6283
Sök

Hjälp med växeln (tror jag)

3 Inlägg
20 maj 2018
Trådstartare
Hej, jag har nyligen köpt en Toyota aygo 06 och nu på senaste har jag inte kunnat lägga i ettan i rullning dvs om bilen rullar. Tex om jag kommer till en korsning och det börjar gå väldigt sakta och vill få i ettan så går det inte. Jag måste då stanna och för att lägga i ettan. Det har varit svårt att lägga backen ibland nångång också. Jag löser det genom att lägga i en annan växel för stt sen lägga i backen utan problem. Jag undrar om det är farligt att fortsätta köra och om det är lätta att åtgärda. All hjälp är jag evigt tacksam för.

7 832 Inlägg
20 maj 2018
Så som du gör har jag gjort med Citroen 2CV i över 40 års tid.
Alltså inget som "sliter" på växellådan.
Genom att snabbt lägga in 2:an före 1:an bromsar du endast upp dreven/kugghjulen i växellådan så att 1:an går in lättare.

Forummoderator
18 382 Inlägg
20 maj 2018
torsen skrev:
Genom att snabbt lägga in 2:an före 1:an bromsar du endast upp dreven/kugghjulen i växellådan så att 1:an går in lättare.

TS Skrev "på senare tid" men å andra sidan är det normalt förfarande att peta in 2:an innan man lägger in 1:an. Sen att backen kan trilskas hör till det normala.

Jag tror inte det är farligt att bruka bilen.

3 Inlägg
20 maj 2018
Trådstartare
torsen skrev:

Hej, tack för ditt svar.
Ett förtydligande, det går inte att lägga i ettan om jag rullar, bara om jag står still.

Det är bara när backen strular som jag lägger i en annan växel och sen går det utan problem.
Senast redigerat av Hk7333 (20 maj 2018)

4 583 Inlägg
20 maj 2018
Beror på att lamellen kärvar på splinsen på ingående axeln på växellådan. Bilen kopplar inte ur riktigt

Forummoderator
18 382 Inlägg
20 maj 2018
Sökte lite på forumet och tydligen är dålig koppling inte ovanlig. Det går att spänna vajern till den löjligt enkelt vad jag läst mig till. Be någon koppla ur/i och titta under huven vad som rör sig så ger det sig nog om vad du ska skruva på.

3 Inlägg
20 maj 2018
Trådstartare
Tack som fan hörni, uppskattar verkligen att ni ta er tiden för att hjälpa mig. Lycka till i livet.

Sök