Köpråd: 18års bil halvkombi-kombi

Thebasicone
8 augusti 2015 · 47 Inlägg

Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

felixtb
8 augusti 2015 · 76 Inlägg

Inte kollat på några japanska bilar? Driftsäkra som få och bensinarna brukar gå ganska snålt. Skulle jag köra 2500mil skulle jag dock utan tvekan satsa på diesel som drar nedåt 0,6 ist för 0,9-1.0. Dieselbilar efter 2006 är billiga i skatt och det börjar komma ned sådana i din prisklass nu.

/Felix smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
_Thor_
8 augusti 2015 · 512 Inlägg

I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.

Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.

Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=

Thebasicone
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

felixtb skrev:
Inte kollat på några japanska bilar? Driftsäkra som få och bensinarna brukar gå ganska snålt. Skulle jag köra 2500mil skulle jag dock utan tvekan satsa på diesel som drar nedåt 0,6 ist för 0,9-1.0. Dieselbilar efter 2006 är billiga i skatt och det börjar komma ned sådana i din prisklass nu.

/Felix smile

Jo jag har kollat åt det hållet dock har jag inte hittat mycket fina japanska som är kombi/halvkombi, har du någon rekommendation på modell och års modell?
Det samma gäller disel bilarna.
Vilka märken ska man undvika med disel förresten, har hört att vissa är sämre än andra..

_Thor_ skrev:
I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.

Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.

Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=

Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2
Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?

_Thor_
9 augusti 2015 · 512 Inlägg

Thebasicone skrev:

_Thor_ skrev:
I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.

Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.

Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=

Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2
Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?

BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.

Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.

felixtb
9 augusti 2015 · 76 Inlägg

Japanska klassiska halvkombi, varken tråkiga eller roliga. Ganska snåla för att vara bensin.
Mazda 323 2,0 http://www.blocket.se/vi/61667838.htm
Corolla 1,6 http://www.blocket.se/vi/61977269.htm

Sedan finns även subaru, inte så bränslesnåla dock.. Men lite roligare och "mer bil" än en corolla

Kollar man på diesel känns saab 9-3 1,9tid ganska prisvärd. Kanske även peugeot 307. Kan dock inte så mycket om dessa bilar, men vet att de inte håller ihop lika bra maskinellt som en japan wink

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Klart du ska ha en V70. Bland de bästa verktygen att frakta arslet och några drickabackar med.

V70 är Sveriges vanligaste bil av en anledning

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
9 augusti 2015 ·

Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Sarge
9 augusti 2015 · 2 337 Inlägg

_Thor_ skrev:

Thebasicone skrev:

_Thor_ skrev:
I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.

Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.

Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=

Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2
Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?

BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.

Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.

V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
9 augusti 2015 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe

Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i wink
Men för lite storvuxna faller volvo bort wink 

Men annars finns ju passat runt 2001.   Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe

Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i wink
Men för lite storvuxna faller volvo bort wink 

Men annars finns ju passat runt 2001.   Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.

Ja Passat av den generationen är nog bland de bekvämaste jag kört. Sitter gärna på golvet om det går. I övrigt gillar jag inte Passat pga religion.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_Thor_
9 augusti 2015 · 512 Inlägg

Sarge skrev:

_Thor_ skrev:

Thebasicone skrev:

Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2
Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?

BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.

Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.

V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?

Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=

xXSammy
9 augusti 2015 · 6 576 Inlägg

_Thor_ skrev:

Sarge skrev:
V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?

Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=

Volvo C30/S40/V50/C70 II = Ford Focus
Volvo S/V60/V70 II/S80 II = Ford Mondeo
Volvo XC60 = Ford Kuga

smile

Men Ford Mondeo MK3 (2000-2007) är mycket bil för pengarna, effekt räcker till vardagskörning, finns med eluppvärmd framruta och samtliga bensin motorer har kamkedja (Som inte lider av kedjeproblem)
Kolla bara att handbromsen fungerar som den ska, annars blir det vajer eller ok byte.

Vill du ham er spänning i vardagen så kolla på en Alfa Romeo 156 Sportswagon.. (Antingen håller den förbaskat bra eller tvärt om wink)

Senast redigerat av Malheus (9 augusti 2015)

De/Dem
Moridin2002
9 augusti 2015 · 31 Inlägg

Det viktigaste tycker jag när du väl har valt modell är att kolla uppgifterna på bilen. Hur många ägare, är den nybesiktigad, finns ifylld servicebok? Om du köper från en firma så var även noga att kolla omdömen om företaget.

Thebasicone
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

_Thor_ skrev:

Thebasicone skrev:

_Thor_ skrev:
I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.

Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.

Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=

Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2
Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?

BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.

Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.

Ser inte "Ful-stylingen" där bak, vad är det jag missar?
Kan du säga vad som är specifikt dåligt med toningen med?

felixtb skrev:
Japanska klassiska halvkombi, varken tråkiga eller roliga. Ganska snåla för att vara bensin.
Mazda 323 2,0 http://www.blocket.se/vi/61667838.htm
Corolla 1,6 http://www.blocket.se/vi/61977269.htm

Sedan finns även subaru, inte så bränslesnåla dock.. Men lite roligare och "mer bil" än en corolla

Kollar man på diesel känns saab 9-3 1,9tid ganska prisvärd. Kanske även peugeot 307. Kan dock inte så mycket om dessa bilar, men vet att de inte håller ihop lika bra maskinellt som en japan wink

En dum fråga..
Vad jag vet är BMWn en halvkombi, men de jag letar efter så ska man kunna komma bak och fram utan något som tar emot (typ som på en v70/50 och touring modellerna på BMW) är detta då kombi jag letar efter egentligen?
Men vilken subaru modell ska man skaffa då, som inte är sönder körd dessutom? (i regel då alltså)

DiwraZ skrev:
Klart du ska ha en V70. Bland de bästa verktygen att frakta arslet och några drickabackar med.

V70 är Sveriges vanligaste bil av en anledning

Mina päron hade en v70 II innan och den var väl bra (letar ju själv efter en V70II) men är dem inte så billiga i skatt om jag inte har fel för mig och det samma gäller ju försäkring..

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Nej, det jag kan jämföra med är ju typ en mopedbil och en prius..

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe

Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i wink
Men för lite storvuxna faller volvo bort wink 

Men annars finns ju passat runt 2001.   Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.

Har kollat på passat 03 osv med och dem är ju fina, försäkringen är ju inte döds illa heller..
Vad innebär "Framvagnsbyte"?
Samma där finns det någon modell man ska undvika i motor osv?

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare.   Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.   

Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar smile

Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe

Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i wink
Men för lite storvuxna faller volvo bort wink 

Men annars finns ju passat runt 2001.   Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.

Ja Passat av den generationen är nog bland de bekvämaste jag kört. Sitter gärna på golvet om det går. I övrigt gillar jag inte Passat pga religion.

Är passat en bra bil då i hållbarhet och service?

_Thor_ skrev:

Sarge skrev:

_Thor_ skrev:

BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.

Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.

V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?

Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=

V50 vet jag att det är en ford dock så är det väl inget fel på dem ändå eller?
Men vissa delar är väl ändå volvo specifika om inte min googling slog fel.
Focus är ju typ i rätt storlek så där väl även V50 det kan jag ju tänka mig.

Malheus skrev:

_Thor_ skrev:

Sarge skrev:
V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?

Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=

Volvo C30/S40/V50/C70 II = Ford Focus
Volvo S/V60/V70 II/S80 II = Ford Mondeo
Volvo XC60 = Ford Kuga

smile

Men Ford Mondeo MK3 (2000-2007) är mycket bil för pengarna, effekt räcker till vardagskörning, finns med eluppvärmd framruta och samtliga bensin motorer har kamkedja (Som inte lider av kedjeproblem)
Kolla bara att handbromsen fungerar som den ska, annars blir det vajer eller ok byte.

Vill du ham er spänning i vardagen så kolla på en Alfa Romeo 156 Sportswagon.. (Antingen håller den förbaskat bra eller tvärt om wink)

Jag har hört lite både och, och när man inte kommer in på en "neutral" hemsida så hör man ju massa skit om andra märken..
Haha jag kanske ska fundera på det wink

Moridin2002 skrev:
Det viktigaste tycker jag när du väl har valt modell är att kolla uppgifterna på bilen. Hur många ägare, är den nybesiktigad, finns ifylld servicebok? Om du köper från en firma så var även noga att kolla omdömen om företaget.

Ska lägga det på minnet..
Nu har jag problemet att jag inte vet vilken modell som jag ska välja wink

Muttley
9 augusti 2015 ·

Thebasicone skrev:
Har kollat på passat 03 osv med och dem är ju fina, försäkringen är ju inte döds illa heller..
Vad innebär "Framvagnsbyte"?
Samma där finns det någon modell man ska undvika i motor osv?

Framvagnarna är dumt byggda. Lite kluriga att skruva på då de ofta sitter hårt.  Men tycker inte avskräcker ändå.  Har bytt 2 länkarmar, bromskivor fram och belägg. Annars bara rullar min på utan problem. 
Faktiskt en av de bilar jag har haft minst problem med.  Sen är de ju inte upphetsande inredning men du har ju bra utrymme.
Finns mycket billiga delar från Tyskland.
Motormässigt vet jag bara att du egentligen ska undvika de som har åkt med öppet luftfilter.

felixtb
9 augusti 2015 · 76 Inlägg

Corollan jag länkade är vad jag skulle kalla halvkombi, bmw'n du skickade är en riktig kombi fast ganska liten då jmf med saab 9-5/v70. Vad gäller subaru så är det väl mest imorezorna som ungdoms/ buskörs. En legacy eller outback är lite större och mer komfortabel som bil och känns som att dessa generellt brukas utav gubbar snarare än personer med bakvänd keps smile inte särskilt bränslesnåla dock, men under litern går dom.

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Fjellner
9 augusti 2015 · 245 Inlägg

Har en Passat 1.8T Variant -02 som jag är sjukt nöjd med.
Drar runt 0.7L milen och man åker bekvämare än i en Volvo V70, känns modernare också.
Åkte Enköping-Strängnäs-Enköping idag (Väg med 70-80-90kmh) och färddatorn visade exakt 0.7 när jag kom hem.
Inte dåligt för en 1600kg tung bil från början av 2000 talet.

Det tar dock emot att säga då jag alltid föredragit Volvo..

Thebasicone
9 augusti 2015 · 47 Inlägg

tkd_rille skrev:

Thebasicone skrev:
Har kollat på passat 03 osv med och dem är ju fina, försäkringen är ju inte döds illa heller..
Vad innebär "Framvagnsbyte"?
Samma där finns det någon modell man ska undvika i motor osv?

Framvagnarna är dumt byggda. Lite kluriga att skruva på då de ofta sitter hårt.  Men tycker inte avskräcker ändå.  Har bytt 2 länkarmar, bromskivor fram och belägg. Annars bara rullar min på utan problem. 
Faktiskt en av de bilar jag har haft minst problem med.  Sen är de ju inte upphetsande inredning men du har ju bra utrymme.
Finns mycket billiga delar från Tyskland.
Motormässigt vet jag bara att du egentligen ska undvika de som har åkt med öppet luftfilter.

Jo jag såg det till BMW så kunde tänkta mig att det fanns för VW med, men eftersom jag inte kan ett skvatt om bilar gör det någon skillnad om jag t.ex lämnar in den till en service verkstad eller till någon bekant? (att den framförallt är dåligt byggd då)

felixtb skrev:
Corollan jag länkade är vad jag skulle kalla halvkombi, bmw'n du skickade är en riktig kombi fast ganska liten då jmf med saab 9-5/v70. Vad gäller subaru så är det väl mest imorezorna som ungdoms/ buskörs. En legacy eller outback är lite större och mer komfortabel som bil och känns som att dessa generellt brukas utav gubbar snarare än personer med bakvänd keps smile inte särskilt bränslesnåla dock, men under litern går dom.

Jo jag såg att den var kombi trodde den definierades som en halvkombi då:
1. Den är liten
2. Bakdelen sneddar så den har ännu mindre plats pga det.
Jo jag såg det med men tänkte mest, "vad definierar en kombi och eller en halvkombi?"
Ska kolla lite på de hållet med, men om det mest är gubbar som kör så borde det ju vara ganska billig försäkring eller? smile

Fjellner skrev:
Har en Passat 1.8T Variant -02 som jag är sjukt nöjd med.
Drar runt 0.7L milen och man åker bekvämare än i en Volvo V70, känns modernare också.
Åkte Enköping-Strängnäs-Enköping idag (Väg med 70-80-90kmh) och färddatorn visade exakt 0.7 när jag kom hem.
Inte dåligt för en 1600kg tung bil från början av 2000 talet.

Det tar dock emot att säga då jag alltid föredragit Volvo..

Har kollat på allt från 01 till 05 eftersom det är där min prisklass är..
Inte alls dåligt men det borde ju finnas ännu snålare bilar då du har turbo med..

Senast redigerat av Thebasicone (9 augusti 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang