Missljud när man vrider på ratten, Saab 9-3 2003

trubbelturbo
28 januari 2018 · 1 458 Inlägg

Jag har lite bekymmer med min Saab 9-3. Det är så att när jag vrider på ratten så knakar/"knarrar" det ifrån framvagnen. Det har varit så sedan tidigare i vintras men nu på sista tiden tycker jag att det blivit värre.

När jag vrider på ratten, alltså enbart när jag vrider, inte när jag håller den konstant i en vinkel som när man kör i en rondell, så knarrar det, låter som att det kommer ifrån hjulhusen fram. Hörs bara i lägre hastigheter (å andra sidan är det sällan man ger mycket rattutslag när man kör snabbare). Möjligt att det även kan höras när man kör rakt fram på lite ojämnare vägar men då motorljudet samt dubbdäcksbruset gör att det är svårt att höra så är det svårt att avgöra om så är fallet. Jag testade igår att vrida på ratten stillastående med motorn avstängd och vartannat knak kommer ifrån vänster sida och vartannat knak kommer ifrån höger sida (?). Ljudet hörs bara inifrån och ej utifrån bilen.  Har läst mig till att det troligen kan vara drivknutarna som är dåliga. kollade på damaskerna igår men de ser fina och hela ut. Känns inget i ratten utan det hörs enbart.

Jag tänkte jag skulle kontakta en verkstad imorgon och be dem kolla på bilen, men vad tror ni kan vara fel? hjullager, drivknutar, fjäderbenslagring eller något annat?. Och tror ni det är farligt att köra med bilen som det är nu? Som sagt, jag ska ha in den på verkstad så fort som möjligt men behöver bil för att ta mig till jobbet, eller bör jag försöka få tag i en lånebil under tiden?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Meaganeowner
28 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Fjäderbenslagringar brukar ge ifrån sig klonkande ljud, när de kärvar.
Rättare sagt så är det fjädern som ger ifrån sig klonkande ljud, när lagringen kärvar.
Typ ett grövre booooing.

Knirkande ljud kan komma ifrån torra styr- eller kulleder. Lyft försiktigt på damaskerna, tätningarna till dessa och spruta in riktig olja, typ motorolja.

trubbelturbo
28 januari 2018 · 1 458 Inlägg

Ok, får ta och testa och undersöka lite närmare vart ljudet kommer ifrån. Tack för svar!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
28 januari 2018 ·

Vrid på ratten och känn på fjädern samtidigt utan att hissa upp bilen, vibrerar fjädern är det med stor säkerhet fjäderbenslagringen.
Nu är det givetvis svårt att nå fjädern för en normalskapt person när man vrider på ratten så lämpligt vore att låna en kompis att antingen vrida på ratten eller ännu hellre hålla handen på fjädern, för då slipper du smutsa ned dig. wink

Senast redigerat av Evildan (28 januari 2018)

trubbelturbo
28 januari 2018 · 1 458 Inlägg

Det var ett bra tips, kör nog på det sista alternativet wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
trubbelturbo
11 februari 2018 · 1 458 Inlägg

Och ifall någon annan sitter och googlar och har samma problem som jag så kan jag nämna att nya fjäderbenslagringar gjorde susen, nu rullar den tyst och fint igen. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
11 februari 2018 ·

Strålande med återkopplingen!
Hoppas att du slapp skita ner dig allt för mycket. wink

trubbelturbo
11 februari 2018 · 1 458 Inlägg

Jodå, det gick att lösa det också wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang