Hur låg bränsleförbrukning kan man uppnå med EcoDriving?

Ingenbilmek
1 april 2016 · 15 Inlägg

Igår körde jag 20,8 mil Renault Captur, 5-växlad manuell, på 8,76 liter miles 95 bensin. En förbrukning på 0,423 l/mil. Tillverkarens uppgift är 0,49 l blandad körning. Tester och bilförares uppgifter ligger på 0,6-0,7. Förbrukningen blev när jag körde 0,421 l / mil.

I somras körde jag 56,7 mil Nissan Note på 13,33 liter miles 95. Det ger en bränsleförbrukning på 0,235 l/mil. Tillverkaren anger 0,66 vid blandad körning, 0.55 l/mil landsvägskörning.

Är det något skumt i det här? Hur kan man få ner förbrukningen så mycket bara genom att:
planera fartökning och -minskning,
inte använda färdbroms,
motorbromsa så mycket det går och
ligga på ett varvtal över 1200 och under 2000 varv/min?

Den särskilda bensinblandningen bidrar väl antagligen också lite.

Vilka erfarenheter har ni av att köra sparsamt?

Cupra_
1 april 2016 ·

Jag försöker köra snålt med seaten när jag bara ska till och från jobbet. Den ska dra 0,81l/mil blandad körning, 0,66 landsväg.
0,66 är bara att glömma kan jag säga.. 0,71l/milen enligt färddatorn är det absolut lägsta jag fått ned den i. Kör miles plus 98 då. Så fort man kommer upp över 80km/timmen dricker bilen som en alkis..

caromania Forummoderator
1 april 2016 · 9 296 Inlägg

Absolut kan man påverka ganska mycket. Jag brukar åka en del till Roslagen och har gjort det lite till en tävling för mig själv att få bilen att dra så lite som möjligt.

Vägen består av kanske hälften motorväg 110 och sedan 70-80 väg med 4-5 samhällen där det är 50. Med farthållaren iknackad på fartbegränsning drar bilen 0.83-0.85. Om jag istället kör med gasen och verkligen är löjligt försiktig åker förbrukningen ner mer än en dl per mil. (Fortfarande hastighetsbegränsning.)

Rekordet är 0.67 vilket är osannolikt bra i en 1800kg tung Lexus gs300 som har 3-liters sexa på 250hk. Detta med fyra personer i bilen. Nackdelen är att det är bedrövligt tråkigt att köra så. Fördelen är att det tar lika lång tid.

Osäker på vad den "ska dra" men 0.67 är definitivt bättre! Nu är detta färddator-siffror som inte verifieras mellan tankstopp men det stämmer ganska bra har jag märkt.

Senast redigerat av caromania (1 april 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ingenbilmek
1 april 2016 · 15 Inlägg

Du verkar ligga på modellens normala förbrukning enligt vad som anges från tillverkaren. Förbrukningen anges som 0,8 l / mil.

Väldigt bra att du fått ner den till 0,67. Jag tror personligen att det är möjligt att sänka förbrukningen något lite till. Åtminstone om bilen är väl underhållen och i bra skick.

Vet inte om jag kan hålla med dig om att det är trist att kör eco. Farthållare är betydligt tristare. För att inte tala om automatlåda!
Det blir ju en sport att mototbromsa, hålla varvräknaren på 1200-2000 och använda låga växlar och fotbroms så lite det bara är möjligt. Planera sin körning, helt enkelt.
Man måste vara alert för att allt det där ska funka.

caromania skrev:
Absolut kan man påverka ganska mycket. Jag brukar åka en del till Roslagen och har gjort det lite till en tävling för mig själv att få bilen att dra så lite som möjligt.

Vägen består av kanske hälften motorväg 110 och sedan 70-80 väg med 4-5 samhällen där det är 50. Med farthållaren iknackad på fartbegränsning drar bilen 0.83-0.85. Om jag istället kör med gasen och verkligen är löjligt försiktig åker förbrukningen ner mer än en dl per mil. (Fortfarande hastighetsbegränsning.)

Rekordet är 0.67 vilket är osannolikt bra i en 1800kg tung Lexus gs300 som har 3-liters sexa på 250hk. Detta med fyra personer i bilen. Nackdelen är att det är bedrövligt tråkigt att köra så. Fördelen är att det tar lika lång tid.

Osäker på vad den "ska dra" men 0.67 är definitivt bättre! Nu är detta färddator-siffror som inte verifieras mellan tankstopp men det stämmer ganska bra har jag märkt.

zoopåse
1 april 2016 · 1 171 Inlägg

När jag körde bränslebil höll jag på mycket med eco-driving. Att nå en bit under tillverkarens siffror för landsväg och blandat var inga problem på alla bilar jag haft. Däremot i stan korta sträckor kunde det bli svårt.

0,235L/mil låter otroligt lågt i en icke-hybrid, måste ha varit nedförsbacke och medvind större delen av vägen. Eller att man kört 40 på 5:an hela vägen.

caromania Forummoderator
1 april 2016 · 9 296 Inlägg

Ingenbilmek skrev:
Du verkar ligga på modellens normala förbrukning enligt vad som anges från tillverkaren. Förbrukningen anges som 0,8 l / mil.

Väldigt bra att du fått ner den till 0,67. Jag tror personligen att det är möjligt att sänka förbrukningen något lite till. Åtminstone om bilen är väl underhållen och i bra skick.

Vet inte om jag kan hålla med dig om att det är trist att kör eco. Farthållare är betydligt tristare. För att inte tala om automatlåda!
Det blir ju en sport att mototbromsa, hålla varvräknaren på 1200-2000 och använda låga växlar och fotbroms så lite det bara är möjligt. Planera sin körning, helt enkelt.
Man måste vara alert för att allt det där ska funka.

caromania skrev:
Absolut kan man påverka ganska mycket. Jag brukar åka en del till Roslagen och har gjort det lite till en tävling för mig själv att få bilen att dra så lite som möjligt.

Vägen består av kanske hälften motorväg 110 och sedan 70-80 väg med 4-5 samhällen där det är 50. Med farthållaren iknackad på fartbegränsning drar bilen 0.83-0.85. Om jag istället kör med gasen och verkligen är löjligt försiktig åker förbrukningen ner mer än en dl per mil. (Fortfarande hastighetsbegränsning.)

Rekordet är 0.67 vilket är osannolikt bra i en 1800kg tung Lexus gs300 som har 3-liters sexa på 250hk. Detta med fyra personer i bilen. Nackdelen är att det är bedrövligt tråkigt att köra så. Fördelen är att det tar lika lång tid.

Osäker på vad den "ska dra" men 0.67 är definitivt bättre! Nu är detta färddator-siffror som inte verifieras mellan tankstopp men det stämmer ganska bra har jag märkt.

Idag körde jag 38 mil landsväg. Första 20 med farthållare i 135, sedan farthållare i 100-110. 0,79l/mil. Vinterdäck. Bra bil den där Hollywood-Toyotan!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
1 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingenbilmek skrev:
Vilka erfarenheter har ni av att köra sparsamt?

Jag har skrivit lite minnesanteckningar här:

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

zoopåse skrev:
När jag körde bränslebil höll jag på mycket med eco-driving. Att nå en bit under tillverkarens siffror för landsväg och blandat var inga problem på alla bilar jag haft. Däremot i stan korta sträckor kunde det bli svårt.

0,235L/mil låter otroligt lågt i en icke-hybrid, måste ha varit nedförsbacke och medvind större delen av vägen. Eller att man kört 40 på 5:an hela vägen.

Jo, det tycker jag också! Att det låter på tok för lågt, alltså.
Bilen var fabriksny; hade bara gått 9 km. Jag körde halva vägen E4 och höll hastighetsbegränsningarna. Och lite fortare kan jag erkänna. Vad är det söderut från Södertälje? 100, 110, 130?.
Resten, andra hälften, var landsväg med 50 genom samhällena, 70 och 90 resten. Vad jag minns.
Huruvida det var medvind har jag inte tänkt på big_smile
Det kom regn framåt eftermiddagen och regnade söderut när jag åkte hem på kvällen. Så visst, det kan ha varit medvind.
Nu motorbromsar jag ju i nedförsluten och då jag måste sakta ner, använder knappt fotbromsen, kör på femman i 50 - om det fungerar - accelererar på trean upp till önskad fart o.s.v. Alt det där man ska göra för att hålla förbrukningen nere.
Vi var bara två vuxna i bilen och hade ingen packning eller annan last.

Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

torpis skrev:

Ingenbilmek skrev:
Vilka erfarenheter har ni av att köra sparsamt?

Jag har skrivit lite minnesanteckningar här:

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

OK, jag kör väl som en elbilsförare, kanske? Det är helt omedvetet, i så fall, för jag har aldrig vare sig åkt eller kört elbil. Tänker att ägget mellan foten och gasen bidrar en hel del också. wink

Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

caromania skrev:
Idag körde jag 38 mil landsväg. Första 20 med farthållare i 135, sedan farthållare i 100-110. 0,79l/mil. Vinterdäck. Bra bil den där Hollywood-Toyotan!

Toyota gör bra bilar. Jag har själv ägt en i början på 90-talet.
Pålitlig. Lättstartad, bra växellåda. Osköna stolar. Ganska rostbenägen.
Nu hade jag ju en billig liten Corolla och inte en lyxig premiummodell. Jag gissar att stolarna i Lexus är riktigt sköna och att modellen inte rostar så fruktansvärt?

Senast redigerat av Ingenbilmek (2 april 2016)

Evildan
2 april 2016 ·

Hur kom du fram till att Note förbrukade den mängden?
Hur mätte du detta?

Evildan
2 april 2016 ·

caromania skrev:

Ingenbilmek skrev:
Du verkar ligga på modellens normala förbrukning enligt vad som anges från tillverkaren. Förbrukningen anges som 0,8 l / mil.

Väldigt bra att du fått ner den till 0,67. Jag tror personligen att det är möjligt att sänka förbrukningen något lite till. Åtminstone om bilen är väl underhållen och i bra skick.

Vet inte om jag kan hålla med dig om att det är trist att kör eco. Farthållare är betydligt tristare. För att inte tala om automatlåda!
Det blir ju en sport att mototbromsa, hålla varvräknaren på 1200-2000 och använda låga växlar och fotbroms så lite det bara är möjligt. Planera sin körning, helt enkelt.
Man måste vara alert för att allt det där ska funka.

caromania skrev:
Absolut kan man påverka ganska mycket. Jag brukar åka en del till Roslagen och har gjort det lite till en tävling för mig själv att få bilen att dra så lite som möjligt.

Vägen består av kanske hälften motorväg 110 och sedan 70-80 väg med 4-5 samhällen där det är 50. Med farthållaren iknackad på fartbegränsning drar bilen 0.83-0.85. Om jag istället kör med gasen och verkligen är löjligt försiktig åker förbrukningen ner mer än en dl per mil. (Fortfarande hastighetsbegränsning.)

Rekordet är 0.67 vilket är osannolikt bra i en 1800kg tung Lexus gs300 som har 3-liters sexa på 250hk. Detta med fyra personer i bilen. Nackdelen är att det är bedrövligt tråkigt att köra så. Fördelen är att det tar lika lång tid.

Osäker på vad den "ska dra" men 0.67 är definitivt bättre! Nu är detta färddator-siffror som inte verifieras mellan tankstopp men det stämmer ganska bra har jag märkt.

Idag körde jag 38 mil landsväg. Första 20 med farthållare i 135, sedan farthållare i 100-110. 0,79l/mil. Vinterdäck. Bra bil den där Hollywood-Toyotan!

Med ett sunt huvud går det utmärkt att trimma förbrukningen. Bra släde er Daihatsu Exclusive.

torpis Forummoderator
2 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingenbilmek skrev:

torpis skrev:

Ingenbilmek skrev:
Vilka erfarenheter har ni av att köra sparsamt?

Jag har skrivit lite minnesanteckningar här:

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

OK, jag kör väl som en elbilsförare, kanske? Det är helt omedvetet, i så fall, för jag har aldrig vare sig åkt eller kört elbil. Tänker att ägget mellan foten och gasen bidrar en hel del också. wink

Du skulle låna en Nissan Leaf över en helg och åka runt. Det kan du göra via en lokal handlare.

Fördelen är att du ser mycket exaktare din förbrukning, både momentant och i snitt. Sänkt fart, sacka uppför och ägget är nyckeln till framgång.

Man kan säga att köra under 0.3/mil i snitt är så enkelt som att aldrig gasa mer än att bilen drar över 0.3/mil i momentan förbrukning.  Det innebär alltså att accelerera sakta och släppa av uppför. Elbilens energimätare gör detta mycket tydligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

Evildan skrev:
Hur kom du fram till att Note förbrukade den mängden?
Hur mätte du detta?

Startade med full tank, läste av mätarställningen och bensinpumpen när den tankats full igen.
Sedan är det ju bara att använda division.
Det var en hyrbil, så det var ingen konst att få det på papper, svart på vitt på avräkningen.
Det fanns förmodligen en färddator som hade kunnat ge mig uppgiften också, tror jag, men jag använde varken den eller AC:n. Vad jag minns. Bara vanlig (kall/varm)blåst i kupén.

torpis Forummoderator
2 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingenbilmek skrev:

Evildan skrev:
Hur kom du fram till att Note förbrukade den mängden?
Hur mätte du detta?

Startade med full tank, läste av mätarställningen och bensinpumpen när den tankats full igen.
Sedan är det ju bara att använda division.
Det var en hyrbil, så det var ingen konst att få det på papper, svart på vitt på avräkningen.
Det fanns förmodligen en färddator som hade kunnat ge mig uppgiften också, tror jag, men jag använde varken den eller AC:n. Vad jag minns. Bara vanlig (kall/varm)blåst i kupén.

Där har vi en felkälla tyvärr. Från pumpen slår ifrån kan jag tanka min V70 med 8liter till innan det är fysiskt fullt i tanken genom att fylla på sakta så skum och luft hinner bort.

Jag har dock själv verifierat 0.33/mil över 70mil genom att tömma tanken på verkstad, tanka i 70liter och sedan skruva ner tanken och mäta resten väl hemma. (Detta gjorde jag inte pga nördighet utan för att tankpumpen var trasig och behövde bytas pga alger i soppan. Tanken tömdes i 25l dunkar hemma i garaget.) Bonusen blev att jag fick se en exakt förbrukning vid fiskörning över 70mil :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

torpis skrev:
Du skulle låna en Nissan Leaf över en helg och åka runt. Det kan du göra via en lokal handlare.

Fördelen är att du ser mycket exaktare din förbrukning, både momentant och i snitt. Sänkt fart, sacka uppför och ägget är nyckeln till framgång.

Man kan säga att köra under 0.3/mil i snitt är så enkelt som att aldrig gasa mer än att bilen drar över 0.3/mil i momentan förbrukning.  Det innebär alltså att accelerera sakta och släppa av uppför. Elbilens energimätare gör detta mycket tydligt.

Jag har funderat på elbil, men det finns dåligt med laddställen här på landet. Sedan vet jag inte om det finns en riktigt billig begagnad elbil att få tag på?

Sänka farten . . . kanske jag gör i jämförelse med många andra, men jag kör ju inte i 95 där det är hundra eller i 45 där det är 50. Då utgör man ett irritationsmoment som gör trafiken farlig.

Det där med att accelerera sakta stämmer nog inte jättebra på hur jag kör. Utom i uppförsbackarna då. Men det beror ju på att växeln man kom in i uppförsbacken med, oftast inte orkar bära en snabb acceleration med gasen. Kopplar ner gör jag sällan i de situationerna. Då ska det vara en backe med rejäl lutning.
Det blir mycket motorbroms i nedförsluten på motorvägarna och på landsvägar med 70-90, dock. Många hundra meter - ofta.
Och ägget! Det har alltid legat under gasfoten - utom vid påfarten till motorvägen, vid omkörning och i liknande situationer då man måste få upp farten snabbt för att inte utgöra en olycksrisk.

Du menar att man verkligen kan "låna" en elbil en hel helg hos bilhandlaren?

ehedman
2 april 2016 · 1 966 Inlägg

torpis skrev:
Där har vi en felkälla tyvärr. Från pumpen slår ifrån kan jag tanka min V70 med 8liter till innan det är fysiskt fullt i tanken genom att fylla på sakta så skum och luft hinner bort.

Denna felkälla torde kunna elimineras eller åtminstone minskas om man alltid tankar på samma station och är nöjd när handtaget har stannat.

Senast redigerat av ehedman (2 april 2016)

Ingenbilmek
2 april 2016 · 15 Inlägg

torpis skrev:
Där har vi en felkälla tyvärr. Från pumpen slår ifrån kan jag tanka min V70 med 8liter till innan det är fysiskt fullt i tanken genom att fylla på sakta så skum och luft hinner bort.

Jag har dock själv verifierat 0.33/mil över 70mil genom att tömma tanken på verkstad, tanka i 70liter och sedan skruva ner tanken och mäta resten väl hemma. (Detta gjorde jag inte pga nördighet utan för att tankpumpen var trasig och behövde bytas pga alger i soppan. Tanken tömdes i 25l dunkar hemma i garaget.) Bonusen blev att jag fick se en exakt förbrukning vid fiskörning över 70mil :-)

Okej, låter rimligt, undrar om den som hyrde ut bilen visste det eftersom det var deras personal som tankade?
Men om det nu var så, får man anta att den från början fulla tanken inte heller var HELT full? Den var ju tankad full på samma sätt och ställe, av samma personal som sedan tankade upp den igen. Så de där litrarna som eventuellt ytterligare skulle få plats, fanns inte ens där när jag startade, eller hur? Jag tror nog att Statoilpersonalen har lärt sig hur man tankar för att få så fullt som det någonsin går. De tankar ALLTID själva full tank när man lämnar tillbaks bilen som görs redo för nästa hyra. (Att de själva tankar full tank, beror på att folk inte ska behöva tjafsa om att de tankat fullt precis när de lämnat tillbaks den - och så går det i flera liter till!) Detta är vad de förklarade när jag hyrde i somras.

torpis Forummoderator
2 april 2016 · 10 572 Inlägg

Ingenbilmek skrev:
Jag har funderat på elbil, men det finns dåligt med laddställen här på landet. Sedan vet jag inte om det finns en riktigt billig begagnad elbil att få tag på?

Det är en annan fråga och offtopic... Men med lite nya infallsvinklar så är det inte så illa som det verkar. Du blir begränsad vid långfärd som det ser ut idag men för vardagen så finns det ju en laddare i varje vägguttag! Du behöver aldrig besöka en laddare eller mack utan pluggar in hemma över natten, utanför mataffären eller på jobbet. Bilen kommer alltid vara full i vardagen. utan att du behöver göra någonting.  Så länge du inte pendlar mer än 10mil enkel resa så är det inga problem egentligen.

Sen ja... åka långt går, men tar 100år som det ser ut idag, om vi räknar bort favoriten Tesla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
caromania Forummoderator
3 april 2016 · 9 296 Inlägg

Ingenbilmek skrev:

caromania skrev:
Idag körde jag 38 mil landsväg. Första 20 med farthållare i 135, sedan farthållare i 100-110. 0,79l/mil. Vinterdäck. Bra bil den där Hollywood-Toyotan!

Toyota gör bra bilar. Jag har själv ägt en i början på 90-talet.
Pålitlig. Lättstartad, bra växellåda. Osköna stolar. Ganska rostbenägen.
Nu hade jag ju en billig liten Corolla och inte en lyxig premiummodell. Jag gissar att stolarna i Lexus är riktigt sköna och att modellen inte rostar så fruktansvärt?

Kanonbra stolar, och bilen är så tyst i 100km/h att det nästan är löjligt. Det i kombination med en ljudanläggning i toppklass gör 3-4timmarsresor till en dröm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang