Knepig koppling Skoda Octavia

Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

05 sexväxlad TDI. Gått 42500 mil, nyss inkörd.
Dubbelmassesvänghjul och hela kopplingen bytt för ca 8 000 mil sedan.

Det knepiga.
När jag har gasen lite nedtryckt och ligger i dragläge på någon växel efter vägen, och sätter foten an lite lätt på kopplings-pedalen och då släpper gasen, så åker kopplingspedalen ned en liten bit, med ett märkbart hopp och stopp! (funkar därefter om jag vill med normal kraft trycker mer för att koppla ur).

Gasar jag så kommer kopplingspedalen åter upp, från det läge den först hoppade ned till, såvida jag inte håller emot med lite kraft.

Förloppet går att upprepa många gånger efter varandra.

Ibland funkar det dock helt normalt.

Jag har försökt att flytta vevaxeln ut och in, genom att bända på kuggkransen mef en mejsel genom inspektionshålet och även försökt rucka med remskivan på veven, för att kolla om den glappar axiellt. Det gör den inte. Tanken är då att hela allt, vev / svänghjul/ koppling/ tryckplatta, kan röra sig i förhållande till slavcylinderns fasta del i sprängkåpan.


Kopplingen i övrigt fungerar helt normal. Slirar aldrig och lätt att växla. Absolut inga nya speciella ljud.

Det måste ändå vara något som kan flytta sig i förhållande till slavcylinderns bakre ände. Och beroende på om motorn belastas eller inte.

Tror inte det är motorkuddarna.
Spelar ingen roll om bilen är varm eller riktigt kall.

Tror inte att luft i systemet, kan ge ett sånt fel. Måste vara nåt som kan flytta sig, men vad om inte vevaxeln?

Pratade med en lärare på fordons-programmet. Han hade aldrig varit med eller hört talas om något sådant.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2018 · 13 744 Inlägg

dåliga koaxiallager  du har ju lager som förhindrar axeln att flytta sig framåt och bakåt..

så gör så att du ber om lite hjälp och tittar på främre remskivan medans bilen går sen framkallar ni problemet.  säger inte att det måste vara så men verkligen inte omöjligt..    vet inte hur lagrena ser ut på just din motor ibland sitter dom ihop med ramlagrena och ibland är dom lösa.. 1mm påverkar mycket om dom är totalt tvärslut..   varit med om det på en passat med 1.8t men märktes inte i kopplingen men svänghjulet slog i en plåt när man kopplade  sen kunde man bryta svänghjulet i rätt läge då var den tyst tills man kopplade

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2018 · 13 744 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-e259dc933c9ac1a8fea7f1225e12b203.jpg



du kan själv gå in på adressen som står men var lite försiktig när du öppnar sidan för det hoppar upp en massa fönster om man inte har popup blockarare

Senast redigerat av Growe (10 januari 2018)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2018 · 13 744 Inlägg

ser att du testat det jag gav som förslag så går det när man inte läser klart.. men skulle inteförvåna mig om skiten är stilla när motorn är av och oljefilmen inte är där då veven går rätt trögt..     skulle vara svänghjulet om det är totalt fuckat men då knackar det något överjävligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hade en gång en 740 som hade vad verkstadschefen på Volvo benämnde
"Ångbåtsljud".
Det hördes mest på tomgång och slutade helt när jag tryckte ned kopplingen.
Var axiallagret som hade för stort spel i förhållande till vevens lagerytor.
Veven rörde sig fram och åter axiellt.

Så jag tror ni är på rätt väg.

Du tror inte du kan länka/kopiera adressen hit?
Den var lite lång.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2018)

Evildan
10 januari 2018 ·
Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Planen får bli att köra vidare tills det blir några allarmerande ljud eller tecken.

Bilen rullar, men snart kan det bli större fel, som inte lönar sig att reparera...

Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Ska kolla mer... Och det kan ju inte vara allt för avancerat att byta just detta eller dessa lager. Om det nu skulle bli akut, har jag således en plan...

Ner med oljetråget och lossa ramlageröverfallet. Stoppa i nya lagerhalvor.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2018)

Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Tack för adressen...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 januari 2018 · 13 744 Inlägg

Känns ju märkligt om det är något annat än dom. Lagrena men samtidigt förstår jsg inte hur den kan kan hoppa fram och tillbaka..      Var lite försiktig på sidan för popupen är nog virus skit eller något min dator gick banans härom dagen när jag öppna sidan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
10 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Ska inte öppna... Kollade i en Haynes.
Axiallagrena 4 månformade halvor sitter  på sidorna om 3:e ramlagret framifrån räknat...

Undras om det skulle räcka med att byta bara de två lagerbanor som sitter styrt av det ramlageröverfallet, ett på var sida av ramlagret?
För ska jag lyfta veven, så bör jag nog ur med motorn och allt vad det innebär.
Typ lossa svänghjul och kamrem mm.

Kanske det rent utav går att smyga ur och i de andra två också som ligger på ovansidan av veven, när jag väl lossat överfallet?

Kan ju inte hända så mycket om jag bara byter två... det finns ju inget oljetryck där.
Håller kanske inte 40 000 mil till. Räcker om det rullar ett år till.

Att veven rör sig, vandrar i axialled, kanske beror på nån spänning från kamrem eller att veven inte linjerar till 100 %...
Behövs nog inte mycket. Och tydligen hör det samman med belastning ( olika gaspådrag ).

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang