Kan man tanka "dålig bensin" i Sverige? Jag tror det....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2016 · 17 470 Inlägg

Om vi tankar Chrysler sebring cabben eller Toyota Priusen på en speciell bensinstation så går cabben småryckigt och Priusen vibrerar till varje gång bensinmotorn startar, vilket sker flera gånger i minuten ibland...

Tankar vi bilarna på Statoil (Cirkle K numera, visste ni det?) så går de som de ska.

Finns det inte kontroller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
7 april 2016 · 26 136 Inlägg

Jag tror det är fullt möjligt.
Har mig veterligen dock aldrig varit med om fenomenet själv.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
rcy
7 april 2016 · 1 705 Inlägg

Klart det kan hända.
Jag kan inte köra mina bilar på E85 från Preem utan att få problem men dom går klockrent med Ingo eller Statoil, så visst borde det kunna finnas skillnader i bensinen också.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Sushikocken Sleeper
7 april 2016 · 3 084 Inlägg

helt säker att dem blandar i vatten i soppan för späda och har i mer etanol i för att binda vattnet
alla jävlar är korrupta, speciellt de som har mycket pengar, de vill ha mer! wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Donic
7 april 2016 · 315 Inlägg

har man ju märkt nån gång när det är gammal soppa dom säljer...

sen om det är placebo eller ej kan jag inte uttala mig om...

master_-
7 april 2016 · 730 Inlägg

En bekant som flyger lite hade visst gjort något test på bränsle hos olika stationer, vad som testades vet jag inte.
Och från hans test, har för mig han sa att dom skickat iväg bränslet, så kom det fram till att statoil hade den bästa bensinen

Presidento Of World
7 april 2016 · 3 324 Inlägg

Min Opel går skit på shell V-power men kanon på 98 oktan.. från Ingo.

Värst är bf95 från preem.. kan inte svara om 98 då jag inte provat den.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Mervolic Yawn...
7 april 2016 · 3 151 Inlägg

Enskilda stationer kan ha nåt problem ibland. Jag och kollegan tankade diesel någonstans norrut (vi åkte varsin bil). Jag tankade i 1/2 tank ungefär, men han tankade nog i runt 3/4 ungefär. Båda bilarna gick riktigt dåligt, men man märkte stor skillnad mellan min bil och hans bil. På tomgång stod hans bil och hoppade nästan, min misstände bara då och då.

Vi tankade fullt när vi kom till nästa station (kanske 30 mil), och samtidigt fyllde vi i en förpackning med STP (oklart om den gjorde någon skillnad, men vi resonerade som så att det kan ju inte skada mer i alla fall...) i varje bil. Efter det funkade dom som vanligt.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
7 april 2016 · 729 Inlägg

Har märkt det med på endel stationer.
Min drar mindre om jag tankar från din-x än som jag skulle tanka på st1, båda stationer ligger på nästan samma avstånd från mig skiljer kanske bara några 100 meter på avstånden mellan dom så det borde inte märkas något.
Jet är det med samma med, efter exakt samma antal mil och lika mycket påfyllt så står tankmätaren längre ner än jämfört med bensin från din-x stationen jag brukar tanka på.

Skulle jag tanka på preem och ta deras evolutionsbensin (skräp enligt mig) så drar den runt 3 liter milen stället för 1,4-1,6 som den brukar vilja ha med vanlig 95...
Miljövänligare bensin jo visst..... visst är det bättre att motorn drar nästan dubbelt så mycket än vanligt....
Små motorer kanske det inte märks så mycket på men på en v8:a från 90talet märker man det ganska bra på..

Cupra_
7 april 2016 ·

Vad jag har hört så är Shells soppa numer från ST1 och det ska vara den billigast möjliga soppan att köpa in (troligtvis lägre kvalité).

Utan att säga för mycket så kan jag säga att en originalbil backade 8 grader på tändningen genom att köras på "billig" soppa jämfört med Statoil.

Man ska få massa tändmissar m.m med den billigare och jotack, jag har prövat.

Körde alltid på v-power förut tills det uppdagades att jag hade massor av tändmissar. Gick över till Statoil 98 och det blev markant bättre.

Ingooo
8 april 2016 · 167 Inlägg

Har själv aldrig upplevt något problem på div olika mackar i Sverige. Jag tror utan att ha några vetenskapliga belägg för det att det är väldigt ovanligt med "dålig bensin" eller att det fuskas utbrett. Sen kan det ju inte uteslutas att fusk förekommer/förekommit men tror inte att något utpekat märke gör det systematiskt.

rcy
8 april 2016 · 1 705 Inlägg

Ingooo skrev:
Har själv aldrig upplevt något problem på div olika mackar i Sverige. Jag tror utan att ha några vetenskapliga belägg för det att det är väldigt ovanligt med "dålig bensin" eller att det fuskas utbrett. Sen kan det ju inte uteslutas att fusk förekommer/förekommit men tror inte att något utpekat märke gör det systematiskt.

Jag tror inte heller att det medvetet fuskar, men olika bolag har olika raffinaderier och hantering av bensinen så naturligtvis blir det kvalitetskillnader.

rcy
8 april 2016 · 1 705 Inlägg

Jag kör en trimmad Saab och där har man fördelen att kunna använda sig av så kallad OpenSID så att man direkt kan se motorns alla parametrar såsom tändning, moment, hur mycket luft den vill ha och hur mycket luft den får, luftmängd per förbränning, adaptering av etanolnivå, lambda värden osv. Finns hundratals olika mätvärden att bläddra igenom i displayen. Riktigt kul för en tekniknörd med andra ord. smile

Jag kan genom OpenSID lätt se att tankar jag etanol på Preem så får bilen problem. Det tar enormt mycket längre innan den lyckas låsa en adaptering, den justerar ner både tändning och laddtryck, och etanolnivån är sällan eller faktiskt aldrig runt dom 85% den borde vara.
Med etanol från andra mackar brukar jag kunna förbränna ca 1250mg luft per förbränning vid WOT, med e85 från Preem ser jag aldrig mer än 8-900. Ni som kan räkna procent och förstår hur ofta en förbränning sker i en motor kan snabbt räkna ut att detta ger ett rätt så markant tapp av effekt.

Mervolic Yawn...
8 april 2016 · 3 151 Inlägg

Pierre_r skrev:
Har märkt det med på endel stationer.
Min drar mindre om jag tankar från din-x än som jag skulle tanka på st1, båda stationer ligger på nästan samma avstånd från mig skiljer kanske bara några 100 meter på avstånden mellan dom så det borde inte märkas något.
Jet är det med samma med, efter exakt samma antal mil och lika mycket påfyllt så står tankmätaren längre ner än jämfört med bensin från din-x stationen jag brukar tanka på.

Skulle jag tanka på preem och ta deras evolutionsbensin (skräp enligt mig) så drar den runt 3 liter milen stället för 1,4-1,6 som den brukar vilja ha med vanlig 95...
Miljövänligare bensin jo visst..... visst är det bättre att motorn drar nästan dubbelt så mycket än vanligt....
Små motorer kanske det inte märks så mycket på men på en v8:a från 90talet märker man det ganska bra på..

Preems Evolutionbensin (och även alla andra bränslebolags bensin från och med år 2020) innehåller en mycket större mängd RME (rapsolja dvs) än dagens bensin, så förbrukningen ökar. Men per kubik utsläpp så är den ju grönare än ren bensin (som man förbrukar mindre av). Logiskt, va? smile

Ingooo skrev:
Har själv aldrig upplevt något problem på div olika mackar i Sverige. Jag tror utan att ha några vetenskapliga belägg för det att det är väldigt ovanligt med "dålig bensin" eller att det fuskas utbrett. Sen kan det ju inte uteslutas att fusk förekommer/förekommit men tror inte att något utpekat märke gör det systematiskt.

Har tankat på flera hundra olika mackar de senaste 4 åren, har bara upplevt problem på en mack en gång.

jaka54
8 april 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har aldrig märkt att det skulle finnas "någon dålig 95okt soppa  på de mackar jag tankat mina bilar och motorcyklar på sedan 1976 (JET/Ingo, ST1, Shell , Preem, Q8, OK...you name it).

Cupra_
8 april 2016 ·

En sak värt att tänka på är att på de flesta moderna bilar kan det ta nästan en tank innan styrdon m.m. har ställt om sig också.


Tankar du då fullt på t.ex Statoil, sen en skvätt på ST1 och sen fullt igen på Statoil så "hinner" man inte alltid se/märka skillnad.

Sen som "rcy" sa så kanske man inte alltid känner skillnad på bilen men har man möjlighet att koppla upp den så kan man se skillnad.

Däremot kan man inte se om det är pga märket på soppan eller om det är för att den legat i tanken ett år.. Om man inte har testat upprepade gånger på olika mackar med samma märke.

rcy
11 april 2016 · 1 705 Inlägg

Deception skrev:
En sak värt att tänka på är att på de flesta moderna bilar kan det ta nästan en tank innan styrdon m.m. har ställt om sig också.


Tankar du då fullt på t.ex Statoil, sen en skvätt på ST1 och sen fullt igen på Statoil så "hinner" man inte alltid se/märka skillnad.

Sen som "rcy" sa så kanske man inte alltid känner skillnad på bilen men har man möjlighet att koppla upp den så kan man se skillnad.

Däremot kan man inte se om det är pga märket på soppan eller om det är för att den legat i tanken ett år.. Om man inte har testat upprepade gånger på olika mackar med samma märke.

I mitt fall så har jag provat många olika Preem-mackar och felet har kvarstått. Har tankat så långt söderut som Varberg och så långt norrut som Sundsvall och fått exakt samma problem, så i fallet med e85 och Preem är jag rätt säker på att det inte är någon enskild station utan hela kedjan. Har även bekanta som haft exakt samma problem.

Jag bör väl kanske tillägga att problemet inte är så pass stort att man troligtvis inte skulle lägga märke till det i en "vanlig" bil. Bilen startar och går så det är ju inte så att den inte funkar alls, men jag som jagar toppeffekt och har extremt bra koll på alla variabler i min bil ser direkt skillnaden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2016 · 17 470 Inlägg

De stora drakarna har jag inga problem med. Men just den bensintappen som vi passerar ibland är fristående. Ägaren köper drivmedel där det är billigast... Dessutom låter pumparna väldigt ansträngda. De pumpar slött.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JohanW
24 april 2016 · 212 Inlägg

Fick åka bärgare för några år sen, Audi S4 som vägrade starta efter en kort körning efter ha tankat, visade sig vara vatten i tanken. Var en obemannad station ute på vischan och 98 oktan så det kanske inte var så stor rotation på soppan i den tanken. Bensinbolaget tog på sig det och stod för kostnad av tömning av tank i bilen så klart.

En annan grej jag märkt är att ibland får man väldigt förhöjd förbrukning utan till synes annan anledning (för statistik över alla tankningar) Känns spontant som det kan vara något med soppan då men svårt att bevisa.

Mini JCW (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang