Någon som testat drivknutsdamasker av silikon?

Forummoderator · 12 794 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 · Inlägg av trådskaparen #1

Hej, är det någon som testat damaskerna av silikon som tex www.drivknuten.se säljer?
Universialmodellen sägs bara vara att trä på knuten utan att behöva lossa den från axeln.
Erfarenheter?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
1 939 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 #2

Jag har ingen större erfarenhet av dessa, på modeller som det är lätt att lossa knuten i från bör man överväga orginalanpassad produkt

men på måånga gamla och halvgamla franska bilar tex. renault, citroën mfl. där det är svårt att ta bort knuten från axeln kan det vara att föredra

här är en med med resp. utan moteringskona till hyggligt pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-COUPE-2- … 0990179186
http://www.ebay.co.uk/itm/170990179186

smile

Senast redigerat av spillolja (3 augusti 2015)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forummoderator · 12 794 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 · Inlägg av trådskaparen #3

spillolja skrev:
Jag har ingen större erfarenhet av dessa, på modeller som det är lätt att lossa knuten i från bör man överväga orginalanpassad produkt

men på måånga gamla och halvgamla franska bilar tex. renault, citroën mfl. där det är svårt att ta bort knuten från axeln kan det vara att föredra

här är en med med resp. utan moteringskona till hyggligt pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-COUPE-2- … 0990179186
http://www.ebay.co.uk/itm/170990179186

smile

Ja, universial har jag använt i såna fall, men just dessa av silikon låter ju nästan för bra för att vara sann, låter väldigt hållbara och 10 års garanti! Lär ju vara bra mycket mjukare och flexibla i -30 grader äm gummi/plast damaskerna som säljs här och var, speciellt original hos flertal tillverkare. Håller ungefär ett år eller två smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
557 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 #4

Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

1 939 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 #5

Jag har fått för mig att dom plastvarianter som finns på modernare kärror håller ganska bra

tongue

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forummoderator · 12 794 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 · Inlägg av trådskaparen #6

spillolja skrev:
Jag har fått för mig att dom plastvarianter som finns på modernare kärror håller ganska bra

tongue

Mina erfarenheter säger precis tvärtom :-p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Forummoderator · 12 794 Inlägg
Skrivet 3 augusti 2015 · Inlägg av trådskaparen #7

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
2 856 Inlägg
Skrivet 4 augusti 2015 #8

Jag har bytt både inre och yttre på ena sidan till röda vackra silicondamasker.

smile

51 Inlägg
Skrivet 11 februari #9

te_wik skrev:

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Vad tror du så här ett par år senare, hur blev det med damasken? Testades den? Hur var hållbarheten?
Dom finns ju kvar ännu av samma säljare, och jag funderar på samma till min bil, där en damask gått sönder efter ca 1,5 år.
Vore kul att prova, vi har haft rätt kallt uppe i norr, typ 2 månader, har bara väntat på att hitta fett i fälgen, och igår så blev det verklighet.. smile

2 856 Inlägg
Skrivet 11 februari #10

torsen skrev:
Jag har bytt både inre och yttre på ena sidan till röda vackra silicondamasker.

smile

Men dom yttre silicondamaskerna höll bara knappt 100 mil.
Köpte från ett danskt företag som lovade guld och gröna skogar.
Trist, eftersom arbetet är så omfattande med att byta damaskerna emedan drivaxlarna måste demonteras.
För att inte tala om hanteringen av drivaxelfettet som måste fyllas på nytt.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang