närheten" som förmodligen är fyllt med fett...O värmer man då riktigt-riktigt ordentligt så kan fettet börja koka och "försvinna ut från lagret", eller till o med börja brinna(?)...O då har jag inte ens nämnt vad packboxar av plast/gummi tycker om riktigt hög värme...Så om man behöver värma mega-mycket så är det på sin plats att kolla så inget har smällt eller tagit för mycket skada när man väl fått loss skiten...Nu har ja trumbromsen "brunnit" i detta fall så det kan kvitta, men ändå smile

Vanlig värmepistol?

Förslår inte

Teknikale
15 januari 2015 · 64 Inlägg

Mer styrka, release oil, bank bank lossnade till slut ...allt intakt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang