Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
31 oktober 2017 ·

xXSammy skrev:
Mina föräldrar var nära på att köpa en V60 hybrid härom dagen, de frågade föreningen om det var möjligt att ordna laddningsmöjlighet.
De ansågs som onödigt och har aldrig varit något som funderats på tidigare, inte ens stolpe till motorvärmare. (För det finns inte)

Kollade på Lexus hybrider innan men fanns inga större kombimodeller och RX var för klumpig, var ett krav på max 4000 mil också

Istället blev det en V60 D4 AWD

Den föreningens styrelse förefaller vara lite eljest, inte sällan består styrelsen av människor som minns när godshandlare Larsson köpte byns första automobil. wink
Både motorvärmarstolpar och definitivt laddstationer höjer värdet på bostäderna.

xXSammy
31 oktober 2017 · 6 571 Inlägg

Evildan skrev:
Den föreningens styrelse förefaller vara lite eljest, inte sällan består styrelsen av människor som minns när godshandlare Larsson köpte byns första automobil. wink
Både motorvärmarstolpar och definitivt laddstationer höjer värdet på bostäderna.

Snittåldern var väl närmre 75........... wink

De/Dem
_______
18 december 2017 · 107 Inlägg

Intressant "debatt" om vilket fordon som är bäst för miljön. Liasom nu har det ju bevisats bortom allt rimligt tvivel att olja nybildas i jordmanteln, men vi har tagit den snabbare än vad som hinns med att återbilda. Att CO har inget med temperaturhöjningen att hämta, det finns nog ingen vetenskapsman eller forskare som har sitt huvud utan för arslet som nejkar till det faktumet, att först så stiger temperaturen, sedan efter ett par hundra år eller mer så kommer co efter, enligt borrprov ifrån allt som dom har kunnat borra i.
https://www.youtube.com/watch?v=2WaU_NJfKOE
Batteritillverkningen är ett gissel för miljön med alla gifter som krävs för att tillverka dom, batterierna i sin tur kan inte återvinnas utan bara läggas på hög. Eldrift är inte helt fel, tyst, smidig, urstark men att driva skiten med batterier är ju väldans korkat, när det finns fullt fungerande bränslecellsteknik tillgänglig. http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/

Senast redigerat av Blacken (18 december 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2017 · 17 478 Inlägg

Blacken skrev:
Intressant "debatt" om vilket fordon som är bäst för miljön. Liasom nu har det ju bevisats bortom allt rimligt tvivel att olja nybildas i jordmanteln, men vi har tagit den snabbare än vad som hinns med att återbilda. Att CO har inget med temperaturhöjningen att hämta, det finns nog ingen vetenskapsman eller forskare som har sitt huvud utan för arslet som nejkar till det faktumet, att först så stiger temperaturen, sedan efter ett par hundra år eller mer så kommer co efter, enligt borrprov ifrån allt som dom har kunnat borra i.
https://www.youtube.com/watch?v=2WaU_NJfKOE
Batteritillverkningen är ett gissel för miljön med alla gifter som krävs för att tillverka dom, batterierna i sin tur kan inte återvinnas utan bara läggas på hög. Eldrift är inte helt fel, tyst, smidig, urstark men att driva skiten med batterier är ju väldans korkat, när det finns fullt fungerande bränslecellsteknik tillgänglig. http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/

Å Fan? Källa på det...

Japp, Körde bränslecellsbil senast igår. Rejält snabba saker. Fast en sak: Även FC-bilar innehåller ett rätt redigt batteripack. Men det visste du väl redan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
19 december 2017 ·

Blacken skrev:
Intressant "debatt" om vilket fordon som är bäst för miljön. Liasom nu har det ju bevisats bortom allt rimligt tvivel att olja nybildas i jordmanteln, men vi har tagit den snabbare än vad som hinns med att återbilda. Att CO har inget med temperaturhöjningen att hämta, det finns nog ingen vetenskapsman eller forskare som har sitt huvud utan för arslet som nejkar till det faktumet, att först så stiger temperaturen, sedan efter ett par hundra år eller mer så kommer co efter, enligt borrprov ifrån allt som dom har kunnat borra i.
https://www.youtube.com/watch?v=2WaU_NJfKOE
Batteritillverkningen är ett gissel för miljön med alla gifter som krävs för att tillverka dom, batterierna i sin tur kan inte återvinnas utan bara läggas på hög. Eldrift är inte helt fel, tyst, smidig, urstark men att driva skiten med batterier är ju väldans korkat, när det finns fullt fungerande bränslecellsteknik tillgänglig. http://www.toyota-global.com/innovation … l_vehicle/

Fast. Man kan inte återvinna ALLS om man tyder dig.?

Men sen finns de folk som säger att de går.   Så var är din källa på att det inte går att återvinna?
https://www.expressen.se/motor/elbilarn … de-miljon/


Där var ju ett påstående att vi inte kan driva en bilpark på bara el, vet inte om de var du som påstod det enligt en artikel. De är skitsamma men här är en annan som påstår tvärtemot;
https://www.naturskyddsforeningen.se/faqbilar

Summan är att de fortfarande är miljövänligare (tror jag) att köra hybrid/el än ett rent fossilfordon.

Allt eftersom forskning pågår så kommer de ju bli än mer miljövänligt då de faktiskt tar de på allvar nu än när första elbilen kom.

it_mutt Avstängd
19 december 2017 · 10 388 Inlägg

Det mest intressanta som slår mig är att diverse sidor som det länkas till hänvisar till bilars livslängd som runt 15.000mil.

(och från det kan man utläsa att jag personligen inte finner tråden i sig vidare intressant, inte pga ämnet, utan pga andra saker).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2017 · 17 478 Inlägg

it_mutt skrev:
Det mest intressanta som slår mig är att diverse sidor som det länkas till hänvisar till bilars livslängd som runt 15.000mil.

(och från det kan man utläsa att jag personligen inte finner tråden i sig vidare intressant, inte pga ämnet, utan pga andra saker).

Bränslecellsstacken har en given livslängd men vad denna är forskar jag för tillfället i. Tekniken går framåt. En FC-bil är princip en hybridkälke. Vätgas bryts ner med stora mängder tillsatt syre och lämnar vattenånga och elektricitet som produkter. Elen tas om hand men vattenångan lämna bilen via ett avgasrör. En elbil förbränner den kräm som finns i batteripacken utan avgasrör. Bägge biltyperna kräver konstgjord kupévärme.

FC-bilen tankas på ett par minuter för ytterligare 50 mils körning. Just där är vinsten för denna biltyp.

Kör ibland Hyundai IX35FC och visst är bilen pigg och kul. Fast närmsta "tapp" ligger 7 mil bort... Och då har jag nära.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
19 december 2017 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:
Det mest intressanta som slår mig är att diverse sidor som det länkas till hänvisar till bilars livslängd som runt 15.000mil.

(och från det kan man utläsa att jag personligen inte finner tråden i sig vidare intressant, inte pga ämnet, utan pga andra saker).

Bränslecellsstacken har en given livslängd men vad denna är forskar jag för tillfället i. Tekniken går framåt. En FC-bil är princip en hybridkälke. Vätgas bryts ner med stora mängder tillsatt syre och lämnar vattenånga och elektricitet som produkter. Elen tas om hand men vattenångan lämna bilen via ett avgasrör. En elbil förbränner den kräm som finns i batteripacken utan avgasrör. Bägge biltyperna kräver konstgjord kupévärme.

FC-bilen tankas på ett par minuter för ytterligare 50 mils körning. Just där är vinsten för denna biltyp.

Kör ibland Hyundai IX35FC och visst är bilen pigg och kul. Fast närmsta "tapp" ligger 7 mil bort... Och då har jag nära.

I det senaste jämförandet jag såg tror jag iofs inte ens bränslecell var med bland det som jämfördes. Det var 16K mil som var satt till livslängd för "alla" bilarna och drivmedelsvarianterna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
19 december 2017 ·

Vad är medellivslängden/körsträckan för en personbil i Europa eller globalt? Anyone?
Att vi i norra Europa kör gammalt skräp på tok för länge och långt är ijenkligen ingen nyhet.

Muttley
19 december 2017 ·

Evildan skrev:
Vad är medellivslängden/körsträckan för en personbil i Europa eller globalt? Anyone?
Att vi i norra Europa kör gammalt skräp på tok för länge och långt är ijenkligen ingen nyhet.

Men de börjar fasas ut smile  Man ser inte lika många 740 längre. 

Till och med i Polen tyckte jag de var fruktansvärt mycket finare bilar än man ser i lag här.  Om man valde seriös taxifirma var de fullsmetade nya mercor av mycket ny modell som stod uppradade utanför flygplatsen. De fick inte stå något annat på taxilinjen heller för den delen.

spillolja
19 december 2017 · 4 025 Inlägg

Jag har pratat med en som har känningar av Polen (hans fru är där ifrån), och han menar att andrahandsvärdet på ca 5 år gamla bilar i polen är betydligt högre än i Sverige, jag gissar att mycket går på export till öststatsländer,  om några år kommer en våg av leasingbilar som lämnas in med en utbudstopp, finner dessa inte köpare i sverige så finner man dom utomlands

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
19 december 2017 ·

spillolja skrev:
Jag har pratat med en som har känningar av Polen (hans fru är där ifrån), och han menar att andrahandsvärdet på ca 5 år gamla bilar i polen är betydligt högre än i Sverige, jag gissar att mycket går på export till öststatsländer,  om några år kommer en våg av leasingbilar som lämnas in med en utbudstopp, finner dessa inte köpare i sverige så finner man dom utomlands

Självklart är de så med i vissa delar.  Men storstäderna börjar komma upp sig.   De jag åkte i var definitivt inga import utan nyköpta bilar smile

Andrahandsvärdet har jag ingen aning om, men de är iallafall skitbilligt att bo och äta.

skön
20 december 2017 · 89 Inlägg

Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Evildan
20 december 2017 ·

Hur mycket skulle sveriges elåtgång öka om alla böt ut sina fossilbilar till nyår?

Ett litiumbatteri innehåller 2% litium och 95% av den mängden kan återvinnas och återbrukas i nya batterier.

Oljeborrning är inte någon ren process precis?

Litium kan utvinnas genom avdunstning av vatten, på samma vis som havssalt utvinnas, då litiumkristallerna blir kvar när vattnet dunstat. Ca 2/3 av all litium finns i sydamerikanska sjöar.

Hyundai säljer bränslecellsbilar redan.

Knugcab
20 december 2017 · 5 111 Inlägg

Det som irriterar mig är ju att det aldrig kan göras en vettig jämförelse.

En vettig jämförelse är så klart att ta två relativt motsvarande bilar, exempelvis en VW Golf och en VW E-Golf, båda två flång nya.

Först och främst vad det går åt i energi och resurser till att tillverka båda två. Sedan en vettig förväntad livslängd på de båda (där jag har väldigt svårt att tro att en Golf överlever många E-Golfar), miljöbelastning med bränsle, reservdelar, oljor , batterier osv. som kan tänkas behövas under den tiden, och till sist miljöbelastningen när båda bilarna skrotas. DÅ kan man så klart svara på vilken som är snällast mot miljön.

I stället så är jämförelserna i stil med "En redi' Lada Samara* är redan tillverkad medans en sån där fjollig el bil släpper ut massa skit när den tillverkas** å sen när den skrotas efter 12000 mil***  så kommer en redi' Lada Samara att gå 100 000 mil till å man byter bara slit delar" - vilket inte är det minsta relevant enligt mig. Att gamla bilar antingen skrotas bort eller blir hobbyfordon med korta körsträckor händer förr eller senare, så det kommer tillverkas nya bilar oavsett, och då kan det ju vara klart avgörande vad det säljs för nya bilar då det är det som styr vad begagnatköparna har att välja mellan de kommande 20 åren. Det var nog inte av miljöskäl folk bytte bort sina T-Fordar mot A-Fordar så att säga, och det är nog inte av miljöskäl folk köper nya bilar idag allt som oftast, för då skulle det nog se annorlunda ut i försäljningsstatistiken.

Det är bara ett par år sedan jag såg någon på detta forum bli avrådd från att byta sin förgasargolf från 1986 mot en Ford Focus från 1999 av just miljöskäl, för det sliter så på miljön att tillverka nya bilar hela tiden. Jag begriper inte hur en begagnad bil från 1986 vore bättre än en begagnad bil från 1999 i det fallet, båda bilarna är tillverkade för länge sedan......kan någon förklara det för mig?

*  = (Här tänkte jag egentligen lägga in en bilmodell av känt svenskt fabrikat, men då det har en tendens att alltid spåra ur så låtsas vi att den heter nåt annat)

** = Argumentet kan användas mot en begagnad två år gammal elbil också då den tydligen måste tillverkas omvarje gång den byter ägare.

*** = En siffra angående max livslängd på en elbil jag ofta hör, varifrån den är tagen vet jag inte.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2017 · 17 478 Inlägg

skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
20 december 2017 · 2 250 Inlägg

Ursäkta en novis som kör dieselbil.

I Hagfors, 6 mil bort var det tänkt att det skulle bli en större metanolfabrik.
Den skulle matas med skogsråvara, som det ju finns gott om. Och vad jag förstår, kunna producera tillräckligt med bränsle för att driva hela landets fordonspark.
Finns motorer t ex Speedwaycyklar som körs på ren metanol

Men om jag förstod rätt, så straffades metanolen ut med straffskatter.

De som styr landet är svåra att begripa sig på...

För visst är metanol ett fullvärdigt bränsle, som vi dessutom skulle kunna producera inom landet?

Var är haken?

Olje- och batteriproducenterna kanske? Vill väl ha avkastning på satsade medel.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2017)

Muttley
20 december 2017 ·

Hybrid_ skrev:

skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

De var de jag länkade till.

Börjar bli tröttsamt att folk skriver men inte lägger till en källa.   Var är alla källor?   Vi är för tusan om ett par dagar i 2018.

Jag vill på riktigt ha en källa på VARFÖR de blir SNORdyrt att masstillverka batterier när massproduktion betyder att man får NER priset.

big_smile 
Så fram med källor, vi är inte kvar i 80-90 tal.

spillolja
20 december 2017 · 4 025 Inlägg

Biobensin är på ingång vilket ska kunna göras på skogsrårvaror
https://www.nyteknik.se/fordon/audi-sat … in-6400807
https://preem.se/framtidensbensin

ska vad jag förstått det hela rätt hålla 100 oktan och det är bara att ta av tanklocket och fylla på

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Unleash
20 december 2017 · 370 Inlägg

Hybrid_ skrev:

skön skrev:
Bekymret är väll om alla ska köra elbilar så kommer det gå åt 4 eller 5 kärnkraft till... Plus att elnätet inte räcker till i dagsläget, det klarar inte ens av om många skulle producera el (Källa Energimyndingheten).

Sen får vi inte glömma lithiumpriset, skulle man börja massproducera fordon med Lithiumbatterier så skulle batterierna i slutändan bli så snordyra att ingen har råd med dem. Vi får inte glömma att det är en sällsynt jordartsdmetall och det är STOR klimatpåverkan att bara bryta den. Så det skulle inte förvåna mig om det i slutändan var mindre miljövänligt att köra en elbil om man jämför mot ett gammal bensin/dieselbil.
Så länge man inte löser energitillverkningen/lagringen på ett vettigt sätt så är det ett projekt dömt att misslyckas. Men det börjar dyka upp intressanta aktörer på marknaden, exempelvis MYFC som börjar forska om bränsleceller till bilar, där man använder en vätska och en katalysator som bildar vätgas som sedan omvandlas till el utsläppet blir bara vatten.  Det skapar helt andra förutsättningar att man tankar fordonet som en vanlig bil, antagligen med mindre körsträcka pga energidensiteten men man slipper de långa väntetiderna för att ladda ett batteri.

Etanol osv är ju bara ett spel för galleriet också. Går ju åt mer fossila bränslen att tillverka och distribuera etanolen än vad man får ut i slutänden.

Om alla bytte ut sina fossilbilar till laddbara elbilar över en natt skulle Sveriges totala elförbrukning stiga till de siffror som förekom på 90-talet men vi skulle ändå kunna exportera en mindre del. Det skulle inte hända något alltså...

Kolla upp din källa...

snarare du som behöver kolla upp din.
dom få dagarna det har varit - grader i år i södra sverige så har vi importerat el.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang