ABS-lampa och skrap höger fram (Mercedes W210)

J49L
5 november 2017 · 4 Inlägg

Hejsan!

Äger en mercedes w210 e200, och för ca två veckor sedan började det skrapa lite i låga hastigheter när jag körde. Efter detta bytte jag till vinterdäck, och då ändrade sig skrapljudet till ett annat ljud (ett dovare skrapljud). Detta lät då alltså att komma från höger fram. I samband med detta märkte jag också att handbromsen blev mer "stum" och kändes som nyspänd när man trampade ner handbromspedalen.

Igår var jag påväg hem, vilket var ca 2-3km från affären. Helt plötsligt låter det "klonk" och så börjar det skrapa riktigt obehagligt från höger fram. Nu börjar även ABS lampan och någon ytterliggare under denna att lysa.

Någon som har några tips på vad det kan vara?

Mercedes W210 - E200 - 1998 - Limo modellen

Mew
5 november 2017 · 2 160 Inlägg

Handbromsback på insidan av skivan som lossnat?

EDIT: Nvm, missade att det var fram. Hur ser det ut, har du kollat? Inget som ser ut att vara på tok?

Senast redigerat av Mew (5 november 2017)

J49L
5 november 2017 · 4 Inlägg

Mew skrev:
Handbromsback på insidan av skivan som lossnat?

EDIT: Nvm, missade att det var fram. Hur ser det ut, har du kollat? Inget som ser ut att vara på tok?

Alltså, det känns ju som att det vore ganska logiskt, med tanke på att handbromsen känns "spänd", och att det skulle orsaka skrapet också, men begriper inte varför det låter från höger fram, och även att min tjej som satt passagerade sa att det kändes vid sparklådan också när vi åkte...

Ska sätta mig ner i em och kolla över det, men när jag bytte däck så snurrade jag på höger fram efter jag var klar och det skrapade ingenting då, men när jag började köra gjorde det. Så mycket möjligt att hörseln luras..

Evildan
5 november 2017 ·

Rotera bakhjulen och lyssna efter skrap där.
W210 är så bra ljudisolerad att det kan vara svårt att lyssna sig till var oväsen kommer ifrån.

Mew
5 november 2017 · 2 160 Inlägg

Evildan skrev:
Rotera bakhjulen och lyssna efter skrap där.
W210 är så bra ljudisolerad att det kan vara svårt att lyssna sig till var oväsen kommer ifrån.

Gör som Evil säger. Glöm inte att byter du backarna så byts de parvis, alltså på båda sidor. Kolla även skicket på bromsbelägg och skivor innan du plockar ner allt, ska det ändå bytas snart är det lika bra att byta allt på en gång så slipper du dubbelt arbete. smile

J49L
5 november 2017 · 4 Inlägg

Tog nu loss fälgen och till min förvåning så glappar bromsskivan. Kan dvs röra den fram och tillbaka.. undrar vad fan detta är.

zzr94092
5 november 2017 · 4 387 Inlägg

Hjullager?

J49L
7 november 2017 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hjullager?

Jadu..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang