Är bromskolven bak på en Passat 2005 höger- eller vänstergängad?

markusbacka
1 december 2017 · 68 Inlägg

Blev osäker då biltemas verktyg påstår att vänstergängad passar till en Passat, medan jag har för mig att den ska vara högergängad. Så vad är den? Bak som sagt och är en Passat 05

markusbacka
1 december 2017 · 68 Inlägg

Ingen som vet?

spillolja
1 december 2017 · 4 024 Inlägg

Det vanliga är att den är högergängad , Golf IV, V och VI  , min är högergängad iaf.
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
markusbacka
1 december 2017 · 68 Inlägg

spillolja skrev:
Det vanliga är att den är högergängad , Golf IV, V och VI  , min är högergängad iaf.
smile

Ja, det är ju precis vad jag själv misstänker. Fick låna ett verktyg för några år sedan och jag kan inte minnas att det var något konstigt, för jag tycker att jag borde komma ihåg om det var vänstergängat (har skickat ett sms till personen jag lånade verktyget av, men han har inte svarat). Precis som jag kommer ihåg att det var insexnyckel 7 till oket fram (har fortfarande inte fattat varför de har satt dit 7, varför inte 8 som det är bak?).

spillolja
1 december 2017 · 4 024 Inlägg

Insex 7mm är det fram på min, bak utvändig 13 samt 15 mm
Jag bytte skivor fram på min förra helgen
så såg dom gamla ut:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4458861
smile

Senast redigerat av spillolja (1 december 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
markusbacka
1 december 2017 · 68 Inlägg

spillolja skrev:
Insex 7mm är det fram på min, bak utvändig 13 samt 15 mm
Jag bytte skivor fram på min förra helgen
så såg dom gamla ut:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4458861
smile

Precis samma som på min då. Då borde ju definitivt oken vara likadana också, helst om det även är en VW, även om det är en golf. Och mina skivor bak är lika fina... Fram är dom fortfarande bra!

markusbacka
2 december 2017 · 68 Inlägg

Den är högergängad kan jag med säkerhet säga! Nu är skivorna bytta och beläggen nya. Dock fick jag inte med mig den där jävla gummitutan runt kolven, utan den satt fast, så nu är den lös längst in... Så förmodligen blir det ett ok-byte inom en snar framtid, men så länge den går igenom ombesiktningen så är jag nöjd för tillfället...

spillolja
2 december 2017 · 4 024 Inlägg

Man kan lyfta på dammskyddet ock lägga 1 ml bromscylinder/silikonfett  i förebyggande syfte innan kolven skuvas in

oken går att renovera, repsatsen passar måånga ok till vag

att tänka så ska kolven skuvas ut inte pumpas ut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
3 december 2017 · 2 250 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang