Det som irriterar mig är ju att det aldrig kan göras en vettig jämförelse.
En vettig jämförelse är så klart att ta två relativt motsvarande bilar, exempelvis en VW Golf och en VW E-Golf, båda två flång nya.
Först och främst vad det går åt i energi och resurser till att tillverka båda två. Sedan en vettig förväntad livslängd på de båda (där jag har väldigt svårt att tro att en Golf överlever många E-Golfar), miljöbelastning med bränsle, reservdelar, oljor , batterier osv. som kan tänkas behövas under den tiden, och till sist miljöbelastningen när båda bilarna skrotas. DÅ kan man så klart svara på vilken som är snällast mot miljön.
I stället så är jämförelserna i stil med "En redi' Lada Samara* är redan tillverkad medans en sån där fjollig el bil släpper ut massa skit när den tillverkas** å sen när den skrotas efter 12000 mil*** så kommer en redi' Lada Samara att gå 100 000 mil till å man byter bara slit delar" - vilket inte är det minsta relevant enligt mig. Att gamla bilar antingen skrotas bort eller blir hobbyfordon med korta körsträckor händer förr eller senare, så det kommer tillverkas nya bilar oavsett, och då kan det ju vara klart avgörande vad det säljs för nya bilar då det är det som styr vad begagnatköparna har att välja mellan de kommande 20 åren. Det var nog inte av miljöskäl folk bytte bort sina T-Fordar mot A-Fordar så att säga, och det är nog inte av miljöskäl folk köper nya bilar idag allt som oftast, för då skulle det nog se annorlunda ut i försäljningsstatistiken.
Det är bara ett par år sedan jag såg någon på detta forum bli avrådd från att byta sin förgasargolf från 1986 mot en Ford Focus från 1999 av just miljöskäl, för det sliter så på miljön att tillverka nya bilar hela tiden. Jag begriper inte hur en begagnad bil från 1986 vore bättre än en begagnad bil från 1999 i det fallet, båda bilarna är tillverkade för länge sedan......kan någon förklara det för mig?
* = (Här tänkte jag egentligen lägga in en bilmodell av känt svenskt fabrikat, men då det har en tendens att alltid spåra ur så låtsas vi att den heter nåt annat)
** = Argumentet kan användas mot en begagnad två år gammal elbil också då den tydligen måste tillverkas omvarje gång den byter ägare.
*** = En siffra angående max livslängd på en elbil jag ofta hör, varifrån den är tagen vet jag inte.