Köpråd: Audi a4, volvo s40? annat?

majkigt
16 mars 2017 · 6 Inlägg

Hallå!

Har en liten golf 3 för tillfälligt och har tankar på större, bättre bil men vilken är mest pris värd?

Gillar audi a4 2002-2003 och har kört en och annan förut men de ligger runt 30-45 000kr beroende på miltal.
Skatt på ca 2200kr något..  Aldrig haft audi förut, är bilen värd summan?

Har också ögonen på lika gamla Volvo s40 som verkar ligga runt 15-25 000kr beroende på miltal.
Skatten är typ den samma som audi..  Har en vän med samma bil som han aldrig haft problem med.. Och för den summan känns den rätt schysst..

Någon som har erfarenhet av dessa bilar som kan tala för dom?  Just Audin spelar motorn mindre roll för mig medans volvon hade jag iallafall velat ha 1,8 2,0 eller 2,0 t..  Min vän har 1,6 och den känns en gnutta seg..   Har också tankar på öppet luftfilter om det blir en s40.. Kan väl vara roligt smile


Har ca 20 000 själv att lägga när golfen är såld och kan låna upp till audin om det skulle bli aktuellt.. Men är det värt det?
Har kollat på Saabar också men har hört att det skulle vara något klurigt att koppla in baslåda så dom kanske är att undvika?

hjälp mig bli klokare! smile

IceEyes Varningar: För många..
17 mars 2017 · 2 552 Inlägg

När det gäller S40 så bör du sikta på Fas 2 (från hösten 2000 och framåt) som på det stora hela är en betydligt bättre bil än Fas 1.

Annars kan du ju spara ihop till en Pr.. äh det var inget wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
marcus80 Sir
17 mars 2017 · 935 Inlägg

Volvo s40 är väl bättre än audi men tyvärr så rostar dom något fruktansvärt.
Skall du ha en s40 så är det 2.0T du skall satsa på.
Skippa öppet luftfilter, kommer bara döda luftmassemätaren.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Jokabsson
17 mars 2017 · 1 175 Inlägg

Volvon är väl mer bil för pengarna, även om den är mycket tråkigare att sitta i än en motsvarande Audi. Saab däremot är ett ganska bra mellanting! Det du har hört angående stereon på Saab gäller bara nyare modeller (03-07) och jag tycker att du ska titta på modeller mellan 98-00. Då får man en bra bil, så länge den inte är sönderrostad smile

Om du har 20 000 att lägga på en bil så tycker jag inte att du ska låna pengar för att ha råd med en för 30-40 000! Det är inte värt det i den prisklassen.

Senast redigerat av Cracksoup (17 mars 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
17 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Då jag äger två B6:or så måste jag säga att en 02-03 för upp mot 45k är ENORMT överprisat.. Du ska inte ha några problem att hitta en B6 i dessa årsmodeller i bra skick för max 30k. Sen finns det givetvis alltid de bilarna som är i tokbra skick, utrustning så man kan gödsla med den, och dessa tenderar givetvis att bli något dyrare. Men, det i sin tur hänger givetvis på hur länge du kan hålla dig "lugn". 04:an gav jag 25K för (den ligger visserligen inte uppe här men iaf). Några problem med den? Ptja...vinterdäcken var slut.

Gällande att maximera mängden bil och komma upp till så ny bil som möjligt för pengarna, så är nog saab svårt att slå, mest då de "inte kostar något alls".

Senast redigerat av it_mutt (17 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mr_green
17 mars 2017 · 847 Inlägg

Jag har en S40 03:a 2.0t just nu. Är en ganska trevlig kärra trots att den gått 27000mil. Förbrukningen landsväg e grymt låg 0.65-70l/m. Stadskörning som vilken Volvo som helst. Hör av dig om du kanske kan va intresserad av min. Begär bara runt 14000 för den.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2017 · 17 469 Inlägg

mr_green skrev:
Jag har en S40 03:a 2.0t just nu. Är en ganska trevlig kärra trots att den gått 27000mil. Förbrukningen landsväg e grymt låg 0.65-70l/m. Stadskörning som vilken Volvo som helst. Hör av dig om du kanske kan va intresserad av min. Begär bara runt 14000 för den.

Aja baja! Inte sälja i forumet! Dessutom är en S40 med 27000 mil på mätaren värd ungefär: Inte en spänn. 5 papp kanske? Lycka till där...

Men jag har själv haft några V40 2.0T. Den sista var en 2004 Classic. Förvisso rasade motorn på den efter inte allt för många mil men det var nog ett fel. Fick en ny maskin på nybilsgaranti. Helt klart så är de snåla med dropparna. Körde vår sista på cirka 0,66 l/mil.

Bra bilar om man hittar en hyggligt rostfri. Acc och halvskinn är mer eller mindre standard. ACC ska kyla fint!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
17 mars 2017 · 7 228 Inlägg

prius.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mr_green
17 mars 2017 · 847 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

mr_green skrev:
Jag har en S40 03:a 2.0t just nu. Är en ganska trevlig kärra trots att den gått 27000mil. Förbrukningen landsväg e grymt låg 0.65-70l/m. Stadskörning som vilken Volvo som helst. Hör av dig om du kanske kan va intresserad av min. Begär bara runt 14000 för den.

Aja baja! Inte sälja i forumet! Dessutom är en S40 med 27000 mil på mätaren värd ungefär: Inte en spänn. 5 papp kanske? Lycka till där...

Men jag har själv haft några V40 2.0T. Den sista var en 2004 Classic. Förvisso rasade motorn på den efter inte allt för många mil men det var nog ett fel. Fick en ny maskin på nybilsgaranti. Helt klart så är de snåla med dropparna. Körde vår sista på cirka 0,66 l/mil.

Bra bilar om man hittar en hyggligt rostfri. Acc och halvskinn är mer eller mindre standard. ACC ska kyla fint!!!

Jaja jag vet. Körde en liten rövare där hehe. Men nog kan den allt vara värd strax över 10 iaf. En fullutrustad kärra med helskinn. Bättre köp än en misshandlad bil som gått 10k.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2017 · 17 469 Inlägg

mr_green skrev:

Hybridsmurfen skrev:

mr_green skrev:
Jag har en S40 03:a 2.0t just nu. Är en ganska trevlig kärra trots att den gått 27000mil. Förbrukningen landsväg e grymt låg 0.65-70l/m. Stadskörning som vilken Volvo som helst. Hör av dig om du kanske kan va intresserad av min. Begär bara runt 14000 för den.

Aja baja! Inte sälja i forumet! Dessutom är en S40 med 27000 mil på mätaren värd ungefär: Inte en spänn. 5 papp kanske? Lycka till där...

Men jag har själv haft några V40 2.0T. Den sista var en 2004 Classic. Förvisso rasade motorn på den efter inte allt för många mil men det var nog ett fel. Fick en ny maskin på nybilsgaranti. Helt klart så är de snåla med dropparna. Körde vår sista på cirka 0,66 l/mil.

Bra bilar om man hittar en hyggligt rostfri. Acc och halvskinn är mer eller mindre standard. ACC ska kyla fint!!!

Jaja jag vet. Körde en liten rövare där hehe. Men nog kan den allt vara värd strax över 10 iaf. En fullutrustad kärra med helskinn. Bättre köp än en misshandlad bil som gått 10k.

Helt ok att köra en rövare. Vem har inte gjort det? Jag håller dock med dig att en långmilare är bättre. Men helskinn drar ner priset. Inte många med koll på läget som vill ha det. Har du business med fungerade ACC så får du säkert 8k+ för den. Om det är metallic... Sen spelar ju kamrem en viss roll...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mr_green
17 mars 2017 · 847 Inlägg

Jaha jag trodde att helskinn va ett plus. Den e väl fullutrustad som jag förstår det. Det borde va business då det e alu paneller invändigt o xenon. Vet inte om automat ingick i det oxå.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 mars 2017 · 7 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

mr_green skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Aja baja! Inte sälja i forumet! Dessutom är en S40 med 27000 mil på mätaren värd ungefär: Inte en spänn. 5 papp kanske? Lycka till där...

Men jag har själv haft några V40 2.0T. Den sista var en 2004 Classic. Förvisso rasade motorn på den efter inte allt för många mil men det var nog ett fel. Fick en ny maskin på nybilsgaranti. Helt klart så är de snåla med dropparna. Körde vår sista på cirka 0,66 l/mil.

Bra bilar om man hittar en hyggligt rostfri. Acc och halvskinn är mer eller mindre standard. ACC ska kyla fint!!!

Jaja jag vet. Körde en liten rövare där hehe. Men nog kan den allt vara värd strax över 10 iaf. En fullutrustad kärra med helskinn. Bättre köp än en misshandlad bil som gått 10k.

Helt ok att köra en rövare. Vem har inte gjort det? Jag håller dock med dig att en långmilare är bättre. Men helskinn drar ner priset. Inte många med koll på läget som vill ha det. Har du business med fungerade ACC så får du säkert 8k+ för den. Om det är metallic... Sen spelar ju kamrem en viss roll...

Skulle helskinn dra ner värdet menar du ? Skulle vilja påstå att majoriteten föredrar skinn framför tyg, även om du är av motsatt åsikt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2017 · 17 469 Inlägg

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:

mr_green skrev:

Jaja jag vet. Körde en liten rövare där hehe. Men nog kan den allt vara värd strax över 10 iaf. En fullutrustad kärra med helskinn. Bättre köp än en misshandlad bil som gått 10k.

Helt ok att köra en rövare. Vem har inte gjort det? Jag håller dock med dig att en långmilare är bättre. Men helskinn drar ner priset. Inte många med koll på läget som vill ha det. Har du business med fungerade ACC så får du säkert 8k+ för den. Om det är metallic... Sen spelar ju kamrem en viss roll...

Skulle helskinn dra ner värdet menar du ? Skulle vilja påstå att majoriteten föredrar skinn framför tyg, även om du är av motsatt åsikt

Tja, sälj en nyare bil med helskinn så lär du märka... Automatlåda gör dock bilen mer eftertraktad. Oavsett vad kidsen på Gorg tycker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
17 mars 2017 · 7 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Helt ok att köra en rövare. Vem har inte gjort det? Jag håller dock med dig att en långmilare är bättre. Men helskinn drar ner priset. Inte många med koll på läget som vill ha det. Har du business med fungerade ACC så får du säkert 8k+ för den. Om det är metallic... Sen spelar ju kamrem en viss roll...

Skulle helskinn dra ner värdet menar du ? Skulle vilja påstå att majoriteten föredrar skinn framför tyg, även om du är av motsatt åsikt

Tja, sälj en nyare bil med helskinn så lär du märka... Automatlåda gör dock bilen mer eftertraktad. Oavsett vad kidsen på Gorg tycker.

automat köper ja att det höjer värdet på bilen i 99% av fallen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
majkigt
19 mars 2017 · 6 Inlägg

marcus80 skrev:
Volvo s40 är väl bättre än audi men tyvärr så rostar dom något fruktansvärt.
Skall du ha en s40 så är det 2.0T du skall satsa på.
Skippa öppet luftfilter, kommer bara döda luftmassemätaren.

Tack för ditt råd..  Vadå, vad skulle hända mycket mer än att den låter massa PSSHHHHH? ;P

CHEEVA skrev:
prius.

Är inte intresserad av ditt nästa bilköp tack.

Hybridsmurfen skrev:

CHEEVA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Helt ok att köra en rövare. Vem har inte gjort det? Jag håller dock med dig att en långmilare är bättre. Men helskinn drar ner priset. Inte många med koll på läget som vill ha det. Har du business med fungerade ACC så får du säkert 8k+ för den. Om det är metallic... Sen spelar ju kamrem en viss roll...

Skulle helskinn dra ner värdet menar du ? Skulle vilja påstå att majoriteten föredrar skinn framför tyg, även om du är av motsatt åsikt

Tja, sälj en nyare bil med helskinn så lär du märka... Automatlåda gör dock bilen mer eftertraktad. Oavsett vad kidsen på Gorg tycker.

Automat känns ju aningen tråkigt att köra med men hittar jag en fin så spelar det mindre roll..


Vad ska man sikta på att akta sig för då?  Rost framför allt.. Något annat som kan vara vanligt med en s40?

Vilka miltal borde man akta sig för på en s40?..  De som gått runt 15 000 mil ligger på 30 000kr medans dom som gått 20 000mil ligger på typ 13-20 000kr..
Kommer inte ha bilen allt för länge men upp till 25 000 mil borde väl vara rätt lugnt?

https://www.blocket.se/kristianstad/Vol … 11&w=2

Verkar vara rätt schysst? prisvärd osv? 

Eller en lite vanligare..?
https://www.blocket.se/helsingborg/Volv … 11&w=2


Antar att det finns viss prutmån på båda bilarna..

Senast redigerat av majkigt (19 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang