Progressiva fjädrar till Audi 100??

jaka54
29 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Moderna bilar har ju ofta progressiva fjädrar och jag undrar om man kan få tag på sådana även till äldre bilar som min Audi 100 från -89. Jämför man med modernare bilar har ju Audin inte samma fjädringskomfort. Någon som vet?

Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2018)

spillolja
29 mars 2018 · 4 025 Inlägg

Man kan ju kolla va Lesjöfors. Kilen, Monroe  mfl. har att erbjuda

http://ows-cdn.tecdoc.net/lesjofors/hom … d5d2909806

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
29 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Finns inga att få tag på hos vanliga tillbehörsfirmor, där finns bara standard eller extra kraftiga och det är inga progressiva fjädrar.
Det jag undrar över är om någon har fått specialtillverkat till sig. I så fall hos vem/vilka?

Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2018)

simlar
29 mars 2018 · 5 525 Inlägg

En stor anledning till att din gamla 100 inte går att jämföra med en ny bil i fjädringskomforten har mycket att göra med hur hjulupphängningen är uppbyggd, främst framvagnen då krängningshämmaren är en del av bärarmen.

Progressiva fjädrar går ej att få tag i vad jag vet, förutom då sänkningsfjädrar men då är dom "progressiva" varven främst bara för att fjädern inte ska glappa och är då såklart även hårdare vilket ofta ger en mindre komfortabel fjädring.

Finns inte så många som håller på och modifierar dessa, dom som brukar modifieras är C4-karossen S4 och S6 som har så gott som likadan hjulupphängning som C3. Men inte någon som modifierat för bättre komfort vad jag vet.

Inte för att verka otrevlig men det är mycket enklare och billigare att byta till en komfortablare bil istället för att bygga om din nuvarande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
30 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Nejdå!  Jag tar inte illa upp. Det är bara det att jag har ägt och meckat med den här bilen så länge att jag har svårt att skilja mig från den! Köpte den 1993, fyra år gammal och fördelarna med den överväger. Billig försäkring, relativt billig i drift, snart skattebefriad , Enkelt att mecka med, byta oljor, bromsar osv utan att någon "omprogramering" behövs , känner bilen utan och innan så jag vet vad symptomen är när något krånglar (vilket det gör då och då), Vit, vilket innebär att det är lätt att reparera (svetsa och blästra) och  lacka  där det behövs och det syns inte att man lackat jämfört med övriga lackade ytor, osv.-En metallicklack är betydligt svårare att få till snyggt.
Men visst! Man blir bra sugen att byta ibland..smile

Senast redigerat av jaka54 (30 mars 2018)

caromania Forummoderator
30 mars 2018 · 9 296 Inlägg

De där gamla Audi-häckarna är fantastiska bilar. Behåll den som den är, skit i att försöka ”modernisera” med något så tramsigt som progressiva fjädrar utan behåll den helt original är mitt råd! En framtida klassiker om inte redan en sådan!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
30 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Jo! Du har rätt! Men man vill gärna "förbättra"...
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0f63b39c42561824217b6a2238501e51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg

Senast redigerat av jaka54 (30 mars 2018)

spillolja
31 mars 2018 · 4 025 Inlägg

Antigen blir bilen lite sladdrig i uppträdandet, eller en fast känsla
själv föredrar jag nog en lite fastare känsla
lite mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323941

jag velar forfarande på om jag ska satsa på förstärkta krängningshämmare med urethanebussningar till VW:n:  https://www.n2o-tuning.com/eibach-anti- … /a-450164/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
31 mars 2018 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Antigen blir bilen lite sladdrig i uppträdandet, eller en fast känsla
själv föredrar jag nog en lite fastare känsla
lite mer i denna tråd:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323941

jag velar forfarande på om jag ska satsa på förstärkta krängningshämmare med urethanebussningar till VW:n:  https://www.n2o-tuning.com/eibach-anti- … /a-450164/

smile

Tjockare krängningshämmare förvandlar en bil helt och hållet. Jag har experimenterat en hel del med olika tjocklekar på min 90tals coupe som är väldigt svajig i original. Jag har även testat PU-bussningar (powerflex) och skillnaden märks. Helt klart rekommenderat.

Jaka, är det samma krängningshämmare på turbon som på din? Hade inte din brorsa en turbo? Mät tjockleken och jämför. Sedan är det väl ingen dum idé att byta både fjädrar och dämpare om det inte är gjort. Farsan satte gas på sin -87a när den var ganska ny och den blev märkbart fastare fast de gamla dämparna fortfarande var bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
31 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Brorsans Turbo har grövre krängningshämmare , har för mig att det är 26mm och min 22mm.
Fjädrar och stötdämpare är bytta för ca 5 år sedan (5000mil sedan)men  känslan på vägen är inget att klaga på det är mer fjädringskomforten jag vill förbättra.
Minsta potthål känns i min bil och  det gör det inte i en modern bil. Sen beror antagligen "stötigheten" på att jag har högre lufttryck i däcken (ca 2,8kg) än de 2,2-2,4 kg Audi rekommenderar.

caromania Forummoderator
31 mars 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsans Turbo har grövre krängningshämmare , har för mig att det är 26mm och min 22mm.
Fjädrar och stötdämpare är bytta för ca 5 år sedan (5000mil sedan)men  känslan på vägen är inget att klaga på det är mer fjädringskomforten jag vill förbättra.
Minsta potthål känns i min bil och  det gör det inte i en modern bil. Sen beror antagligen "stötigheten" på att jag har högre lufttryck i däcken (ca 2,8kg) än de 2,2-2,4 kg Audi rekommenderar.

2.8 är alldeles för mycket!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
31 mars 2018 · 4 025 Inlägg

jag har lärt mig/fått för mig att man åtminstånde ska ha ca 2.3-2,5 kg för att däcken inte ska slitas upp förtid i mitten, istället för rekommenderade ca 2.0 Kg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
31 mars 2018 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
jag har lärt mig/fått för mig att man åtminstånde ska ha ca 2.3-2,5 kg för att däcken inte ska slitas upp förtid i mitten, istället för rekommenderade ca 2.0 Kg

2.3 låter utmärkt om än i överkant. Glöm inte att en Audi 100 från denna epok utrustats med 14, eventuellt 15tum. Förmodligen 195/65/15 eller kanske 185/70/14. Turbobilarna hade 205/55/15. Grymma däck när det begav sig. Att då pumpa i mer än 2.3 fyller ingen positiv funktion alls. Allt blir sämre.

”De gamla däcken” slits tvärtom snabbare i mitten av för högt tryck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
31 mars 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har  inte märkt att däcken ,vare sig sommar eller vinterdäck,  skulle "slitas snett" under de år jag haft bilen med 2,8kg (eller däromkring ) lufttryck i däcken). Men det blir kanske lite stötigare...

Senast redigerat av jaka54 (31 mars 2018)

Knugcab
31 mars 2018 · 5 111 Inlägg

Kör med däcktrycket Audi rekommenderar och den blir nog ganska skön ska du se....låter mer vettigt än att mixtra med fjädrarna.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
31 mars 2018 ·

Val av gummisort spelar som alltid roll för känslan.

jaka54
1 april 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Bytte till sommardäck idag.  2,3kg fram 2,1kg bak. -Möjligen att det känns lite "mjukare".
6"x14" LM alufälgar och 4år gamla Good Year 185x70x14 däck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4b7e251d2801d5aa34253ebcbd679b80.jpg

Senast redigerat av jaka54 (1 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang