4811
Sök

Första halkan. Många åkt av trots varningar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2016
Bytte däck på Yarisen idag. Styv rackare. När man sätter domkraften på främre fästet så kan man byta båda hjulen på ena sidan samtidigt. Jag har en bit kvar till pitstops på under 5 sekunder, men mer än en kvart tog det inte trots gammal kropp i försiktigt tempo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

962 Inlägg
3 november 2016
it_mutt skrev:
M123 skrev:
it_mutt skrev:

Om det trillar ner 1dm snö i juni, så är det, per definition, vinterväglag. Du menar alltså, att om detta inträffar i mitten på juni, eller i maj, eller i augusti, så ska folk per definition vara tvingade, enligt lag, att sko om bilen för att ta sig till, eller hem från (hur nu det ska fungera), jobbet lagligt?

Det är, igen, en lag som är omöjlig i praktiken.

- - Edit - -

Man får då anta att du antingen kör med friktionsdäck året runt, eller åtminstone har med dig vinterdäck i bagaget året runt (för nog lever du väl som det lagförslag du anser vara självklart?)

Nu får du tråden att glida från ämnet. smile

Självklart om, vilket jag aldrig fått uppleva.
Alltså blir mitt svar hypotetiskt.
Skulle det ovanstående inträffa skulle jag inte framföra min bil i det väglaget utan antingen ställa det åt sidan tills det blev ett mer passande väglag för sommardäck eller så bytte jag till däck som är anpassade för att köra på, snö, slask och is. Dvs vinterdäck, helst dubbat.

Hade du bott här så hade du nog tyckt lika som mig. Förstår att man kan ha andra uppfattningar men dom grundar sig väl efter hur klimatet är där man är.
Här har det snöat som fan och det finns tokar på vägen med sommardäck, hur ska man komma åt dom om inte med lagen? Sålänge det är lagligt att åka med ett verkligen uselt däck kommer dom göra det.
Det tråkiga är väl när det blir personskador eller döda av deras val.
Hade dom inget val så var valet lätt. wink

Det får jag absolut inte. Tråden har nämligen ingen specifikt...ehm...tråd. Det var öppet för tankar, kommentarer och så vidare.

Det jag finner ganska intressant är att du faktiskt inte har någon som helst aning om var i landet jag bor. Du vet att mina föräldrar bor, men inte mer än så. Det i sin tur spelar egentligen ingen roll, då jag, via bil, förflyttar mig över hela landet.

Hur ska exempelvis hemtjänst lösa det enligt dig? Köra på friktionsdäck året runt? Trots att det i många fall är rent ut sagt farligt i högsommarvärmen? Eller ska de ställa sina bilar om det faller snö?

En lag som inte är praktiskt genomförbar är ingen bra lag, det inser nog du också. Landet kan inte stanna upp bara för att det faller snö. Då är det bättre att folk lär sig köra efter rådande förhållande.
Folk kan inte stanna kvar på jobbet för att det trillar ner snö "valfri dag under året när det inte är vinterdäckslagtid", eller stanna hemma från jobbet. "Man kan ta bussen"...ja, fast, nu har vi ju lite lagar och regler gällande detta också (som skulle få göras om med samma effekt). Ambulanser...hur ska de göra? Polisen? Brandkåren? Väktare?

Igen, det är ett förslag till en lag som inte hade fungerat...alls.

- - Edit (ja jag gillar tydligen sådana) - -

En lagförändring som däremot hade varit vettig hade varit att förbjuda mobilfipplande helt, dvs även prat utan handsfree.

Det var däremot att glida ifrån tråden.

Vart du bor kunde jag inte bry mig mindre om faktiskt. big_smile
Men vi tycker olika och allt är inte svart eller vitt.

Skulle en vanlig arbetare stanna hemma eller lämna bilen hemma dör inte folk som det blir att göra om man ställer utryckningsfordon.
Men jag är rätt säker att både deras fack och dom som kör vill ha vinterdäck på om det krävs för att komma snabbt fram i vinterväglag. Är väl inte försvarbart att lägga tid på att ta det lugnt när någon har hjärtstopp.

Men som sagt, jag tycker fortfarande lika.

Vinterdäck på vinterväglag, skulle vara lag oavsett datum, för när inte fok begriper bättre får storebror ta vid.
Nu har jag nog inte så mycket mer att säga i ämnet utan att det blir upprepanden.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Evildan
3 november 2016
Jag tycker att folk som kräver att annat folk ska ha vinterdäck fast lagen säger något annat ska ställa bilen hemma när det är vinterväglag oavsett monterad däcktyp.
Jag tycker också att folk som exempelvis vid dylikt skiftande väglag som nu råder inte begriper att köra försiktigt med goda marginaler både tids och avståndsmässigt även bör parkera sitt fordon för gott ty de har inget i trafiken att göra.
Vidare tycker jag att samtliga idioter som nu ska sladda runt rondeller och gatuhörn med sina slöa lik som inte orkar spinna loss annars genast ska se över sitt liv och börja agera som de myndiga personer dom är eller lämna in bilen för återvinning samt klippa körkortet ty mognadsgraden att inneha det förarbeviset har ännu inte infunnit sig.
Jag tycker också att folk med dyra snabba exklusiva bilar som köper kinadäck borde få bilen konfiskerad.
En annan sak som jag också tycker är att folk som hysteriskt skriker om att friktionsdäck är värdelösa jämfört med dubbdäck borde förstå att jorden är inte platt och solen roterar runt oss för utvecklingen fortgår även inom däckbranschen.
Jag har även ett tyckande angående folk som har ett tyckande utan belägg men det tycker inte jag passar in bland mitt övriga tyckande, vad tycker du?

Edit: Utöver detta tyckte jag att jag behövde redigera vissa ord som stavningskontrollen godtyckligt ändrade trots mitt mottyckande.
Senast redigerat av Evildan (3 november 2016)

Avstängd
10 388 Inlägg
3 november 2016
M123 skrev:
Vart du bor kunde jag inte bry mig mindre om faktiskt. big_smile
Men vi tycker olika och allt är inte svart eller vitt.

Skulle en vanlig arbetare stanna hemma eller lämna bilen hemma dör inte folk som det blir att göra om man ställer utryckningsfordon.
Men jag är rätt säker att både deras fack och dom som kör vill ha vinterdäck på om det krävs för att komma snabbt fram i vinterväglag. Är väl inte försvarbart att lägga tid på att ta det lugnt när någon har hjärtstopp.

Men som sagt, jag tycker fortfarande lika.

Vinterdäck på vinterväglag, skulle vara lag oavsett datum, för när inte fok begriper bättre får storebror ta vid.
Nu har jag nog inte så mycket mer att säga i ämnet utan att det blir upprepanden.

Verkligen? Det var -du- som ansåg att min inställning till en lag som är tvingande för vinterdäck, så fort det råder vinterväglag oavsett årstid, var grundad i var jag bor. Så uppenbarligen anser du ju att det ligger något intresse i det.

Fast, det handlar ju inte om det. OM det dimper ner 1dm snö i Augusti, så ska man, enligt vad du tycker, enligt lag vara tvungen att ha vinterdäck, annars får bilen stå. Det -är inte- praktiskt genomförbart...för någon. Jag tog ambulanser som exempel, i detta fall måste de alltså se till att få på vinterdäck innan de kan göra en utryckning. Samma för polis, brandkår...och precis alla andra. Det är igen, inte praktiskt genomförbart.

Det är inte försvarbart att ta det lugn när någon har hjärtstopp. Köper det, men enligt ditt resonemang blir det då försvarbart att säga "Nej tyvärr, vi kan inte komma, här har det kommit snö och ja, vi måste ju ha vinterdäck nu annars bryter vi mot lagen".  För, det blir ju resultatet av det hela. Eller ja, det är ju ett fullt möjligt scenario åtminstone.

"Storebror" kommer inte heller kunna kontrollera detta...de står nämligen i ovan scenario även de och väntar utanför däckverkstaden på att få sina vinterdäck ditsatta i augusti...

Huruvida en lag är praktisk genomförbar/möjlig att efterleva är absolut svart eller vitt. Och i detta fall är en sådan lag inte möjlig.
Senast redigerat av it_mutt (3 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 283 Inlägg
3 november 2016
Det enklaste sättet att komma till rätta med detta problemet tror jag är att tillämpa vårdslöshet i trafiklagen hårdare istället för ökade krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Kör man i 110+ på motorvägen i snöstorm med sommardäck och orsakar en olycka borde man rimligtvis kunna bli åtalad för vårdslöshet i trafik. Om lagen hade tillämpats mer så att den såg till att sunt förnuft rådde så tror jag det hade varit mycket bättre.

4 248 Inlägg
3 november 2016
Jag krockade våren 1996 precis när jag lagt på dom slitna sommarhjulen och det hade blivit ett värsta snöoväder med snorhalka, det om över en bil på min sida och det small, motparten vållande och eftersom jag var nykter så fick jag ut ersättning från motpartens trafikförsäkring för bilen, polisen påpekade dom slitna hjulen för mig med det blev inte några böter

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

7 524 Inlägg
3 november 2016
M123 skrev:
caromania skrev:
Lagen är inte så gammal så vi ska vara glada åt den.
Problemet är att det är tillåtet att köra med sommardäck. Är man dum i huvudet om man gör det i vinterväglag oavsett datum? Ja absolut, men eftersom man inte bryter mot lagen så vore det faktiskt värre om försäkringsbolagen fick döma utifrån egen tanke. Vad kommer härnäst? "Du har en vit bil, du får ingen ersättning då vita bilar är vita."

Jämför med alkohol. Får en 19-åring handla på bolaget? Nej. Får en 20-åring supa sig redlös? Ja.

Jag tycker vi ska vara lite glada över att inte försäkringsbolagen får helt fritt spelrum. Jag påminner om situationen med en olycka i rondell. Den som inte orsakade olyckan enligt fb och fick sina skador betalade av motparten dömdes för vårdslöshet i trafik. DET är fel.

Om det är svar till mig eller ett allmänt inlägg i en öppen debatt har jag svårt att tolka. smile

Men tar mig friheten iaf och bemöta.

Nej givetvis så ska inte bolag få agera en rättsinstans, dom ska verka för och efter lagen inte vara lagen.

Däremot vid tex olycka och den inblandade tex har rustat sin bil efter rådande väglag så borde den föraren få rabatt på självrisken. Bra sätt att verka för kunder som tänker säkerhetsmässigt.
Finns ju sätt att premiera istället för att straffa som dom exempel du ger.

Sen ang lagen.
Bara för att den finns och att den inte är gammal säger det inte att den är genomtänkt.
Jag hade gärna sett att det varit olagligt vid vinterväglag varit olagligt att framföra fordonet även före och efter perioden.

de gör de ju redan,, om dem misstänker ex skenförsäkring,, obs MISSTÄNKER,, så får ej försäkringstagaren ut en kr,, så meo så agerar de redan wink

7 524 Inlägg
3 november 2016
sen har vi i mina ögon en korkad lag,, att veteranfordon ej behöver ha vinterdäck,, idioti tycker jag wink

962 Inlägg
10 november 2016
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/202124

"Många åker fortfarande med sommardäck"

Såhär är verkligenheten oavsett hur många världsmästare det finns i ett forum och hur fel ni kan tycka det jag lagt fram ang lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag.

Tycker det är alldeles uppenbart att vi behöver se över lagen.
Räddningstjänsten hade ju på vissa vägar väldigt svårt att ta sig fram, något som lätt kunnat undvikas om det bara använts rätt däck för rätt väglag.

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Evildan
10 november 2016
M123 skrev:

Såhär är verkligenheten oavsett hur många världsmästare det finns i ett forum och hur fel ni kan tycka det jag lagt fram ang lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag.

Räddningstjänsten hade ju på vissa vägar väldigt svårt att ta sig fram, något som lätt kunnat undvikas om det bara använts rätt däck för rätt väglag.

Hur ska "din lag" på det praktiska planet kunna genomföras menar du?

Om det snöar på valborgsmässoafton vilket inte hör till ovanligheterna måste samtliga bilister då ha vinterdäck för att framföra sina fordon?
Om du exempelvis åker den helgen på sommardäck till någon släkt 45 mil hemifrån och snö faller under natten hur löses det?

Jag är genuint nyfiken.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 november 2016
Evildan skrev:
M123 skrev:

Om det snöar på valborgsmässoafton vilket inte hör till ovanligheterna måste samtliga bilister då ha vinterdäck för att framföra sina fordon?
Om du exempelvis åker den helgen på sommardäck till någon släkt 45 mil hemifrån och snö faller under natten hur löses det?

Jag är genuint nyfiken.

Jag är också nyfiken på hur det ska fungera i praktiken. Men visst skulle det finnas möjlighet att tänja på gränsen 1/12 till 1/11 eller 15/11. Du får helt enkelt organisera dig politiskt och lämna in en motion. Däremot skulle den inte gå igenom då det skulle medföra att 50% av befolkningen åker runt på dubbade däck på barmark i kanske 5 månader, något miljön inte tycker speciellt mycket om.

Sedan tycker jag ett betydligt mer allvarligt problem är ändringen som gjordes för ett antal år sedan då man förkortade perioden för dubbdäck med 14 dagar. Den ändringen medförde att folket börjar montera av sina dubbdäck då de är rädda för böter fastän det fortfarande råder överhängande risk för vinterväglag.

Och att raljera kring "hjältar på forum"... Vad skulle du kalla dig själv som hävdar att lagen är felaktig och åberopas endast av idioter? Revolutionär, visionär, hjälte eller kanske kuf?

Edit: förlåt, det stod "världsmästare"...
Senast redigerat av caromania (10 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

962 Inlägg
10 november 2016
Evildan skrev:
M123 skrev:

Jag är genuint nyfiken.

Det finns en årstid vi har i Sverige som inte är bundet till kyla och halka.

Jag ser inte omöjligheterna som du ser.
Idag har vi teknik som tex skulle kunna avslöja förare med fel däck.
Bara att man märkte däcken innan dom blev godkända för bruk.
I många nya polisbilar sitt idag kameror som scannar plåtarna. Denna teknik skulle med all säkerhet kunna byggas in att skanna däck med, att däck ha fluorescerande färg typ med märkning V osv.
Eller vid vägtullar eller fartkameror, att ser man inte att rätt däck finns monterade.

Har man något att förlora, dvs höga böter, nu menar jag väldigt höga så blir det moroten nog att inte köra och ställa till det med fel däck.

Sen det du nämner faller just under en månad när det allra helst inte skulle vara olagligt att inte köra med vinterdäck.

Hur man kommer omkring resande med olika väglag.
Ja vårt grannland har en bra princip på lastbilar.
Platser för att sätta på kedjor.

Att således vara nyanserad och tänka att den modellen är nog inte så dumt, att ha lag om kedjor parallellt med vinterdäck.

Finns nog fler lösningar än problem.

962 Inlägg
10 november 2016
caromania skrev:
Evildan skrev:
M123 skrev:

Jag är genuint nyfiken.

Jag är också nyfiken på hur det ska fungera i praktiken. Men visst skulle det finnas möjlighet att tänja på gränsen 1/12 till 1/11 eller 15/11. Du får helt enkelt organisera dig politiskt och lämna in en motion. Däremot skulle den inte gå igenom då det skulle medföra att 50% av befolkningen åker runt på dubbade däck på barmark i kanske 5 månader, något miljön inte tycker speciellt mycket om.

Sedan tycker jag ett betydligt mer allvarligt problem är ändringen som gjordes för ett antal år sedan då man förkortade perioden för dubbdäck med 14 dagar. Den ändringen medförde att folket börjar montera av sina dubbdäck då de är rädda för böter fastän det fortfarande råder överhängande risk för vinterväglag.

Och att raljera kring "hjältar på forum"... Vad skulle du kalla dig själv som hävdar att lagen är felaktig och åberopas endast av idioter? Revolutionär, visionär, hjälte eller kanske kuf?

Edit: förlåt, det stod "världsmästare"...

Merparten av diskussioner man har här på forumet är man väl en kuf så tack. smile

Men det var menat till tuffingarna som minnsann skulle åka ända i tråden på sommardäck. smile

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 november 2016
Det finns en lösning. Det är den som tillåter både vinterdäck och sommardäck över en tidsperiod. Den tillämpas redan. Jag har kört runt med sommardäck och framhjulsdrift kopplat till 204Hk hela förmiddagen. Gick utmärkt. När jag tog körkort var det bakhjulsdrift och sommardäck hela vintern som gällde. Trots en högst tveksam körvana då. Gick fint det med. ABS och ESP? Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 november 2016
M123 skrev:
Evildan skrev:
M123 skrev:

Jag är genuint nyfiken.

I många nya polisbilar sitt idag kameror som scannar plåtarna. Denna teknik skulle med all säkerhet kunna byggas in att skanna däck med, att däck ha fluorescerande färg typ med märkning V osv.
Eller vid vägtullar eller fartkameror, att ser man inte att rätt däck finns monterade.

Har man något att förlora, dvs höga böter, nu menar jag väldigt höga så blir det moroten nog att inte köra och ställa till det med fel däck.

Sen det du nämner faller just under en månad när det allra helst inte skulle vara olagligt att inte köra med vinterdäck.

Att således vara nyanserad och tänka att den modellen är nog inte så dumt, att ha lag om kedjor parallellt med vinterdäck.

Så hur löser du det på valborg, med ett konkret svar?

Att läsa av däck osv det är inte något problem det har jag inte ifrågasatt överhuvudtaget.

Jag undrar som jag skrev, hur löses det för bilisten om det snöar i slutet på April och det har varit barmark sedan början av Mars?

Eller dom där två frostmorgnarna i början på oktober vi hade i år?
Men jovisst kan kravet på vinterdäck vid vinterväglag sträckan att gälla från 1:a oktober till 15:e Maj men jag ser faktiskt klara problem med det, gör inte du det?

1 705 Inlägg
10 november 2016
Att ha någon form av lag utan konkreta brytdatum tror jag inte på. Det blir bara ytterligare ett tillskott till Sveriges luddiga lagar som lämnar alldeles för mycket rum för egna tolkningar och därigenom missförstånd.

Något jag däremot tycker borde kunna införas är att lagföra förare som uppenbart riskerar andras liv genom att åka på sommardäck i solklart vinterväglag för framkallande av fara alternativt vårdslöshet i trafik.
Här i Gävle har vi haft snö sedan i förra veckan men det är fortfarande gott om bilar som halkar runt på sommardäck. I sådana fall är det rätt uppenbart att det inte handlar om något överraskningsmoment eller tidsbrist, utan det är ett solklart fall av arrogans.

Angående nuvarande lag anser jag för övrigt att det är fullkomligt vansinne att det är samma datum som gäller i södra Skåne som i norra Lappland. Vilket praktarsle till stolpskott var det som trodde att snön kommer samtidigt i båda ändar av landet?
Visst, "gällande vinterväglag" ger lite spelrum och visst, norrlänningarna har sällan något problem att köra i "snökaos", men en lag skall ändå anpassas efter verkligheten, inte tvärtom!

962 Inlägg
10 november 2016
Evildan skrev:
M123 skrev:
Evildan skrev:

Jag är genuint nyfiken.

Så hur löser du det på valborg, med ett konkret svar?

Att läsa av däck osv det är inte något problem det har jag inte ifrågasatt överhuvudtaget.

Jag undrar som jag skrev, hur löses det för bilisten om det snöar i slutet på April och det har varit barmark sedan början av Mars?

Eller dom där två frostmorgnarna i början på oktober vi hade i år?
Men jovisst kan kravet på vinterdäck vid vinterväglag sträckan att gälla från 1:a oktober till 15:e Maj men jag ser faktiskt klara problem med det, gör inte du det?

Finns inte däck att tillgå, att inte ställa är ett alternativt, mamma har ryggskott, osv.
Ja kedjor.

Men lättast hade som skrivs i andra trådar att förlänga perioden så är problemet borta. wink

962 Inlägg
10 november 2016
rcy skrev:
Att ha någon form av lag utan konkreta brytdatum tror jag inte på. Det blir bara ytterligare ett tillskott till Sveriges luddiga lagar som lämnar alldeles för mycket rum för egna tolkningar och därigenom missförstånd.

Något jag däremot tycker borde kunna införas är att lagföra förare som uppenbart riskerar andras liv genom att åka på sommardäck i solklart vinterväglag för framkallande av fara alternativt vårdslöshet i trafik.
Här i Gävle har vi haft snö sedan i förra veckan men det är fortfarande gott om bilar som halkar runt på sommardäck. I sådana fall är det rätt uppenbart att det inte handlar om något överraskningsmoment eller tidsbrist, utan det är ett solklart fall av arrogans.

Angående nuvarande lag anser jag för övrigt att det är fullkomligt vansinne att det är samma datum som gäller i södra Skåne som i norra Lappland. Vilket praktarsle till stolpskott var det som trodde att snön kommer samtidigt i båda ändar av landet?
Visst, "gällande vinterväglag" ger lite spelrum och visst, norrlänningarna har sällan något problem att köra i "snökaos", men en lag skall ändå anpassas efter verkligheten, inte tvärtom!

Klokt inlägg även om vi tycker lite olika så i det stora hela var det väldigt klokt!
Man kanske inte är så mycket kuf iaf. big_smile

Forummoderator
18 358 Inlägg
10 november 2016
Vad tror ni om detta:

Är det vinterväglag i november -enligt polisens bedömning- och man orsakar en olycka med sommardäck så blir självrisken 10x större. Lagbrott är det inte men en kännbar påfrestning i plånboken.

Hm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 354 Inlägg
10 november 2016
Inte läst exakt alla svar men TS skriver ungefär ha vinterdäck så att du inte förstör för andra. Kassa vinterdäck är inte heller nå vidare. Snarare att människor skulle bli bättre på att ha med sig "bra att ha saker vid vinterväglag" som sand, skyffel (om inte alla visste så finns det skyfflar med teleskopskaft just för att inte ta plats i bil). Sen så är det fortfarande anpassa körning efter väglag som gäller. Sambon och jag åkte till jobbet i förra veckan när första snön föll under natten med sommardäck och det spann lite här och där men körtekniken och vettet som sa "försök inte köra om i 15cm snö med sommardäck" gjorde sitt.

Nej någon lag kommer inte hjälpa, snarare vett och körteknik tror jag på.
Senast redigerat av Mack855 (10 november 2016)

Sök