Knakar/knarrar när jag svänger höger eller vänster

niska
8 december 2017 · 264 Inlägg

Min Passat 05 har börjat knaka/knarra när jag svänger höger eller vänster. Tex i korsning eller rondell. Hur kan jag ta reda på vad det är som är fel? Och tror ni att det är brådskande att få in bilen på verkstan?

Jag spelade in en film så ni kan höra hur det låter. Detta är i en rondell. Ev. får ni skruva upp volymen lite. I slutet på filmen stänger jag av blinkers - om ni undrar vad just det är för ljud.

Här är film:
https://youtu.be/8Uma5qtTDb0

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2017 · 17 465 Inlägg

Låter det värre om du svänger åt ett specifikt håll?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
8 december 2017 · 5 087 Inlägg

Torra kulleder i bärarmarna eller styrleder brukar kunna knaka och låta illa.
Ibland kan man höra eller känna vilken led som är den skyldige om man kör upp bilen på en lyft med körbana och vrider på ratten, då har man kvar vikten av bilen på lederna.
Då kan man även lyssna kring bussningar osv.
Dock brukar dessa ljud även höras vid körning i gupp eller om man gungar bilen, men kan ändå vara värt och kolla :-)

Senast redigerat av mb_pucken (8 december 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
8 december 2017 · 2 250 Inlägg

Haft knarrande styrled. Det kändes enligt ovan.
Lyfte försiktigt på styrelsens dammskydd med en liten mejsel och sprutade in olja med hjälp av en oljekanna.
Gick flera år utan att leden blev glapp.

niska
9 december 2017 · 264 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Låter det värre om du svänger åt ett specifikt håll?

Tack för svar! Det började låta på båda sidorna ungefär samtidigt. Det låter inte likadant när jag åker i gupp . Jag har inte testat att gunga bilen - skall göra det idag.

Finns det någon risk med att köra bilen när den låter så här?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Evildan
9 december 2017 ·

Länkarmarnas kulleder är så vanligt förekommande klapprande på dom där mfl att det säljs kompletta länkarmskit till bilarna med länkarms skit.

niska
9 december 2017 · 264 Inlägg

Finns det något sätt att ta reda på om det är länkarmar, bärarmar eller styrleder som knarrar? Jag har mest arbetat i motorrummet tidigare. Måste jag montera bort däcken och göra okulär besiktning eller finns något smartare sätt?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Meaganeowner
9 december 2017 · 2 250 Inlägg

Låt någon gunga och vrida på ratten, medans du lägger handen på en led åt gången.

Edit...
Sätt dig vid ratten och låt någon annan lägga handen på lederna, så slipper du bli skitig

Känns väl vilken/vilka som felar.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 december 2017)

Skogsnissen
9 december 2017 · 62 Inlägg

Hade samma problem på min 940, när man svängde "klonkade" det till, tror det uppkom efter allt vintersladdandet förra vintern. Dock har det försvunnit nu, eller så är det bara jag som inte hör det längre..

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Mew
10 december 2017 · 2 156 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Hade samma problem på min 940, när man svängde "klonkade" det till, tror det uppkom efter allt vintersladdandet förra vintern. Dock har det försvunnit nu, eller så är det bara jag som inte hör det längre..

På 940 brukar det vara knuten nere på rattstången i motorrummet. Rengör och fetta in den ordentligt så bör det sluta klonka. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang