Problem att få i ettans växel när motorn är varm

Olleblom
15 juni 2017 · 4 Inlägg

Hej,

När motorn är varm så får jag inte i ettans växel när jag växlar ner från t.ex. treans växel eller någon högre växel. För att få i ettan måste jag först lägga i tvåans växel och sen lägga i ettan, då funkar det. Detta gäller endast när motorn är riktigt varm, när den är kall är der inga problem. Någon som vet vad det är för fel?

Power-krille
15 juni 2017 · 672 Inlägg

Olleblom skrev:
Hej,

När motorn är varm så får jag inte i ettans växel när jag växlar ner från t.ex. treans växel eller någon högre växel. För att få i ettan måste jag först lägga i tvåans växel och sen lägga i ettan, då funkar det. Detta gäller endast när motorn är riktigt varm, när den är kall är der inga problem. Någon som vet vad det är för fel?

Näe! Men en gissning är att 1ans synkringar är slut

"Väx inte upp! det är en fälla"
simlar
15 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Du försöker alltså lägga i 1an med bilen i rullning?
Det brukar oftast vara svårt att göra i de flesta bilar om man inte kör riktigt sakta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
15 juni 2017 ·

Oljan i lådan behöver kanske bytas.
Kopplingshydrauliken är otät och när komponenterna blir varma och vätskan mer lättflytande tätar det inte internt?

Om du kör på trean och vill direkt lägga i ettan brukar dom flesta växellådor gå trögt, det är inte riktigt meningen att man kör bil på det viset.
Om du kör på trean, låter bilen gå så långsamt att du är nere på tomgång, stannar och då försöker lägga i ettan, fungerar det då?

Olleblom
15 juni 2017 · 4 Inlägg

Nej det gäller när jag står still. Säg att jag kör på treans växel och kommer mot stoppljus, frikopplar och bromsar, när jag står still och ska lägga i ettan då får jag inte i den, måste gå via tvåan först.

zzr94092
15 juni 2017 · 4 385 Inlägg

Vad för någon bil?

Olleblom
15 juni 2017 · 4 Inlägg

Det gäller en Saab 9-3 2,0t från 2009, cirka 17000 mil.

zzr94092
16 juni 2017 · 4 385 Inlägg

Hade en Golf 2. som var lika. Var några leder o bussningar som var dåliga.
Men Saab vet jag inget om....

Olleblom
16 juni 2017 · 4 Inlägg

Ok, får lämna in den för kontroll. Märkligt bara att den funkar så bra innan den blir varm, skumt.

Utmarks-Loke
16 juni 2017 · 5 833 Inlägg

Gummibussningar i växellänkaget kanske. De kanske börjar bli gamla och slappa så de bara precis duger för att få i växlarna. När motorn blir varm blir även gummit varmt och därmed lite mjukare och då kommer man utanför växelläget på ettan som ligger längst till vänster och därmed kräver mest rörelse i länkaget?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang