Golf sportscombi r-line 2017 växellåda

Kennyrc
1 december 2017 · 98 Inlägg

Har bilen som står i rubriken, är min första bil med automat så har några frågor bara.

Tycker mig att den växlar sent från 3an till 4an när jag kör, om jag ligger i 50km/h så ligger den förtfarande på 3an men låter som att den vill växla upp.

Den växlar upp till 4an vid 53 km/h ungefär... är det något man bör bry sig om eller är det normalt?

Vet ej hur demhär bilarna brukar växla så är det någon som vet?

Soulman
1 december 2017 · 1 271 Inlägg

DSG lådan är ju adaptiv och försöker lära sig hur du kör och anpassa växlingarna efter det. Har du ägnat dig åt lite "inspirerande körning" en stund kommer lådan växla lite yxigt ett tag när du satt på dig gubbhatten igen.
Sen är det ju stor skillnad om du ligger i "D" läge eller sport.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Kennyrc
1 december 2017 · 98 Inlägg

Soulman skrev:
DSG lådan är ju adaptiv och försöker lära sig hur du kör och anpassa växlingarna efter det. Har du ägnat dig åt lite "inspirerande körning" en stund kommer lådan växla lite yxigt ett tag när du satt på dig gubbhatten igen.
Sen är det ju stor skillnad om du ligger i "D" läge eller sport.

Okej, så om jag kör gubbigare kanske den börjar växla annorlunda?

Kör på D läget smile

Evildan
1 december 2017 ·

Vilken motor och framförallt DSG-växellåda har du?

Kennyrc
2 december 2017 · 98 Inlägg

Evildan skrev:
Vilken motor och framförallt DSG-växellåda har du?

2.0 tdi 150hk har jag

simlar
2 december 2017 · 5 525 Inlägg

DSG-lådorna lär sig ditt körsätt som redan påpekat.

Du kan ju även välja olika körprofiler samt ställa in en anpassad körprofil i Car-menyn i stereon. I Eco-läget så växlar lådan upp så snabbt den kan för bränsleekonomin.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
2 december 2017 ·

Kennyrc skrev:

Evildan skrev:
Vilken motor och framförallt DSG-växellåda har du?

2.0 tdi 150hk har jag

Vilken växellåda? 7-växlad DSG?

Hur långt har bilen körts?

Köpte du den spritt ny av auktoriserad återförsäljare eller begagnad och privat?

-Akerfeldt-
4 december 2017 · 2 638 Inlägg

Min superb med 6-vxl dsg är som din, växlar från 3:an till 4:an vid typ 53km/h, men bara när bilen är kall och om den får lite motstånd vid en uppförsbacke. Annars kör den oftast på 4:an i 50km/h. Men som många redan sagt så anpassar sig lådan efter hur du kör, har man kört hårt länge vill den generellt ligga på lägre växlar även i D wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang