Skrapar när man lägger i backen volvo 240

244Lover
14 april 2018 · 103 Inlägg

Hej min 240 skrapar jätte mycket när jag ska lägga i backen jag har en m45 växellåda och b21 motor

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
KolGruvan
14 april 2018 · 1 450 Inlägg

Lägg i ettans växel innan du slänger i backen så bör det ej skrapa.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
244Lover
14 april 2018 · 103 Inlägg

KolGruvan skrev:
Lägg i ettans växel innan du slänger i backen så bör det ej skrapa.

Tack för tipset! ska pröva det imorgon

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Xebers76
14 april 2018 · 2 270 Inlägg

244Lover skrev:

KolGruvan skrev:
Lägg i ettans växel innan du slänger i backen så bör det ej skrapa.

Tack för tipset! ska pröva det imorgon

Om 1an är något motsträvig att lägga i vid stillastående och om backen skrapar så är det samma gamla vanliga fel. Rost på splines i växellådans ingående axel gör att lamellen inte kan röra sig fritt och då släpar något mot svänghjulet även när koppling är i golvet

Bara att göra rent och smörja så försvinner det problemet smile

244Lover
15 april 2018 · 103 Inlägg

Xebers76 skrev:

244Lover skrev:

KolGruvan skrev:
Lägg i ettans växel innan du slänger i backen så bör det ej skrapa.

Tack för tipset! ska pröva det imorgon

Om 1an är något motsträvig att lägga i vid stillastående och om backen skrapar så är det samma gamla vanliga fel. Rost på splines i växellådans ingående axel gör att lamellen inte kan röra sig fritt och då släpar något mot svänghjulet även när koppling är i golvet

Bara att göra rent och smörja så försvinner det problemet smile

Tack!  en till fråga eftersom du verka kunnig vilken mellan axel ska jag ha om jag ska byta från m45 till m46 och kan jag byta till en m46 utan att byta något? om jag behöver byta något vad behöver jag då byta?

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Xebers76
15 april 2018 · 2 270 Inlägg

244Lover skrev:

Xebers76 skrev:

244Lover skrev:

Tack för tipset! ska pröva det imorgon

Om 1an är något motsträvig att lägga i vid stillastående och om backen skrapar så är det samma gamla vanliga fel. Rost på splines i växellådans ingående axel gör att lamellen inte kan röra sig fritt och då släpar något mot svänghjulet även när koppling är i golvet

Bara att göra rent och smörja så försvinner det problemet smile

Tack!  en till fråga eftersom du verka kunnig vilken mellan axel ska jag ha om jag ska byta från m45 till m46 och kan jag byta till en m46 utan att byta något? om jag behöver byta något vad behöver jag då byta?

Dedär vet jag inte tyvärr tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2018 · 13 742 Inlägg

Sitter ett lager vid svänghjul där ingående axeln går inte ovanligt att dom är dåliga och då snurrar gärna lådan med lite enklare och då är risken större stt det skrapar     anledningen till tex 1an inte skrapar är för att syncringen saktar ner ingående axeln  medans backen inte har en syncring   så derför kan det hjälpa att först ha en växel i och sen lägga i backen eftersom ingående axeln står stilla       så kasta ner lådan och byt det lagret och kolla att vajern till kopplingen är rätt inställd

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang