Handbroms volvo s70 -99

Trixxie
7 januari 2018 · 2 Inlägg

Tjena är ej så bilkunnig, har ett problem med att handbromsen tar framåt men ej bakåt undrar om det är någon som vet vad som kan vara fel. Tacksam för svar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 januari 2018 · 14 007 Inlägg

Trixxie skrev:
Tjena är ej så bilkunnig, har ett problem med att handbromsen tar framåt men ej bakåt undrar om det är någon som vet vad som kan vara fel. Tacksam för svar.

Du menar alltså att handbromsen tar när det lutar nerför men ej när det lutar uppför. Har jag uppfattat det korrekt? Bra så det inte blir missförstånd när det kommer några med idéer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Trixxie
7 januari 2018 · 2 Inlägg

Ja eller asså det är ju stopp när man försöker åka framåt men att rulla bakåt går även när handbromsen är i.

xXSammy
7 januari 2018 · 6 566 Inlägg

antar det är något fel på handbromsen, prova byta vajrar, handbromsbackar, justeringar, låsfjädrar, bromsskivor, handbromsspak, bromssköldar och bakre hjulspindlar.

:eyes:

eller så plockar du/någon ner bakbromsarna och tittar vad som är trasigt eller kärvar :p

Senast redigerat av xXSammy (7 januari 2018)

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 januari 2018 · 4 917 Inlägg

xXSammy skrev:
antar det är något fel på handbromsen, prova byta vajrar, handbromsbackar, justeringar, låsfjädrar, bromsskivor, handbromsspak, bromssköldar och bakre hjulspindlar.

:eyes:

eller så plockar du/någon ner bakbromsarna och tittar vad som är trasigt eller kärvar :p

Om man är 2 st och en som är kunnig tittar så hittar man nog problemet.
Men byta allt detdär på chans är att kasta bort pengarna..
Man kollar först, annars blir det himla dyrt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
7 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Är väl en bil med bromsband bak, ev bara för handbromsen?

Är det bromsband så
är nog dessa nedslitna kanske inte bara på själva ytan som går mot skivan/trumman.

En liknande funktion finns på vissa släpkärror. Bandet flyttar sig lite och kan inte kila när man backar.
Framåt så kilar (typ sugs fast) bandet fast mot bromstrumman. Och det behövs sen väkdigt liten kraft för att få full bromsverkan.

Har förmodligen inget med allt det andra du räknade upp att göra.

Möjligen har något hänt med infästningen av banden.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2018)

xXSammy
7 januari 2018 · 6 566 Inlägg

autodidakten skrev:
Men byta allt detdär på chans är att kasta bort pengarna..

Blir lätt sarkasm när det är mycket av "Det här funkar inte, säg vad som är fel" ;)

Ska alltid plocka isär och titta först, om man inte är medveten om vanliga fel och gillar att köra "chansningar"

De/Dem
Muttley
7 januari 2018 ·

Jag bytte bromsbackar på den jag hade när de betedde sig så.  De var nedslitna.

Sen justerar man in de ordentligt.

Kostar 329 kr för delar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang