Buckla efter smitningsolycka på parkerad bil...

GIGIRIGIG
8 januari 2018 · 26 Inlägg

Hej,

Efter jobbet såg jag att någon smällt i min bil. Vita färgen från bilen som skrapat på min kärra går bort när man rubbar lite lätt med fingret, tror därför det räcker med att dra ut bucklan och rubba därefter med polermaskin (har en i garaget). Vad är billigaste sättet att åtgärda bucklan på? Vill undvika att betala självrisk 5000 kr samt högre försäkringspremie som följd av detta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-eab0907b03d51f8dee95643df5eff53b.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-b05becada0faf57e2353a21e0476b945.jpg

volvo245amazon
8 januari 2018 · 110 Inlägg

skulle försöka trycka ut den försiktigt.
sen spackla och slipa

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2018 · 13 742 Inlägg

Det där är skärm byte som gäller tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
volvo245amazon
8 januari 2018 · 110 Inlägg

kommer du åt infrån så går det att få okey

Mack855
8 januari 2018 · 1 354 Inlägg

Du bör inte få högre premie om du inte är vållande. Fick inte vi iallafall på våran förra bil som någon så vänligt strök mothårs i ett garage när bilen stod parkerad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2018 · 13 742 Inlägg

volvo245amazon skrev:
kommer du åt infrån så går det att få okey

går aldrig att få det där bra och ska det göras rätt så gissar jag på att dom byter skärmen helt..

visst jag kan fixa en sån skada så den inte syns men inte utan att behöva måla om skärmen  tror även innerskärmen tagit lite stryk

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2018 · 10 279 Inlägg

Du får inte höjd premie när du inte är vållande.

Dessutom:

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Et … -parkerat/

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
8 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Kolla med ditt försäkringsbolag, vad som gäller.
Tror inte du behöver ha helförsäkring ens.

Bolagen sägs ha gått ihop, just för sådana skador.

GIGIRIGIG
8 januari 2018 · 26 Inlägg

Tack för alla svar uppskattas verkligen. Får gå via försäkringen då. Vissa av er skriver att jag inte får högre premie men jag ringde Länsförsäkringar som sa att självrisken är 5000 kr även i detta sammanhang även om jag inte är vållande och någon smitit (?). Vad är oddsen att få ersättning från TFF? Jag vet vart fordonet stått parkerat och när, utseendet tyder på att det är en annan bil som smällt i min, lämnade min kompis till sitt jobbet på vägen till mitt egna som kan intyga om att bilen var hel i samband med upphämtning. Är det garanterad ersättning i såna fall alltså om man uppfyller samtliga 3 kriterier?

Senast redigerat av GIGIRIGIG (8 januari 2018)

Mack855
8 januari 2018 · 1 354 Inlägg

GIGIRIGIG skrev:
Tack för alla svar uppskattas verkligen. Får gå via försäkringen då. Vissa av er skriver att jag inte får högre premie men jag ringde Länsförsäkringar som sa att självrisken är 5000 kr även i detta sammanhang även om jag inte är vållande och någon smitit. Vad är oddsen att få ersättning från TFF? Jag vet vart fordonet stått parkerat och när, utseendet tyder på att det är en annan bil som smällt i min, lämnade min kompis till sitt jobbet på vägen till mitt egna som kan intyga om att bilen var hel i samband med upphämtning. Är det garanterad ersättning i såna fall alltså om man uppfyller samtliga 3 kriterier?

Självrisken är densamma oavsett vad, men du får som sagt ingen högre premie. Oavsett vad så ska du göra en polisanmälan först. Det ska man alltid göra vid smitningsolycka och även om det kommer läggas ner i samma ögonblick som ärendet öppnas hos polisen. Sen ska du alltid försöka att få ersättning ifrån tff, det kostar inget att anmälamtill dem. Vi struntade i tff för att det tar fruktansvärt lång tid att få svar därifrån. När jag fick en bil påkörd på en parkering av en hjalle med indraget körkort, rattfull, oförsäkrad bil och något mer som uppfyllde kriterierna för att omyndigförklaras.. Så var det solklart hans fel, polisen hade inlett biljakt på människan och såg när han körde in i min bil. Alla bevis fanns men ändå tog det två eller tre månader att få besked/ klartecken. På den tiden hinner du spara ihop till självrisken lol

Cupra_
8 januari 2018 ·

GIGIRIGIG skrev:
Tack för alla svar uppskattas verkligen. Får gå via försäkringen då. Vissa av er skriver att jag inte får högre premie men jag ringde Länsförsäkringar som sa att självrisken är 5000 kr även i detta sammanhang även om jag inte är vållande och någon smitit (?). Vad är oddsen att få ersättning från TFF? Jag vet vart fordonet stått parkerat och när, utseendet tyder på att det är en annan bil som smällt i min, lämnade min kompis till sitt jobbet på vägen till mitt egna som kan intyga om att bilen var hel i samband med upphämtning. Är det garanterad ersättning i såna fall alltså om man uppfyller samtliga 3 kriterier?

Nä du får inte höjd premie. Hänt mig ett par gånger men självklart får du stå för självrisken, det är ju en SJÄLVrisk, ingen premie.. Sen kan du såklart söka ersättning från tff som diskuterats tidigare.
Oddsen för det vet jag inte då jag inte försökt själv. Har bara gjort polisanmälan och betalat självrisken..

GIGIRIGIG
8 januari 2018 · 26 Inlägg

Tack för svar!

Skickade bilderna till en bekant mekaniker. Han sa att han känner en snubbe som fixar sånt och skulle höra med honom. Sannolikt att han lyckas släta ut bucklan och att det ser någorlunda hyggligt ut? Bilen är en SEAT värd typ 100 tkr så ingen värsting värd att bekosta. Inget vi planerar sälja förrän vi kört slut heller, därmed inte viktigt att det ser PERFEKT ut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 januari 2018 · 13 742 Inlägg

om du anmäler det så glöm inte bort att Trafikförsäkringsföreningen kräver vittnen som intygar att bilen var hel när den parkerades på parkeringen!   skulle fixa det utan att fundera..  skulle störa mig så förbannad...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cupra_
8 januari 2018 ·

Jag hade ändå tagit det på försäkringen så det blir bra. Annars kommer man i vilket fall gå att störa sig på det där.. Men om din kontakt är duktig så blir det ju i princip samma sak och lika bra.

GIGIRIGIG
8 januari 2018 · 26 Inlägg

Growe skrev:
om du anmäler det så glöm inte bort att Trafikförsäkringsföreningen kräver vittnen som intygar att bilen var hel när den parkerades på parkeringen!   skulle fixa det utan att fundera..  skulle störa mig så förbannad...

jag lämnade av en kompis till sitt jobb på vägen som kan intyga att bilen inte var smälld när jag plockade upp honom, uppfyller kriteriet om vittne om jag tolkat rätt:

Du har något vittne som antingen såg när skadan inträffade eller som kunde iaktta fordonets skick när det parkerades och/eller avhämta­des. Det kan också ha betydelse om ett vittne intygar att det till exempel funnits hjulspår på platsen, glas­splitter eller andra delar från ett påkörande fordon.

GIGIRIGIG
8 januari 2018 · 26 Inlägg

Cupra_ skrev:
Jag hade ändå tagit det på försäkringen så det blir bra. Annars kommer man i vilket fall gå att störa sig på det där.. Men om din kontakt är duktig så blir det ju i princip samma sak och lika bra.

Får se hur det blir, inte snackat så mycket mekanikern, han kanske kan intyga om kvaliteten på den här personens arbete. Om han är duktig får han göra jobbet annars tar jag det på försäkringen! smile

Cupra_
8 januari 2018 ·

GIGIRIGIG skrev:

Cupra_ skrev:
Jag hade ändå tagit det på försäkringen så det blir bra. Annars kommer man i vilket fall gå att störa sig på det där.. Men om din kontakt är duktig så blir det ju i princip samma sak och lika bra.

Får se hur det blir, inte snackat så mycket mekanikern, han kanske kan intyga om kvaliteten på den här personens arbete. Om han är duktig får han göra jobbet annars tar jag det på försäkringen! smile

Ja jag tänker så det inte blir sliprepor eller stora nyansskillnader osv. Man ska ju ändå ha bilen ett tag efter lagning..

GIGIRIGIG
10 januari 2018 · 26 Inlägg

Har nu ordnat allt "administrativt" samt skadebesiktat bilen. Hamnar på mer än 5000 kr så jag kommer få betala hela självrisken. Ansökt om ersättning från TFF och självrisken blir 2200 vid ev. beviljande.

Upptäckte även en mindre buckla på andra sidan bilen som jag glömde nämna när jag skapade tråden. Syns knappt (se bild). Denna behandlas som ett separat skadeärende då jag är osäker på hur och när den uppkommit, blir därmed ytterligare en självrisk på 5000 kr. Frågade vad det skulle kosta om man bara masserade ut lilla bucklan utan att lackera om men då sa han att "lacken kommer spricka och då krävs omlackering, går inte med andra ord", är det verkligen så känsligt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225225/225225-84f6dcc41a55eb855e4f719a23baa7db.jpg

Evildan
10 januari 2018 ·

Ja det är så känsligt.

Low
10 januari 2018 · 3 311 Inlägg

Sök på paintless dent repair på ytb.


https://youtu.be/PKX2Nj3sOys

Den lille borde gå lätt?...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang