Vid vilken hastighet ska man använda od på 700 låda?

Low
8 april 2016 · 3 306 Inlägg

Hej! När ska man använda od (D) på en 700 låda? Har bara använt det när hastigheten går över 80.

Men när man ska åka till stan lite över en mil  så är det hastighet mellan 60-80.  I början la jag in od vid 80 sträckorna men känns alldeles för mycket växlande var 3-4 minut.

Men nu sista tiden har jag helt struntat i att använda od då känns att man sliter på lådan i onödan?


Så min fråga:

Kan jag använda od hela vägen där det varierar 60 till 80.

Eller är det bättre åka utan att ha od på.

Vad är bäst förl ådan?

zoopåse
8 april 2016 · 1 171 Inlägg

Det är ju automat så skillnaden mellan D och OD är ju bara att 4:an aldrig läggs i om du kör över 70 i D-läge. Om du inte drar tungt släp uppför en backe så är det bästa att använda OD redan från start oavsett vilka vägar du kör på.

Low
8 april 2016 · 3 306 Inlägg

zoopåse skrev:
Det är ju automat så skillnaden mellan D och OD är ju bara att 4:an aldrig läggs i om du kör över 70 i D-läge. Om du inte drar tungt släp uppför en backe så är det bästa att använda OD redan från start oavsett vilka vägar du kör på.

Tyvärr inte. 700 lådorna är kända att rasa pga många kör med od hela tiden.  Kör man od i stan så dödar man lådan rätt kvickt.


Har bara läst att man ska lägga på od i högre farter. Men aldrig sett " vilken"  hastighet man skall ha.

Low
8 april 2016 · 3 306 Inlägg

Kan ha helt fel. Det är vad jag kommit fram genom olika forums. Men som sagt allt varierar.

zoopåse
8 april 2016 · 1 171 Inlägg

Alltså om man ändå aldrig kommer upp i 70 i stan spelar det ingen roll om man kör D eller OD. Det är väl för att undvika växlingar mellan 3-4 mellan 60-80 som man kan hålla kvar i D om man är orolig för lådans skick. Men det snällaste man kan göra mot lådan är ju att hålla sig över 70 i OD och inte släppa av på gasen så att lockup går i och ur hela tiden. Den släpps ju så fort man släpper gasen och halkar sedan i efter att man börjat gasa igen.

Att hålla på och växla mellan D och OD beroende på hur fort man kör ser jag dock ingen poäng med för lådans skull.

B-Body GM B-Body Nörd
8 april 2016 · 370 Inlägg

Low skrev:

zoopåse skrev:
Det är ju automat så skillnaden mellan D och OD är ju bara att 4:an aldrig läggs i om du kör över 70 i D-läge. Om du inte drar tungt släp uppför en backe så är det bästa att använda OD redan från start oavsett vilka vägar du kör på.

Tyvärr inte. 700 lådorna är kända att rasa pga många kör med od hela tiden.  Kör man od i stan så dödar man lådan rätt kvickt.


Har bara läst att man ska lägga på od i högre farter. Men aldrig sett " vilken"  hastighet man skall ha.

lol lol lol lol det var det dummaste jag någonsin hört, då borde min låda i svarta caprice rasat för länge sen. Självklart så kör man alltid i (D), bilen lägger själv i 4an vid rätt hastighet och lägger själv i 3an när den växeln är lämpligast att använda.  Det tillfälet du kan lägga den på 3an D är om man drar tungt släp och bilen inte orkar och lägger i och ur lock upen hela tiden.  Så om du kör en bil med PRND321, kör du altid på 3an då också och lägger i D när du komer up i 90?

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Low
8 april 2016 · 3 306 Inlägg

Som sagt jag har noll koll :-) när jag köpte bilen så varnade han mig" kör aldrig od i stan det förstör lådan. Och bara lägga in den när du kör landsväg.


Sedan har jag läst på forum att man ska göra det med. Hmm.

Är bara nojig då jag är rädd om bilen:-D!

zzr94092
8 april 2016 · 4 385 Inlägg

du menar D med ett O runt,är ju lockopen,man kan även sätta i en strömbrytare för att hindra lockuppen gå i.
jag kör på D med O,gjort så i femton år och 7000 mil..

Pierre_r Lastbilsmekaniker
8 april 2016 · 729 Inlägg

Det är när personer drar släp med od inkopplat som är anledningen till 90% av dom rasade automatlådorna.
Det blir helt enkelt för varmt när den ska ligga och hoppa mellan växlarna hela tiden så tillsist så är oljan så varm så den inte klarar av att smörja längre.

Men ska du bara köra inne i en stad där du oftast inte kommer upp 70-80 så finns det ingen mening alls med att ha overdriven inkopplad.

Ska du köra mest landsväg och motorväg så kan du använda overdriven för att spara bränsle.
Är du verkligen rädd om lådan så hitta hur ofta du ska byta oljan i den och följ det som om ditt liv hängde på det eller iaf din plånbok, växellådsrenoveringar är inte billiga.
Skaffa sen en extra kylare som bara är till för automatlådan så kommer den att hålla länge.

keykey
8 april 2016 · 163 Inlägg

zzr94092 skrev:
du menar D med ett O runt,är ju lockopen,man kan även sätta i en strömbrytare för att hindra lockuppen gå i.
jag kör på D med O,gjort så i femton år och 7000 mil..

Helt fel. D med O runt är Overdrive (d.v.s 4:ans växel som är en överväxel). Överväxel betyder att den utgående axeln på lådan snurrar fortare än den ingående.

Lockup (även kallad TCC - Torque Converter Clutch), är en koppling som låser momentomvandlaren för att få direktkoppling mellan motor och låda istället för hydraulisk koppling (för att spara bränsle och för att lådan skall bli mindre varm vid landsvägskörning). Den går inte att stänga av om man inte kopplar in en egen brytare, den är datorstyrd av ECM:en original.

Lockup:en går i både på 3:ans växel och på 4:ans växel.

I manualen (till min bil iallafall) rekommenderar GM att använda D i stan och OD vid körning i hastigheter över ca 60-70 km/h om jag inte minns fel. Vill du veta säkert kan jag gå ner och läsa i instruktionsboken i bilen.

Low
8 april 2016 · 3 306 Inlägg

Har en D och en sådan som är inringad.


Är det overdrive eller har jag blandat ihop nu något? :-)

Kan jag använda (D) i stan? Har fått flera varningar om att inte använda det i stan. Men här har jag fått andra.

Har lämnat in bilen i service för både lådan och motor där dom håller på med amerikanska bilar. Skall fråga dom också.

Tänkt ha denna bil länge så är lite petig :-)!

N_W V8 de bästa som finns!
8 april 2016 · 1 092 Inlägg

Kör i läge D, jag har svårt att tro att den ens går upp på fyran i stadstrafik(50km/h). Jag har en 4L60E låda i min vilket egentligen är en elektroniskt styrd 700-låda, den har lockup på både 3an och 4an. Inringade D(max 3an) kan du använda om du drar tungt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Arly165 Bakhjulsdriven
9 april 2016 · 335 Inlägg

Vet inte exakt vad som gäller för 700 lådan men jag har 4L60E i Impalan samt 740n och det är i princip samma låda som 700 men med elektronisk styrning. Kör till 95% på OD går ner på 3 (dvs. vanlig D) endast vid hetsig stadstrafik samt race/bus. Du kommer inte ha sönder lådan bara för att du kör i OD på 60 väg.
Lockup appliceras i runt 45 mph beroende på fordon det sker både på OD och D

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Low
9 april 2016 · 3 306 Inlägg

Okej. Då får jag lita på er :-).


Inte kul när det sägs olika :-)!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2016 · 14 042 Inlägg

Low skrev:
Okej. Då får jag lita på er :-).


Inte kul när det sägs olika :-)!

Jag har 700-låda i både Vanen och Vetten. Det enda jag tänker på är att när det ska dras släp efter Vanen så används INTE OD. Så har jag lärt mig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
9 april 2016 · 3 306 Inlägg

Okej. Nu känns det tryggare. :-)!

Ska fråga verkstan det samma. 😁

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2016 · 14 042 Inlägg

Low skrev:
Okej. Nu känns det tryggare. :-)!

Ska fråga verkstan det samma. 😁

Hör av dig när du varit på verkstaden så vi får reda på vad dom tycker!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
viccoA
9 april 2016 · 3 109 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Okej. Då får jag lita på er :-).


Inte kul när det sägs olika :-)!

Jag har 700-låda i både Vanen och Vetten. Det enda jag tänker på är att när det ska dras släp efter Vanen så används INTE OD. Så har jag lärt mig.

/Benny

Oljan blir väl varm av att slirakonstant när man kör släp med? Om bilen går att köra i lock-up utan att den växlar hela tiden (mellan trean och fyran) är väl det mest skonsamt?

keykey
16 april 2016 · 163 Inlägg

viccoA skrev:

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Okej. Då får jag lita på er :-).


Inte kul när det sägs olika :-)!

Jag har 700-låda i både Vanen och Vetten. Det enda jag tänker på är att när det ska dras släp efter Vanen så används INTE OD. Så har jag lärt mig.

/Benny

Oljan blir väl varm av att slirakonstant när man kör släp med? Om bilen går att köra i lock-up utan att den växlar hela tiden (mellan trean och fyran) är väl det mest skonsamt?

Du blandar ihop OD och Lockup verkar det som.

Lockup låser motorn mot lådan genom att låsa convertern, så att det inte blir något slir i convertern. Därmed får man mindre värmeutveckling.

Anledningen till att man inte skall dra släp med OD = Overdrive = överväxel, är att när det går tungt kommer lådan att växla upp och ner hela tiden i onödan, och lägga ur och i lockup vilket sliter på lådans alla slitdelar. Lägger du i 3:an istället så kommer den att ligga på lite högre varv, men den kommer ligga kvar på samma växel, och dessutom med lockupen i hela tiden.

För den som inte visste är det flera saker som är annorlunda med D i. Vill minnas att en motorbromsanordning kopplas ur med OD-läget i, men är ikopplad vid D-läge. Skall kolla i min manual om jag hittar tabellen. Har även för mig att linetrycket på bromsbanden ökar mer, ju lägre växel man väljer med växelväljaren. Tvingar man i ettan är det redigt mycket högre tryck på bromsbandet än om man startar i ettan fast väljaren ligger i D/OD. Men som sagt, skall dubbelkolla detta och återkomma!

edit: hittade tabellen på vad som är inkopplat och inte i olika växelväljarlägen. Mycket riktigt är motorbromsen inkopplad i D men inte i OD.
http://i.imgur.com/kfP27ox.jpg

Senast redigerat av keykey (16 april 2016)

keykey
16 april 2016 · 163 Inlägg

Mindes fel angående linetrycket dock, det är ingen skillnad mellan D och OD, linetrycket ökar först när man går ner på 2:an och 1:an med hjälp av en boostventil. Vad jag kan se är skillnaden att trycket är högre vid lägre gaspådrag, dvs trycket är högre redan från början, istället för att bara öka successivt med gaspådraget (TV = Throttle valve).

Tabellen:

http://i.imgur.com/Ge9HdyG.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang