Problem med kopplingen

Girls go fast · 885 Inlägg
Skrivet 13 januari 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Hejsan

Ibland när jag trycker ner kopplingen så får jag en rejäl katapult tillbaka i pedalen och trycker jag ner kopplingen igen så fastnar pedalen nere. Går dock lätt att peta upp den igen med foten. Detta händer inte ofta alls och har aldrig hänt när bilen rullar enbart när jag står still och ska iväg..

Bilen är en Saab 9-3 tdi från 07

Den har vart in på verkstan i juni och bytt koppling, lamell, tryckplåtar, lager, hjälpcylinder och svänghjul..

Någon som har tips om vad de kan vara? Detta kom några månader efter verkstan hade bilen inne..

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
90 Inlägg
Skrivet 13 januari 2018 #2

NETTAN skrev:
Hejsan

Ibland när jag trycker ner kopplingen så får jag en rejäl katapult tillbaka i pedalen och trycker jag ner kopplingen igen så fastnar pedalen nere. Går dock lätt att peta upp den igen med foten. Detta händer inte ofta alls och har aldrig hänt när bilen rullar enbart när jag står still och ska iväg..

Bilen är en Saab 9-3 tdi från 07

Den har vart in på verkstan i juni och bytt koppling, lamell, tryckplåtar, lager, hjälpcylinder och svänghjul..

Någon som har tips om vad de kan vara? Detta kom några månader efter verkstan hade bilen inne..

Verkstad som inte luftat systemet tillräckligt.

5 608 Inlägg
Skrivet 13 januari 2018 #3

antingen har de slarvat med luftning eller så är det fel på något av de nya grejerna, om inte huvudcylindern blivit dålig.

Hon/Henne
Girls go fast · 885 Inlägg
Skrivet 13 januari 2018 · Inlägg av trådskaparen #4

Tack ska kolla på de imorgon 😀🤘🏻

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
2 769 Inlägg
Skrivet 15 januari 2018 #5

Jag skulle gissa på felaktig membrankoppling monterats av verkstaden.
Vet att SAAB har haft problem med membrankopplingen.
Inte alls ovanligt att pedalen fastnar i botten så man får hjälpa den upp genom foten under.

2 684 Inlägg
Skrivet 15 januari 2018 #6

Hej!
Eller att slavcylinderns fjäder inne i slavcylindern gått av!

1 776 Inlägg
Skrivet 16 januari 2018 #7

Och vad är en membrankoppling?

Aldrig stött på ordet tidigare.

102 Inlägg
Skrivet 23 januari 2018 #8

Hur har de gått? Löst sig?

2 769 Inlägg
Skrivet 23 januari 2018 #9

Meaganeowner skrev:
Och vad är en membrankoppling?

Aldrig stött på ordet tidigare.

Hela lamellcentrumet fjädrar i stället för 3 fingrar och små skruvfjädrar.
Har funnits på flera bilfabrikat sedan slutet på 70-talet.
Vanligt på tidiga SAAB 900 att "albyllockseffekten" upphörde så att kopplingspedalen stannade kvar i nedtrampat läge och måste hjälpas upp med foten under pedalen.
Personligen har jag råkat ut för detta fenomen på 2 SAAB 900 hyrbilar av första årsmodellen.

Girls go fast · 885 Inlägg
Skrivet 27 januari 2018 · Inlägg av trådskaparen #10

Jocke__88 skrev:
Hur har de gått? Löst sig?

Nä har inte haft tid att vara i garaget då jag jobbar nästan varje dag men imorgon ska jag försöka hinna med de och sen byta olja och filter 😂

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang