Har "guld pluppen" i "T-korset" någon speciell funktion?

Lehto
2 juni 2015 · 75 Inlägg

Hejsan

Har köpt en turbotrycksmätare från BSR och fick med ett "T-kors" för att koppla in den på någon vacuum slang.

Jag planerade dock på att sätta den direct på insuget med en nippel och behöver då inget t-kors utan bara en vanlig "rak" skarv. Är det lugnt att göra så eller vad har den där "guld pluppen" I T-korset för function egentligen?

Den syns lite på denna bilden:
http://sv.bsr.se/assets/images/products … 00_big.jpg
Och lika det här "Y-korset" har en sådan guld plupp:
http://sv.bsr.se/assets/images/products/big/404_big.jpg

Måste det vara en sådan eller kan jag ta vilken skarm som helst bara? Anledningen till att jag behöver en skarm är för att nippeln på insuget är för 4.2mm slang och slangen till turbotrycksmätaren är lite smalare.

Tack för svar
Mvh

Eller ska jag göra det enkelt bara och koppla in den på slangen mellan BTR och insuget (Volvo 940)?

Senast redigerat av Lehto (2 juni 2015)

Christian S
2 juni 2015 · 4 816 Inlägg

skulle tippa på att det bara är en strypning.
koppla den inte på slangen för btr utan isåfall är det bättre att ta den till dumpen för jag antar att du har en turbo iom att du ska montera en laddtrycksmätare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Lehto
2 juni 2015 · 75 Inlägg

Christian S skrev:
skulle tippa på att det bara är en strypning.
koppla den inte på slangen för btr utan isåfall är det bättre att ta den till dumpen för jag antar att du har en turbo iom att du ska montera en laddtrycksmätare.

Hmm vill man inte ha den inkopplad så nära insuget som möjligt, sen den som går till dumpen är redan skarvad med ett T redan som går vidare till någon vakuum grej och sen till EGR.
Jo det är en 940 LTT som det handlar om.

svempus
3 juni 2015 · 409 Inlägg

Har kört både utan och med en sån där "guld plupp" enda skillnaden jag upplevde var att mätaren rör sig mjukare och inte står och skakar på tomgång som den gjorde innan jag monterade ett T-kors med en strypning i.

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Lehto
3 juni 2015 · 75 Inlägg

svempus skrev:
Har kört både utan och med en sån där "guld plupp" enda skillnaden jag upplevde var att mätaren rör sig mjukare och inte står och skakar på tomgång som den gjorde innan jag monterade ett T-kors med en strypning i.

Aha okey, men då tror ja att jag kopplar in med den som har strypningen då. Tack för infon!

Senast redigerat av Lehto (3 juni 2015)

Samuelf
4 juni 2015 · 85 Inlägg

Precis som redan svarats så har "guldpluppen" som enda funktion att strypa luftflödet för att man ska slippa en stressad mätarnål. Att köra utan är inga problem kortsiktigt men vill man maximera livslängden på sin mätare så är det ju rimligt att köra med strypningen och minska vibrationerna invändigt i mätaren.

Saab 9000 Aero "Vägskrapan" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang